Hifisentralen trenger ny logo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Har ikke lest all teksten i denne tråden, men noen av logoforslagene vekket språkpedanten i meg. For navnet i logoen burde vel skrives på riktig norsk. I følge ordboka skrives hi-fi enten "hi-fi" eller "Hi-Fi", altså alltid med bindestrek. Sammensatte ord med en forkortelse som første ledd skal normalt ha bindestrek til andre ledd. Altså slik: Hi-Fi-sentralen. Akkurat der er jeg litt usikker på om Hi-Fi må regnes som en forkortelse på norsk, eller om man kan se på det som et selvstendig ord. I såfall er kanskje dette tillatt: Hi-Fisentralen eller Hi-fisentralen. I alle tilfeller skal det være liten "s" som forbokstav i "sentralen". Og dersom man velger å dele opp ordet over to linjer, skal det i allefall være bindestrek:

Hi-Fi-
    sentralen

Så får man vurdere hvor viktig man synes det er å skrive riktig norsk, kontra det estetiske i en grafisk logo. Personlig synes jeg logoer med skrivefeil alltid gir et useriøst og litt amatørmessig inntrykk, uansett om skrivefeilen er gjort bevisst eller ikke (med mindre feilen illustrerer et budskap eller spesiell betydning i seg selv).

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    Fush skrev:
    Har ikke lest all teksten i denne tråden, men noen av logoforslagene vekket språkpedanten i meg. For navnet i logoen burde vel skrives på riktig norsk. I følge ordboka skrives hi-fi enten "hi-fi" eller "Hi-Fi", altså alltid med bindestrek. Sammensatte ord med en forkortelse som første ledd skal normalt ha bindestrek til andre ledd. Altså slik: Hi-Fi-sentralen. Akkurat der er jeg litt usikker på om Hi-Fi må regnes som en forkortelse på norsk, eller om man kan se på det som et selvstendig ord. I såfall er kanskje dette tillatt: Hi-Fisentralen eller Hi-fisentralen. I alle tilfeller skal det være liten "s" som forbokstav i "sentralen". Og dersom man velger å dele opp ordet over to linjer, skal det i allefall være bindestrek:

Hi-Fi-
    sentralen

Så får man vurdere hvor viktig man synes det er å skrive riktig norsk, kontra det estetiske i en grafisk logo. Personlig synes jeg logoer med skrivefeil alltid gir et useriøst og litt amatørmessig inntrykk, uansett om skrivefeilen er gjort bevisst eller ikke (med mindre feilen illustrerer et budskap eller spesiell betydning i seg selv).
    Det ser rart ut om vi skal skrive Hi-Fi-Sentralen med to streker eller tilsvarende. I logoer trenger det ikke å være helt språkkorrekt, og jeg tror ikke det er mange som bryr seg om at Hifi skrives uten bindestrek.

Forøvrig synes jeg forslaget med wattmeteren var veldig bra.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Wattmeter logoen var meget beskrivende og har et lett forståelig uttrykk på hva HiFiSentralen står for!

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Høvdingen skrev:
    Det ser rart ut om vi skal skrive Hi-Fi-Sentralen med to streker eller tilsvarende. I logoer trenger det ikke å være helt språkkorrekt, og jeg tror ikke det er mange som bryr seg om at Hifi skrives uten bindestrek.

Forøvrig synes jeg forslaget med wattmeteren var veldig bra.
    Om det ser rart ut eller ikke, er vel en subjektiv vurdering (som så mye annet her på sentralen). Faktum er at logoen skal inneholde navnet på nettstedet. Og der er i allefall Språkrådet klare på at navn på foretak etc. bør følge norsk rettskrivning. Å velge en logo med skrivefeil, er kanskje en ærlig sak hvis det er et bevisst valg. Mitt budskap er uansett at et navn og en logo uten feil gir et mer solid inntrykk enn en med.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Enig med pedal i at dette er et meget bra utkast, og min store favoritt så langt.
    Min lille justering av den ville vært å la I`en i ..FI... bli en forlengelse av nåla. Da hadde man også fått dradd nålens nedre del mer inn mot midten.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult. Minner meg om "forforsterkeren" min. ;D

Lassern

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Antall liker
    1
    emotikon skrev:
    Enig med pedal i at dette er et meget bra utkast, og min store favoritt så langt.
    Min lille justering av den ville vært å la I`en i ..FI... bli en forlengelse av nåla. Da hadde man også fått dradd nålens nedre del mer inn mot midten.
    Jeg har prøvd litt med plassering av nåla, og den står der den gjør både fordi det er en naturlig "pause" i ordet der og fordi det er penest grafisk (etter min mening :)).
    Ved å la nåla gå rett over I´en forkludres litt av lesbarheten. (og nåla ville faktisk kommet enda litt lenger fra midten - hvis du følger vinkelen på de små strekene nedover finner du enden på nåla)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lassern skrev:
    emotikon skrev:
    Jeg har prøvd litt med plassering av nåla, og den står der den gjør både fordi det er en naturlig "pause" i ordet der og fordi det er penest grafisk (etter min mening :)).
    Ved å la nåla gå rett over I´en forkludres litt av lesbarheten. (og nåla ville faktisk kommet enda litt lenger fra midten - hvis du følger vinkelen på de små strekene nedover finner du enden på nåla)
    De fleste slike VU/W-målere har omdreiningspunktet like under "vinduet". Jeg tror det er derfor jeg synes nåla på tegningen er litt "lang".

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har målt med skyvevinkel og McIntoshen mot eksemplet til ny logo har veldig lik vinkel. Så derfor tror jeg eksemplet til ny logo er litt "off center". ;D

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.866
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:

Er du bekymret for klipping ?
    Men rett har du ;D

berjor

Fersking
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    0
    Logoforslag

Høvdingen skrev:
    I forbindelse med utvikling av HFS3, ny server og videre fremdrift på Hifisentralen så er det på tide med en liten ansiktsløftning.

Kort oppsummert, vi trenger en ny logo og en oppdatert look.

Jeg tenkte derfor vi kunne gjøre dette til en konkurranse hvor førstepremien er kr. 5.000.

Pr. i dag så har vi en logo som benytter fonten Borg-9 som du finner her: http://www.1001fonts.com/font_details.html?font_id=870

Det er ikke noe krav at den logo'en skal benytte Borg-9. Teksten "forum for lyd og musikk", "samlingspunkt for lyd og musikk" eller noe tilsvarende bør være med. Hifisentralen blir forkortet HFS, og dette kan også brukes, men er ikke noe krav.

Du står dermed nokså fritt til å lage en ny logo, og det som er viktig er at vi kan bygge en side rundt den nye logo'en. Vi kommer til å beholde blåfargen på forumet, så det er viktig at logo'en står i stil til denne fargen. Dette er et krav.

Logo kan sendes i hvilket som helst format til webmaster@hifisentralen.no eller legges ut i denne tråden.

Alle forslag blir lagt ut i en egen kategori som er opprettet på "Galleri" sidene våre, og brukerne vil etter konkurransen er avsluttet stemme over hvilken logo som vinner.

Se alle forslag her: http://www.hifisentralen.no/galleri/thumbnails.php?album=241 (her kan du også gi din karakter)

Konkurransen avsluttes 15. mai 2009. (utsatt 1 måned)

Mvh
    Høvdingen

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    Det nærmer seg slutten av konkurransen, og rett etter 15. mai vil alle seriøse forslag legges ut på en egen side hvorav vi kjører en runde med avstemming og diskusjoner rundt hvike 10 logoer som skal gå til en sluttfinale. Dette vil pågå i 15 dager, og i begynnelsen av juni så vil en vinner blant de 10 bli kåret.

Det vil være mulighet for endring og nye forslag i perioden frem til 1. juni, men i utgangspunktet er siste frist 15. mai.

Jeg har utsatt fristen et par ganger, og jeg drøyer også ut littegranne nå slik at vi er sikre på at vi får en logo som flest mulig er enig i.

For å oppsummere:

15. mai til 1. juni - kåring av 10 finalister blant alle innsendte forslag
    1. til 10 juni - kåring av vinner blant finalistene

Mvh
    Høvdingen

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.979
    Sted
    Østfold
    Er ikke denne konkurransen meningsløs? Nå har den ligget ute i flere måneder og det er fortsatt veldig mange forslag som ikke er lagt ut der du oppfordrer folk til å gå inn og stemme. Videre er det jo veldig få som har stemt (kanskje av ovennevnte grunn).

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    Hele konsptet med siden på galleriet fungerte dårlig så jeg har derfor laget en ny plan.

16. mai skal jeg lage en side som inneholder alle seriøse forslag, og det vil bli en tråd under Hifi Generelt som forhåpentligvis vil aktivere de fleste medlemmene til å stemme på sine favoritter.

På denne måten så får vi samlet alle logoer, og forhåpentligvis blåst litt liv i konkurransen igjen.

I tillegg til alle de forslagene som har kommet inn via denne tråden har det kommet en rekke forslag pr. email.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.979
    Sted
    Østfold
    Det høres fornuftig ut. Det blir kanskje en ordinær avstemning også da, så man ikke kan dele ut negative stemmer til alle andre forslag og gi seg selv toppscore? :D

Jaxeed

Medlem
    Ble medlem
    10.05.2009
    Antall liker
    0
    Håper ikke konkurransen er avgjort helt enda, og at noen liker dette bidraget. Emblemet er inspirert av den gode gamle logoen til RCA Victor, men trenger ikke nødvendigvis være med i designet. Logoteksten er gjort for konnotasjoner mot ordet "sentralen", og dermed gitt et snitt som har et noe digitalt preg uten å miste de typografiske egenskapene i et relativt geometrisk grotesksnitt. På emblemet har jeg tatt utgangspunkt i et gammelt engelsk typesnitt i en dekorasjon på grammofonen. Jeg snytes utførligheten i typesnittet komplimenterte den gamle grammofonen.

;D

Vedlegg

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.530
    Lassern skrev:
    emotikon skrev:
    Noen spesiell grunn til at nåla er nærmere S-en enn I-en? Dessuten er kerningen litt på tur, sannsynligvis som en konsekvens av identisk avstand mellom "nålestrekene". Ellers synes jeg idéen er enkel, tydelig og god. :)

Lassern

Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Antall liker
    1
    epi skrev:
    Lassern skrev:
    emotikon skrev:
    Noen spesiell grunn til at nåla er nærmere S-en enn I-en? Dessuten er kerningen litt på tur, sannsynligvis som en konsekvens av identisk avstand mellom "nålestrekene". Ellers synes jeg idéen er enkel, tydelig og god. :)
    Forslaget kan finpusses hvis det blir aktuelt : )
    Plasseringen av nåla er helt bevisst. Jeg synes det blir litt mer liv i logoen hvis nåla oppfører seg litt "analogt" - ikke så konstruert.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.767
    Torget vurderinger
    1
    Lassern skrev:
    Forslaget kan finpusses hvis det blir aktuelt : )
    Plasseringen av nåla er helt bevisst. Jeg synes det blir litt mer liv i logoen hvis nåla oppfører seg litt "analogt" - ikke så konstruert.
    Mulig den er best i all sin enkelhet og "as is". Men hvis man skal være kreativ, så kunne man muligens tegnet inn et par "bevegelses-streker", litt "dirring" på nåla, hvis mulig. Eller et "dB" tegn eller annet symbol? En annen mulighet er å legge inn en grønn skala som gradvis går i rødt, a la indikatorer på kassettspillere.

Et annet forslaget, som sikkert får data ansvarlig her til å rive seg i håret, er å ha logoen plassert øverst på siden i forumet. I takt med antall påloggede/innlegg e.l. så beveger nåla seg mot "rødt", eller den bånner. Altså en form for animasjon. Sikkert ikke mulig i praksis, bare en tanke.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    pedal skrev:
    I takt med antall påloggede/innlegg e.l. så beveger nåla seg mot "rødt", eller den bånner. Altså en form for animasjon. Sikkert ikke mulig i praksis, bare en tanke.
    Fet tanke!

Pk

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    pks skrev:
    pedal skrev:
    I takt med antall påloggede/innlegg e.l. så beveger nåla seg mot "rødt", eller den bånner. Altså en form for animasjon. Sikkert ikke mulig i praksis, bare en tanke.
    Fet tanke!

Pk
    Dette er nok ikke så vanskelig å få til. Det er bare å ha et bakgrunnsbilde av logoen, og deretter lage 10-15 gif-bilder av pilen i forskjellig retning som legges oppå logo-bildet, også linke hvert gif-bilde til et gitt antall påloggede medlemmer. Det er faktisk litt tidkrevende å sette opp, men helt klart en morsom funksjon med tanke på hva slags forum dette er.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God idé. Jeg synes vi har en vinner, hehe.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.826
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jaxeed skrev:
    Inspirert av den gode gamle logoen til RCA Victory.

;D
    RCA Victor. Og EMI. Det er en noe forvirrende historie, forresten.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.378
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jaxeed skrev:
    Inspirert av den gode gamle logoen til RCA Victory.

;D
    RCA Victor. Og EMI. Det er en noe forvirrende historie, forresten.
    ... og HMV ... til enda mer forvirring.

mvh
    KJ

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.530
    pedal skrev:
    Et annet forslaget, som sikkert får data ansvarlig her til å rive seg i håret, er å ha logoen plassert øverst på siden i forumet. I takt med antall påloggede/innlegg e.l. så beveger nåla seg mot "rødt", eller den bånner. Altså en form for animasjon. Sikkert ikke mulig i praksis, bare en tanke.
    Spennende forslag. Dette er jo internett, så det er overhodet ingen grunn til at logoen skal være statisk. Forøvrig et poeng jeg synes er altfor lite brukt i andre sammenhenger også. Det blir litt som youtube-videoer som egentlig bare er slideshow. Hvorfor ikke benytte mulighetene som finnes? :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    epi skrev:
    Spennende forslag. Dette er jo internett, så det er overhodet ingen grunn til at logoen skal være statisk. Forøvrig et poeng jeg synes er altfor lite brukt i andre sammenhenger også. Det blir litt som youtube-videoer som egentlig bare er slideshow. Hvorfor ikke benytte mulighetene som finnes? :D
    Animert logo er en svært dårlig ide. Det kan hende det er festlig i 5 minutter, men så blir det støyende og irriterende og havner like fort i spamfilteret som animerte reklamebannere.

Potmeteret er forøvrig ellers en flott logo.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.473
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om jeg vil kalle dette en animert logo som vil bli uinteressant etter 5 min. Det er vel alltid interessant å se hvor mange medlemmer som er pålogget, og en tynn liten strek vil neppe være verken sjenerende eller annet.

Jaxeed

Medlem
    Ble medlem
    10.05.2009
    Antall liker
    0
    Høvdingen skrev:
    pks skrev:
    pedal skrev:
    Fet tanke!

Pk
    Dette er nok ikke så vanskelig å få til. Det er bare å ha et bakgrunnsbilde av logoen, og deretter lage 10-15 gif-bilder av pilen i forskjellig retning som legges oppå logo-bildet, også linke hvert gif-bilde til et gitt antall påloggede medlemmer. Det er faktisk litt tidkrevende å sette opp, men helt klart en morsom funksjon med tanke på hva slags forum dette er.
    :D
    Jeg vil tro det skulle la seg gjøre slik du beskriver det, bare jeg vil anbefale å ta i bruk .png fremfor .gif. De fleste nettlesere i bruk i dag, takler .png veldig godt, og den har mye bedre alfa kanaler en .gif. Det er kun 15.4% av nettleserne i bruk som ikke støtter .png fullt ut. Det vil utvilsomt se mye penere ut med .png.
    :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Høvdingen skrev:
    Jeg vet ikke om jeg vil kalle dette en animert logo som vil bli uinteressant etter 5 min. Det er vel alltid interessant å se hvor mange medlemmer som er pålogget, og en tynn liten strek vil neppe være verken sjenerende eller annet.
    Nei, det kan funke. Så for meg en pinne som spratt frem og tilbake og tiltrakk seg oppmerksomhet. Hvis pilens posisjon kan gi noen menigsfull informasjon kan det være artig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn