Dette er et forum som ikke har inntakskriterier for hvem vi slipper til her. Vi har noen regler, som vi forventer at folk setter seg inn i og respekterer, også har vi noen moderatorer som forsøker, etter beste evne, å hjelpe dere som brukere av forumet til å følge regelverket. Og regelverket er satt opp slik at det både blir mulighet for skjønn (og slik må det være, ellers må regelverket være ekstremt omfattende og dermed langt og tungvint) og med et fokus på å legge til rette for gode debatter og diskusjoner. Av og til sklir det ut, og da sklir vi inn. Av og til blir en tråd utdebattert og temaer tømt for det meste av mulig mening og hvis dette skjer, kombinert med at en tråd glir over i enten way-off-topic eller ufine tilstander, stenges den.
Alle avgjørelser vi tar som moderatorer kan selvfølgelig diskuteres. Og ingen av oss er, så vidt jeg vet, supermenn. Vi gjør feil. Vi vurderer av og til ting ulikt, vi formulerer oss annerledes og vi jobber delvis på ulike måter. Samtidig prøver vi så godt vi kan å være samkjørte og samstemte, men med tanke på at vi gjør denne jobben frivillig (jeg har i hvert fall ikke sett snurten av verken lønn eller frynsegoder) så kan vi ikke forvente at moderatorkorpset skal framstå som 110% samlet, fokusert og enig om alt. Dette hadde vel neppe vært mulig, nesten uansett, og ville uansett krevd ressurser langt utover det vi har.
La meg forsøke å beskrive "min" arbeidsprosess i tråder hvor det trengs moderering.
En mail tikker inn og alarmen går. Det er krangling på gang og jeg klikker meg inn i tråden. Det er ofte litt som å komme inn i en krigssone. I stedet for at kulene hviner over ørene mine, er det innlegg som er skrevet i åpenbar affekt med personangrep, hetsing og fuglene vet hva. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å nøste i hva som skjedde eller hvorfor det blei sånn, men noen må jo rydde opp i denne krigssonen og akkurat nå er det tydeligvis meg.
Jeg må lese gjennom mesteparten av tråden, vurdere hvert enkelt innlegg (hva er over grensen, hva er på grensen, hva er greit, hvilke innlegg vil ryke med i dragsuget hvis jeg sletter dette, selv om innlegget i seg selv ikke var over grensen o.s.v.) tenke over om jeg skal redigere eller slette, om tråden bør stenges eller ikke, hvem som evt. skal få en advarsel pr. PM eller ikke (og hvordan den skal formuleres) og alt dette skal jeg gjøre mens debatten pågår, noe som nesten garantert setter sinnene i kok når jeg begynner å jobbe, i tillegg til at debatten kommer til å tikke videre en stund, siden jeg ikke har mulighet til å se hva som skrives av innlegg i sanntid.
Jeg har ofte lyst til å stenge tråden mens jeg jobber med den, men av erfaring vet jeg at det bare gjør at folk blir enda mer sint. Så vanligvis begynner jeg med å redigere og slette innlegg, skrive en advarsel i tråden og håpe at ting roer seg. Denne første runden i en tråd som har ramlet ut av sitt gode skinn tar ofte mellom 30-60 minutter. Har jeg mulighet til det, sjekker jeg tilbake i tråden ganske ofte i løpet av de nærmeste timene, for å sjekke om ting er under kontroll igjen eller om det utarter seg igjen. Vanligvis får jeg noen sinte PM'er mens jeg jobber med en tråd, da noen føler seg tråkket på. Det er jo forståelig, jeg ender jo opp med å måtte ta en bråte beslutninger på kort tid og i tillegg endre/slette innlegg som folk har brukt tid og krefter på å skrive. Det er naturlig at noen reagerer og jeg har ikke noe problem med det. Det viktigste for meg er å føle meg på trygg grunn i forhold til hva jeg gjør eller ikke i den aktuelle tråden.
Og mens jeg jobber med dette (og det er helt greit at jeg gjør det, jeg har tatt dette på meg frivillig og dette er overhodet ikke ment som en klagesang), tenker jeg tilbake på andre diskusjoner rundt dette. Av vi kommer så sent inn. At vi ikke fanger opp ting tidsnok. O.s.v. Men samtidig: jeg så ikke denne tråden før jeg fikk en mail om den. Det er ikke mulig for oss som moderatorer å være tilstede, over alt og hele tiden. Vi er avhengig av brukerne, både av at dere holder dere i skinnet og tenker dere om og at dere gir beskjed hvis ting utarter seg. Jeg opplever takhøyden her på sentralen som høy (nesten for høy) og at det skal mye til (for mye?) før vi griper inn. Jeg vet, for min egel del, at jeg aldri griper inn uten å mene at jeg har en god begrunnelse i hvorfor dette er et brudd på noen av reglene til sentralen. Får jeg en PM om hvorfor jeg gjør dette og hint, gjør jeg mitt beste for å svare og begrunne. Er det noen som forventer noe mer eller annet av meg enn det som jeg har beskrevet så langt?
Til sist kommer vi tilbake til et gammelt spørsmål fra min side: hvorfor er det vi som moderatorer som ofte anklages for dette og hint når det braker løs som verst her på sentralen? Vi forsøker jo bare å rydde opp i noe dere har skapt og å hjelpe til med å ha et debattklima som gjør det mulig for både den jevne hi-fi interesserte og for bransjeaktører og føle seg velkommen her. Regelverket vårt er åpent og jeg tror ikke det er veldig ofte at vi modererer på en måte som er helt, klin umulig å skjønne seg på, hvis man tenker etter. Dog, som noen har nevnt, det foregår også ting "bak kulissene" og mellom oss som moderatorer som vi, av ulike grunner, ikke kan eller vil være åpne om og det kan, i noen tilfeller, bety at avgjørelser vi treffer kan virke vilkårlige/tilfeldige (uten at de er det). Sånn er det bare.
Det sentrale poenget mitt er at klimaet og debattene her på sentralen må baseres på en gjensidig respekt og tillit, både mellom brukerne og mellom brukerne og moderatorene. Hvis dere som brukere vil ha mindre inngripen fra oss som moderatorer, løses dette enklest ved å følge regelverket som dere aksepterte når dere ble brukere her (i.e. hold en hyggelig tone og vis respekt for hverandre, hvis dere vil ha kortversjonen). Og det er da vitterlig ikke for mye å forvente av voksne mennesker?
Hvis det er ting dere oppfatter som urimelig, er det flott og fint at dere tar det opp. Det er dog viktig at dere er så konkrete som mulig, det er vanskelig å forholde seg til at jeg er dum og burde slutte med å være dum. Fortell meg hva jeg har gjort, hvorfor du er uenig, begrunn det gjerne i regelverket og gjør det med respekt, så skal jeg svare så godt jeg kan. Da kan vi utvikle oss og komme oss videre. Men en del av den biten om respekt og tillit handler også om å ha respekt og tillit til at vi som moderatorer vet hva vi driver med og har en grunn for å gjøre det vi gjør, uten at det trenger å bety at bakgrunnen for våre handlinger er 100% transparent til enhver tid - eller at dere har krav på å, til enhver tid, vite hvorfor vi gjør det vi gjør.