Diverse Hifi vs proff audio

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
296
Torget vurderinger
14
Bare en liten refleksjon rundt produkter, kabler og hva vi egentlig leter etter. Bortsett fra streameren har jeg satt ”hifi” på pause og kjøpt noen komponenter i fra produsenter som tilhører mer i et lydstudio. RME dac, benchmark forsterker koblet til atc høyttalere. Da jeg spurte litt rundt om dette kan bli for studioorientert og «klinisk» fikk jeg flere tilbakemeldinger om at slike komponenter er voicet for å høre på mix og ikke til lytting i en stue.

Jeg måtte prøve allikevel og koblet dette sammen med en helt vanlig usb, cordial xlr og cordial speakOn fra forsterker til høyttalere. Det som slår meg etter et par ukes lytting er at det overhodet ikke er slitsomt, snarere veldig dynamsik, detaljert og engasjerende, men ikke slitsomt på noen måte. Jeg har hatt Accuphase, McIntos, Naim, Jeff Rowland, m.m i hus de siste årene, men ingen av de har presentert så god lyd i min stue. Så kan det selvsagt være noen kombinasjoner som er mindre heldige enn andre her, men noen av kombinasjonene mine har vært vesentlige dyrere enn denne.

Ref tråden best mulig lyd for minst mulig penger tenker jeg på om et par aktive studiomonitorer kan være stedet å starte for mange? På langt nær alt slikt utstyr er prisgunstig, men jeg lurer på om man ikke kan få veldig god lyd for pengene kontra vs premium produkter fra kjente hifi merker?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.629
Torget vurderinger
1
Voicing på PA? Tja.. Men egentlig ikke. De er ofte flate, som vil høres klinisk ut ettersom det er for lite energi i bunnen. De må tilpasses rommet de også. Enten er produktet beregnet til å bruke sammen med sub, eller så trengs det DSP. Og hvilket studio idag har ikke DSP uansett!?

En faktor studio monitorer derimot bommer på, er som møbel. De har gjerne et utseende som kanskje ikke tiltaler en av to parter der den ene sitter med veto.

Og ikke glem myter! Folk elsker myter!

Sist redigert:

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
253
Torget vurderinger
1
Det er flott med tråder som dette, som faktisk inviterer til å dele kunnskap og erfaringer.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
296
Torget vurderinger
14
PA har jeg ikke hørt. Jeg tenkte mer på utstyr beregnet for å lytte i et studiomiljø vs en vanlig møblert stue.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.812
Torget vurderinger
1
Med studio utstyrer slipper man å høre på anlegget og kan konsentrere seg om musikken.

Tja jeg hører fremdeles på anlegget selv om det består av en del studio utstyr og det må fremdeles forholde seg til rommet og dets unoter

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
18
Har vel gått samme vei, fra tradisjonell hifi til studio produkter. Har nå aktive Neumann monitorer som får signal fra en RME dac og jeg har aldri hørt mindre på utstyret enn det jeg gjør nå. For å fortsatt ha en fot i den audiofile hifi verdenen så har jeg beholdt vinyl, men med dd spiller så er det lite nevroser der også.
Jeg tror det er vanskelig å slå studioutstyr på pris/ytelse, men stuevennlighet er en annen historie.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.629
Torget vurderinger
1
Med dagens motvilje på hifimarkedet for fornying/innovasjon for å komme i mål, så er man bare nødt til å blande inn noe studio/PA utstyr.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.706
Nå høster vel ATC noe kritikk innen studioverden nettopp fordi dem ikke forsøker trette lytteren ved å være for analyserende. Og dem er heller ikke spesielt basskraftig. Selv modeller med større elementer er voicet litt mer tilbakeholdent enn mange liker ha på stua.

Har selv SCM19 mkII som jeg tror det skal bli vanskelig for meg å la gå selv om jeg skulle få annet inn på et eller annet tidspunkt. Leker med litt med ideen å gjøre dem aktive. Selv om dem opprinnelig ble kjøpt nettopp for å fase ut aktivt DIY system. ☺

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
296
Torget vurderinger
14
Nå høster vel ATC noe kritikk innen studioverden nettopp fordi dem ikke forsøker trette lytteren ved å være for analyserende. Og dem er heller ikke spesielt basskraftig. Selv modeller med større elementer er voicet litt mer tilbakeholdent enn mange liker ha på stua.

Har selv SCM19 mkII som jeg tror det skal bli vanskelig for meg å la gå selv om jeg skulle få annet inn på et eller annet tidspunkt. Leker med litt med ideen å gjøre dem aktive. Selv om dem opprinnelig ble kjøpt nettopp for å fase ut aktivt DIY system. ☺
Jeg har ikke veldig lang erfaring med ATC og har hatt høyttalere med lavere frekvensgang og mer volum i bassen, men det har flere ganger ført til en kul i bassen i stuen min (REW måling med UMIK 1). ATC gjorde det unødvendig å bruke PEQ i RME. I tillegg leverer de en enorm snert i bassen som jeg sjelden har hørt. Vurderer derfor bestille meg noen større og kanskje aktive. Har sammenlignet pofflinjen og hi-fi-linjen deres i forhold til spec og pris og det virker som om proff gir mer for pengene (riktignok grovere finish og uten grill)

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.435
ofte de som føler de analyserer systemet og ikke musikken, har først og fremst alt for lite bass, evt lite snap i mellomtonen også og generelt for lav volumkapasitet/dynamikk.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
92.188
Sted
Bergen
Torget vurderinger
43
ofte de som føler de analyserer systemet og ikke musikken, har først og fremst alt for lite bass, evt lite snap i mellomtonen også og generelt for lav volumkapasitet/dynamikk.
Vært ofte ute hos folk og konstatert dette?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.426
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg bytta ut RME ADI-2 DAC FS m/Sbooster PSU til fordel for Denafrips Ares II - ble et mye større og dypere lydbilde... Men RME er bra den, men synes at Ares var endel bedre for ingen flere penger.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
296
Torget vurderinger
14
Jeg bytta ut RME ADI-2 DAC FS m/Sbooster PSU til fordel for Denafrips Ares II - ble et mye større og dypere lydbilde... Men RME er bra den, men synes at Ares var endel bedre for ingen flere penger.
Denafrips har jeg hørt mye bra om. Jeg benytter adi-2 som usb dag og preamp. Dersom jeg skulle ha kjøpt en denafrips så måtte jeg også kjøpt en god pre.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.435
Vært ofte ute hos folk og konstatert dette?
Jepp, blandt annet her. Marius har tilgang på opptil flere større lytterom, men strømforbruket er litt høyt for å holde riktig lyttekomfort og lydhastighet fra talerene om vinteren.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
8.484
Jepp, blandt annet her. Marius har tilgang på opptil flere større lytterom, men strømforbruket er litt høyt for å holde riktig lyttekomfort og lydhastighet fra talerene om vinteren.

Håper ikke du sovnet hos Marius.

Topp Bunn