High Dynamic Range

G

Gjestemedlem

Gjest
Har prøvd å fomle litt med HDR bilder, da jeg har sett endel riktig bra eksempler på at dette kan bli riktig stilig. Men får ikke helt dreisen på det. Mine første forsøk var noen bilder i en grotte her nede. Her var det kunstig belysning og mye kontrast. Men jeg må nok få fatt i et stødigere stativ tror jeg, for de blir ikke helt klare med så lange eksponeringer som jeg hadde her inne.

Noen andre som har prøvd å lage HDR bilder med litt mer hell?

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
På flickr er det en gruppe dedikert til HDR bilder: http://www.flickr.com/groups/hdr/

mye fine tips også her. Stativ og fjernkontroll er som du sier meget lurt.

Det som er litt dumt med Nikon D40 er at den ikke har bracketing muligheter (ta flere bilder med forskjellige eksponeringer), men dersom du har et stødig stativ så klarer du dette med litt mer jobb.

G

Gjestemedlem

Gjest
mteinum skrev:
På flickr er det en gruppe dedikert til HDR bilder: http://www.flickr.com/groups/hdr/

mye fine tips også her. Stativ og fjernkontroll er som du sier meget lurt.

Det som er litt dumt med Nikon D40 er at den ikke har bracketing muligheter (ta flere bilder med forskjellige eksponeringer), men dersom du har et stødig stativ så klarer du dette med litt mer jobb.
Ja det er det største minuset med dette kameraet. Men jeg har bestemt meg for å lære meg å ta litt bilder før jeg kjøper et ordentlig hus. Men et nytt D300 koster ikke mer enn 10.000kr på ebay nå. :-\

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.977
Torget vurderinger
1
Du har selvutløser på D40, veldig kjekt hvis stativet ikke er av det mest stødige. Å forandre eksponeringen gjør du enten med kompensasjon eller i M.

Photomatix fra HDRsoft er et program jeg bruker til HDR. Har mange eksempler og guider på sin nettside.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette hadde jeg aldri hørt om, men det er jo genialt. Slet faktisk selv nylig med å få tatt brukbare bilder da vi var på tur til Ronda, skulle prøve å ta bilde i sol av den dype kløften og det ble jo ikke bra med så store forskjeller mellom sol og skygge.

Tror kameraet mitt har muligheten til å ta tre bilder på en gang med tre forskjellige eksponeringer, da trenger man vel ikke stativ heller om det er lyst nok.

Hvilket program brukte du Deph?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Dette hadde jeg aldri hørt om, men det er jo genialt. Slet faktisk selv nylig med å få tatt brukbare bilder da vi var på tur til Ronda, skulle prøve å ta bilde i sol av den dype kløften og det ble jo ikke bra med så store forskjeller mellom sol og skygge.

Tror kameraet mitt har muligheten til å ta tre bilder på en gang med tre forskjellige eksponeringer, da trenger man vel ikke stativ heller om det er lyst nok.

Jeg brukte Photoshop CS3. (CS2 har også denne muligheten).

Jo det er viktig å bruke stativ slik at alle bildene blir nøyaktig like, men at det bare er lukketiden som endres.

En fast instilling på f11 eller deromkring har jeg hørt er lurt. Og så undereksponerer du et eller flere, en med rett eksponering, og en eller flere med over.

Så setter PS sammen bildene til en stor 32bits fil (som man siden kan gjøre om til 16 eller 8bits og lagre som jpg hvis man vil) men den store filen kan være svært detaljert hvis man skal bruke bildet til utskrifter og ikke bare se dem på en skjerm.

Har sett gode protrettbilder i HDR også, men det krever et motiv som er slikt å sitte pinn i ro. Litt som i gamle dager med 20-30 sekunders eksponeringer og trekkspillkamera.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Jo det er viktig å bruke stativ slik at alle bildene blir nøyaktig like, men at det bare er lukketiden som endres.

En fast instilling på f11 eller deromkring har jeg hørt er lurt. Og så undereksponerer du et eller flere, en med rett eksponering, og en eller flere med over.

Så setter PS sammen bildene til en stor 32bits fil (som man siden kan gjøre om til 16 eller 8bits og lagre som jpg hvis man vil) men den store filen kan være svært detaljert hvis man skal bruke bildet til utskrifter og ikke bare se dem på en skjerm.

Har sett gode protrettbilder i HDR også, men det krever et motiv som er slikt å sitte pinn i ro. Litt som i gamle dager med 20-30 sekunders eksponeringer og trekkspillkamera.
Jeg trodde at bracketing-funksjonen lagret bildet man tok med tre forskjellige eksponeringer, men etter å ha lest bruksanvisningen ser jeg at man må ta tre bilder etter hverandre, da ser jeg ikke det store poenget med denne funksjonen, man klarer jo fint å gjøre dette selv. Å være avhengig av stativ begrenser jo muligheten til å benytte denne funksjonen.

Men jeg skal teste det ut, mange bilder blir utrolig spesielle og flotte. Får sjekke om min variant av photoshop har denne muligheten...

G

Gjestemedlem

Gjest
KapteinUfattelig skrev:
OT, men hvor er grottebildene fra? Nerja?
Nei, de er fra Alanya i Tyrkia. Det er endel slike grotter i området her. Denne heter Dim Cave og ligger ca 15 minutter fra sentrum.

http://www.dimcave.com.tr/english/magara_eng.htm

Skal prøve å ta noen naturbilder også, men de siste dagene har set vært litt disig og ikke nok kontraster for å få noe liv i HDR bilder. Skal prøve meg litt på neonlys og kveldsbilder også etterhvert. Prøve meg litt frem og se hva som virker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:

Jeg trodde at bracketing-funksjonen lagret bildet man tok med tre forskjellige eksponeringer, men etter å ha lest bruksanvisningen ser jeg at man må ta tre bilder etter hverandre, da ser jeg ikke det store poenget med denne funksjonen, man klarer jo fint å gjøre dette selv. Å være avhengig av stativ begrenser jo muligheten til å benytte denne funksjonen.

Men jeg skal teste det ut, mange bilder blir utrolig spesielle og flotte. Får sjekke om min variant av photoshop har denne muligheten...
Ja det har ganske begrenset bruk. Mye kontrast og detaljer og gjerne fine farger er bra, og motivet må stå i ro .. og det må kameraet også. Og bildene kan jo bli litt vel technicolor hvis man overdriver.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har jo mulighet til å ta dobbel- og trippel-eksponeringer med kameraet mitt. Kan man få til noe av det samme der om man over- og undereksponerer to av tre bilder?
Får man samme effekten, eller gjør programet noe mer med bildene?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.977
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:

Det er vel ingen kameraer som lager flere bilder med ulik eksponering av én eksponering, så vidt meg bekjent. Det kan gjøres i et redigeringsprogram, men da bør man ta bilde i Raw for å få godt resultat, og så over- og/eller undereksponere med et par EV og så sette sammen til HDR. Da kan man få noe tilsvarende effekt, men det beste er å ta flere bilder slik at man dekker det man trenger.

Topp Bunn