Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Referatet inneholder ihvertfall noen målbare faktorer.... OG er i beste fall tvilsom markedsføring.

    Utrolig hvor mye engasjement en tråd om kabler skaper.

    Sett utenfra er det en ting jeg reagerer på, og det er hvor mange tilnærminger til den perfekte kabel som finnes. Innenfor teknikkens verden vil ofte løsningene nærme seg hverandre basert på hva som fungerer best. Hvis en kabeloppbygging var suveren i sin virkemåte, ville nok andre tilbydere nærme seg det samme. I kabelverdenen virker det som alle prinsipper er gode forutsatt at prisen er riktig. (Høy nok)

    Utrolig også at hifipressen skryer i øst og vest uten noen form for kritiske bemerkninger. Unntaket som jeg har sett er Stereophile.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.627
    Antall liker
    3.748
    I.L.

    Du fremfører dine synspunkter bra, det skal du ha. Jeg skulle bare ønske du ikke gjorde det så mange ganger :)

    Vredens, jeg subber ikke, i hvert fall ikke på mine knær. Jeg trygler heller ikke. Ei heller har jeg bedt om at tråden stenges. Jeg skulle bare ønske at den (og alle fetterne dens) aldri hadde blitt startet. Bortsett fra den aller første da, der temaet ble grundig utdebattert.

    Min sympati for kabelpusherne er forøvrig akkurat på samme nivå som for andre forretningsfolk. De må innrette seg etter markedet og holde seg innenfor de lover og regler som gjelder.

    Og til Vredens igjen, mener du fortalte for en stund siden at du hadde markedsført Bang & Olufsens produkter. Hvilke metoder brukte man der for prissetting der? Tok man det markedet tålte - inkludert en god porsjon for snob-value, eller la man en fornuftig kalkyle på toppen av delepris og utviklingskost osv?

    Har personlig ingenting i mot B&O, men de har jo av mange blitt brukt som selve eksemplet på å ta seg svært godt betalt for ordinære varer i spektakulær innpakning (mange hedelige unntak etter min mening, men de var jo virkelig "prügelknabe" i hifi-kretser en stund) ?

    Jeg tror forøvrig svaret på trådstarters spørsmål er nei. Mulig at prisen kan være et argument, men det er også en fryktelig vanskelig juridisk problemstilling. Kjøper har jo også et ansvar. Og det er jo fremdeles ikke forbudt å være dust i dette landet, særlig hvis man betaler av egne penger.

    (ja, jeg vet jeg lovet å holde meg unna tråden, men jeg har så dårlig impulskontroll).
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    Høres ut som snakker om et digitalt signal, "true eller false". Så lenge signalet faller innenfor støymarginen til ICen, er det greit og ferdig med det. I den analoge verdenen, er det ganske stor verden midt i mellom.

    Som målbar parameter tenkte jeg f.eks. på dielektrisk konstant.
    Digitalt? IC? Jeg lurte bare på hvilke tall og verdier du snakket om.

    Ellers trodde jeg det skulle være vanskelig å finne dielektrisk konstant for bomull siden det ikke er noe vanlig isolasjonsmateriale, men jaggu står den ikke på nettsiden til en sveitsisk mikrofiberprodusent. Den er 3.9 til 7.5 står det. For de fleste typer PVC er den fra 3-6, teflon er nede på 2.1. Bør være kurant å få i PVC med samme dielektriske konstant som bomull.

    Ellers, selv om jeg stort sett kun driver med analogt IC-design og ikke digitalt så undervurderer du nok jobben til digitalgutta litt. Vi pleier å kødde med dem på jobb med at de bare driver med 0-ere og 1-ere og det er så enkelt, men de fortjener faktisk litt mer cred enn det. Å lage et godt digitalbibliotek er ikke gjort på 1-2-3.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    B&O er hvertfall ærlige på at de selger design, og design koster jo uansett produktgruppe. B&O kundene er også ærlige på at de kjøper design, det kan vel ikke akkurat sies om kabelkjøpere? Her blir kabler opphøyd til å være ett fenomen som ingeniører forskere og teoretikere enda ikke har funnet ut av for å forsvare sine kjøp.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Digitalt? IC? Jeg lurte bare på hvilke tall og verdier du snakket om.

    Ellers trodde jeg det skulle være vanskelig å finne dielektrisk konstant for bomull siden det ikke er noe vanlig isolasjonsmateriale, men jaggu står den ikke på nettsiden til en sveitsisk mikrofiberprodusent. Den er 3.9 til 7.5 står det. For de fleste typer PVC er den fra 3-6, teflon er nede på 2.1. Bør være kurant å få i PVC med samme dielektriske konstant som bomull.

    Ellers, selv om jeg stort sett kun driver med analogt IC-design og ikke digitalt så undervurderer du nok jobben til digitalgutta litt. Vi pleier å kødde med dem på jobb med at de bare driver med 0-ere og 1-ere og det er så enkelt, men de fortjener faktisk litt mer cred enn det. Å lage et godt digitalbibliotek er ikke gjort på 1-2-3.
    En kabel kan være enten "egnet" eller "uegnet", skriver du. Jeg oversatte det til at signalet kan være enten "true" eller "false". I den analoge hifiverdenen, er det mange nyanser av "egnet" eller "uegnet" og hva som er akseptabelt er et individuelt spørsmål.

    Dielektriske parametre:

    luft: 1.005364
    Bomull: 1.3
    Teflon: 2.1
    PVC: 4.5

    Dielectrics - The Physics Hypertextbook
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    Siden innlegget mitt var langt - dette er påstått effekt dersom man bruker Odin nettkabel fra veggen og frem til komponenten. Er det virkelig så hinsides å spørre om denslags ikke burde dokumenteres utover påstandene jeg har markert med tall?

    Let Odin feed your system and get ready for (1) improved noise floor and (2)resolution, (3)increased transparency, (4)dynamic range and (5)freedom from grain, (6)more believable sound staging, (7)more natural life and (musical dynamics, a (9)breathtaking range of tonal colours. Suddenly (10)the music will step away from the system producing it, (11)taking on a life of its own, (12)becoming a real performance, (13)all because the power on which your system depends is cleaner and (14)arriving quicker.

    Det er da ikke lite denne stumpen utretter.
    Her er det jo litt av hvert.

    (1) er påviselig feil. Støygulvet (for egenstøyen) til en kabel er 4kTR, der R er motstanden, T er temperatur i Kelvin og k er Boltzmanns konstant. Det eneste Nordost kan gjøre noe med her er R, og en hvilken som helst annen kabel med større tverrsnitt vil ha lavere R. Det er heller ingen grunn til at den skal være unikt bra skjermet mot EMI. (4) og (13) ditto, mens resten ikke kan etterprøves (hvis man legger godviljen til og godtar feks. at Nordost har egne definisjoner av "resolution" "transparency" som ikke er de samme som brukes for all annen elektronikk og er noe de holder hemmelig).

    Det er dog påfallende at de kun snakker om de objektive kvalitetene til anlegget, og ikke legger til grunn noe om den subjektive opplevelsen de fleste i denne tråden snakker om. Da er alle påstander man kanskje burde forvente at de kunne tallfeste/bevise.

    Du fremfører dine synspunkter bra, det skal du ha. Jeg skulle bare ønske du ikke gjorde det så mange ganger :)
    .
    Jeg er pr. nå aktiv i to tråder av kanskje noen hundre levende. I tillegg har forumet en "ignore"-funksjon, så det burde være en kurant sak å unngå mine innlegg hvis det blir for mye. Mitt videre engasjement vil nok også primært bestå i å argumentere for kritisk tenkning og en vitenskap tilnærming til elektronikk.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Siden innlegget mitt var langt - dette er påstått effekt dersom man bruker Odin nettkabel fra veggen og frem til komponenten. Er det virkelig så hinsides å spørre om denslags ikke burde dokumenteres utover påstandene jeg har markert med tall?

    Let Odin feed your system and get ready for (1) improved noise floor and (2)resolution, (3)increased transparency, (4)dynamic range and (5)freedom from grain, (6)more believable sound staging, (7)more natural life and (musical dynamics, a (9)breathtaking range of tonal colours. Suddenly (10)the music will step away from the system producing it, (11)taking on a life of its own, (12)becoming a real performance, (13)all because the power on which your system depends is cleaner and (14)arriving quicker.

    Det er da ikke lite denne stumpen utretter.
    Her er det jo litt av hvert.

    (1) er påviselig feil. Støygulvet (for egenstøyen) til en kabel er 4kTR, der R er motstanden, T er temperatur i Kelvin og k er Boltzmanns konstant. Det eneste Nordost kan gjøre noe med her er R, og en hvilken som helst annen kabel med større tverrsnitt vil ha lavere R. Det er heller ingen grunn til at den skal være unikt bra skjermet mot EMI. (4) og (13) ditto, mens resten ikke kan etterprøves (hvis man legger godviljen til og godtar feks. at Nordost har egne definisjoner av "resolution" "transparency" som ikke er de samme som brukes for all annen elektronikk og er noe de holder hemmelig).

    Det er dog påfallende at de kun snakker om de objektive kvalitetene til anlegget, og ikke legger til grunn noe om den subjektive opplevelsen de fleste i denne tråden snakker om. Da er alle påstander man kanskje burde forvente at de kunne tallfeste/bevise.
    Dersom vi ikke antar at (1) er egenstøy, så var det altså bare (4) og (13) du kan motbevise, men som du riktignok velger (uvisst av hvilken) ikke å vise hvordan. Ikke mye å slå i bordet med overfor brukermyndigheten det?

    I en del tilfeller står kritisk tenking i veien for læring og utvikling. Historien er full av eksempler på dette.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    En kabel kan være enten "egnet" eller "uegnet", skriver du. Jeg oversatte det til at signalet kan være enten "true" eller "false".
    Nei, jeg snakker om hvorvidt de elektriske egenskapene er tilpasset formålet. Høy motstand er for eksempel uheldig i en høyttalerkabel, mens høy kapasitans kan være uheldig i en signalkabel. Motstand er imidlertid stort sett irrelevant for signalkabler, og kapasitans irrelevant for høyttalerkabler. Poenget var at det ikke er noen sammenheng mellom de elektriske egenskapene, deres egnethet og kabelens pris.

    Dielektriske parametre:

    luft: 1.005364
    Bomull: 1.3
    Teflon: 2.1
    PVC: 4.5

    Dielectrics - The Physics Hypertextbook
    Bomullstråder er presumptivt lagd av bomullsfibre og ikke ubehandlet råmateriale, men ubehandlet har det øyensynlig lavere dieletrisk konstant enn plast. Det betyr at kapasitansen blir noe lavere mellom to ledere isolert med (ubehandlet) bomull enn plast. Om det har noe å si at kapasitansen reduseres noe er helt og holdent systemavhengig, på en ht-kabel gjør det for eksempel stort sett ingen forskjell, på en signalkabel kan man få høyere båndbredde, mens om man ønsker høy kapasitans (= mindre støy) er høyere dielektrisk konstant bedre. Transparent feks går for det stikk motsatte ved å slenge på en ekstra kondensator. Derfor snakker vi som sagt om egnethet og ikke kvalitet. Man kan fint lage en plastisolert kabel med gigantisk båndbredde, slik som en nettverkskabel.

    Det er fortsatt ganske i det blå hva den dielektriske konstanten på behandlet bomullstråd er, men hvis man vet areal og midlere avstand mellom to ledere isolert med stoffet kan man måle kapasitansen og regne den ut.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.141
    Antall liker
    9.466
    .........all because the power on which your system depends is cleaner and (14)arriving quicker.

    Spenstig påstand.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    Dersom vi ikke antar at (1) er egenstøy, så var det altså bare (4) og (13) du kan motbevise, men som du riktignok velger (uvisst av hvilken) ikke å vise hvordan.
    (4) følger av (1) siden dynamisk område er forholdet mellom (max) signal og egenstøy. I (13) sier de at nettspenningen blir renere, altså har mindre støy. Da må kabelen lavpassfiltrere støyen, og siden den ikke har noen filterbokser vil den ikke ha lavere båndbredde enn andre kabler.

    Ikke mye å slå i bordet med overfor brukermyndigheten det?
    Kommer an på hva forbrukermyndighetene legger til grunn. I OPs link har de innsigelser mot alternativbehandlere som reklamerer med påstander de ikke kan dokumentere, ingenting av det Nordost påstår her er dokumenterbart ("resten kan ikke etterprøves"). Jeg kan ikke nok juss til å vite hvordan Forbrukerrådet ville vurdert den siterte teksten, men i utgangspunktet er det ikke mye jeg ville reagert på, mest bare avfeid som tåkeprat. Jeg synes det er verre når det reklameres med tekniske utlegninger som er direkte feil, slik som i nevnte "faktaark".

    I en del tilfeller står kritisk tenking i veien for læring og utvikling. Historien er full av eksempler på dette.
    Som for eksempel? Når har kritisk tenkning stått i veien for utvikling?

    Den nye ADCen vi lager skal bruke 80% mindre strøm enn den forrige, mest på grunn av alt vi har lært da vi lagde den. Så min personlige erfaring er det stikk motsatte.
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kritisk tenkning og vitenskap beviste at jorden var rund....

    Andre eksempler?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I en del tilfeller står kritisk tenking i veien for læring og utvikling. Historien er full av eksempler på dette.
    Fortell, fortell!
    Jeg kan jo begynne med argumentasjonen om at jorden måtte være flat fordi ellers ville folk falle av. Alle forsøk på å argumentere for noe annet ble møtt med slik kritisk tenkning.

    Mvh
    Roysen
    Møtt med slik kritisk tenking? At det var den kritiske tenkingen som helt inn i nedsmeltingen insisterte på flatheten til kula?

    Myth of the Flat Earth - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    Jeg kan jo begynne med argumentasjonen om at jorden måtte være flat fordi ellers ville folk falle av. Alle forsøk på å argumentere for noe annet ble møtt med slik kritisk tenkning.
    Bahaha, det var kirken som påstod at jorden var flat (fordi himmelen var over den og helvete under). Vitenskapelige metoder var nettopp det som gjorde at folk fant ut at jorden var rund. Dog prøvde vitenskapsfornekterne å slå dem til bakken, litt som her egentlig.

    Du aner ikke hvor mange ganger den historieforfalskningen har blitt "debunket" på diverse alternativfora.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I en del tilfeller står kritisk tenking i veien for læring og utvikling. Historien er full av eksempler på dette.
    Fortell, fortell!
    Jeg kan jo begynne med argumentasjonen om at jorden måtte være flat fordi ellers ville folk falle av. Alle forsøk på å argumentere for noe annet ble møtt med slik kritisk tenkning.

    Mvh
    Roysen

    Ooops, Roysen. Du mener kanskje 'ukritisk aksept av vrøvl' når du skriver 'kritisk tenkning?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er nok kreativ snarere enn kritisk tenkning som får og har fått verden videre. Et åpent sinn til muligheter man ikke vet ennå.

    Et annet eksempel er bruk av såpe for å bekjempe sykdom og smitte. At det var kirkens kritiske tenkning som stod for "flat earth" fasiten stemmer sikkert. Men det var uansett kritisk tenkning og ikke kreativ tenkning som stod bak.

    Mvh
    Roysen
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kreativitet som ikke er fundamentert i kunnskap hører nok mer til i kunstens verden. Tror ikke en kabel blir til ved et lykketreff, selv om en kan mistenke at kunstnere/designere har vært involvert.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok kreativ snarere enn kritisk tenkning som får og har fått verden videre. Et åpent sinn til muligheter man ikke vet ennå.

    Mvh
    Roysen
    Gjelder bare å fastholde påstanden om at kritisk tenking er noe møl/negativt/bakstreversk - slik at den ikke skal besudle sarte kabelsinn -, uansett av hva man ellers måtte si.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Disse innspillene om hvor fint det er med "åpne sinn," blir ganske rare, når de fremmes av folk som har skrudd seg fast i snevre fordommer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det bare kabler som er humbug ? Rart ingen gikk til forbrukerombudet å sutret litt over sine dyrt kjøpte Egde spillere...


    " Nei til mangfold, ja til anlegg og komponenter som ser og måler likt ja... :cool:--Hva i det hele tatt er vitsen med å kjøpe noe annet en en blueray spiller til 499,-, ncore forsterkere, evt en gaming pc, pluss noen høytalere ifra xtz... Skal en være riktig råflott kan en koste på seg en proff dac, for de som driver med proff lyd har løsningen på hvordan stuelyden hjemme skal være...Slik er det bare...Å kan en ratte det hele som en kvisete 18 åring med en fin eq er såklart lykken nådd...:rolleyes:.. " .Ironi modus av...



    Jeg ønsker faktisk å lære selv...Å lese av en graf som I_L eller Asbjørn sier meg lite om hvordan ting fungerer hos meg selv... Ja, det er endel lureri innen bransjen. Men jeg velger å tro at de fleste produkter er fullt brukbare og at de fleste hifipushere er temmelig trivelige folk... Sikkert naivt, men bedre enn tro motsatt...IMHO :)
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    "Kirkens kritiske tenkning", noen har åpenbart ikke forstått hva kritisk tenkning er for noe. Bibelen kan ikke akkurat sies å være evidensbasert.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bahaha, det var kirken som påstod at jorden var flat (fordi himmelen var over den og helvete under). Vitenskapelige metoder var nettopp det som gjorde at folk fant ut at jorden var rund. Dog prøvde vitenskapsfornekterne å slå dem til bakken, litt som her egentlig.
    Off-topic, men usikker på om det du skriver her er riktig. Det blir også sagt at det er en myte og at det ikke var kirken som hevdet at jorden var flat, ser vi vekk av små ytterligheter. Det var derimot ateistene/darwinistene som hevdet det om kirken for å sette de i et dårlig lys. Dette skal være dokumentert (om man kan si det om slikt) i en bok av Jeffery Burton Russel, uten at jeg kjenner til innholdet. Forøvrig indikerer bibelen (kommer litt ann på tolkning) at jorden er rund i Jes 40:22.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kreativitet som ikke er fundamentert i kunnskap hører nok mer til i kunstens verden. Tror ikke en kabel blir til ved et lykketreff, selv om en kan mistenke at kunstnere/designere har vært involvert.
    Nå bør vi vel ikke trekke dette helt ut på feil jorde. Ingen har nevnt noe om at kunnskap ikke skal være til stede.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns disse innspillene blir rare.

    Vi har en hobby i krise. Det meste lages i Kina eller Asia, enten 100% eller tett på - de få som virkelig legger sjelen i kvalitet og opprinnelse drukner gjerne i støyen fra dem som velger å være markedsførere fremfor utviklere. Fokus er ofte langt fra det som virkelig gir utslag, fordi marginene som oftest er små der, og markedsførerne kjemper for å rette hobbyen inn på komponenter der prodkost er lav og salgspris er skyhøy.
    Dette påpekes av ledende blad innen hobbyen som et problem - og for en utenforstående fremstår hifi-entusiaster som godtroende fjols, fordi det selvsagt er de skyhøyt prisede mirakelkomponentene utenforstående legger merke til og får latterspasmer av.

    På Whatsbest kommenterte man deltakelsen på Rocky Mountain i ordelag som "gråhårede karer med kulemage som gikk ensomme omkring og kikket på ting så og si ingen har råd til," og Dudley lot seg nylig forundre over at "alt" på en messe i NY kostet USD 20.000.

    Det at hobbyen er innesnødd og fastfryst og i økende grad har mistet sin rekrutteringsevne burde ringe noen klokker, men tydeligvis ikke.
    I stedet hyller man markedsførere hvis utviklingsarbeid består av flittig bruk av synonymordboken og vitenskapelige termer de ikke forstår.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok kreativ snarere enn kritisk tenkning som får og har fått verden videre. Et åpent sinn til muligheter man ikke vet ennå.

    Et annet eksempel er bruk av såpe for å bekjempe sykdom og smitte. At det var kirkens kritiske tenkning som stod for "flat earth" fasiten stemmer sikkert. Men det var uansett kritisk tenkning og ikke kreativ tenkning som stod bak.

    Mvh
    Roysen
    Aldri - ALDRI har jeg misstenkt kirken for kritisk tenkning. Kirken er historisk kjent for kreativ tenkning!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nå tror jeg du skal holde tungen rett i munnen Vreden. Hovedårsaken til at hobbyen er akterutseilt skyldes i første rekke de store elektronikkgigantenes feilaktige propaganda om at mp3 er like bra som lyden på CD og at dagens økende komfort ikke gir teknologisk rom for god lyd. Alt handler i dag om mp3 spillere og nedlastbar mp3.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Det er nok kreativ snarere enn kritisk tenkning som får og har fått verden videre. Et åpent sinn til muligheter man ikke vet ennå.

    Et annet eksempel er bruk av såpe for å bekjempe sykdom og smitte. At det var kirkens kritiske tenkning som stod for "flat earth" fasiten stemmer sikkert. Men det var uansett kritisk tenkning og ikke kreativ tenkning som stod bak.

    Mvh
    Roysen
    Aldri - ALDRI har jeg misstenkt kirken for kritisk tenkning. Kirken er historisk kjent for kreativ tenkning!
    Kreativ tekning. Det finnes vel knapt noe så konservativt og kritisk til kreativitet som kirken. Kreative sjelder innen kirken, nei de tror jeg du må lete lenge etter. Dog har dette utolig lite (vil vel kanskje påstå ikke noe i det hele tatt) med kabler å gjøre.

    Mvh
    Roysen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.247
    Antall liker
    5.206
    Kanskje på tide med en 101 om hva kritisk tenkning er for noe.

    Vitenskap er en metode, kalles også den vitenskapelige metode. Den kan beskrives sånn:

    Vitenskapelig_metode.png


    Kritisk tenkning betyr at man ikke aksepterer påstander (hypoteser) som sanne før de er vitenskapelig bevist (bekreftet). At folk påstår noe, uansett hvor mange de er ("det finnes en gud"), betyr ikke at påstanden er sann. En påstand er sann først når den er vitenskapelig bevist. Det er kritisk tenkning.

    Bakstrebersk? Ja igjen, det er vel derfor utviklingen går så fort for hifi, og så sakte for mobiltelefoner, datamaskiner og vitenskapelig basert elektronikkdesign.

    Den siste setningen var forøvrig ironisk.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Inderlig, inderlig underlige betraktninger rundt problemene all tenkning stiller i stand med for fremskrittet.

    Uansett, hva består krisen i hifi-hobbyen av? Ser man for seg at vi om noen år kun vil ha hifi av simpleste sort å lytte på, med blingkabler mellom komponentene? Jeg ser ikke helt det komme.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå tror jeg du skal holde tungen rett i munnen Vreden. Hovedårsaken til at hobbyen er akterutseilt skyldes i første rekke de store elektronikkgigantenes feilaktige propaganda om at mp3 er like bra som lyden på CD og at dagens økende komfort ikke gir teknologisk rom for god lyd. Alt handler i dag om mp3 spillere og nedlastbar mp3.

    Mvh
    Roysen
    Her er vi faktiske enige. Dette er nok en mye viktigere driver enn oppfatningen av at hifi er svinedyrt tullball for gamlinger.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel dersom man kunne bevise guds eksistens ville tross alt hele trosbegrepet falle bort.
    Kritisk tenking er vel og bra, men det virker på meg at det er vanskelig å legge vekk fra tid til annen.æ
    trodde det var makedsføring som var temaet og ikke religion da...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Med utgangspunkt i I_Ls skjema, kan vi applisere kritisk tenkning til et hifi-fenomen: er kvalitet ensbetydende med vekt?

    Vi har i senere år kunnet observere at en hifi-entusiast i tillegg til nåletrykksvekt kanskje også bør budsjettere med gaffeltruck og motorisert takkran, om man virkelig ønsker å være seriøs utøver. Dette i slikt omfang at gulvforsterkning er et krav, og en hifi-entusiast i Manila la like godt en vareheis inn i budsjettet da han bygde seg lytterom i kjelleren.

    Tendensen er klar. Høyttalere rundt et tonn, sluttsteg på flere hundre kilo, strømkrav som ville skremt en datafarmansvarlig, platespillere som virkelig ruver, osv.

    MEN - gir dette vektpådraget en korresponderende positiv effekt, eller har vi å gjøre med en imponatoreffekt?

    Dette kan avprøves vha av metoden I_L skisserer, om det ikke var for den stresspåkjenningen seriøse utøvere overmannes av når stilt overfor metodens krav.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg tror jeg avslutter min deltakelse i debatten om kritisk vs kreativ tekning med at min forståelse både av uttrykket og ordet kritisk nok er en litt annen enn hva I_L refererer til. I mine øyne er kritisk forbundet med negativitet og slett ikke noe som handler om sunnhet eller viderutvikling. Kritisk tenkning handler i mine øyne om en negativ holding til det man selv ikke allerede vet og derfor en mangel på interesse av å lære. Det hanlder også for meg om et for stort fokus på teori og mangel på praktisk erfaring.


    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Med utgangspunkt i I_Ls skjema, kan vi applisere kritisk tenkning til et hifi-fenomen: er kvalitet ensbetydende med vekt?

    Vi har i senere år kunnet observere at en hifi-entusiast i tillegg til nåletrykksvekt kanskje også bør budsjettere med gaffeltruck og motorisert takkran, om man virkelig ønsker å være seriøs utøver. Dette i slikt omfang at gulvforsterkning er et krav, og en hifi-entusiast i Manila la like godt en vareheis inn i budsjettet da han bygde seg lytterom i kjelleren.

    Tendensen er klar. Høyttalere rundt et tonn, sluttsteg på flere hundre kilo, strømkrav som ville skremt en datafarmansvarlig, platespillere som virkelig ruver, osv.

    MEN - gir dette vektpådraget en korresponderende positiv effekt, eller har vi å gjøre med en imponatoreffekt?

    Dette kan avprøves vha av metoden I_L skisserer, om det ikke var for den stresspåkjenningen seriøse utøvere overmannes av når stilt overfor metodens krav.
    Vekt har vel relativt lite med kvalitet å gjøre rent bortsett fra at med hensyn på effektforsterkere veier kraftige forsterkere nødvendigvis en del.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå tror jeg du skal holde tungen rett i munnen Vreden. Hovedårsaken til at hobbyen er akterutseilt skyldes i første rekke de store elektronikkgigantenes feilaktige propaganda om at mp3 er like bra som lyden på CD og at dagens økende komfort ikke gir teknologisk rom for god lyd. Alt handler i dag om mp3 spillere og nedlastbar mp3.

    Mvh
    Roysen
    Her er vi faktiske enige. Dette er nok en mye viktigere driver enn oppfatningen av at hifi er svinedyrt tullball for gamlinger.
    Uenig. Hobbyen har gjort seg i økende grad irrelevant pga sin fokus på tullball og påståtte forskjeller. Du skal være en salig troende i hifi-kirken for å gå på mye av sludderet, og antallet frafalne er stort. Det behøver ikke være slik, men synes å være en raptus hobbyen står fast i.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Med utgangspunkt i I_Ls skjema, kan vi applisere kritisk tenkning til et hifi-fenomen: er kvalitet ensbetydende med vekt?

    Vi har i senere år kunnet observere at en hifi-entusiast i tillegg til nåletrykksvekt kanskje også bør budsjettere med gaffeltruck og motorisert takkran, om man virkelig ønsker å være seriøs utøver. Dette i slikt omfang at gulvforsterkning er et krav, og en hifi-entusiast i Manila la like godt en vareheis inn i budsjettet da han bygde seg lytterom i kjelleren.

    Tendensen er klar. Høyttalere rundt et tonn, sluttsteg på flere hundre kilo, strømkrav som ville skremt en datafarmansvarlig, platespillere som virkelig ruver, osv.

    MEN - gir dette vektpådraget en korresponderende positiv effekt, eller har vi å gjøre med en imponatoreffekt?

    Dette kan avprøves vha av metoden I_L skisserer, om det ikke var for den stresspåkjenningen seriøse utøvere overmannes av når stilt overfor metodens krav.
    Vekt har vel relativt lite med kvalitet å gjøre rent bortsett fra at med hensyn på effektforsterkere veier kraftige forsterkere nødvendigvis en del.

    Mvh
    Roysen
    Hvorfor er da high-end blitt så jævla tungt og stort og kraftkrevende? Det er virkelig snakk om uelegant ingeniørkunst, spør du meg?

    Mat for kritisk tenkning: kan størrelsen være til forsvar for prispunktet?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg tror jeg avslutter min deltakelse i debatten om kritisk vs kreativ tekning med at min forståelse både av uttrykket og ordet kritisk nok er en litt annen enn hva I_L refererer til. I mine øyne er kritisk forbundet med negativitet og slett ikke noe som handler om sunnhet eller viderutvikling. Kritisk tenkning handler i mine øyne om en negativ holding til det man selv ikke allerede vet og derfor en mangel på interesse av å lære. Det hanlder også for meg om et for stort fokus på teori og mangel på praktisk erfaring.


    Mvh
    Roysen
    Hva med en ordbok? mye bedre det enn å lage seg egne betydninger av ord, hvertfall hvis man skal delta på ett forum :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn