Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ikke favorittfarge men fikk tak i et velholdt par Kef Reference 2 fra ca 1999, skal opp å spille på Naimsystemet i løpet av noen dager. Fikk trumfet igjennom at systemet skal stå i den ene stuen som er ca 20kvm (med stor takhøyde) fremfor et lite TV-rom på 9kvm.....takk og pris, tror det kunne blitt booooomy. ;)
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Design: 3-way, 4 driver
    Frequency Range: 43Hz – 20 kHz ( /- 3dB)
    Sensitivity: 90dB (2.83v @ 1 m)
    Amplifier requirements: 50 – 200 w/ch
    Impedance: 4 Ohms (apparently dropping to below 3 Ohms around 100 – 150 Hz)
    Dimensions (H x W x D): 1012 x 230 x 300mm or 39.8 x 9 x 11.8in.
    Weight: 65lbs (29.6 kgs)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    4.251
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer! Dette blir spennende, KEF har bra produkter og dette kommer sikkert til å låte helt topp! Nytt møte hos deg snart nå da? Synes ikke farge/finish var feil i det hele tatt, kan ikke velge i brukt som regel.


    Mvh.
    SAL
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    907
    Antall liker
    270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Disse har jeg hatt 2 par av, samt Ref 2.2 (og oppgradert filter på denne) :D

    Finn deg en DP forsterker og bli lykkelig ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takker, vel finishen er jo grei men litt vill i ådringen etter egen smak men som nevnt, ikke lett å velge i bruktmarkedet. Kjenner Ref. serien fra en liten periode i hifibransjen i 97 hvor vi hadde ref 1 2 3 4 i demo med Chord og Meridian bl.a. (mine er altså ref. 2)
    Synes de gjorde mye bra, er litt spent hvordan det skal låte med Naim men min cd-spiller er noe frempå og sammen med den nyinnkjøpte nap250 effekttrinn tror jeg det kan gi et tonalt balansert lydbilde. Det jeg er mest spent på er om bassen vil integreres brukbart, det står en 6,5" i hver sin ende av kassen, forbundet med stag som strammer opp hele konstruksjonen, minnes det var eneste reservasjonen mot Kef som ga en litt inni-kassen bass og ikke det tørre stortrommeanslaget som en frontmontert bass kan gi. Vi får se!
     

    Vedlegg

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    907
    Antall liker
    270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    hifiguru skrev:
    ...minnes det var eneste reservasjonen mot Kef som ga en litt inni-kassen bass og ikke det tørre stortrommeanslaget som en frontmontert bass kan gi. Vi får se!

    Med kraftreservene til DP og stort rom med fri plassering blir bassen helt grei 8). Svak forsterker og dårlig plassering gir inni-kassen bass som du nevner...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg refererer mest til ref 4 som sto godt plassert og med Chord elektronikk, 2x380w eller no funket fint, men når jeg bruker de små grå mener jeg 2'eren låt "bedre" på samme elektronikk, i den forstand at bassen svingte bedre men det skal bare mangle da ampen jobbet under enklere kår. Uansett er det Naim-synergien som gjør at jeg står ved NAP 250. (helt ny for meg dessuten) så får vi se.

    Evt. hvor langt opp i DP-hierakiet må jeg tror du for å få godt resultat? Noen spes modell du kan anbefale?
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    907
    Antall liker
    270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    hifiguru skrev:
    Evt. hvor langt opp i DP-hierakiet må jeg tror du for å få godt resultat? Noen spes modell du kan anbefale?
    Jeg kjørte den gamle 6.3, og senere 6.4 (som var bedre oppover i frekvensene). Sammen med DP dac ga dette en "slam" og trykk i mellombassen som savnes den dag i dag... Det må dog nevnes at i denne perioden hadde jeg et annet hus, lytterommet var mye større og med langt bedre plassering av anlegg enn det jeg har i dag.

    Anbefaler vel ikke 6.3, noe "grå" i lyden, men heller alle nyere enn den!

    Husker jeg riktig har vel du hatt DP dac, og da vet du hva den bidrar med. Synergien med DP forsterkere var "grei" ;D

    Jeg er enig med deg angående finish på HT, har hatt 2 par sorte samt 1 par i din finish. De sorte var faktisk penere i stua. Men smak og behag, og interiør er forskjellig.

    I beste mening,
    P
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    907
    Antall liker
    270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Og min erfaring med disse var at de trengte en strømsterk forsterker for å blomstre, i alle fall for å få bassen til å slippe. Har aldri hørt Naim, så jeg aner ikke hva Naim kan bidra med.

    P
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Naim sjokkerer endel med mye power tross få papirwatt men ingenting vokser inn i himmelen. Min er på 125watt i 4ohm og det er faktisk mye i naim verden! Har en annen på 45w i 4 ohm og den driver f.eks Contour 3,4 fra Dynaudio til ganske pent nivå! Har også en 55w som river huset med Snell E ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:
    hifiguru skrev:
    Evt. hvor langt opp i DP-hierakiet må jeg tror du for å få godt resultat? Noen spes modell du kan anbefale?
    Jeg kjørte den gamle 6.3, og senere 6.4 (som var bedre oppover i frekvensene). Sammen med DP dac ga dette en "slam" og trykk i mellombassen som savnes den dag i dag... Det må dog nevnes at i denne perioden hadde jeg et annet hus, lytterommet var mye større og med langt bedre plassering av anlegg enn det jeg har i dag.

    Anbefaler vel ikke 6.3, noe "grå" i lyden, men heller alle nyere enn den!

    Husker jeg riktig har vel du hatt DP dac, og da vet du hva den bidrar med. Synergien med DP forsterkere var "grei" ;D

    Jeg er enig med deg angående finish på HT, har hatt 2 par sorte samt 1 par i din finish. De sorte var faktisk penere i stua. Men smak og behag, og interiør er forskjellig.

    I beste mening,
    P
    Jeg synes DP-dac var en flott "maskin" men har begrenset erfaring med DP amps selv om jeg har hørt dem litt rundt forbi. Kan liksom ikke si de har gjort noe inntrykk og det er vel en styrke i seg selv? 5.52 har jeg lyttet noe til på store Dynaudio og det er helt fantastisk men det er vel en annen reise enn 6-serien kanskje? Jo forresten, klarte å revne basselementene på Klipsch RF3 med 6.4 en gang i tiden, fikk det for oss at vi skulle høre musikken like godt når vi sto ute og røykte men det gikk ikke gitt, 4 stk 8" revnet og så ut som en tegning av en sol utført av en 5-åring 8)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden sist, Kef'ene trenger nye mellomtoner, leter overalt men ikke lett å finne. Lånt et sett Montana Monitor av General8, koblet opp TeddyXPS, TeddySB og Teddycap som jeg hadde fra før sammen med relativt nyinnkjøpte NAP250 så nå spiller alt, men endel småjusteringer skal nok til. Kommer seg ihvertfall....
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En liten nyhetsrapport, har lykkes i å få tak i nye mellomtoner til Kef'ene! Kjell Arne på Akustikk ringte i går og hadde lykkes med å finne et matchet par! :D :D Håper på snarlig leveranse...

    Griffenfeldt var innom i går og fikk varmet ørene på Generalens Montana's, tror handlelysten steg kraftig for nå spiller dette mektig heftig! De låter veldig annerledes enn typiske engelske monitorer, her er det kjempepanorama lydbilde med bunn verdig en solid gulvstående høyttaler. De krabber til 35hz og kan stå nokså nær bakveggen noe som passer meg ypperlig. Litt tøff regningssesong nå, hvis ikke tror jeg pokker meg jeg ville hatt dem. Kabinettene er helt kanon både i finish og "dødhet". At det skulle bli såpass match med Naim hadde jeg ikke trodd, eneste reservasjon er noe mudder i mellomtonen når f.eks Kari synger med stor dynamikk samtidig som bassisten går amok på siste kuttet på "svarta bjørn". Da får 7" mye å gjøre, dette er jo et typisk to-veis problem når de først får lov til å spille såpass dypt.

    Ellers måtte jeg returnere en av Teddyboksene, han hadde ikke fått med seg at det er Duet jeg spiller på og hadde levert en powerboks til Squeezebox classic, den virket jo men dynamikken ble dårligere enn med veggvorten! Det skyldes at classic skal ha 5V mens duet 9V. En liten blunder der altså men riktig boks er på vei i Posten. Teddy har også lagd en ny dac i Naim-ånd som jeg lurer på utpå året, har sansen for hans produkter og hans patenterte superregulator som benyttes i strømforsyningene. Dac'en står klar i hans lytterom og skal låte bedre en Naims nye som han har som referanse. Jeg har ikke digital utgang på min cd-spiller så denne er ment å benytte på Duet'n. Cd-spilleren min skal få seg en runde etterhvert også, skal bytte endel opamps og kaste ut trafo'n samt putte inn endel superregulatorer på kritiske punkter som skal løfte kvaliteten et stykke forbi dagens cdx2 med orginal NaimXPS (ekstern strømforsyning) som er en kombo til 65.000,-
    Allerede ved innkobling av teddyxps strømforsyning oppdaget jeg at jeg har ca 1000cd'er å spille gjennom på nytt, dette er et løft som er helt formidabelt! Første steg videre nå er 6 opamper til 3dollar pr stk 8) 8)

    Samtidig foregår det en langsiktig jakt på ytterligere en NAP 250 i samme stil for biamping av Kef'ene, Teddycap'en som regulerer preampen har uttak til to amper og det er jo kjedelig at en port skal stå ledig...? 8)

    Hmmm, snublet over en tråd i UK hvor endel moddetips på preampen står listet opp......vi satser på en lang vinter hehehe
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Bare slenge inn et bilde av Monitorene, fant et bilde av importøren som tviholder på en slik, letter å skjønne størrelsen da. Ikke minimonitorer akkurat (Montana har det også ;))

    Generalens er i sort pianolakk




    Fant et til gitt, uklart som vanlig:
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fant jommen et bilde av tilsvarende dac som min gitt, enkle saker:



    edit, min er på en måte doblet da jeg har balanserte utganger 8)
     

    Vedlegg

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Moro å høre at du fikk de til å spille musikk med Naim..
    De skal selges, så hvis noen i GLL er interessert kan jeg vente med å legge de ut på sentralen.
    Send gjerne PM.

    Kanskje de kunne stå litt hos deg Guru, slik at eventuelt interesserte kunne høre de der?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Som skrevet har jeg vært innom Guru en tur og hørt på kreasjonene dine General. Kunne tenkt meg og lånt de noen dager selv, men til neste uke skal jeg overnatte noen netter 500 meter på skrå bak der Guru bor. Er de fremdeles ikke solgt innen jeg er restittuert, låner jeg de gjerne. Savner stativhøyttalere av og til.

    Det låt stort og luftig hjemme hos Guru. Muligens noe mangel på presisjon og fokus som jeg higer etter, men høyttalerene var kanskje ikke satt opp helt optimalt når jeg var der.
    Venter i spenning på å høre Kefene dine når de er oppe og går.
     

    General8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Innlegg
    644
    Antall liker
    0
    Klart det. Er litt usikker på hva du mener med presisjon, men hvis du tenker på god 3D fikk jeg det til hjemme. Har ikke Guru satt de nær bakveggen? Kanskje det ødelegger litt?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    3D er det ikke noe i veien med men de spiller med endel større panorama enn hva typiske engelske monitorer hvor man kan pinpointe musikerne i større grad. Uansett, et imponerende frekvensområde i forhold til størrelsen ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er det liv i Kef'ene som det skal være!



    Mellomtoneelementene var skadet og endelig kom de nye i posten. Sjokket ble allikevel stort når jeg pakket opp og fikk se at det IKKE var hull i midten til diskantene! H.....TE hørtes det så nesten frontruta fløy ut på Punto'n :eek:.

    Etter litt gransking så jeg jo at det var hull bak, tettet med en skumpropp, nappet av denne og kjente igjen innfestingen til Uni-q diskanten. Frem med skalpell og rett og slett skjære ut støvkoppen og voilà så var det bare å lodde fast kablene og smokk inn med elementene. Fyr opp Naimriggen og jaaaaaaa, ingen ulyder, bare vellyd. Ikke veldig attack i trommer og sånn foreløpig men om noen uker har de fått gått seg litt til.......ENDELIG! :D :D
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fått noen timer i stua allerede i dag, dette funker fint. Litt boomy bass men jeg skal flytte hele systemet innen to uker til en egen leilighet så da jobber jeg med det rommet istedet. (Bildene her er fra damas hus, men en mann MÅ ha egen stue ;D)



    Venstre høytt og mine kjære naim'er



    Fra lytteposisjon, lykketrollet virker kjent....
     

    Vedlegg

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    He he, Humra godt når jeg så bildet. Siden jeg allerede skriver dette innlegget så kan jeg likegodt gratulerer på forhånd med egen lyttestue.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hahahaha, kult bilde - beste på HFS så langt :) Men egen leilighet til anlegget mann??
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    Hahahaha, kult bilde - beste på HFS så langt :) Men egen leilighet til anlegget mann??
    ...kan hende ungene skal innom også.... ;)

    edit, apropos artige bilder, skink_123 har et bra han også...
     

    Vedlegg

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Ludo skrev:
    Men egen leilighet til anlegget mann??
    Gjelder for de som ikke har råd til eget hus til anlegget!

    Flott bilde!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    DFM skrev:
    Ludo skrev:
    Men egen leilighet til anlegget mann??
    Gjelder for de som ikke har råd til eget hus til anlegget!

    Flott bilde!
    Ikke vær blærete nå...... ;D ;D Har bare hatt en reboot på livet så da starter vi på scratch :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Mobilbilde fra en liten stund tilbake, nettopp pakket opp Teddyboksene, her ser dere Burndykabelen som Teddy lager.
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jaha, da var vel det meste Naim ute av huset, sitter igjen med CDX'n men det er jo ikke så dumt egentlig.

    Kef'ene er solgt også, skal leveres i morgen tipper jeg.

    Hva nå?

    ;D ;D ;D ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Med knøttlite rom håper jeg kan bruke denne:



    2x9w med 300B output

    Fant en Lampizator-artikkel om denne, er visst noe småtteri som bør gjøres for å få den veeeldig mye bedre. Vi får se om jeg kan finne en flink loddemann.....
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.261
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spennende.
    Høyttalervalg på få kvadratmeter kan være en utfordring, men det virker som det finnes en plan, så her følger vi spent med.
    Lykke til !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn