Hifisentralens-medlemsbilder: oktober 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Takk, takk og takk.
    Hvis det sitter noen i bilen så er det nok en semiond Engelsk ånd som knegger hjertelig hver gang det dukker opp et bilproblem jeg aldri har hørt om før :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hm... Jeg tolker utfordringen slik at du vil ha det mørkt som på det øverste bildet, men med alle stjernene som vises på det nederste bildet?
    Jepp. Jeg har kun Lilghtroom som jeg kjøpte for et par uker siden. Lurte også på å skaffe elements for å kunne legge på flere lag og gjøre redigeringen mer avansert. Det blir imidlertid litt lite tid til å lære meg sånt. Regner med at det sikkert lar seg gjøre på en bedre måte enn det jeg fikk til - det var bare morsomt å prøve. Tror også det er noen funksjoner på Lightroom som jeg ikke har oppdaget ennå.

    Full Photoshop synes jeg blir litt dyrt, og skal også være litt vanskelig å bruke. Men jeg kan jo laste ned prøveversjonen og forsøke.

    mvh
    Harald
    Har gjort dette på enkleste måte i Photoshop Elements, og da ser det lyseste bildet ditt slik ut:

    Vis vedlegget 341598

    Det er i hvert fall en del stjerner å se.

    Jeg har gjort stjernene lysere og resten mørkere ved hjelp av Levels i Photoshop. Da ble det et ganske kraftig overskudd av rødt nederst i bildet - som jeg har korrigert litt med Hue/Saturation - hvor rødt er tonet om til mer gulaktig og deretter gjort mørkere.

    Det ble jo ikke like fint som din mørke variant - men jeg har flere stjerner, da..... Alltids noe.
    Jeg synes at det ble ganske bra jeg. Ikke minst å få himmelen svart, gjorde bildet mer realistisk. Jeg vet at litt av Melkeveien kunne skimtes - jf mitt lyseste bilde. Men dette her er ikke lett, særlig når utgangspunktet er undereksponert og ikke i RAW-format.

    Uansett synes jeg det er morsomt å se hva andre kan gjøre ut av bildene, og å få litt forklaring på hva som er gjort. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kjempeflott motiv og farger. Litt uskarpt. Er det pga at du håndholdt kameraet, eller pga for lang eksponeringstid og liten blenderåpning eller begge deler? Eller er evt nordlyset vanskelig å få skarpt fordi det flakker hele tiden?

    Kun nysgjerrig.:)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.109
    Antall liker
    3.225
    Torget vurderinger
    1
    Kjempeflott motiv og farger. Litt uskarpt. Er det pga at du håndholdt kameraet, eller pga for lang eksponeringstid og liten blenderåpning eller begge deler? Eller er evt nordlyset vanskelig å få skarpt fordi det flakker hele tiden?

    Kun nysgjerrig.:)
    Har faktisk ikke tatt bilder av nordlyset før, men du er inne på det. To sekunder lukkertid håndholdt og at det flakker hele tiden, gjør disse bildene uklare (ser kamerabevegelsen på stjernene). Tok med stativ ute også, men før jeg fikk satt det opp så var det kraftigste nordlyset over.
    Detaljer skal være (har bildene på en annen maskin) Nikon D700 m/24-120 f/4 på største blender, 2 sekunder lukkertid og ISO 1600.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kjempeflott motiv og farger. Litt uskarpt. Er det pga at du håndholdt kameraet, eller pga for lang eksponeringstid og liten blenderåpning eller begge deler? Eller er evt nordlyset vanskelig å få skarpt fordi det flakker hele tiden?

    Kun nysgjerrig.:)
    Har faktisk ikke tatt bilder av nordlyset før, men du er inne på det. To sekunder lukkertid håndholdt og at det flakker hele tiden, gjør disse bildene uklare (ser kamerabevegelsen på stjernene). Tok med stativ ute også, men før jeg fikk satt det opp så var det kraftigste nordlyset over.
    Detaljer skal være (har bildene på en annen maskin) Nikon D700 m/24-120 f/4 på største blender, 2 sekunder lukkertid og ISO 1600.
    Takk for opplysninger. Jeg har ikke peiling på hvordan man tar godt bilder av nordlys, bortsett fra at stativ sikkert er viktig. To sekunder håndholdt - da har du faktisk greid å holde kameraet imponerende stille. Kanskje en ide å makse blenderåpning og ISO, samt bruke RAW-format og deretter overlate resten til Photoshop....?

    Skal prøve å ta litt bilder i dårlig lys til vinteren og se hva som funker best.

    Ellers finnes det mange slike på nettet:


    How to Photograph the Milky Way the Easy Way

    How to photograph the Aurora Borealis – Northern Lights | TATRA PHOTOGRAPHY
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Dette bildet tok jeg under et regnskyll i fjor.
    Det er ikke tuklet med hverken i fotoshop eller lightroom, dog er effekten av vanndråper som treffer harde flater flott.
    Det er bare å leke seg -

    DSC_4994.jpg
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker lakki_luke og grammofon. Det er en Lenco B55. Gleder meg til å prøve den. :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Høsten kommer tidsnok....solnedgang over Isesjøen i Østfold (kan noen snu bilde riktig vei for meg?).
    Nikon D300s, Sigma 105 mm f2.8 ISO320/8

    DSC_7065.jpg


    Skyene speiler seg i gråtoner og pastellfarger på innsjøens overflate.
    Nikon D300s, Sigma 105 mm f2.8 ISO320/2.8

    DSC_7071.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Pommeroy, kan du være snill å sende en gammel mann litt instruksjon om hvordan man får rotert bildet på HFS sin nettside.
    Det legger seg nelig skjevt når jeg laster det opp fra bildemappa på læfftoffen grrrrrrrr......:cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette bildet tok jeg under et regnskyll i fjor.
    Det er ikke tuklet med hverken i fotoshop eller lightroom, dog er effekten av vanndråper som treffer harde flater flott.
    Det er bare å leke seg -

    Vis vedlegget 342021
    Har forsøkt litt, men det er faktisk vanskelig å få det skarpere og samtidig beholde det naturlige. Bildet er faktisk veldig bra som det er. Grattis! mvh Harald
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Var det ikke disse hengelåsene som ble fjernet for et år eller to siden? Men det har vel kommet til nye.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Var det ikke disse hengelåsene som ble fjernet for et år eller to siden? Men det har vel kommet til nye.....

    Nope, det var på rekkverket til en bro i Paris der tyngden av låsene gjorde at de måtte fjernes for å unngå overbelastning av broen!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det øverste bildet var nesten afrikansk. Artig også med alle de flytende isflakene på bilde nr. 2.
    Selv gikk jeg glipp av et spektakulært bilde i dag da jeg ikke fikk med meg landingen til ca 20 villender på en blikkstille innsjø. Fotoapparatet - ja det er til rep og reserveapparatet hadde sønnen vel forvart i veska.
     

    lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Det øverste bildet var nesten afrikansk. Artig også med alle de flytende isflakene på bilde nr. 2.
    Selv gikk jeg glipp av et spektakulært bilde i dag da jeg ikke fikk med meg landingen til ca 20 villender på en blikkstille innsjø. Fotoapparatet - ja det er til rep og reserveapparatet hadde sønnen vel forvart i veska.
    Tester et nytt kamerahus :) Dette ble en 5 timers fjelltur i et flott terreng. Må få bli kjent med dette nye før alt blir godt :)
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Beyonce LIVE..
    Beyonce.jpg

    musikk til høstmørket..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn