Hifisentralen mer brukerstyrt?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
el_mariachi skrev:
HCS skrev:
Litt mer ydmykhet hadde uansett kledd han til tider...
Det er nok flere som hadde sett litt bedre ut iført litt ydmykhet...........

Det er vel bedre å kle seg etter været, enn bare hva som ser bra ut! Man må ikke bli for utseendefiksert.....

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Dette er et forum som ikke har inntakskriterier for hvem vi slipper til her. Vi har noen regler, som vi forventer at folk setter seg inn i og respekterer, også har vi noen moderatorer som forsøker, etter beste evne, å hjelpe dere som brukere av forumet til å følge regelverket. Og regelverket er satt opp slik at det både blir mulighet for skjønn (og slik må det være, ellers må regelverket være ekstremt omfattende og dermed langt og tungvint) og med et fokus på å legge til rette for gode debatter og diskusjoner. Av og til sklir det ut, og da sklir vi inn. Av og til blir en tråd utdebattert og temaer tømt for det meste av mulig mening og hvis dette skjer, kombinert med at en tråd glir over i enten way-off-topic eller ufine tilstander, stenges den.

Alle avgjørelser vi tar som moderatorer kan selvfølgelig diskuteres. Og ingen av oss er, så vidt jeg vet, supermenn. Vi gjør feil. Vi vurderer av og til ting ulikt, vi formulerer oss annerledes og vi jobber delvis på ulike måter. Samtidig prøver vi så godt vi kan å være samkjørte og samstemte, men med tanke på at vi gjør denne jobben frivillig (jeg har i hvert fall ikke sett snurten av verken lønn eller frynsegoder) så kan vi ikke forvente at moderatorkorpset skal framstå som 110% samlet, fokusert og enig om alt. Dette hadde vel neppe vært mulig, nesten uansett, og ville uansett krevd ressurser langt utover det vi har.

La meg forsøke å beskrive "min" arbeidsprosess i tråder hvor det trengs moderering.

En mail tikker inn og alarmen går. Det er krangling på gang og jeg klikker meg inn i tråden. Det er ofte litt som å komme inn i en krigssone. I stedet for at kulene hviner over ørene mine, er det innlegg som er skrevet i åpenbar affekt med personangrep, hetsing og fuglene vet hva. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å nøste i hva som skjedde eller hvorfor det blei sånn, men noen må jo rydde opp i denne krigssonen og akkurat nå er det tydeligvis meg.

Jeg må lese gjennom mesteparten av tråden, vurdere hvert enkelt innlegg (hva er over grensen, hva er på grensen, hva er greit, hvilke innlegg vil ryke med i dragsuget hvis jeg sletter dette, selv om innlegget i seg selv ikke var over grensen o.s.v.) tenke over om jeg skal redigere eller slette, om tråden bør stenges eller ikke, hvem som evt. skal få en advarsel pr. PM eller ikke (og hvordan den skal formuleres) og alt dette skal jeg gjøre mens debatten pågår, noe som nesten garantert setter sinnene i kok når jeg begynner å jobbe, i tillegg til at debatten kommer til å tikke videre en stund, siden jeg ikke har mulighet til å se hva som skrives av innlegg i sanntid.

Jeg har ofte lyst til å stenge tråden mens jeg jobber med den, men av erfaring vet jeg at det bare gjør at folk blir enda mer sint. Så vanligvis begynner jeg med å redigere og slette innlegg, skrive en advarsel i tråden og håpe at ting roer seg. Denne første runden i en tråd som har ramlet ut av sitt gode skinn tar ofte mellom 30-60 minutter. Har jeg mulighet til det, sjekker jeg tilbake i tråden ganske ofte i løpet av de nærmeste timene, for å sjekke om ting er under kontroll igjen eller om det utarter seg igjen. Vanligvis får jeg noen sinte PM'er mens jeg jobber med en tråd, da noen føler seg tråkket på. Det er jo forståelig, jeg ender jo opp med å måtte ta en bråte beslutninger på kort tid og i tillegg endre/slette innlegg som folk har brukt tid og krefter på å skrive. Det er naturlig at noen reagerer og jeg har ikke noe problem med det. Det viktigste for meg er å føle meg på trygg grunn i forhold til hva jeg gjør eller ikke i den aktuelle tråden.

Og mens jeg jobber med dette (og det er helt greit at jeg gjør det, jeg har tatt dette på meg frivillig og dette er overhodet ikke ment som en klagesang), tenker jeg tilbake på andre diskusjoner rundt dette. Av vi kommer så sent inn. At vi ikke fanger opp ting tidsnok. O.s.v. Men samtidig: jeg så ikke denne tråden før jeg fikk en mail om den. Det er ikke mulig for oss som moderatorer å være tilstede, over alt og hele tiden. Vi er avhengig av brukerne, både av at dere holder dere i skinnet og tenker dere om og at dere gir beskjed hvis ting utarter seg. Jeg opplever takhøyden her på sentralen som høy (nesten for høy) og at det skal mye til (for mye?) før vi griper inn. Jeg vet, for min egel del, at jeg aldri griper inn uten å mene at jeg har en god begrunnelse i hvorfor dette er et brudd på noen av reglene til sentralen. Får jeg en PM om hvorfor jeg gjør dette og hint, gjør jeg mitt beste for å svare og begrunne. Er det noen som forventer noe mer eller annet av meg enn det som jeg har beskrevet så langt?

Til sist kommer vi tilbake til et gammelt spørsmål fra min side: hvorfor er det vi som moderatorer som ofte anklages for dette og hint når det braker løs som verst her på sentralen? Vi forsøker jo bare å rydde opp i noe dere har skapt og å hjelpe til med å ha et debattklima som gjør det mulig for både den jevne hi-fi interesserte og for bransjeaktører og føle seg velkommen her. Regelverket vårt er åpent og jeg tror ikke det er veldig ofte at vi modererer på en måte som er helt, klin umulig å skjønne seg på, hvis man tenker etter. Dog, som noen har nevnt, det foregår også ting "bak kulissene" og mellom oss som moderatorer som vi, av ulike grunner, ikke kan eller vil være åpne om og det kan, i noen tilfeller, bety at avgjørelser vi treffer kan virke vilkårlige/tilfeldige (uten at de er det). Sånn er det bare.

Det sentrale poenget mitt er at klimaet og debattene her på sentralen må baseres på en gjensidig respekt og tillit, både mellom brukerne og mellom brukerne og moderatorene. Hvis dere som brukere vil ha mindre inngripen fra oss som moderatorer, løses dette enklest ved å følge regelverket som dere aksepterte når dere ble brukere her (i.e. hold en hyggelig tone og vis respekt for hverandre, hvis dere vil ha kortversjonen). Og det er da vitterlig ikke for mye å forvente av voksne mennesker?

Hvis det er ting dere oppfatter som urimelig, er det flott og fint at dere tar det opp. Det er dog viktig at dere er så konkrete som mulig, det er vanskelig å forholde seg til at jeg er dum og burde slutte med å være dum. Fortell meg hva jeg har gjort, hvorfor du er uenig, begrunn det gjerne i regelverket og gjør det med respekt, så skal jeg svare så godt jeg kan. Da kan vi utvikle oss og komme oss videre. Men en del av den biten om respekt og tillit handler også om å ha respekt og tillit til at vi som moderatorer vet hva vi driver med og har en grunn for å gjøre det vi gjør, uten at det trenger å bety at bakgrunnen for våre handlinger er 100% transparent til enhver tid - eller at dere har krav på å, til enhver tid, vite hvorfor vi gjør det vi gjør.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.050
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har vel ingen sterke følelser for dette og gidder egentlig ikke engasjere meg for sterkt, ser moderatorene har en vanskelig (og ubetalt) jobb og dette er tross alt et hobbyforum (hobby - folkens - det er ikke verdens fremtid det gjelder) - men jeg må innrømme at jeg ble VELDIG overrasket da Zensatitråden ble stengt.

Etter min mening var det en grei og litt humoristisk diskusjon da stengningen fant sted - for meg som har fulgt tråden var det særdeles mye verre tidligere i den og det var SVÆRT paradoksalt at man valgte å stenge den på det tidspunkt man gjorde. Ikke at det kom frem noe nytt i den, det temaet var uttømt for lenge siden - men jeg så få grunner til at den ikke skulle få fortsette å leve så lenge folk gadd å poste i den.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
orso skrev:
Er det mulig at Hifisentralen kan bli mer eller gjerne 100% brukerstyrt? Det kan foregå gjennom gaver eller kontingent.
Uansett hvem som styrer forumet så vil det alltid bli en vanskelig oppgave å balansere mellom ulike grupperinger. Du har brukere som har svært kostbare systemer og som mener at det er veien å gå, og du har brukere på den andre siden som har andre meninger. Du har bransjeaktører og du har forbrukere. Det er helt naturlig at det vil oppstå kollisjoner fra tid til annen, og intensjonen med HFS har helt fra start vært å bringe bruker og bransje tettere sammen.

Hvis en lager et forum som kun er styrt av "brukerne" så kan det fort utvikle seg til et forum som er totalt uinteressant for bransjeaktører, og som mest sannsynlig vil bli et anti-bransje forum. Jeg velger å tro at et forum hvor alle kan delta, men hvor en må balansere noe, er det som vil være mest interessant for alle. Jeg tror også et forum med forskjellige typer brukere er det som skaper grobunn for mest mulig sunn debatt, selv om det til tider kan gå litt hett for seg.

I neste HFS ser jeg for meg en fellesdel for alle brukere, men også inndelinger/grupper som kan diskutere sine meninger uten å bli avsporet av brukere med motsettende meninger. Jeg tror det er nødvendig slik at det kan være mulig å diskutere et tema med likesinnede, men samtidig ha muligheten til å diskutere temaer med "alle".

orso skrev:
Grunnen til at jeg bringer dette opp, er at jeg mener det er uheldig for et forum at det skal taes for mye hensyn til bransjeaktører. Etter min mening bør det være lov til å si hva man vil av meninger uten og være redd for at en tråd stenges eller moderes p.g.a. hensyn til aktører.
Dette er er heller ikke noe som forekommer, og det er kun innlegg eller tråder som bryter med reglene som bli moderert. Det har aldri skjedd at et innlegg (som er helt innenfor regelverket) har blitt slettet pga. en bransjeaktør sitt ønske. Jeg har derimot enkelte ganger oppfordret enkelte brukere til å roe seg litt ned i henhold til regelen om gjentagelse, og om dette har vært av hensyn til bransje eller annet spiller jo da liten rolle.

orso skrev:
Det man eventuelt kritiserer bør være saklig begrunnet.
Når en bruker kritiserer en bransjeaktør for og ikke vite hva han driver med uten særlig grunnlag, så må en regne med en PM fra moderator hvor en blir oppfordret til å styre unna slike kommentarer. Som du selv sier så bør ting være "saklig begrunnet".

Mvh
Høvdingen
Takk for svar. Og la oss holde oss til overkskriften i tråden. Nå var jeg selv litt skyld i utglidningen av tråden med mitt andre og tredje innlegg, men la oss legge til side det som omhandler min aktivitet og heller diskutere hvordan vi ønsker hifisentralen skal fremstå i forhold til både brukere og aktører.

Jeg skjønner godt at det er en vanskelig balansegang for dere. Utfordringen slik jeg ser det er at forumet fort kan ta en feil forsvarsposisjon av aktører når inntektene kommer derfra. Dersom det derimot opprettholdes av brukere økonomisk, unngår man denne problematikken. Og jeg tror ikke bransjeaktørene vil trekke seg. Det finnes i grunnen ikke noen andre kanaler for de som hifisentralen. Da må de enkel og greit forholde seg til de meninger som finnes og ytres. Kanskje det faktisk kunne virke positivt på bransjen?

Generelt er det stor takhøyde her. Hovedproblemet er kanskje at folk med motstridende meninger går inn i tråder og uttrykker sin misnøye og trådene sklir ut. Ofte uten og ha noen argumenter i forhold til det som diskuteres. Litt paradoksalt er det at de samme personene er raske til å reagere sterkt dersom objektivisten går f.eks inn i en kabeltråd og stiller noen kritiske spørsmål.
Det er mulig at flere grupper/inndelinger kan løse dette.

Uansett så mener jeg eksemplet med ZenSati og stengningen av den viser at Hifisentralen vokter bransjen. Det er vanskelig å se hvorfor den skulle bli stengt uten videre og det naturlige ville dessuten være å modere noe først. Det er forsåvidt greit at man beskytter aktører og spesielt når argumentene er helt på viddene, men i dette tilfellet snakker vi om en bransjeaktør som driver med noe mange vil anse som kjeltringsvirksomhet. Dersom man beskytter de som uærlige og driver uetisk, så er man virkelig ute å kjøre. Slik virksomhet er utelukkende ødeleggende for hobbyen. "Bevismateriale" overfor ZenSati var godt nok mener jeg. Det tales også blandt forummedlemmer om andre svin på skogen av MJ, men som ikke ble skrevet om.

Min kommentar til ZenSati sitt siste innlegg i tråden, var ganske skarp. Men alikevel mener det var berettighet. Man skal være rimelig blind for å ikke se at ZenSati ikke driver med reklame som ikke holder vann. og at han ikke har noe stor kjennskap til oppbygning av kabler. 40 års erfaring reklameres det med i salg av noe av de dyreste kablene på markedet, og så begrunnes det med at han man spilt gitar siden man var ung, hatt ulike anlegg, bygget noen høyttalere osv. Det blir bare komisk.

Så vil jeg minne om det som flere har påpekt. Bevisbyrden på at det finnes kvalitets forskjeller på kabler som er hørbare (foruten de kjente fysiske), ligger hos subjektivistene. Blir det ikke feil å bli anklaget for å komme med useriøse påstander når man faktisk er på linje med hva all forskning viser? Jeg fikk beskjed om det var tåpelig å si at det ikke ville være forskjell på lyden i kablene til Zensati fra billige kabler. Jeg vil heller si at det er tåpelig og skrive med sikkerhet at det er forskjeller så lenge man har null støtte fra vitenskap. Det er bl.a. her det skurrer for meg, og hvor jeg ikke er enig med Hifisentralens bruk av regelverk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Jeg kan jo ikke si annet enn at jeg forstår deg. Imidlertid er jeg usikker på i hvilken grad det vil hjelpe å få forumet mer brukerstyrt. Det at en del medlemmer kjemper for å unngå at det diskuteres sak har jo lite med forholdet mellom bransje og foum å gjøre.
Det er et veldig godt poeng. Hvordan kan dette løses?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Av moderatorene så er det kun meg som har kontakt med bransjen, og de andre moderatorene har ingen tilknytning mot den delen, og de modererer også utifra egen vurdering. Det var ikke jeg som stengte tråden om Zensati, og jeg påvirket heller ikke den avgjørelsen i noen som helst grad. Med andre ord så hadde ikke bransjen noen påvirkning på den avgjørelsen, og det var nok heller det at alt at som kunne sies allerede hadde blitt sagt. Det er liksom en grense for hvor mange ganger en bør gjenta det samme, og MJ og Zensati er vel nå er utdiskutert tema.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Høvdingen skrev:
og det var nok heller det at alt at som kunne sies allerede hadde blitt sagt. Det er liksom en grense for hvor mange ganger en bør gjenta det samme, og MJ og Zensati er vel nå er utdiskutert tema.
Det der skjønner jeg ikke. De som ikke gadd mer ZenSati-babbel (som jeg) kunne vel (som jeg) bare slutte å følge den? Hvorfor må det liksom være en grense for hvor mange ganger man skal få lov til å gjenta det samme? Selv om du og en moderator (og forsåvidt jeg) mener at MJ og Zensati er et utdiskutert tema så var åpenbart ikke alle enige.

Å stenge en meningsløs, repetetiv tråd fører til at de som ikke finner tråden meningsløs og repetetiv (eller ikke generes av at den er det) mister tråden sin, så stenging bør ha en begrunnelse utover at noen kjedes. Jeg mener det er meningsløst å stenge tråder med begrunnelsen at det ikke kommer tilstrekkelig med nytt stoff i innleggene.

totte (som nå er i full gang med å lete etter tråder som kjeder ham som han ivrig vil rapportere og forslå stengt)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det er ikke jeg som stengte tråden, men jeg bare antok at det var årsaken. Zensati har fått nokså mye pepper den siste tiden, og alt er jo basert på diverse tråder på danske fora, og etter all den gravingen som jeg gjorde (i forbindelse med en artikkel som jeg etterhvert fant ut at jeg ikke vil skrive selv), så fant jeg ikke mange "bevis", men veldig mange antagelser og indisier.

Uansett, jeg er ikke helt sikker på hvorfor tråden ble stengt, men jeg vet at den ikke ble stengt pga. noe press fra bransjen, og det var poenget mitt, og også det som er relevant i denne sammenheng.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spesielt var utviklingen av tråden til diskusjon av blindtesting en god grunn til å fortsette tråden. En eier av ZenSati nevnte at han var åpen for å blindteste. MJ uttrykte forøvrig at han trodde på blindtester av kabler, og sa at han selv brukte det i utviklingen av kabler.

Ellers enig med totte. La en tråd leve og så kan heller de som synes den er kjedelig og utdatert på dato styre unna.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Høvdingen skrev:
Uansett, jeg er ikke helt sikker på hvorfor tråden ble stengt, men jeg vet at den ikke ble stengt pga. noe press fra bransjen, og det var poenget mitt, og også det som er relevant i denne sammenheng.
Og poenget mitt er at når tråder som engasjerer et antall medlemmer stenges uten noen åpenbar grunn så fører det 100% påregnelig til irritasjon og frustrasjon for i det minste noen av disse. Jeg synes det er relevant i denne tråden.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.337
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hele Zensatitråden ligger, såvidt jeg har sett, fremdeles der. De som fremdeles synes at den er gripende lesning, kan jo lese den. Det eneste som mangler der er nye innlegg, som sikkert hadde vært minst like fascinerende som de som allerede er der.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Hele Zensatitråden ligger, såvidt jeg har sett, fremdeles der. De som fremdeles synes at den er gripende lesning, kan jo lese den. Det eneste som mangler der er nye innlegg, som sikkert hadde vært minst like fascinerende som de som allerede er der.

mvh

Sarkasme! Latterliggjøring! Hersketeknikk!

Steng tråden nå!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.337
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
tkr skrev:

mvh

Sarkasme! Latterliggjøring! Hersketeknikk!

Steng tråden nå!
Gjør så godt jeg kan. 8) ;D

mvh

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
For å svare konkret på Zensati-tråden:

Tråden var, når jeg stengte den, på 30 sider. Den informasjonen som MJ kom med på slutten, ble omtrent bare latterliggjort. Det var min vurdering at tråden hadde gått over streken i forhold til å hetse både MJ og Zensati. Dessuten framkom det lite til ingen ny informasjon i tråden og temaet om "sannhenten bak Zensati" virket å være rimelig grundig utdebattert. For de som evt. måtte lure på sannheten om Zensati er det mer enn nok informasjon i de 30 sidene som er der, til at et oppegående menneske kan gjøre seg opp sine egne beslutninger. Jeg kunne selvfølgelig valgt å moderert hele tråden, men det ville blitt en stor jobb og, tatt i betraktning de overnevnte vurderinger, valgte jeg heller å stenge den. Hvis noen mener at den debatten som var på vei på slutten om blindtester kunne blitt bra, er dere selvfølgelig fri til å åpne en egen tråd om det.

Jeg skjønner og forstår at noen reagerer på den beslutningen og det må dere gjerne gjøre. Jeg vil dog ha meg frabedt noen insinuasjoner om at jeg gjorde dette for å beskytte bransjen eller annet. Den tråden hadde jeg stengt uavhengig av hvem som "fikk juling" utelukkende fordi jeg mente at den den responsen MJ fikk var klart over streken og et brudd på regel nr. 1.

Og det er iofs det jeg har å si om den saken.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Om de spørsmålene Orso stilte ZenSati ble oppfattet som latterligjøring og hetsing av en kabelprodusent, har virkelig Hifisentralen en lang vei å gå.

Finner det også noe betenkelig at tråder som åpenbart engasjerer mange stenges basert på hva som "virker å være utdebatert".

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det virker nesten som det er personlige grunner for at enkelte tar mannen istedenfor ballen, gang på gang ???

Zensati tråden er vel et godt eksempel, og kan også trekke frem veldig mange andre tråder som lider (har lidd) den samme sjebnen ::)

Det virker nesten som det er personen bak produktet som skal tas, og ikke produktet i sin helhet :mad:

Konfirmer gjerne undertegnede, hvis han tar feil :'(

Er det en viss form for sjalusi ute å går. Hvem har påstått at det dyreste anlegget alltid spiller best?

P

Parelius

Gjest
HåkonN skrev:
Om de spørsmålene Orso stilte ZenSati ble oppfattet som latterligjøring og hetsing av en kabelprodusent, har virkelig Hifisentralen en lang vei å gå.

Finner det også noe betenkelig at tråder som åpenbart engasjerer mange stenges basert på hva som "virker å være utdebatert".
Støttes helhjertet!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
orso skrev:
Spesielt var utviklingen av tråden til diskusjon av blindtesting en god grunn til å fortsette tråden. En eier av ZenSati nevnte at han var åpen for å blindteste. MJ uttrykte forøvrig at han trodde på blindtester av kabler, og sa at han selv brukte det i utviklingen av kabler.

Ellers enig med totte. La en tråd leve og så kan heller de som synes den er kjedelig og utdatert på dato styre unna.
En blindtesting av dette produktet hadde vært av allmenn interesse!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Når stenging av tråder gjøres på bakgrunn av hva slags produkter som diskuteres og hvilket ståsted de som diskuterer har så heter det sensur.

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.057
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Mbare skrev:
For å svare konkret på Zensati-tråden:

Tråden var, når jeg stengte den, på 30 sider. Den informasjonen som MJ kom med på slutten, ble omtrent bare latterliggjort. Det var min vurdering at tråden hadde gått over streken i forhold til å hetse både MJ og Zensati. Dessuten framkom det lite til ingen ny informasjon i tråden og temaet om "sannhenten bak Zensati" virket å være rimelig grundig utdebattert. For de som evt. måtte lure på sannheten om Zensati er det mer enn nok informasjon i de 30 sidene som er der, til at et oppegående menneske kan gjøre seg opp sine egne beslutninger. Jeg kunne selvfølgelig valgt å moderert hele tråden, men det ville blitt en stor jobb og, tatt i betraktning de overnevnte vurderinger, valgte jeg heller å stenge den. Hvis noen mener at den debatten som var på vei på slutten om blindtester kunne blitt bra, er dere selvfølgelig fri til å åpne en egen tråd om det.

Jeg skjønner og forstår at noen reagerer på den beslutningen og det må dere gjerne gjøre. Jeg vil dog ha meg frabedt noen insinuasjoner om at jeg gjorde dette for å beskytte bransjen eller annet. Den tråden hadde jeg stengt uavhengig av hvem som "fikk juling" utelukkende fordi jeg mente at den den responsen MJ fikk var klart over streken og et brudd på regel nr. 1.

Og det er iofs det jeg har å si om den saken.
Bra du tok tak og rydda opp Mbare... hederlig gjort.

mvh,
tas

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Den "ryddingen" du hedrer var stenging av en tråd der kritikken forholdt seg saklig.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Så lenge ting ikke kan måles så er det vel bare fritt frem å komme med beskyldninger....
Hadde vel vært det samme som at man hadde beskyldt flere "aktører" på ett annet fora for kompiskjøring" for å fremme egne produkter?
Men det sømmer seg vel ikke ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det fremstår for meg tydeligere og tydeligere at moderatorene slår spesielt ned på det som omhandler akustikk, frekvensrespons, målinger osv. Dette blir ikke akseptert i særlig grad når det kommer fram i tråder som har tittel med noe annet og man er rask frampå med labben med off-topic etiketten. Derimot så få annet gå over flere sider som også strengt tatt er off-topic og både sarkasme hetsing ser ut til å være helt greit. Jeg tenker f.eks på innlegg #299 i "Edge = svindel" tråden.

Det ser med andre ord ut som om dere driver en form for sensur.

C

Cyber

Gjest
Er i grunnen utrolig glad jeg ikke er moderator på dette forumet. ;D

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
orso skrev:
Det fremstår for meg tydeligere og tydeligere at moderatorene slår spesielt ned på det som omhandler akustikk, frekvensrespons, målinger osv. Dette blir ikke akseptert i særlig grad når det kommer fram i tråder som har tittel med noe annet og man er rask frampå med labben med off-topic etiketten. Derimot så få annet gå over flere sider som også strengt tatt er off-topic og både sarkasme hetsing ser ut til å være helt greit. Jeg tenker f.eks på innlegg #299 i "Edge = svindel" tråden.

Det ser med andre ord ut som om dere driver en form for sensur.
Fint at du tar det opp, så vi kanskje kan få avklart det en gang for alle. Svaret mitt er enkelt: vi driver ingen form for sensur på forumet. At du mener at vi gjør det i forhold til akustikk, frekvensmålinger og slikt blir, etter min oppfatning, en urimelig påstand. Vi har jo til og med et eget underfora for slike temaer, noe som ville vært rart hvis vi heller ville sensurere det.

Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt med innlegg #299 og hadde satt pris på en ytterligere forklaring.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Jeg reagerte også på det innlegget, men vi begynner å bli vant med at slike dolkestikk uten saklig fundament skal være lov, mens saklige innlegg om for eksempel akustikk ikke er lov, altså, det er lov, bare det er vesentlig færre av dem enn det er av innlegg som hevder at Orso er en tulling. Men nå har vi jo også fått lære at enkelte moderatorer ikke kan kritiseres for da er det personangrep.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
Jeg reagerte også på det innlegget, men vi begynner å bli vant med at slike dolkestikk uten saklig fundament skal være lov, mens saklige innlegg om for eksempel akustikk ikke er lov, altså, det er lov, bare det er vesentlig færre av dem enn det er av innlegg som hevder at Orso er en tulling. Men nå har vi jo også fått lære at enkelte moderatorer ikke kan kritiseres for da er det personangrep.
Mulig at enkelte skulle ta seg en bolle, sette på en god plate og gi blanke f... i å ta verden så jævla personlig.
Men det er nå meg da :D

Forøverig var innlegg #299 ukens gullkorn i så måte ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mbare skrev:
Jeg klarer ikke helt å se hva som er galt med innlegg #299 og hadde satt pris på en ytterligere forklaring.
Både det innlegget og innlegg i forkant og etterkant er for det første like mye off-topic som akustikk og skribenters lytterom. Og i tillegg er det uthenging og fullstendig useriøst uten argumenter. Var det ikke samme person som diskuterte med OMF? Og innlegget kan se ut til å være rettet direkte mot OMF.

Topp Bunn