Hifisentralen 4 og veien videre

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Hifisentralen i dagens utgave har nå vært på lufta siden 2012, og nå er det på tide med en oppgradering. I den anledning ønskes litt feedback fra våre brukere, og jeg vil i denne artikkelen referere til dagens utgave som HFS3, og neste utgave som HFS4.

Historikk:
Hifisentralen ble startet i 2000 som en enkel nyhetsside og utviklet seg raskt som en aktiv forumside. Historien kan leses her: OM HFS

Dagens versjon:
Vi gikk over til vBulletin 4 forummotor i 2012, og siden har med unntak av en designmessig endring i 2014, vært nokså uendret siden den tid. Plattformen har fungert veldig bra, men tidene endrer seg, og i dag så går flere over til mobil som primær nettleser, og dette er noe vi må ta mer hensyn til. Vi har en mobilversjon av sidene, men det optimale vil være å ha en responsiv side og en side som ikke består av to parallelle seksjoner som begge må oppdateres separat.

Veien videre:
Neste versjon av Hifisentralen vil få en ny forummotor, og det betyr at mange endringer må på plass. Når vi satte sammen HFS3 så ble vi nødt til å utvikle vårt egen bruktbørs, galleri og forside. Det hadde vært ønskelig å oppdatere dagens versjon slik at sidene ble mer mobilvennlig, men vBulletin stoppet med videreutvikling av VB4 for flere år siden, og deres nye vBulletin 5 er en plattform som mildt sagt er en håpløs utgave, og det blir ikke aktuelt å hoppe over på denne oppgraderingen.

Det finnes mange forum-løsninger som kan kjøpes på markedet, men vi startet utvikling av vår egen "motor", og på den måten kunne vi skreddersy et forum som tilfredsstiller de behov vi har. Dette innebar også en hastighet på sidene som ingen ferdigløsning kan matche, men etterhvert så innså vi at en egenutviklet forummotor vil kreve altfor mye arbeid med tanke på alle de funksjonene som HFS krever, og vil forbli en løsning som passer bedre til andre prosjekt.

I 2010 var det to karer som sluttet i vBulletin og startet sitt eget firma ved navn Xenforo Ltd. De har utviklet en forumløsning som er blant det beste som finnes på markedet, og som har mange likhetstrekk med vBulletin. De har også sørget for at det er mulig å utvikle egne tilleggsløsninger som f.eks. bruktbørs, nyhetsside osv., men systemet (framework) er mer komplisert enn hva det var med vBulletin 4, og også årsaken til at mange sider som benytter Xenforo har nokså simple tilleggsløsninger.

AVforum, AudioScienceReview, Whatsbestforum og mange andre nettsider har gått over til Xenforo, og som en muligens vil se på alle disse sidene, så er tilleggløsningene nokså halvhjertet satt sammen, og mange websider har derfor valgt å legge forumet som egen side, mens de f.eks. benytter Wordpress eller andre løsninger for nyheter m.m.

For min del så er det ikke aktuelt å sette sammen flere ulike "sider" med en felles innlogging, og skal et samfunn som HFS virkelig fungere, så må vi integrere alle løsninger slik at det for brukerens del føles ut som en sammensatt side med ulike muligheter. Det har gått med mye tid for å finne ut hvordan vi kunne få til dette, men etter mye programmering og prøving/feiling, så kan det se ut som vi begynner å nærme oss et ferdig resultat.

Internett og utvikling
I de senere år har mange forum begynt å slite, og mange skylder på sosiale medier og at diskusjonene flytter seg dithen. Det er nok noe sant, men personlig tror jeg at sosiale medier stjeler tiden til brukerne og ikke nødvendigvis diskusjonene. Det som er negativt med f.eks. FB er at innleggene er veldig "her og nå", og det fungerer ikke like bra som et arkiv hvor en enkelt kan komme tilbake til en interessant tråd. Her er det mange ulike meninger, og poenget er vel om det er et behov for videre utvikling av HFS. I en stund var jeg selv i tvil, men når jeg ser hvordan mange brukere støtter oppunder siden, og det faktum at vi faktisk har hatt en økning i antall brukere høsten 2019, så tror jeg det fortsatt er liv laga for en side som HFS, men plattformen må oppgraderes hvis vi skal overleve på sikt.


vbulletin4444_logo.jpg


Nytt kapittel
Vi står ovenfor et nytt kapittel, og mange av oss har vært på siden i snart 20 år, og jeg er faktisk litt rørt over at veldig mange brukere fortsatt finner glede i en side som HFS, og det gjør også motivasjonen for videreutvikling langt større. HFS3 er fortsatt en god plattform rent teknisk, men HFS4 skal bli ennå bedre, og her gjelder det å finne ut av alt som irriterer brukerne med dagens versjon og sørge for at vi ikke ender opp med en ny løsning som vil sette oss bakover i tid. Ingen liker forandring, men dessverre så må en nok innfinne seg med at enkelte forandringer vil måtte finne sted, og det gjelder å finne en balansegang som gjør at HFS4 totalt sett blir en bedre plattform for oss alle.

Jeg vet at mange ønsker seg et forum hvor en ikke vil oppleve personangrep, og hvor en kan diskutere enkelte emner uten å bli møtt med "motstand", og kabeldiskusjoner har vel siden første dag vært et tema som har skapt mye splid. Det er nok ikke til å unngå at dette vil fortsette i fremtiden, og det mange løsninger som kan bedre situasjonen, men det å tro at vi skal bli kvitt dette fenomenet er nok ren ønsketenking. En må også huske på at HFS er en diskusjonsarena, og en må nesten tåle at folk har ulike meninger, og det er også litt av poenget med en slik side. Hvis alle er enige med hverandre, så har vi til slutt ikke mye å diskurere. Det er mange sider som har "klubber" og lukkede sider for enkelte temaer, men hvis vi begynner å splitte opp brukerne i ulike seksjoner, så kan vi like gjerne pakke sammen hele greia. Det kan tenkes at vi vil sette opp et par områder for betalende medlemmer, og dette kan sørge for at medlemmene vil oppføre seg i større grad, men i all hovedsak så tror jeg forumet må være en åpen plass for alle.

Vi har i lang tid ønsket en sterkere moderering av regelbrudd, og en ting som skal bli bedre på de nye sidene er verktøy for moderatorene. Det skal som alltid være lov til å komme med sine meninger uansett hvor dumme enkelte måtte mene de måtte være, men personangrep og ufine karakteristikker skal slås hardere ned på, og hvis en ikke klarer å holde seg på matta uten å fornærme andre, så må en også tåle konsekvensene av dette. Istedenfor å true med utestengelse eller tilsvarende, så vil vi kort og greit gi karantetid i ulike kategorier, og når noen drar strikken for langt, så vil de bli satt under mod-kontroll i en viss periode. Dette er en løsning som vi allerede har, men problemet har vært at innlegg som må godkjennes ligger for bortgjemt, og det kan gå litt tid før moderator ser disse innleggene. På de nye sidene får vi opp varsel hver gang et innlegg må godkjennes, blir rapportert etc, og dette vil gjøre at moderatorene får en mye bedre oversikt. Noen ganger kan enkle tekniske løsninger gjøre livet mye lettere, og dette vil også medføre at det blir enklere for moderatorene og faktisk gå til tiltak når noen bryter med reglene.

Jeg skrev at vi ønsker innspill med tanke på de nye sidene, og det jeg først og fremst tenker på er tekniske funksjoner. Vi ønsker alle det optimale forum, men det finnes ingen teknisk funksjon som kan styre folks meninger, og et forum vil alltid bestå av ulike mennesker. Det vi derimot har mulighet til er å tilrettelegge de nye sidene med de funksjonene vi ønsker, og jeg kan først nevne de tingene vi har tatt tak i, og hvordan vi så langt ser for oss de nye sidene, og deretter kan du som bruker komme med dine innspill.

Funksjoner og oppsett
De nye sidene vil i all hovedsak bestå av tre elementer: Forside, Forum og Torget. Vi har i dag en side med galleri og butikker, men disse vil forsvinne da de er altfor statiske, og det er lite aktivitet. Vi vil heller implementere butikker på en annen måte, og den nye forsiden vil avsløre hvordan vi har gjort dette. Galleriet er noe jeg er veldig usikker på, og en av årsakene til at dette har vært lite brukt er en tungvinn løsning for å opprette album. Jeg tror vi heller skal fokusere på "mitt anlegg" og "mitt kinorom" på selve forumet, og evnt. ha en egen side som viser disse trådene med en bildeillustrasjon. Litt vanskelig å forklare, men tror vi har en snedig løsning på hvordan vi kan få denne biten mer interessant og mer aktiv.

1. Forsiden
Denne vil som før vise bransjenyheter, men også andre ting som skjer i bransjen. Her har vi laget en veldig fleksibel løsning som gir rom for mange muligheter, og det som er viktig er at denne siden er dynamisk, og at det vil vises nye artikler og nyheter hver gang en kommer inn på siden. I dagens verden så må det være aktivitet for at en side skal være interessant, og det er her sosiale medier brilljerer med nytt innhold hele tiden.
Det er mange ting som vil bli bedre for bransjeaktører med tanke på de nye sidene, og en viktig funksjon er at de heretter vil kunne skifte hovedbilde som vises på forsiden uten at de må laste opp alle bilder på nytt. Bransjeaktører som leser dette skjønner hva jeg mener.

2. Forumet
Forumet skal være nokså likt dagens, men vi har satt opp en ny forumoversikt øverst som gir deg oversikt over alt som skjer hele tiden. Det er mange forum som ikke har dette, men det er viktig at en ser hva som skjer og hvor det skjer. Denne har vi alle blitt vant til, og den nye versjonen vil være ennå bedre. Denne vil også fungere helt suverent på mobil, og der hvor mange sider fjerner mye innhold på mobil, så ønsker vi at alt innhold skal være tilstede på mobilen, og det tror jeg vi har fått til. Det vil naturligvis være veldig enkelt å laste opp bilder fra mobil til både forum og torget.

3. Torget
Finn har overtatt det meste av bruktannonser på nett, og selv om HFS3 har en teknisk løsning som var nokså unik i 2012, så er vi utsatt for hard konkurranse, men en av problemene med dagens verden er at enkelte sider har blitt så store, og av den grunn også litt uoversiktlig. Der hvor Finn har 30.000 annonser, så kan annonser for litt mer seriøs hi-fi bli litt bortgjemt, og jeg tror vi kan holde liv i Torget ved å gi det en teknisk og designmessig overhaling med bedre bildefremvisning. Vår nye løsning vil på mange måter fungere som idag, og det vil bli Ajax sortering (klikk og se), liste og galleri visning + enkelte nye funksjoner, og denne gangen vil vi flytte søkedelen over på venstre side som er litt mer logisk. Vi beholder arkivet vårt, men flytter det over på en ny løsning, og de fleste av dagens funksjoner vil bli ivaretatt, men enkelte irritasjonsmomenter som at browseren ikke husker hvor du var når du klikker på "tilbake" knappen vil bli rettet på. I dag må du klikke på en egen knapp: "Tilbake til lagret søkeresultat", og vi hadde ikke mulighet til å gjennomføre alle funksjoner som ønsket i 2012 pga. enkelte restriksjoner i vBulletin 4, men i dag kan vi mer eller mindre gjøre som vi vil.

Bildeopplasting, gallerifunksjon m.m. i Torget vil bli langt bedre, og nå kan vi bruke Xenforo Editor til å lage bruktannonser, og det gjør også at du som bruker kan laste opp bilder i selve annonseteksten, og det kan du faktisk ikke gjøre hos f.eks. Finn. Dette betyr at du kan sette opp en ganske lekker annonse hvis du bruker litt tid, og skal du selge høyttalere til f.eks. kr. 100, så kan det jo være greit å ha muligheten til å lage en flott annonse.

Vi kommer til å kutte ut "Kjøp Nå", "Gi bud" og "Auksjoner" på Torget, og vi erstatter de førstnevnte med "kontakt selger", og selgere kan selv oppgi om de vil kun kontaktes pr. PM, eller også pr. telefon og/eller email. Alt er satt opp slik at roboter ikke kan fange opp informasjonen.

Karaktersystemet opprettholdes, men med noen endringer.

Torget blir integrert i varslingssystemet og oversikten til "Hva er nytt", og på de nye sidene kan en velge å følge enkelte brukere, kategorier osv (vil gjelde både Forum og Torget samlet), og øverst på siden vil en via en varslingslampe enkelt se om det dukker opp noe nytt via en rød liten sirkel som indikerer om noe er nytt fra den eller det en måtte følge. I dag ser du en orange liten sirkel som viser om du har fått en ny melding, og på de nye sidene vil det være et tilsvarende system rett ved siden av som indikerer at f.eks. "Høvdingen har lagt ut en ny annonse", "Du har fått svar i din tråd", "Høvdingen har startet en ny tråd" osv. Sidene blir kort og greit veldig integrert, og det blir enklere å følge med på hva du ønsker å følge med på. Du vil også kunne se "uleste bruktannonser" slik at du alltid er oppdatert på Torgets aktivitet.

Sosiale medier
De nye sidene får mulighet til å logge inn via Facebook, Google eller logge inn som normalt. Vi vurderer også integrasjon mot Spotify, og hvis vi implementerer sistnevnte, så kan brukerne enkelt se hva andre medlemmer hører på hos Spotify under avataren deres, dele spillelister m.m. Det hadde vært mer ønskelig å ha en tilsvarende løsning mot Tidal, men ikke sikker på om det er mulig ennå. Tanken er at det skal bli enklere å vise hverandre sanger som kan være av interesse m.m. Vi har vel alle musikk som en interesse også :)

Hifisentralen vil være flinkere til å legge ut nyheter, aktuelle tråder m.m. på FB, Instagram og Twitter, og skal vi rekruttere nye medlemmer, så må vi ha en sterkere integrasjon mot alle sosiale medier, og det er delvis på plass, og noe som jeg må komme litt nærmere tilbake til.

Mobil app / Tapatalk
Vi jobber med ulike løsninger for hvordan vi kan få laget oss en APP, og ettersom Xenforo ikke har noen løsning for dette, så er dette noe vi må ordne på egen hånd. Det er jo genialt om vi kan få "push-meldinger" på mobilen over ting som en ønsker varsling på, men dette skal være noe brukeren selv velger å aktivere, og ikke noe som vi skal dytte på brukerne. Alternativt så kan vi vurdere Tapatalk, men jeg ønsker da å få integrert Torget også. Vi skal finne en løsning, og det vil uansett være mulig å lagre HFS4 som et app-bilde på mobilen som umiddelbart vil åpne sidene uten at du trenger å åpne en browser for så å velge siden blant favoritter.

Andre funksjoner og støttemedlemskap
De nye sidene gir brukerne mulighet til å dele bilder og videoer via Private meldinger, men lurer litt på om dette skal være forbeholdt støttemedlemmer. Vi er avhengig av litt støtte, og det vil være flere fordeler for støttemedlemmer på de nye sidene. Vi vil også ha "featured ads" på Torget, og istedenfor å plage brukerne med og alltid vise "uthevede annonser" på toppen av forumlistene, så vil nok disse vises i sidefeltet på forsiden og forumet, mens de som har "vanlige" annonser kun blir vist på selve Torget. Uthevede annonser kan også spres ut på sosiale medier, og de som ønsker god eksponering av sin annonse må nok regne med å betale en liten sum for det, eller at vi lanserer et utvidet støttemedlemskap.

Hva ønsker du ut av nye HFS?
Så kommer vi til det som artikkelen her er ment for, og det er hva du som bruker ønsker deg fra nye HFS. Vi er i siste fase av vårt arbeid, men det kan jo tenkes at det er noe vi ikke har tenkt på, og at det er en eller annen løsning eller idè som vi kan implementere.

Jeg setter pris på om vi kan forholde oss saklig i denne tråden, og det vil ikke være mye hjelp hvis tråden sklir ut, og jeg vil derfor moderere bort ting som blir off-topic slik at vi kan fokusere på hva vi ønsker oss med HFS når det gjelder funksjoner eller ting som irritererer dere med dagens side.

Dette ble et langt innlegg og sikkert mye jeg har glemt å nevne og ting som ble litt uklart pga. korte forklaringer, men jeg kaster ballen over til "dere", også kan jeg heller svare litt mer detaljert på evnt. spørsmål eller forslag.

Mvh
Høvdingen
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.923
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Det første som må gjøres er å fjerne Off-Topic da det snart er mere aktivitet der en hifi :(

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
At historikken beholdes. Mye som har blitt "borte" fra 2 til 3 bla. Motivasjonen for å "blogge" her inne vil falle som en sten om en må begynne på nytt ved nye sider.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Man får ikke flere hifi/musikk relaterte innlegg fordi man fjerner off-topic?

Så hvorfor fjerne den da den engasjerer på mange plan.
Det er jo bare å holde seg vekk fra den.
 
M

MusicBear

Gjest
Høvdingen, du er en klok man og besitter etter mitt syn en av bransjens desidert beste forum. La ikke alt mølet som står på Finn eller som omtales på sosiale medier hverken ta fra deg selvtillit eller annet du har tenkt/tenker videre som «forum-pappa» - kunne sagt mye men velger å gi deg 110 % tillit til å fortsette mest mulig i dine egne oppgåtte og fremtids-tenkende spor - så forblir Hifisentralen en oase for oss.

Jo, forresten, jeg vil foreslå et enklere system for støttemedlemsskap, at det er frivillig og litt lavere slik at terskelen for å slutte seg til blir lavere for den enkelte. Samt «by-line/signaturfelt» merket med en svak grønnfarge over hele flaten for de som har betalt sitt støttemedlemsskap, så kanskje trenden blir at man trives best på sitt eget forum i dets «betalende drakt»

Kabeltråder, dvs. de dustete av dem, ikke la de skremme deg/meg/oss. De oppstår fordi prissettingen er så stor at folk ikke forstår, men jeg tror folk begynner å forstå nettopp dette - galskapen i prissettingen - med dette færre kabeltråder i fremtiden. Stadig mer utstyr blir også enten i form av integrert eller trådløst, så la ikke kablene ødelegge for oss :)

Sagt det 1000 ganger før - sier det gjerne 1000 ganger til - 1000 takk Høvdingen for alt du gjør med forumet. Vær stolt av hva DU har fått til på dette området, i lille Norge :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det første som må gjøres er å fjerne Off-Topic da det snart er mere aktivitet der en hifi :(

mvh
Det kommer dessverre ikke til å skje da Off Topic står for ca 50% av innholdet på siden, og om ikke annet, så ønsker jeg faktisk å utvide denne seksjonen. Men, jeg ønsker samtidig at vi skal tone ned på debatter som støter folk, og politikk og religion er blant disse temaene. Jeg ser ikke helt hvorfor HFS skal være en arena for pro/anti israel eller "Resett-mini" med tanke på Islam. Det er aktuelle temaer, men ser samtidig ut til å bringe frem det verste i folk.

Jeg ser derimot ikke noe galt i at vi kan diskutere klokker, foto, biler, hus og annet, og når HFS har blitt et samfunn, så hvorfor ikke la brukerne diskutere andre temaer som interesserer dem.

At historikken beholdes. Mye som har blitt "borte" fra 2 til 3 bla. Motivasjonen for å "blogge" her inne vil falle som en sten om en må begynne på nytt ved nye sider.
Det var en del som ble borte fra versjon 1 til 2 (ingenting fra overgang mellom 2 og 3), men denne gangen blir alt ivaretatt, og jeg har litt bedre kompetanse i dag enn jeg hadde den gang. Overgangen fra 1 til 2 skyldtes også i stor grad at vi gikk fra et teksbasert lagringssytem, og over til database, og det blir jo nesten som å gå fra "hest og kjerre" til "motorvogn".

Jeg vurderer til og med å la HFS3 ligge på nett som arkiv, og kanskje for at brukerne kan se hvordan det "var" og hvordan det har blitt. Jeg må isåfall lage et eget domene for HFS3, men det er ikke noe problem.

På Torget vil alle annonser være inntakt, og jeg overfører også karakterer og våre 20.000+ annonser i arkivet. Dette er gull verdt for de som ønsker å se hva enkelte ting ble solgt for, og ingenting vil bli borte.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det første som må gjøres er å fjerne Off-Topic da det snart er mere aktivitet der en hifi :(

mvh
Det kommer dessverre ikke til å skje da Off Topic står for ca 50% av innholdet på siden, og om ikke annet, så ønsker jeg faktisk å utvide denne seksjonen. Men, jeg ønsker samtidig at vi skal tone ned på debatter som støter folk, og politikk og religion er blant disse temaene. Jeg ser ikke helt hvorfor HFS skal bli en arena for pro/anti israel eller bli noen Resett mini med tanke på Islam. Det er aktuelle temaer, men ser samtidig ut til å bringe frem det verste i folk.

Jeg ser derimot ikke noe galt i at vi kan diskutere klokker, foto, biler, hus og annet, og når HFS har blitt et samfunn, så hvorfor ikke la brukerne diskutere andre temaer som interesserer dem.

At historikken beholdes. Mye som har blitt "borte" fra 2 til 3 bla. Motivasjonen for å "blogge" her inne vil falle som en sten om en må begynne på nytt ved nye sider.
Det var en del som ble borte fra versjon 1 til 2 (ingenting fra overgang mellom 2 og 3), men denne gangen blir alt ivaretatt, og jeg har litt bedre kompetanse i dag enn jeg hadde den gang. Overgangen fra 1 til 2 skyldtes også i stor grad at vi gikk fra et teksbasert lagringssytem, og over til database, og det blir jo nesten som å gå fra "hest og kjerre" til "motorvogn".

Jeg vurderer til og med å la HFS3 ligge på nett som arkiv, og kanskje for at brukerne kan se hvordan det "var" og hvordan det har blitt. Jeg må isåfall lage et eget domene for HFS3, men det er ikke noe problem.

På Torget vil alle annonser være inntakt, og jeg overfører også karakterer og våre 20.000+ annonser i arkivet. Dette er gull verdt for de som ønsker å se hva enkelte ting ble solgt for, og ingenting vil bli borte.
Høres bra ut. Jeg er beroliget. Heia, heia!:D

(Og du, gi oss en mulighet til å velge bort de trådene vi ikke ønsker å se trynet på, da)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Høvdingen, du er en klok man og besitter etter mitt syn en av bransjens desidert beste forum. La ikke alt mølet som står på Finn eller som omtales på sosiale medier hverken ta fra deg selvtillit eller annet du har tenkt/tenker videre som «forum-pappa» - kunne sagt mye men velger å gi deg 110 % tillit til å fortsette mest mulig i dine egne oppgåtte og fremtids-tenkende spor - så forblir Hifisentralen en oase for oss.

Jo, forresten, jeg vil foreslå et enklere system for støttemedlemsskap, at det er frivillig og litt lavere slik at terskelen for å slutte seg til blir lavere for den enkelte. Samt «by-line/signaturfelt» merket med en svak grønnfarge over hele flaten for de som har betalt sitt støttemedlemsskap, så kanskje trenden blir at man trives best på sitt eget forum i dets «betalende drakt»

Kabeltråder, dvs. de dustete av dem, ikke la de skremme deg/meg/oss. De oppstår fordi prissettingen er så stor at folk ikke forstår, men jeg tror folk begynner å forstå nettopp dette - galskapen i prissettingen - med dette færre kabeltråder i fremtiden. Stadig mer utstyr blir også enten i form av integrert eller trådløst, så la ikke kablene ødelegge for oss :)

Sagt det 1000 ganger før - sier det gjerne 1000 ganger til - 1000 takk Høvdingen for alt du gjør med forumet. Vær stolt av hva DU har fått til på dette området, i lille Norge :)
Flott du fikk inn noe kabeldebattene her også. Helt utrolig.

Vi gleder oss over noe nytt. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Veldig bra Ugh. Hva med å ha chatten scrollende I sanntid? Mens en leser her inne. På en to vinduer på likt. Kan slå klart slå av en av de, om en vil?

Vil fortsatt innlegg i off topic telle i innleggsteller? Hvorfor ikke fjerne det hele og gi antall stjerner ifht AKTIV bruk av forumet? Hvor e'n stjerne er for første året. Og inntil fem stjerner. Slutter folk å poste fjernes stjerner og en må begynne på ny?


Hvilke andre fordeler er tenkt ifht de dom ønsker å være støttemedlemmer? Her støtter jeg faktisk en ytterligere differensiering ifht freebees.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Veldig bra Ugh. Hva med å ha chatten scrollende I sanntid? Mens en leser her inne. På en to vinduer på likt. Kan slå klart slå av en av de, om en vil?

Vil fortsatt innlegg i off topic telle i innleggsteller? Hvorfor ikke fjerne det hele og gi antall stjerner ifht AKTIV bruk av forumet? Hvor e'n stjerne er for første året. Og inntil fem stjerner. Slutter folk å poste fjernes stjerner og en må begynne på ny?


Hvilke andre fordeler er tenkt ifht de dom ønsker å være støttemedlemmer? Her støtter jeg faktisk en ytterligere differensiering ifht freebees.
En chat blir nok ikke aktuelt, og på det nye forumet vil en nokså kjapt få oppdatering om nye innlegg i tråder eller fra personer en følger, og forumoversikten oppdaterer seg hvert 30 sekund automatisk, og HFS er et forum, og ikke en chat-kanal.

Innleggstelleren har jeg ikke tenkt så mye på, men slik jeg tenker vil telleren ta med innlegg fra alle avdelinger.

Det blir et rankingsystem som ikke er helt avgjort ennå, men alt fra innlegg, likes og andre ting vil telle, og en kan en også synke hvis en oppfører seg dårlig o.l.
Når jeg innførte "likes" så var det mange som ikke likte det, men sannheten er nok at folk er veldig glad i stjerner, rangering og ting som gjør at de kan "stige i gradene", og dette er noe som blir innført, men har ikke alle detaljene klart for meg. Forumet har innebygget en løsning, men mange muligheter for endringer. De som har stjerner under avataren i dag beholder selvfølgelig dette på det nye forumet.

Og ja, jeg er enig i en ytterligere differensiering mellom freebees og støttemedlemmer, men det blir nok ting som tilgang til Torget arkivet, mulighet til å ha signatur, mulighet til å sende bilder via PM og slike ting. Jeg er ikke tilhenger av "les mer kun for +medlemmer" slik som avisene opererer med, men skjønner at de må gjøre det.

Vi har jo hatt 3mnd gratis Tidal, men vi bør nok finne på noe nytt hvis vi skal gi brukerne noen ytterligere fordeler alà dette.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Hifisentralen er et viktig møtested og jeg ønsker det lykke til i
V4.0 og håper oppgraderingen gjør at vi fossiler kjenner oss igjen. Det som er bra idag er kjapp respons i motsetning til på jobben hvor det tar 1 minutt å få opp en side og 2 minutter å åpne en fil fra den jævla skyen.. ;)

Ikke gå i Finn fella som blir dårligere for hver eneste oppgradering
 
L

Lassencad

Gjest
Uploading af Video direkte fra Pc/tablet eller Mobil :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Uploading af Video direkte fra Pc/tablet eller Mobil :)
Du kan laste bilder rett fra mobilen, men videoer går kun fra Youtube og tilsvarende sider, men det kan også enkelt gjøres fra mobilen. Du kan ikke laste opp videoer som du selv har tatt på mobilen - da må de først lastes opp til f.eks. Youtube, og deretter hentes inn til HFS.

Videoer fra Youtube vil forøvrig virke i IE Edge, noe det ikke gjør i dag.

Hifisentralen er et viktig møtested og jeg ønsker det lykke til i
V4.0 og håper oppgraderingen gjør at vi fossiler kjenner oss igjen. Det som er bra idag er kjapp respons i motsetning til på jobben hvor det tar 1 minutt å få opp en side og 2 minutter å åpne en fil fra den jævla skyen.. ;)

Ikke gå i Finn fella som blir dårligere for hver eneste oppgradering
De nye sidene er ca 4-5 ganger raskere enn dagens versjon, men det er i forhold til spørringer mot databasen og minneforbruk. Reell forskjell for brukeren vil ikke være så stor, men betydelig raskere enn dagens versjon. Og vi skal ikke gå i noen Finn-felle, og vi har jo også mulighet til å rette på ting underveis, men jeg tester alt nokså nøye før jeg lanserer noe som helst. Så langt er jeg veldig fornøyd med beta-siden, og det eneste jeg ikke har avklart er designet. Jeg kan få sidene nokså like dagens sider, men er det ønskelig?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg synest rent teknisk dette forumet fungerer veldig bra - det er responsivt og stabilt og har de funksjonene som trengs for å debattere, legge inn bilder, videoer og dets like. Det jeg derimot synest ikke fungerer er søkemotoren. Det er stort sett en gjenganger på flere fora så vet ikke om det finnes en bra løsning på det men det er ikke spesielt lett å finne igjen bestemte innlegg osv på forumet.
 
L

Lassencad

Gjest
Du kan ikke laste opp videoer som du selv har tatt på mobilen

Hvorfor så besværligt :) :) - da må de først lastes opp til f.eks. Youtube, og deretter hentes inn til HFS.

Jeg har taget mange video på forskellige messer . Kunne da være godt hvis man i fremtiden kunne vise dem .. Nemt og hurtigt direkte :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg synest rent teknisk dette forumet fungerer veldig bra - det er responsivt og stabilt og har de funksjonene som trengs for å debattere, legge inn bilder, videoer og dets like. Det jeg derimot synest ikke fungerer er søkemotoren. Det er stort sett en gjenganger på flere fora så vet ikke om det finnes en bra løsning på det men det er ikke spesielt lett å finne igjen bestemte innlegg osv på forumet.
Hehe, det er ikke forbudt å kritisere dagens søkemotor. Den er forferdelig, og i 2-3 år brukte vi Sphinx søkemotor istedenfor, men så kom vBulletin med noen oppgraderinger som gjorde at vi gikk tilbake til vBulletin originale søkemotor, og den er like effektiv som en blind mann som søker etter nåla i høystakken.

Den nye søkemotoren er mye bedre, og den kan du til og med bruke til å søke blant annonser i Torget, selv om det vil være et eget søkefelt for titler i annonser på selve Torget.

Jeg glemte helt å nevne dette, og søking er viktig, og noe som har irritert meg i årevis med dagens sider. I dag kan en heller ikke søke på ord med æ,ø,å, og det er jo helt tragisk, men det er snart saga blott.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
;) Tenkte å si det på en pen måte.Om det kommer noe som faktisk funker her ville det være kanskje den største oppgraderingen slik jeg ser det. Resten funker forsåvidt fint.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Du kan ikke laste opp videoer som du selv har tatt på mobilen

Hvorfor så besværligt :) :) - da må de først lastes opp til f.eks. Youtube, og deretter hentes inn til HFS.

Jeg har taget mange video på forskellige messer . Kunne da være godt hvis man i fremtiden kunne vise dem .. Nemt og hurtigt direkte :)
Jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette, men jeg tittet litt på kodene, og jeg tror vi skal få til direkteopplasting av videoer, men det vil bli en begrensning med tanke på størrelse. Hvis folk begynner å laste opp 500mb videofilmer så vil serveren vår bli spist opp nokså fort, og det er hovedargumentet for de fleste forumsider. Vi har ikke egne serverparker slik som Google :)
 
L

Lassencad

Gjest
Du kan ikke laste opp videoer som du selv har tatt på mobilen

Hvorfor så besværligt :) :) - da må de først lastes opp til f.eks. Youtube, og deretter hentes inn til HFS.

Jeg har taget mange video på forskellige messer . Kunne da være godt hvis man i fremtiden kunne vise dem .. Nemt og hurtigt direkte :)
Jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette, men jeg tittet litt på kodene, og jeg tror vi skal få til direkteopplasting av videoer, men det vil bli en begrensning med tanke på størrelse. Hvis folk begynner å laste opp 500mb videofilmer så vil serveren vår bli spist opp nokså fort, og det er hovedargumentet for de fleste forumsider. Vi har ikke egne serverparker slik som Google :)
Ja det fylder godt med den høje opløsning man i dag kan optage på vores platforme.
Tak for svar :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Ja det fylder godt med den høje opløsning man i dag kan optage på vores platforme.
Tak for svar :)
Jeg testet nettopp på beta-siden vår, og det fungerer med videoopplasting etter jeg endret litt på kodene, men problemet blir størrelsen på videoer, og det er aldri anbefalt å hoste egne videofiler, både med tanke på båndbredde og lagringsplass, så jeg tror nok at vi må henvise brukerne til å laste opp disse til Youtube, Vimeo eller andre nettsteder først, og deretter "embedde" videoene i editoren her etterpå.

Såfremt ingen tilbyr oss noen gratis 1000TB SSD disker til serveren vår :)

En video kommer fort oppi 100mb for en 10 min film, og da er det 10 filmer pr. GB, og 1000 filmer blir da 100Gb. Trenger ikke kalkulator for å skjønne at dette ikke blir realistisk.

Vi kommer til å tillate bilder opptil ca 10mb pr stk, og etter komprimering vil nok bildene ende på 200-300kb, og når vi nå har nærmere 1 million bilder på serveren idag, så kommer vi til å møte veggen før eller senere bare pga. bildene, men dette blir et problem for en annen dag.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Håper eldre tråder fra 2000-tallet og fremover blir med videre og at hele HFS blir lettere å søke i. :)
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Håper eldre tråder fra 2000-tallet og fremover blir med videre og at hele HFS blir lettere å søke i. :)
Har allerede svart, men alt som er på dagens sider blir overført, og søkemotoren vil finne absolutt alt. Det er klart at hvis du søker på "hifi" så kan det kanskje bli en smule vanskelig å sortere ut det en ønsker ettersom 20% av 3 millioner innlegg inneholder det ordet, men søkemotoren vil finne det :)

Test: Jeg opprettet et innlegg på det nye forumet som heter "Låtskræver", og jeg opprettet en annonse på det nye Torget med samme navn.

Jeg forsøkte deretter å søke på "Låtskræver" i den søkemotoren øverst på siden, og da kom to resultat opp - en for innlegget på forumet og en fra annonsen på Torget. Her fikk jeg bekreftet nokså greit at søkemotoren søker på hele siden (forum og torget), og at den takler våre tre kråketegn (æ,å,ø). Med andre ord så blir søkingen mye, mye bedre, og det alene vil nok glede mange.

Vi har også lagt det opp slik at resultater som kommer fra Torget også viser bildet fra den aktuelle annonsen i resultatet, så det er lett å skille annonser fra foruminnlegg i søkeresultatet. Jeg var litt usikker på om vi ville få til dette, men ser bra ut så langt.

På selve Torget kan en velge å avgrense resultatene til og kun gjelde Torget, slik at en ikke får opp en rekke foruminnlegg, men her har en også mulighet til å søke på titler i annonsen rett ved siden av selve annonsene, slik som på Finn og slik som på dagens versjon av bruktbørsen.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
23.998
Antall liker
32.026
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
hva med wysiwig i forumet?
Å laste opp bilder i forumet har jo lenge vært noe steinaldersk. Dvs det var vel bedre i steinalderen.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
hva med wysiwig i forumet?
Å laste opp bilder i forumet har jo lenge vært noe steinaldersk. Dvs det var bedre i steinalderen.
Xenforo forum benytter: https://www.froala.com/wysiwyg-editor

Om en liker denne eller ikke blir en personlig sak, men personlig så synes jeg dette var et godt valg av editor, og jeg bruker denne til andre prosjekt. Bildeopplasting fungerer jo veldig bra i Xenforo, og det kan nesten ikke gjøres enklere for nybegynnere, og en kan jo velge om en vil laste opp ett og ett bilde, eller laste opp alle i en sleng, og deretter plassere bildene hvor enn måte ønske etterhvert som en skriver.

Så lenge vi har valgt å bruke Xenforo, så kan vi ikke kontrollere valg av editor.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Noe som må forbedres,er når en skal prøve å komme seg inn på Hifisentralen igjen etter lengre tids fravær. Jeg hadde glemt passordet, og skulle prøve å kontakte høvdingen eller moderatorer:) via mail, så fikk jeg ikke svar og hjelp i det hele tatt. Til slutt så var eneste løsningen å registrere seg med nytt brukernamn og innlogging. Nå har jeg et gammelt ubrukelig, og et nytt som jeg også er fornøyd med. Føler meg ganske ny her nå, med få bruker innlegg:D
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Noe som må forbedres,er når en skal prøve å komme seg inn på Hifisentralen igjen etter lengre tids fravær. Jeg hadde glemt passordet, og skulle prøve å kontakte høvdingen eller moderatorer:) via mail, så fikk jeg ikke svar og hjelp i det hele tatt. Til slutt så var eneste løsningen å registrere seg med nytt brukernamn og innlogging. Nå har jeg et gammelt ubrukelig, og et nytt som jeg også er fornøyd med. Føler meg ganske ny her nå, med få bruker innlegg:D
Du er nok ikke den eneste som har opplevd dette, og jeg kan garantere at dette vil bli mye bedre på de nye sidene. Både "glemt passord" funksjon og email direkte til oss vil fungere mye bedre, og her er det noe rart med dagens versjon som jeg aldri har klart å finne ut av. Noen ganger så sender ikke systemet ut meldinger, og når jeg tester systemet, så fungerer det alltid.

En ting jeg aldri har snakket så mye om er at vBulletin på mange måter er "verdens beste", men samtidig "verdens verste" forum. I sin originale form kan det være supertregt, og AVforum fikk med sine versjon 2 smake på hvor dårlig vBulletin kan være hvis en ikke modifiserer enkelte deler av motoren. Det som er brilliant med vBulletin var muligheten til å tweake eller lage sine egne tilleggsmoduler, men antall spørringer som sendes til databasen for hver enkelt side er jo helt horribel. Hvis en går inn på forsiden av HFS3 så sendes det over 120 spørringer mot databasen, og på det nye forumet sendes det mellom 15-30 spørringer, og det er nokså dramatisk forskjell. Jeg har sørget for all den caching som er teknisk mulig, og i tillegg er hele databasen cachet i rambrikkene til enhver tid, og på den måten klarte jeg å oppnå brukbar hastighet, men ressursbruken er helt syk, og dette er også noe som innimellom sørger for at enkelte funksjoner går helt i stå. Snart er den tiden over :)
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.588
Antall liker
6.678
Har ikke lest alt som er skrevet her, så beklager om det jeg kommer med allerede er nevnt.
Altså, det jeg savner er muligheten til å kunne åpne annonsene på Torget i et nytt vindu (dvs. høyreklikke og åpne nytt vindu). Slik det er nå må man venstreklikke på annonsen og da forsvinner man ut av annonseoversikten. Hvis man etter å ha kikket på annonsen skal tilbake til annonseoversikten igjen, kommer man alltid til oversiktens side 1, selv om man eksempelvis hadde kommet til 3 da man klikket på annonsen.

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med Hifisentralen. Og enda bedre blir det tydeligvis etter oppgraderingen. Supert! Keep up the good work.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hva med å slette en bunke av de inaktive medlemmene, slik at det faktisk går an å søke etter den man ønsker å få tak i?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg kan få sidene nokså like dagens sider, men er det ønskelig?
Absolutt. En av de tingene jeg liker best med sentralen er nettopp designet og følelsen det gir. Jeg hater feks designet på Audiosciencereview og blir ikke komfortabel med det.
Har merket meg at jeg har en tendens til å bruke forumer som jeg liker designet på og hvor hver post er oversiktlig og lett å se/skille ut fra andre poster. Luftighet og fargevalg er viktig her, synes jeg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg har tenkt litt på dette siden vi snakket sammen i Oslo. Jeg har noen tanker som kanskje handler mest om å gjøre forumet mest mulig interessant:

1: "Mitt anlegg"-trådene er interessante, men de lever så lenge at de blir veldig lange. Det kan tidvis være veldig mange innlegg som handler om et isolert tema i tråden. Jeg tenker at disse trådene kunne vært organisert som en rekke av hovedinnlegg (kun trådstarter i den kategorien kan starte slike), og for hvert hovedinnlegg kan man velge å ekspandere kommentarene. Det betyr at en som leser en slik tråd i ettertid kan "kollapse" kommentarene og da har man kanskje 20-30 innlegg å gå gjennom for å se hovedtemaene, utviklingen og bildene på en oversiktlig måte. Man kan også gjøre det mulig for TS å velge mellom tradisjonell eller "kommentarmodus".

2: Siden HiFisentralen startet som en nyhetsside er det interessant å se litt på den rollen. I dag skapes "nyheter" i to kategorier. Den ene er blandet inn i ulike mer eller mindre faglige kategorier på forumet. Den andre står utelukkende betalende bransjeaktører med et direkte salgsmotiv for. Av disse er det kún sistnevnte som dukker opp på fremsiden av forumet og på den måten skaper en interessant "nyhetsoversikt". I og med at dette tross alt er annonser har vi ingen reell nyhetskanal. Jeg tror du burde fått med deg en person som finner det interessant å lage og oppdatere en nyhetsseksjon.

3: I dagens samfunn med overdreven tilgang på informasjon er forumene gradvis tapere. De er ikke lenger det nye og hotte. Jeg tror man bør finne den modellen som i størst mulig grad klarer å skape interesse for ulike temaer, samtidig som man ikke ødelegger den robuste medlemskjernen på forumet. Om det produseres 10 nye tråder hver dag, som stort sett blir enten 4 innlegg lang, eller blir kragler om kabler, tesla eller apple, kommer forumet til å drukne i søppel. Man må med andre ord prøve å finne en metode for å plukke det ekstra interessante innholdet fra forumets tråder og lage nyhetssaker ut av disse parallelt med at man leter i inn og utland etter de litt annerledes og mer spennende nyhetene. Nettstedets fremtid handler mest trolig om en kombinasjon av antall besøkende, kvaliteten på hvert besøk (for å skape større annonseverdi pr besøkende), og kvaliteten på innholdet.

4: En annen trend i samfunnet er at alle har mulighet til å uttale seg om alt. Det er forsåvidt ønskelig, men resultatet viser seg ganske ofte å bli at mange uttaler seg om ting de ikke egentlig burde uttale seg om. Dette ser vi spesielt i og rundt politikken. Man har tildels sterke meninger om makroøkonomiske spørsmål, om skattepolitikk, om helsefaglige spørsmål osv, og gang på gang viser det seg at de som roper høyest kan stort sett også desidert minst. Vi kan selvsagt takke mange medier for at kommentarfeltene er stappfulle av dette, men for HiFisentralen er det nettopp dette som gjør at folk flykter eller holder seg borte. Ikke det at det er veldig mye dårlig innhold på forumet, men fordi folk forbinder dette med forum på generelt grunnlag.

5: Den formen for forum som virker å være på sterkest fremvekst, og som også holder den klart høyeste faglige kvaliteten, er supportforum. Disse er ofte svært fagtunge, som for eksempel Analog Devices sin Engineering Zone, og har derfor lite appell til folk flest. Imidlertid burde det være mulig å lage et forum der det er lett å skape nye småkategorier på en relativt oversiktlig måte. Man kan for eksempel stille krav for at en ny kategori skal etableres, det kan være at man skal lage en tilstrekkelig god hoved-informasjonstråd som ligger i denne kategorien. Et eksempel på en slik kategori som kan skapes dynamisk i forumet er "Sonos brukerforum". Inne i en slik kategori vil man kunne finne interessant informasjon om et spesifikt tema. Man kan også bruke et system med faste tags. Da kan en for eksempel vise alle disse trådene i "hifi generelt", men samtidig kan man lete i virtuelle kategorier som egentlig bare er søkefiltre. Det går faktisk også an å få med seg ulike aktører i bransjen på å styre trafikk over til sentralen på denne måten. Akkurat det kan fort være en av de viktigste drivkreftene for å oppnå en fremvekst, eller i det minste vedlikeholde medlemsmassen. Det har også avgjørende betydning for hvor interessant forumet er å annonsere på.

6: Dessuten er jeg redd at abonnementstjenesten som lar bransjeaktører legge ut nyheter er en uheldig betalingsmur for å få en del aktører til å engasjere seg. Jeg tror også mange forbrukere føler en viss avstand mellom selve forumet og disse "nyhetene". Men aller viktigst er at jeg tror interessen for å betale for å legge ut slikt er begrenset av at man bare kan få en "bransjeuavhengig" kompis til å poste et emne. Forskjellen er selvsagt at når denne kompisen gjør det virker det uavhengig, mens "nyhetsoversikten" på sin side egentlig nesten bare blir en oversikt over hvilke aktører som faktisk betaler for å legge ut reklamesaker. Jeg ser man har forsøkt å trekke frem enkelte tråder på forsiden, men det virker egentlig ikke som at særlig mange bruker forsiden spesielt aktivt.
 

Muteki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2010
Innlegg
109
Antall liker
38
Torget vurderinger
2
Darkmode? Eneste jeg kunne tenkt meg!
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Håper det blir mulighet for å vise større bilder på torget.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
En morsom greie hadde vært om vi hadde anledning til å ha custom bakgrunn på innleggene våre.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Jeg er veldig konservativ. Minst mulig endringer! Skjønner at det kan være greit å oppgradere motoren bak, men innholdsmessig trives jeg veldig godt slik det er. Småpjusk somopplasting av bilder og manglende muligheter for integrering med sosiale medier regner jeg med dere fikser. Ikke alle seksjoner jeg frekventerer like ofte, noen aldri (galleri, butikk). Stort sett nyter jeg sentralen på nettbrett, men å ha muligheten til å bruke mobiltelefon er sikkert et must i dag, selv om det ikke er et stor savn hos meg. Torvet ser ut til å fungere veldig bra, så vidt jeg kan se. Hvis målet er 30.000 dingser og konkurrere med Finn er det sikkert en vei å gå, men sentralen er vel ikke helt der. Greit nok.

Bottom line: flott at sentralen «følger med i tiden», men jeg ser ikke de helt store behov for innholdsmessige endringer. Noe funksjonalitet kan sikker bli bedre.

Lykke til videre, Høvdingen!
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
414
Torget vurderinger
6
Nytt design og funksjonalitet kan sikkert være bra, men syns det meste fungerer bra allerede i dag. Sidene er responsive og har stort sett det en trenger. Greit nok kunne det har vært fint med direkte opplastning av egne videoer og bilder, og søk kunne ha vært bedre, men dette blir litt "nice to have" i den store sammenhengen.

Håper det blir en egen betaside som testere kan teste ut og på en måte gå god for endringene, før det besluttes å ta i bruk nye sider. Bare minner om skrekk-eksempelet avforum.no hvor en oppgradering tok livet av hele greia.

-Stein Ivar
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Snickers-is - du kommer med noen interessante betraktninger hvorav enkelte er verdt å se nærmere på, men jeg velger og ikke kommentere for mye her, da jeg ønsket at denne tråden skulle ta for seg tekniske funksjoner. Det er absolutt interessant å se nærmere på innhold og hvordan vi kan gjøre HFS til en bedre side, men først vil jeg at den nye siden skal bli kvitt alle irritasjonsmomenter av teknisk karakter, og her kan brukernes feedback være gull verdt ettersom det er de som sitter og drar seg i håret når noe ikke fungerer.

Dette med innhold er mer komplisert, og noe som jeg tror vi må ta i egen tråd eller utenfor siden. Det finnes omtrent ikke den funksjon som ikke kan lages eller gjøres noe med, men sidens innhold, mål og mening er ikke noe som jeg kan lage i software, og først må vi bygge en plattform. Funksjoner som tags og prefixes er noe som eksisterer, og som uten tvil kan benyttes på mange måter, og det er klart at det er ønskelig å høre brukernes mening om hva de anser som interessant innhold, hva som evnt. vil bringe dem tilbake, hva som vil engasjere dem, men her vil også meningene sprike voldsomt, og vi kommer alle fra forskjellig ståsted. Enkelte vil sette pris på flere tekniske diskusjoner med dypt faglig innhold fra kompetente personer, andre vil sette pris på en egen lobby med hemmelig pokerspill hvor kortene blir utdelt av virtuelle nakne damer. Skal vi snakke om innhold så må vi se på hvilke realistiske muligheter vi har, og veldig ofte har en ideèr som ikke lar seg gjennomføre i praksis.

Det som uten tvil er viktigst i dagens samfunn er at vi har en dynamisk side hvor innholdet skifter ofte, og folk forventer action, og der har sosiale medier satt en ny standard om vi liker det eller ei.

Dette med bransjenyheter og betalingsmur har jeg lyst til å kommentere, og dette var ingenting som var planlagt. De fleste er lei av annonser på internett, og selv har jeg noen ganger lyst til å banke hammeren inn i skjermen hver gang Youtube avbryter en video med nok en reklamefilm fra Maxbo eller Sparebank 1, men det er slik verden har blitt, og hvor du en snur deg så vil reklame dukke opp i en eller annen form. Bransjenyheter blir faktisk brukt jevnlig, og er noe som fungerer, og selv om det er betalt innhold av varierende interesse, så skaper det en forside som blir dynamisk, og brukerne får informasjon som enkelte finner interessant, uten at det kommer i form av en uventet banner til feil tid. Jeg tilbydte de fleste bransjeaktører å sende inn "pressemeldinger" for mange år siden, men lang historie kort - det fungerte ikke, og det var kun noen få som benyttet seg av dette. Vi kunne f.eks. drevet med testing av utstyr, men det åpner Pandoras boks "big time", og jeg synes det er bedre at bransjen betaler og lager sine egne nyheter, fremfor at bransjen skal betale for å komme seg innpå en av "årets beste produkter" liste. Hi-Fi bransjen er heller ikke stinn av penger, og hadde jeg vært smart, så hadde jeg jobbet med en side innenfor et annet segment, men det blir off-topic.

Jeg skjønner at enkelte ønsker at bransjen skal få større tilgang på forumet, og i en optimal verden så burde HFS vært 100% drevet av ren entusiasme, men da måtte en også finne seg i en side med nokså begrenset funksjonalitet pga. manglende midler. Jeg synes vi har funnet en fin balansegang med tanke på inntekter og hvordan siden drives og utvikles, og jeg vet at mange er uenige, og det er garantert rom for andre løsninger, men der hvor det er en god idè er det også muligheter for store fallgruver.

Jeg synes det er fair at de som tjener penger på å reklamere på HFS betaler en liten slant for å bruke siden, men jeg er samtidig klar over at det foregår mye snikreklamering, men forsiden er uten tvil den mest brukte siden (make no mistake about it), og det som skjer her får de fleste brukerne med seg. Ettersom vi ikke har noen redaksjonell virksomhet så ble dagens forside en alternativ løsning som både informerer og som gir klingende mynt i kassa, og uten dette og støttemedlemskap hadde ikke HFS4 blitt hva det vil bli, men dagens forside er en egenutviklet tilleggmodul som dessverre i sin nåværende form har sine begrensninger, og en av dem er at vi ikke kan promotore en hvilken som helst "god tråd", men er avhengig av å sette opp dedikerte kategorier som må benyttes for at det skal dukke opp på forsiden. På de nye sidene har jeg laget et system som gjør at enkelte kategorier vil dukke opp automatisk på forsiden, men jeg kan også vise frem en hvilken som helst tråd fra andre steder på forumet, og dette åpner for mange nye muligheter. Noen ganger kan en bli hindret av tekniske løsninger som kan gjøre at siden blir mer interessant, og det jeg kort og greit ønsker er en plattform som gir oss flere muligheter, også kan vi deretter se på hvordan vi kan forme siden ved å se på hva som er populært blant brukerne.

Hvis en bruker lager en tråd som er informativ, interessant og har fine bilder, så er dette noe vi ønsker å fremheve ved å vise den frem på forsiden, og hvis en ser på dagens forum - gå inn på bransjenyheter på selve forumet - så vil du se at du blir brakt til forsiden. Slik blir det ikke på de nye sidene. Når du går inn på bransjenyheter på selve forumet, så vil du du se alle bransjenyheter som en vanlig forumliste, men det er de samme trådene som ligger på forsiden. Dette høres kanskje ikke ut som en "big deal", men det er faktisk det, fordi vi da kjører trådene parallellt. Når en "nyhet" forsvinner fra forsiden ved at den blir presset ned til side 7, så vil samme tråden dyttes øverst på lista i forumkategorien pga. nye innlegg. Dette er et eksempel på en teknisk løsning som vil gjøre sidene mer interessant, og som gjør at vi åpner for nye muligheter. Hvordan vi velger å bruke slike løsninger får tiden vise, men for at vi i det hele tatt kan diskutere evnt. løsninger som vil heve interessen, så må vi ha tekniske løsninger på plass, og hvis ikke blir det bare snakk og aldri noen realitet.

Jeg skal kommentere andre innlegg i dedikerte innlegg, og jeg takker for tilbakemeldingen Snickers-IS, og jeg er åpen for diskusjon, men jeg tror vi skal gjøre det utenfor denne tråden. Jeg er nødt til å fokusere på tekniske løsninger akkurat nå, men jeg har det meste av muligheter i bakhodet, og om vi begynner med testing, redaksjonell virksomhet, eller annet, så skal det være muligheter for det uten at jeg trenger å implementere nye tekniske funksjoner for det. Slik HFS3 er i dag så fungerer sidene "as is", men plattformen gir ikke mye rom for nye muligheter, og det er nettopp det jeg ønsker å gjøre litt med.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Altså, det jeg savner er muligheten til å kunne åpne annonsene på Torget i et nytt vindu (dvs. høyreklikke og åpne nytt vindu). Slik det er nå må man venstreklikke på annonsen og da forsvinner man ut av annonseoversikten. Hvis man etter å ha kikket på annonsen skal tilbake til annonseoversikten igjen, kommer man alltid til oversiktens side 1, selv om man eksempelvis hadde kommet til 3 da man klikket på annonsen.
Det er en blå knapp ved siden av hver annonse i dag som åpner annonsen i nytt vindu. Forøvrig vil ikke disse tingene være noe problem på den nye siden da browseren vil huske hvor du var i søkelisten, og du vil også kunne åpne annonser i nytt vindu ved å høyreklikke på musa og velge dette.

Jeg kan få sidene nokså like dagens sider, men er det ønskelig?
Absolutt. En av de tingene jeg liker best med sentralen er nettopp designet og følelsen det gir. Jeg hater feks designet på Audiosciencereview og blir ikke komfortabel med det.
Har merket meg at jeg har en tendens til å bruke forumer som jeg liker designet på og hvor hver post er oversiktlig og lett å se/skille ut fra andre poster. Luftighet og fargevalg er viktig her, synes jeg.
Jeg jobber med en versjon som har samme design som dagens sider, og jeg tror vi må ha dette som ett av flere valg. Ønsker ikke å skremme brukerne ved å endre siden for dramatisk.

Darkmode? Eneste jeg kunne tenkt meg!
Vi har muligheter til å ha ulike design - light mode, dark mode etc, og den eneste fallgruven med tanke på ulike design er at de må komme i minst mulig konflikt med nye oppdateringer fra Xenforo.

Håper det blir en egen betaside som testere kan teste ut og på en måte gå god for endringene, før det besluttes å ta i bruk nye sider. Bare minner om skrekk-eksempelet avforum.no hvor en oppgradering tok livet av hele greia.
-Stein Ivar
Ingen fare for noen AVforum 2, og vi jobber med ny side online på nett, og vi kommer heller ikke til å slette HFS3 fra nettet. Jeg tror de fleste husker overgangen til HFS3, og vi hadde minimalt med feil. Denne gangen kjører vi to parallelle sider, og ingenting blir sluppet før alt fungerer med alle innlegg inntakt.

En morsom greie hadde vært om vi hadde anledning til å ha custom bakgrunn på innleggene våre.
Hehe, morsomt, men jeg vet allerede hvordan det ser ut i praksis, så her må jeg banke ned foten. Hva skjer hvis 50 brukere benytter dette i samme tråd? Det som er mulig er å la støttemedlemmer ha en litt annen bakgrunn i sine innlegg, men da bare en svak nyanse forskjell. Må ikke være påtrengende, for da blir det ikke bra.

Brukerne sier det motsatte, men vi er alle "suckers" for rangering, og det er noe vi skal legge vekt på. Jeg ser jo til og med bransjeaktører som betaler for støttemedlemskap i tillegg til bransjemedlemskap, og en av grunnene er at de da får to medaljer under brukernavnet sitt, og en kan mene hva en vil, men folk elsker medaljer, motta likes og alle slike funksjoner, og jeg har sterkt undervurdert dette fenomenet, men det skal heller ikke overdrives. De som verdsetter det skal se det, men de som ikke bryr seg skal ikke bli plaget med det.

Facebook traff en homerun ved å innføre "likes", og hvem liker ikke å skryte av at deres innlegg på FB har mottatt X antall likes.

Hva med å slette en bunke av de inaktive medlemmene, slik at det faktisk går an å søke etter den man ønsker å få tak i?
Jeg har vært inne på tanken, men dette blir litt som "likes" og andre tilsvarende funksjoner. Det ser litt bedre ut at HFS har 31.000 medlemmer enn f.eks. 12.000, så jeg tror ikke jeg kommer til å slette inaktive medlemmer. Det er det ikke mange forum som gjør av samme årsak.
 
2

2xJ

Gjest
På HFS 2, så hadde brukerne mulighet til og redigere selv i "Mitt anleggs tråder" En funksjon jeg savner...
 
Topp Bunn