Hifisentralen er kjedelig....

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Noen sitter og forventer at de skal få underholdningen i fanget, uten å bidra selv. Andre bidrar som best de kan, på et diskusjonsforum. Diskusjon reflekterer ulike oppfatninger, helt i orden å være uenig i ting som sies. Jeg registrerer at trådstarter, som er misfornøyd med underholdningsverdien, ikke har bidratt økonomisk til sentralen. Så får man eventuelt kompensere ved å være en konstruktiv bidragsyter som viser vei til hvordan ting skal bli bedre.
Akkurat dét synes jeg du kunne ha spart deg. Det bidrar kun til å øke forskjellen mellom House of Lords, og House of Commons. Dessuten vet vi jo ikke om vedkommende har bidratt anonymt til HFS.
Jeg så tendensene til dette i støttemedlem tråden. Dette er grunnen til at jeg har valgt å ikke være støttemedlem.
Bare å donere anonymt så slipper du og bære merket som tynger så mye.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
helt greit at du ikke lar deg presse, ser ei heller noe problem med det, men du lar deg likefullt styre av det, også helt greitt det.
 

Prudence

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
74
Antall liker
28
Sted
Bergen
Hifisentralen er kjedelig! La meg innlede og forklare hva jeg mener…

1) På forhånd, beklager min uforskammethet. Jeg fikk mange gode ideer på hifisentralen i fjor da jeg vurderte og til siste

2) graderte hele anlegget mitt til et langt større beløp enn jeg hadde i tankene. Jeg endre opp med et beløp som kunne ha kjøpt en ny bil. Dette forumet hjalp meg og tenke – og for det er jeg takknemlig for! Jeg kom også i kontakt med leverandører av diverse utstyr takket være hifisentralen, så det er ikke det at jeg er utakknemlig.

3) Dessuten, jeg nyter nå anlegget mitt hver dag - og det fungerer nærmest som terapi for meg. I tillegg har både jeg og samboeren veldig mye glede av det også i filmsammenheng osv.

4) Når jeg nå likevel ser tilbake på hifisentralen og leser innleggene her, så går det opp for meg at dette forumet ikke fungerer spesielt bra for meg i lengden. Dette er noen av argumentene mine, og du har selvfølgelig full rett til å både slakte og si deg uenig i disse:

5) - (Jeg opplever at) Alt for mange her har for liten innsikt i det utstyret de besitter. Man anbefaler og liker sitt eget, eller naboens utstyr, grunnet følelser, religion og eierskapsglede.

6) Ikke det at jeg er bedre enn andre her – på ingen måte – men dette fungerer veldig dårlig som en rådgivende side for nykommere. Det er vanskelig å holde på nye og lovende entusiaster. Man lærer jo ikke noe om utstyret – men får bare gjentatt at noe er bedre enn annet utstyr. I en tråd hvor noen spør om anbefalinger blir man bare dynget ned med anbefaler som springer i alle retninger som ikke er forankret i trådstarters innlegg. Ikke det at jeg har et kvalitativ grunnlag til å hardnakket påstå dette, men det er min opplevelse.

7) Videre har vi disse kabeldebattene. Det er umulig å starte en debatt uten at religiøse fra alle religioner henger seg på. Det at det ikke er mulig å diskutere en bestemt opplevelse der man for eksempel prøvde ut flere typer kabler hos en eller annen hifi-butikk er beklagelig. Som alt annet utstyr er vel også kabler ekstremt situasjonsbetinget – hva med å få lov til å diskutere de fysiske egenskapene og heller dypdykke i en bestemt situasjon framfor å komme med generelle påstander i alle retninger.

8) Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner som tillater mobbing av andre på forumet grunnet uenighet i hvilke typer høyttalere man foretrekker osv.. Det er sterkt beklagelig, og selv om det ikke bryr meg nå, kan dette umulig være en invitasjon til nye krefter og entusiaster som ønsker å bidra/påbegynne en slik ny hobby. Dette er det motsatte av kjedelig muligens – det skaper i det minste en liten konflikt – men kanskje ikke med positivt fortegn.

9) Ellers er musikkdebattene her inne sterkt preget av 70-tall rock. Man bruker sine til dels gode anlegg til dårlige innspiller fra 70-tallet. Jeg savner flere ideer til ny musikk, gode innspillinger, klassisk musikk og mer moderne rock og jazz.

10) Det som likevel er spesielt bra her inne er Torget. Dette er et svært viktig redskap for mange å få tilgang på gode produkter. Dette er også en viktig kanal for å komme i kontakt med butikker og entusiaster som har viet livet sitt på god hifi. Så det er utelukkende bra J

11) Igjen, beklager min uforskammethet i å si ting rett ut. Men, hvis noen er enige i enkelte argumenter så kanskje dette kan være til hjelp for videre drift – hvis jeg da ikke har provosert så mye at alt var nytteløst. Jeg kan leve med å være lite populær, men så har også min aktivitet gått ned i det siste.
1. Kan berre snakke for meg sjølv, men det må vere greitt å kalle ein spade for ein spade. Ei evaluering bør også gjerast oppriktig, om ho skal ha verdi. Og klagar ein ikkje på maten, kan ein vanskeleg forvente at kokken endrar på prosedyrane.

2. Det er heilt normalt, og dessutan: du hadde vel godt av dette? Betre livskvalitet og sånn?

3. Så fint!

4. Her har den einskilde ansvar for å gjere det beste ut av det. Kvaliteten av hifisentralen styrast hovudsakleg av brukarane, og det dei driv med.

5. Det handlar om erfaringsdeling. Har du breie erfaringar, er grunnlaget for å meine noko større enn om du har slått deg til tåls med eit oppsett. Så lenge du er i tvil, er du på leit. Og så lenge du undrar deg over det kvalitetsmessige, vil eg tru dine refleksjonar kan ha overføringsverdi til mange andre. Men utsegn som "Pioneer er best, for det har mora mi" er ikkje så veldig reflekterte, det er så....

6. Eg ser ikkje heilt problemet, ut over at ein bør skrive meir bloggete om sine erfaringar med utstyret. Det er mange som gjer dette, så kva vil du eigentleg lære?

7. Kabeldebattar, ja. Det trur eg det er best å avstå å kommentere.....

8. Er du ikkje litt subjektiv no? Ting kan sjåast frå fleire synsstadar.

9. Eg ser få problem med 70-talet. Og då meiner eg både 1870 og 1970. Folk får ta opp den musikken dei brenn for. Komprimert lyd, derimot.....

10. Torget er bra, ja.

11. Tykkjer ikkje du skal redusere engasjementet. Finn ei form som funkar skrivemessig for deg, og prøv deg som forfattar. Eg kan tilby engasjement på ei nettside nær deg. Løn vert det lite av, men mykje heider.....dersom du skriv interessante ting.
Gode svar Audio-phile Arve. Kanskje du burde skifte nick til Heldige-Arve ettersom du er audiophil������
Et slikt forum vil naturlig bestå av folk med kjempekompetanse og folk som er helt nygynnere. Og slik bør det være.
MEN: helt enig med det som tidlige er skrevet om sjikane/drittslenging. Man bør tenke seg godt om før man "angriper" noen på forumet. Vent heller litt meg å poste et slikt innlegg. Ha respekt for at noen han andre synspunkter enn deg
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.659
Antall liker
15.759
Torget vurderinger
2
Kjipt. Fjern gjerne den stjernen, men støtt forumet, og slutt med tullete,"jeg så denne tendensen" utsagn. Jeg får gratisaviser i posten og andre stede, har aldri falt meg inn å klage over dem.
Tullete? Tendensene var helt klare, og du er den første som drar møkka opp i dagen. Har ikke klaget på HFS jeg. Bare klaget på deg, og andre som klarer å komme opp med slike nedlatende kommentarer basert på en stjerne i margen.


Overhodet ikke nedlatende. Bare en krystallklar konstatering av at man bør ha rett til å kritisere. Og da mener jeg likevel at man bør se det helt urimelige i å klage over en gratisforestilling.

Om du støtter eller ikke gir jeg faen i.
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hundrevis av innlegg hver dag. Mengder av innsiktsfulle kommentarer og forslag. Masser av kloke tanker om emner som både er innenfor og utenfor HiFi. Og så klarer noen å mene at "det er kjedelig."

Skal man kritisere noe man mottar gratis, kan man like gjerne holde kjeft. Og jeg står for hva jeg skrev over om at jeg registrerer at trådstarter ikke har bidratt til forumet han kommer med idiotisk kritikk av. Og det har absolutt ikke noe med hva andre kaller House of Lords og House of Commons, det er et absurd og smålåtent innspill, ærlig talt.
Så all kritikk av forumet, som har vært gratis i årevis, og som er det fremdeles for dem som ønsker det, er plutselig ikke salongfähig lenger? Hadde trådstarters innlegg etter ditt syn vært mindre kritikkverdig hvis vedkommende hadde betalt f.eks. 199 kr?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.659
Antall liker
15.759
Torget vurderinger
2
Hundrevis av innlegg hver dag. Mengder av innsiktsfulle kommentarer og forslag. Masser av kloke tanker om emner som både er innenfor og utenfor HiFi. Og så klarer noen å mene at "det er kjedelig."

Skal man kritisere noe man mottar gratis, kan man like gjerne holde kjeft. Og jeg står for hva jeg skrev over om at jeg registrerer at trådstarter ikke har bidratt til forumet han kommer med idiotisk kritikk av. Og det har absolutt ikke noe med hva andre kaller House of Lords og House of Commons, det er et absurd og smålåtent innspill, ærlig talt.
Så all kritikk av forumet, som har vært gratis i årevis, og som er det fremdeles for dem som ønsker det, er plutselig ikke salongfähig lenger? Hadde trådstarters innlegg etter ditt syn vært mindre kritikkverdig hvis vedkommende hadde betalt f.eks. 199 kr?
All den tid jeg har kjent forumet, har det myldret av kritikk. Hver eneste dag. Men jeg syns trådstarters innlegg er skit. Har aldri reagert på annen kritikk på samme måte. Les trådstarters innlegg og fortell meg at det ikke er gnålingen til en grinunge.

Slett tråden.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.659
Antall liker
15.759
Torget vurderinger
2
Hardingfele, tror ingen reagerer på hva du synes, men å dra støttekortet virker på meg som ganske selvhevdende og faller i mine øyner ganske uheldig ut.
Enig. Men hvorfor klage på et forum som er gratis, på så gnålete vis? Kunne i det minste lagt en åpning i potten.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Hardingfele, tror ingen reagerer på hva du synes, men å dra støttekortet virker på meg som ganske selvhevdende og faller i mine øyner ganske uheldig ut.
Enig. Men hvorfor klage på et forum som er gratis, på så gnålete vis? Kunne i det minste lagt en åpning i potten.

Nå minner du litt for mye om denne herremannen. Fra 10:23 ->

 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det er meg ukjent hvorfor trådstarter starter tråden på dette viset, annet et han ønsker at alle skal holde vedkommedes høye standard på innleggene, men i mine øyner er det reaksjonen om å dra støttekort og legge i potten som overskygger dette for min del. Synes man skal passe seg svært for å gjøre dette.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er meg ukjent hvorfor trådstarter starter tråden på dette viset, annet et han ønsker at alle skal holde vedkommedes høye standard på innleggene, men i mine øyner er det reaksjonen om å dra støttekort og legge i potten som overskygger dette for min del. Synes man skal passe seg svært for å gjøre dette.
Det var nærmest lovbestemt at det skulle bli slik av denne "medaljen". Hardingfele mente det nok ikke slik som det kom ut. Men dessverre har man sett lignende kommentarer i "støtte-tråden" også. Jeg er absolutt for å støtte Sitting Bulls fabelaktige forum økonomisk, men er likevel fortsatt i tenkeboksen grunnet dette.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.109
Antall liker
32.549
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kjeder jeg meg, er det jeg som kjeder meg (eller omvendt).

Det er ikke feil med noen andre.

Passiv underholdning har det med å bli kjedelig. TV feks, kjeder meg fort, derfor slår jeg den ofte av​ (rettere sagt sjeldent på). Programmene er perfekte, det er meg det er noe i veien med. Helt greit det.

HFS har aldri kjedet meg, men finner mange tråder merkelig lite interessante. Tror jeg må til psykologen snart.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror også presset er selvpålagt. Tror bare noen få venter noe som helst av andre, så det er bare å stresse ned.
For min egen del - kan jeg kjøpe kabler til femsifret*, så kan jeg også avse 199kr til HFS, uten at dette skal medføre noen presedens for andres prioriteringer.

*Det kan sikkert være irriterende for en del folk at noen 'kaster penger ut av vinduet mhp. sine investeringer', på samme måte som motsatt hold lurer på hvor mye det er mulig å dvele rundt dette tema.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.659
Antall liker
15.759
Torget vurderinger
2
Som denne videoen beviser, er vi flinke til å høre noe annet enn det som sies (synges). Vi får gå inn for å være underholdende.

 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det var nærmest lovbestemt at det skulle bli slik av denne "medaljen". Hardingfele mente det nok ikke slik som det kom ut. Men dessverre har man sett lignende kommentarer i "støtte-tråden" også. Jeg er absolutt for å støtte Sitting Bulls fabelaktige forum økonomisk, men er likevel fortsatt i tenkeboksen grunnet dette.
dersom du vil støtte, støtt, dersom du ikke vil, la det ligge. Vanskeligere er det jo ikke, bare ikke la det bestemmes av andres dårskap er vel mitt enkle budskap.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
La nå støttemedlemskapet ligge i denne tråden, det er opprettet egen tråd for nettopp det.

Det jeg tenker kunne vært greit hadde vært om trådstarter ikke bare kom med klager og såkalte feil, for det er lett, men også kom med konstruktive forslag til løsninger på de momentene han oppfatter har stort forbedringspotensial.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Om man synes HFS blir kjedelig så er det jo bare å ta en pause, fordype seg i et nytt tema (musikk,diy, teknikk) eller dele noe man selv synes er interessant/morsomt on eller off topic. HFS er stort sett så interessant som man gjør det til selv.
En ting er lydopplevelser og alt rundt dette som vi i utgangspunktet kom hit for, men etterhvert setter man mer og mer pris på alle menneskene som frekventerer her. Fantastiske mennesker som deler erfaringer og kommer med råd etter beste evne alle sammen. At råd spriker er ikke noe annerledes her enn i andre situasjoner i livet, går du til to forskjellige leger med en betennelse er det ikke umulig at du kommer ut med resept på forskjellige typer antibiotika.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at trådstarter har alle muligheter til å gjøre forumet mindre kjedelig. Det er fritt frem å starte tråder om alt mulig, inklusive tråder om hvordan anleggene virker, om interessant musikk, osv, osv.

Hvis han ikke gjør det, er jeg ikke sikker på hvor meningsberettiget han er.

Hvis jeg blir invitert til fest og sier ja, er jeg implisitt forpliktet til å bidra etter evne til å gjøre festen vellykket. Ingen fest blir bedre enn gjestene, og intet forum blir bedre enn det bidragsyterne gjør det til.

mvh
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.114
Antall liker
1.363
- Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner som tillater mobbing av andre på forumet grunnet uenighet i hvilke typer høyttalere man foretrekker osv.. Det er sterkt beklagelig, og selv om det ikke bryr meg nå, kan dette umulig være en invitasjon til nye krefter og entusiaster som ønsker å bidra/påbegynne en slik ny hobby.
Redux har i hvert fall gjort dagens sentral litt mindre kjedelig. Leste akkurat igjennom hele tråden (64 bidrag på en halv dag er ikke verst) og ser at trådstarter stort sett blir beskyldt for ikke å bidra til gratisutgaven av sentralen. Dagens innlegg er da i høyeste grad et positivt bidrag, og han har ytterligere 440 innlegg siden august i fjor. Ingen har kommentert ovenstående sitat, og det er vel ganske så symptomatisk for hvordan enkelte medlemmer her på forumet, benytter seg av det som ofte kalles hersketeknikk ellers i landet. Jeg også likte dårlig pengestøtteutspillet. Slukets kommentar om trådstarters alder faller i samme kategori. Vet ikke helt hva som er årsaken, men synes generellt at tilsvarende utenlandske fora, har en litt mere avslappende "attitude" overfor vi som i ny og næ må blottlegge at vi ikke er rakettforskere.
Steen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.757
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
- Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner som tillater mobbing av andre på forumet grunnet uenighet i hvilke typer høyttalere man foretrekker osv.. Det er sterkt beklagelig, og selv om det ikke bryr meg nå, kan dette umulig være en invitasjon til nye krefter og entusiaster som ønsker å bidra/påbegynne en slik ny hobby.
Redux har i hvert fall gjort dagens sentral litt mindre kjedelig. Leste akkurat igjennom hele tråden (64 bidrag på en halv dag er ikke verst) og ser at trådstarter stort sett blir beskyldt for ikke å bidra til gratisutgaven av sentralen. Dagens innlegg er da i høyeste grad et positivt bidrag, og han har ytterligere 440 innlegg siden august i fjor. Ingen har kommentert ovenstående sitat, og det er vel ganske så symptomatisk for hvordan enkelte medlemmer her på forumet, benytter seg av det som ofte kalles hersketeknikk ellers i landet. Jeg også likte dårlig pengestøtteutspillet. Slukets kommentar om trådstarters alder faller i samme kategori. Vet ikke helt hva som er årsaken, men synes generellt at tilsvarende utenlandske fora, har en litt mere avslappende "attitude" overfor vi som i ny og næ må blottlegge at vi ikke er rakettforskere.
Steen
Jeg så den beskyldningen om beskyttelse av enkelte medlemmer, og å tillate mobbing, og stusset litt.

Jeg gikk inn på trådstarters innleggsliste for å se om jeg kunne finne ut hva han mente med det. Etter side 5 ga jeg opp.

Nå er det jo ikke akkurat sjeldent at enkelte medlemmer jamrer og syter over forutinntatte moderatorer, så jeg vet virkelig ikke hvor alvorlig en skal ta trådstarter på det punktet.

mvh
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
- Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner som tillater mobbing av andre på forumet grunnet uenighet i hvilke typer høyttalere man foretrekker osv.. Det er sterkt beklagelig, og selv om det ikke bryr meg nå, kan dette umulig være en invitasjon til nye krefter og entusiaster som ønsker å bidra/påbegynne en slik ny hobby.
Redux har i hvert fall gjort dagens sentral litt mindre kjedelig. Leste akkurat igjennom hele tråden (64 bidrag på en halv dag er ikke verst) og ser at trådstarter stort sett blir beskyldt for ikke å bidra til gratisutgaven av sentralen. Dagens innlegg er da i høyeste grad et positivt bidrag, og han har ytterligere 440 innlegg siden august i fjor. Ingen har kommentert ovenstående sitat, og det er vel ganske så symptomatisk for hvordan enkelte medlemmer her på forumet, benytter seg av det som ofte kalles hersketeknikk ellers i landet. Jeg også likte dårlig pengestøtteutspillet. Slukets kommentar om trådstarters alder faller i samme kategori. Vet ikke helt hva som er årsaken, men synes generellt at tilsvarende utenlandske fora, har en litt mere avslappende "attitude" overfor vi som i ny og næ må blottlegge at vi ikke er rakettforskere.
Steen
Jeg så den beskyldningen om beskyttelse av enkelte medlemmer, og å tillate mobbing, og stusset litt.

Jeg gikk inn på trådstarters innleggsliste for å se om jeg kunne finne ut hva han mente med det. Etter side 5 ga jeg opp.

Nå er det jo ikke akkurat sjeldent at enkelte medlemmer jamrer og syter over forutinntatte moderatorer, så jeg vet virkelig ikke hvor alvorlig en skal ta trådstarter på det punktet.

mvh
Fint om trådstarter kan utdype dette. Selv om jeg har en anelse.
 
Sist redigert:
M

medlem215396

Gjest
Tøff den ekstra stjerna noen er blitt tildelt. Innfør en medlemsfordel der jeg kan "like egne innlegg", så skal jeg vurdere medlemsskap 😜
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.243
Torget vurderinger
1
Det jeg tenker kunne vært greit hadde vært om trådstarter ikke bare kom med klager og såkalte feil, for det er lett, men også kom med konstruktive forslag til løsninger på de momentene han oppfatter har stort forbedringspotensial.
Vel, ett av forslagene var færre anbefalinger av LSD befengt prog-rock. Har noen anbefalt Hawkwind? ;D
 

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
225
Antall liker
92
Temaer som trådstarter tar opp i denne tråden har man med jevne mellomrom i alle fora på nettet. Møteplasser på internett er gjerne preget av:
- Nybegynnere møter erfarne
- Man diskuterer ting som ikke, eller vanskelig kan måles
- Teknologiske plattformer er forskjellige
- Kroppsspråk mangler i kommunikasjonen
- Forskjeller i preferanse
osv osv osv

Det koker mye ned til at man må (ha):
- Toleranse og respekt
- Tåle å bli motsagt
- Akseptere at andre har mer erfaring og kunnskap
- Akseptere at andre har mindre erfaring og kunnskap
- Høflighet og vanlig folkeskikk
osv osv osv

Jeg liker sentralen og har lært mye her inne. Ikke bare «riktige» svar, men at det ikke finnes fasit på alle spørsmål.

Jeg synes det for det aller meste er en god tone her inne. Det er også menneskelig at det av og til kan «koke over». Løsningen må være – som nevnt av flere tidligere i denne tråden – å selv bidra til det gode klimaet man selv ønsker. Det må også være aksept for å ta seg inn igjen etter å ha «vært utpå»...:rolleyes:
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det ble mange innlegg å lese igjennom - så tilgi min noe sene respons.

Jeg må regne med noen ubehagelige kommentarer når jeg legger hodet på blokka som jeg gjorde nå. Selv om jeg tok flere forbehold og viste takknemlighet for det som åpenbart er bra forstår jeg at enkelte lar seg provosere. Det er ikke utelukkende behagelig å komme med en slik beskjed, og jeg ser jo de som drifter siden utelukkende støtter innlegg som er kritisk til det jeg prøver å si.

Noen stiller spørsmål til motivet til hvorfor jeg valgte å gjøre dette. Dette er primært for å prøve å gi en tilbakemelding på hvordan jeg opplever forumet. Jeg kan ta feil, og jeg kan ha noe rett. Poenget er at forumet sannsynligvis har en del forbedringspotensiale på enkelte punkter - og jeg ser jo at jeg ikke er alene om å mene dette.

Jeg er 100% enig med de som påpeker viktigheten av å bidra positivt selv. Jeg har prøvd å gjøre dette - å komme med gode råd der jeg har erfaring og innsikt selv. Jeg kommer sannsynligvis fortsatt til å gjøre dette fra tid til annen.

Jeg er videre enig i at det er positivt at mange bidrar og kommer med mange av sine råd. Problemet er likevel, slik jeg ser det, at mange tråder som begynner med et spørsmål blir besvart uten at den enkelte tenker på hvem som stiller spørsmålet. Dette resulterer svært ofte med sensur grunnet for mye informasjon. Til sist er trådstartere helt ute, og man sitter igjen med de samme gamle som krangler om hva som er best av sitt eget utstyr - da for å sette det på spissen.

Selv om dette er en gratisside med muligheten til å støtte økonomisk, er den avhengig av å ha med seg entusiaster som deltar aktivt - og gjerne på en måte som tiltrekker seg nykommere. Hvis jeg ikke er helt alene om å mene det jeg gjør - kan mine innspill muligens være med å bidra til dette blir blir litt bedre sted. Det er iallefall ambisjonen eller tanken.

Jeg ser at Sluket og Hardingfele dessverre blir fristet til å gå på meg som person. Jeg kjenner ingen av dem, og ingen av dem har grunnlag til å spekulere i min bakgrunn eller erfaring. Det er likevel et paradoks at noen som påberoper seg erfaring og alder faktisk tyr til usaklig argumentasjon og sporer av samtalen fra sak til person. Deres innlegg må nesten bli skrevet på deres egen regning. En slik adferd er aldri bra for noe forum. Er man "ærmesmedlem" så virker det likevel som dette er OK.
 
Sist redigert av en moderator:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Veldig bra forum for meg. Legger bare ut spilte LP`r og har en og annen kommentar om andre ting. Ikke komplisert for ei krone :D
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei du Redux, dette var sutrete og ulogisk.Og hvor er løsningene? Synes ikke du er uforskammet, men du har bare ikke tatt poenget med Sentralens funksjon og heller ikke på andre områder.

Tar punktene dine litt sånn pø om pø:

1. Som forum: Det fungerer som et sted hvor enhver "idiot" (inklusive meg selv) kan skrive nesten hva som helst. Kjempefint. Og svar får alle som en. Jeg har bekjente studenter på NTNU og UMBH hvor jeg har anbefalt dette forum for å få impulser og råd. De synes dette forumet er suverent. Fått kjøpt seg anlegg som dundrer, til 10.000,- kr.

Helt enig med Ulf-B ovenfor og derfor ingen flere kommentarer.

2. Gammaldags musikk
: Jeg skriver for det meste i "Hva hører du på..." og presenterer nesten bare nye utgivelser i alle sjangre, men jeg prøver nesten alltid å trekke linjene bakover slik at unge har en historie å forholde seg til; det gjør de andre bidragsyterne i den tråden også. Som 60-åring har jeg en aldri så liten oppgave i å opplyse de kommende slektene om hva som førte til hva. Jeg tror vi er ganske gode historiefortellere.

3. Kvalitet på vinyl: Dårlige innspillinger på 70-tallet (eller gjerne 50- og 60-tallet) finnes seff. Min samling på snart 4000 eks. består for det meste av 60- og 70-tall, men 2000-tallet haler sterkt innpå. Det er helt klart at 60- og 70-tall vinner i min samling når det gjelder kvalitet, men det kommer ut bedre og bedre innspillinger i dag. De får jo kjeft, selskapene, og da tør de ikke annet enn å forbedre produktet. Dessuten er Sentralen et flott sted å få informasjon om nettopp dette.

4. Innsikt i kvaliteten på eget anlegg som du skriver om: Det avsnittet skjønte jeg ikke. Sorry. Forklar én gang til. :)

5. Ang. Høvdingen: Efter min mening gjør han en flott jobb. Det er faen meg ikke lett når kabler o.a. blir til religion og fakta sklir over i synsing.

6. Så skriver du:

Når jeg nå likevel ser tilbake på
hifisentralen og leser innleggene her, så går det opp for meg at dette forumet ikke fungerer spesielt bra for meg i lengden.

Vel, da er det bare å ta konsekvensen av det. Lykke til!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det koker vel ned til at man bør spørre seg selv tre spørsmål:
1) Blir jeg i bedre humør av å delta her inne?
2) Blir forumet en besettelse mhp. å kun forsvare sitt eget ståsted (kanossagang potensiale)?
3) Lærer jeg noe?

Jeg tror mange fort ender opp med et nei på flere av disse punktene.
Da må man også spørre seg selv om vitsen.

Det hadde vært greit med en økt dose feel-good stemning noen ganger uten at man trenger å enes om alt i alle tråder, selvsagt.
Det er nok et poeng at mangel av personlig kroppspråk i kommunikasjonsformen fort resulterer i uberettiget hårsårhet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nåja. Synes det blir litt vel hårsårt om Slukets innlegg er så ille....

Ellers, når det gjelder musikk, så er det det det er (samme ordet tre ganger på rappen, og likevel en setning jeg liker). Jeg skriver litt innimellom om musikk jeg liker. Om du eller noen andre også liker den, så er det jo riktig trivelig. Jeg har vel etterhvert blitt en gubbe, og liker vel det som etterhvert har blitt gubberock. Men du trenger da ikke gjøre min musikksmak til ditt problem? Jeg kommer i hvert fall ikke til å endre musikksmak for å tekkes verken deg eller noen andre. Jeg gidder heller ikke skrive om musikk jeg ikke interesserer meg for.
 
Sist redigert av en moderator:

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner som tillater mobbing av andre på forumet grunnet uenighet i hvilke typer høyttalere man foretrekker osv.. Det er sterkt beklagelig, og selv om det ikke bryr meg nå, kan dette umulig være en invitasjon til nye krefter og entusiaster som ønsker å bidra/påbegynne en slik ny hobby.
Redux har i hvert fall gjort dagens sentral litt mindre kjedelig. Leste akkurat igjennom hele tråden (64 bidrag på en halv dag er ikke verst) og ser at trådstarter stort sett blir beskyldt for ikke å bidra til gratisutgaven av sentralen. Dagens innlegg er da i høyeste grad et positivt bidrag, og han har ytterligere 440 innlegg siden august i fjor. Ingen har kommentert ovenstående sitat, og det er vel ganske så symptomatisk for hvordan enkelte medlemmer her på forumet, benytter seg av det som ofte kalles hersketeknikk ellers i landet. Jeg også likte dårlig pengestøtteutspillet. Slukets kommentar om trådstarters alder faller i samme kategori. Vet ikke helt hva som er årsaken, men synes generellt at tilsvarende utenlandske fora, har en litt mere avslappende "attitude" overfor vi som i ny og næ må blottlegge at vi ikke er rakettforskere.
Steen
- Essensen hos trådstarter ligger VELDIG GODTnder beskrevet i dette sitatet - og direkte udefinert og ubegrunnet sensur vil gjerne føles litt kjedelig de første 3-5 årene.
MEN - det gjør jo utfordringen innerst i DYPET under BUNNEN svært MANTALT energisk... - og som tidligere svært ukjent så har Varme Personligheter ingen problemer med slike ENERGIER... - kanskje ?

Mvh. Lyden av Opplevelser med Varme Energier...
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Det ble mange innlegg å lese igjennom - så tilgi min noe sene respons.

Jeg må regne med noen ubehagelige kommentarer når jeg legger hodet på blokka som jeg gjorde nå. Selv om jeg tok flere forbehold og viste takknemlighet for det som åpenbart er bra forstår jeg at enkelte lar seg provosere. Det er ikke utelukkende behagelig å komme med en slik beskjed, og jeg ser jo de som drifter siden utelukkende støtter innlegg som er kritisk til det jeg prøver å si.

Noen stiller spørsmål til motivet til hvorfor jeg valgte å gjøre dette. Dette er primært for å prøve å gi en tilbakemelding på hvordan jeg opplever forumet. Jeg kan ta feil, og jeg kan ha noe rett. Poenget er at forumet sannsynligvis har en del forbedringspotensiale på enkelte punkter - og jeg ser jo at jeg ikke er alene om å mene dette.

Jeg er 100% enig med de som påpeker viktigheten av å bidra positivt selv. Jeg har prøvd å gjøre dette - å komme med gode råd der jeg har erfaring og innsikt selv. Jeg kommer sannsynligvis fortsatt til å gjøre dette fra tid til annen.

Jeg er videre enig i at det er positivt at mange bidrar og kommer med mange av sine råd. Problemet er likevel, slik jeg ser det, at mange tråder som begynner med et spørsmål blir besvart uten at den enkelte tenker på hvem som stiller spørsmålet. Dette resulterer svært ofte med sensur grunnet for mye informasjon. Til sist er trådstartere helt ute, og man sitter igjen med de samme gamle som krangler om hva som er best av sitt eget utstyr - da for å sette det på spissen.

Selv om dette er en gratisside med muligheten til å støtte økonomisk, er den avhengig av å ha med seg entusiaster som deltar aktivt - og gjerne på en måte som tiltrekker seg nykommere. Hvis jeg ikke er helt alene om å mene det jeg gjør - kan mine innspill muligens være med å bidra til dette blir blir litt bedre sted. Det er iallefall ambisjonen eller tanken.

Jeg ser at Sluket og Hardingfele dessverre blir fristet til å gå på meg som person. Jeg kjenner ingen av dem, og ingen av dem har grunnlag til å spekulere i min bakgrunn eller erfaring. Det er likevel et paradoks at noen som påberoper seg erfaring og alder faktisk tyr til usaklig argumentasjon og sporer av samtalen fra sak til person. Deres innlegg må nesten bli skrevet på deres egen regning. En slik adferd er aldri bra for noe forum. Er man "ærmesmedlem" så virker det likevel som dette er OK.
- SVÆRT GODT beskrevet !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser av ønske om Fullfrekvent High-End Anlegg på BLÅ RESEPT til alle mennesker på jorda !
 
U

Utgatt24668

Gjest
Nåja. Synes det blir litt vel hårsårt om Slukets innlegg er så ille....

Ellers, når det gjelder musikk, så er det det det er (samme ordet tre ganger på rappen, og likevel en setning jeg liker). Jeg skriver litt innimellom om musikk jeg liker. Om du eller noen andre også liker den, så er det jo riktig trivelig. Jeg har vel etterhvert blitt en gubbe, og liker vel det som etterhvert har blitt gubberock. Men du trenger da ikke gjøre min musikksmak til ditt problem? Jeg kommer i hvert fall ikke til å endre musikksmak for å tekkes verken deg eller noen andre. Jeg gidder heller ikke skrive om musikk jeg ikke interesserer meg for.
Jeg støtter selvfølgelig din og andres gubberock. Jeg hører selv på gubberock til tider. Poenget mitt var at det ble litt for mye av en musikkstil - og det er umulig å ha en objektiv debatt rundt subjektive valg av musikk. Dette punktet kunne/burde jeg egentlig ha droppet.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hei du Redux, dette var sutrete og ulogisk.Og hvor er løsningene? Synes ikke du er uforskammet, men du har bare ikke tatt poenget med Sentralens funksjon og heller ikke på andre områder.

Tar punktene dine litt sånn pø om pø:

1. Som forum: Det fungerer som et sted hvor enhver "idiot" (inklusive meg selv) kan skrive nesten hva som helst. Kjempefint. Og svar får alle som en. Jeg har bekjente studenter på NTNU og UMBH hvor jeg har anbefalt dette forum for å få impulser og råd. De synes dette forumet er suverent. Fått kjøpt seg anlegg som dundrer, til 10.000,- kr.

Helt enig med Ulf-B ovenfor og derfor ingen flere kommentarer.

2. Gammaldags musikk
: Jeg skriver for det meste i "Hva hører du på..." og presenterer nesten bare nye utgivelser i alle sjangre, men jeg prøver nesten alltid å trekke linjene bakover slik at unge har en historie å forholde seg til; det gjør de andre bidragsyterne i den tråden også. Som 60-åring har jeg en aldri så liten oppgave i å opplyse de kommende slektene om hva som førte til hva. Jeg tror vi er ganske gode historiefortellere.

3. Kvalitet på vinyl: Dårlige innspillinger på 70-tallet (eller gjerne 50- og 60-tallet) finnes seff. Min samling på snart 4000 eks. består for det meste av 60- og 70-tall, men 2000-tallet haler sterkt innpå. Det er helt klart at 60- og 70-tall vinner i min samling når det gjelder kvalitet, men det kommer ut bedre og bedre innspillinger i dag. De får jo kjeft, selskapene, og da tør de ikke annet enn å forbedre produktet. Dessuten er Sentralen et flott sted å få informasjon om nettopp dette.

4. Innsikt i kvaliteten på eget anlegg som du skriver om: Det avsnittet skjønte jeg ikke. Sorry. Forklar én gang til. :)

5. Ang. Høvdingen: Efter min mening gjør han en flott jobb. Det er faen meg ikke lett når kabler o.a. blir til religion og fakta sklir over i synsing.
Jeg kan ikke se noen steder at jeg har sagt at Høvdingen ikke gjør en flott jobb. Synes det er viktig å påpeke dette slik at verken du eller andre her setter ord i min munn. Jeg har heller ikke sagt at jeg trekker meg ut av forumet - heller at jeg bidrar mer på den måten jeg synes fungerer best. Videre er det vanskelig å forholde seg til dine valg av ord som "ulogisk" og "suttrette". Det er mye bedre hvis du begrunner det du prøver å si.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Beste Herr Redux - dersom du oppfattet mitt lille innlegg tidligere som noe personangrep beklager jeg sterkt dette, var ikke ment som det. Jeg angripere aldri noen, hvorfor skal man nå det da. Selvsagt finnes det elementer av kjedsommelighet her på HFS - et slikt forum med såpass mange medlemmer speiler nødvendigvis et folk og et samfunn, med alle avskygninger som ligger i det. Slik vil det alltid være. Litt av poenget mitt var at HFS tross alt er en BERIKELSE for veldig mange, både innen hifi, musikk og OT relaterte emner, men at ikke alt fenger like mye hos alle er jo gitt. Ingen stor sak og ingen spesiell grunn til å klage over realitetene, da er det bedre å prøve å øke den positive andelen tross alt. MEN, det som er positivt for noen er kanskje kjedelig og endatil irriterende for andre, og så er vi tilbake i rute en igjen. Det handler om å puste ut, senke skuldrene og ikke la seg irritere over ting som ikke passer/har relevans/ille liker og så heller fokusere på de positive elementene i et tilbud som (påpekes av flere her) tross alt er både frivillig og kostnadsfritt OG unikt for nettopp våre hobbyer.

For øvrig er også undertegnede av realtivt lik oppfatning som deg hva "gubberock" angår, men som du viselig nevner i #77 så er musikk ganske så subjektivt og som sådan ikke helt enkelt å diskutere objektivt!
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei du Redux, dette var sutrete og ulogisk.Og hvor er løsningene? Synes ikke du er uforskammet, men du har bare ikke tatt poenget med Sentralens funksjon og heller ikke på andre områder.

Tar punktene dine litt sånn pø om pø:

1. Som forum: Det fungerer som et sted hvor enhver "idiot" (inklusive meg selv) kan skrive nesten hva som helst. Kjempefint. Og svar får alle som en. Jeg har bekjente studenter på NTNU og UMBH hvor jeg har anbefalt dette forum for å få impulser og råd. De synes dette forumet er suverent. Fått kjøpt seg anlegg som dundrer, til 10.000,- kr.

Helt enig med Ulf-B ovenfor og derfor ingen flere kommentarer.

2. Gammaldags musikk
: Jeg skriver for det meste i "Hva hører du på..." og presenterer nesten bare nye utgivelser i alle sjangre, men jeg prøver nesten alltid å trekke linjene bakover slik at unge har en historie å forholde seg til; det gjør de andre bidragsyterne i den tråden også. Som 60-åring har jeg en aldri så liten oppgave i å opplyse de kommende slektene om hva som førte til hva. Jeg tror vi er ganske gode historiefortellere.

3. Kvalitet på vinyl: Dårlige innspillinger på 70-tallet (eller gjerne 50- og 60-tallet) finnes seff. Min samling på snart 4000 eks. består for det meste av 60- og 70-tall, men 2000-tallet haler sterkt innpå. Det er helt klart at 60- og 70-tall vinner i min samling når det gjelder kvalitet, men det kommer ut bedre og bedre innspillinger i dag. De får jo kjeft, selskapene, og da tør de ikke annet enn å forbedre produktet. Dessuten er Sentralen et flott sted å få informasjon om nettopp dette.

4. Innsikt i kvaliteten på eget anlegg som du skriver om: Det avsnittet skjønte jeg ikke. Sorry. Forklar én gang til. :)

5. Ang. Høvdingen: Efter min mening gjør han en flott jobb. Det er faen meg ikke lett når kabler o.a. blir til religion og fakta sklir over i synsing.
Jeg kan ikke se noen steder at jeg har sagt at Høvdingen ikke gjør en flott jobb. Synes det er viktig å påpeke dette slik at verken du eller andre her setter ord i min munn. Jeg har heller ikke sagt at jeg trekker meg ut av forumet - heller at jeg bidrar mer på den måten jeg synes fungerer best. Videre er det vanskelig å forholde seg til dine valg av ord som "ulogisk" og "suttrette". Det er mye bedre hvis du begrunner det du prøver å si.
Fint at du svarte. Jeg legger ikke ord i din munn; jeg kan derimot sitere:

Pkt. 1:

Sitat fra deg: "Det aller verste som har skjedd meg personlig er når de som drifter siden beskytter sine egne venner (min uthevelse) som tillater mobbing av andre på forumet."

Dokumentér påstanden.

Pkt 2:

Sitat fra deg: "
Når jeg nå likevel ser tilbake på hifisentralen og leser innleggene her, så går det opp for meg at dette forumet ikke fungerer spesielt bra for meg (min uthevelse) i lengden."

Vel, da spør jeg igjen:

Pkt.3:

Hva er som er så jævlig med Sentralen? Og:

Pkt. 4:

Har du noen gode forslag til forbedringer?

 
Topp Bunn