HiFi-superlativer, en kilde til mye uenighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Tror du dette med valg av ord krever særlig mye kompetanse? Egentlig tviler jeg på at en som ikke har noe særlig forhold til hifi kommer drassende med uttrykk som "musikalsk", "detaljert" eller "mikrodynamikk". Ei heller tror jeg de vil komme med feil anvendte musikkuttrykk for å beskrive lyden av en høyttaler eller noe annet. Dette tror jeg er noe de lærer av selgere og andre som er aktive i miljøet.
    Fx bransjeaktør Snickers?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Tror du dette med valg av ord krever særlig mye kompetanse? Egentlig tviler jeg på at en som ikke har noe særlig forhold til hifi kommer drassende med uttrykk som "musikalsk", "detaljert" eller "mikrodynamikk". Ei heller tror jeg de vil komme med feil anvendte musikkuttrykk for å beskrive lyden av en høyttaler eller noe annet. Dette tror jeg er noe de lærer av selgere og andre som er aktive i miljøet.
    Er tungt for deg og innse at de fleste velger en annen vei til godlyd enn deg selv og at skribenter eller hva de kalles som Rognlien stort sett er meget populær og har gledet og fortsatt gleder massen, i tilegg så har han hjulpet så mange til skikkelig golyd!
    Blomsterspråket vil bestå og godt er det 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Hvem er så kjipe at de bruker +/-10% komponenter til et delefilter? ;P
    På veldig mange dyre komponenter er det ikke oppgitt toleranser. På andre igjen er det oppgitt langt snevrere toleranser enn det som faktisk er riktig. Setter du kravet på 5% og skal velge "audio grade" men ikke fra leverandører som enten har jukset eller ikke oppgir toleranser... Da er det neimen ikke så fryktelig mye å velge i.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tok en sjekk.. ser at Janzen er 2%, mens feks SCR er 5% standard, og 2 eller 1 mot pristillegg... forøvrig litt "merkelig" at Janzen har samme dimensjoner som SCR.... men dette er polyprop... skal ikke veldig mange år tilbake før i alle fall bassfiltre og tildels LP del av BP stort sett var bipolare....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Spesielt plastkondiser drifter ekstremt lite, så de kan man trygt sortere og justere toleransene på. Det er verre med elektrolytter, de kan endre seg noe over tid.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Likevel litt morsomt at så mange "upgraders" mener de må byttes fordi de sikkert er utslitte.... :cool:
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det er nok også mange som har "oppgradert" filteret med en ganske annen verdi enn det som satt originalt, men en uheldig endring i lyden som følge. Husker jeg en gang kombinerte en spole og en motstand i en spole med tynn tråd. Den var det selvsagt bare å "oppgradere" når man så hvor liten og stusselig den så ut, med den følge at de fjernet motstanden og filteret fungerte ikke lenger etter intensjonen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Tror du dette med valg av ord krever særlig mye kompetanse? Egentlig tviler jeg på at en som ikke har noe særlig forhold til hifi kommer drassende med uttrykk som "musikalsk", "detaljert" eller "mikrodynamikk". Ei heller tror jeg de vil komme med feil anvendte musikkuttrykk for å beskrive lyden av en høyttaler eller noe annet. Dette tror jeg er noe de lærer av selgere og andre som er aktive i miljøet.
    Noen av oss klarer helt fint å finne på egnede uttrykk, samt forklare dem, uten å ringe en selger.

    Begrepet "musikalsk" er jeg enig med deg i; jeg unngår dette i hifi-sammenheng, med mindre jeg benytter i en eller annen spesifikk sammenheng, og da skrives det i hermetegn.

    Personelig synes jeg kreativt språk gjør en hifi-artikkel betydelig mer interessant, som tidligere nevnt Ken Kessler skriver godt og underholdende om hifi. Trond Torgnesskar, Knut Vadseth og Jan Myrvold like så.

    I henhold til din beskrivelse av blomsterspråk i #376, benytter jeg da ikke dette.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror du dette med valg av ord krever særlig mye kompetanse?
    Åpenbart!

    Du klarer ikke å bestemme deg for ordene du skal velge og ender opp med å skrive uendelige lange innlegg ingen gidder lese eller forstå. Du bør øve deg på et mer presist ordvalg og fatte deg i korthet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Forklaringen er enkel. "God kommunikasjon er når avsender sørger for at mottaker mottar budskapet og forstår det slik avsender har ment det" Grunnlære dette, men når avsender/mottaker ikke har en felles forståelsesplatform for ord og vendinger som benyttes da blir det hele mildt sagt vanskelig....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tror du kan la det være. Siden dette er mitt felt (høyskolelektor i kommunikasjon) prøvde jeg meg med et innlegg her, Det hjalp lite :)
    Kommunikasjon fordrer gjerne en som er åpen som mottaker, og gjerne en avsender. Flere avsendere uten mottaker blir jo bare støy (blackhole, congestion), mest av det på forumer der veldig få er mottakelig for informasjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Det beste er å holde kjeft 😃 Med en gang vi åpner nebbet begynner vi å misforstå hverandre. At valg av ord er lett? Bull!
    Den anbefalingen er selvsagt i praksis komplett umulig for avsenderen av anbefalingen :LOL: :LOL: :LOL: Rett og slett ulaseggjørbart!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    -
    Jeg gjorde en lang rekke tester med fjernkontrollstyrt switch der jeg byttet ut filterkomponenter. Det er en langt vanskeligere øvelse enn de aller fleste tror. Når man går til ytterligheter og har brukt kanskje en uke på å preppe seg, valgt ut spesifikke innspillinger osv, da nærmer man seg gjerne en ganske greit bestått blindtest. Men rett ut av startblokka på ukjent oppsett skal det virkelig godt gjøres å score nevneverdig over 50%.

    Kanskje vel så interessant var da jeg og noen andre var så oppsatt på å finne grensa for hva vi kunne høre at vi begynte å gå virkelig ekstremt til verks endte vi med å teste komponenter med litt ulik verdi. Det vi da var interesserte i var å se hvor mye som skulle til før vi faktisk klarte å høre konsekvent forskjell.

    De fleste lytterne klarte ikke ett hopp i komponentverdi selv om de fikk velge musikk, switche selv og holde på så lenge de ville. De gikk seg rett og slett ville i overanalysering, og de fleste var fremragende lyttere med ganske lang erfaring. Men etter litt coaching (jeg satt jo med nøyaktige simuleringer på det som var gjort og kunne peke på de detaljene i lydbildet som eksponerte forskjellene) klarte de fleste systematisk å høre forskjell på ett hopp i komponentverdier som medførte rundt 0,3dB i et begrenset område (under 1 oktav).

    Vi testet også disse beryktede "bybee"-filtrene, både som seriekomponent på høyttalere og på strømforsyning. Det var virkelig ikke snakk om at noen kunne produsere noe i nærheten av konsekvente resultater.

    Noen interessante ting å merke seg er at komponentplassering betyr MYE. Forskjeller på kondensatorer har jeg bare klart å få positive resultater på når de er alene i serie med diskanten. Med bypassede (1/10, altså en stor og en liten kondensator i parallell med hverandre) har jeg aldri fått til dette. På spoler gjelder litt av det samme, men det er to ting som slår inn. Det er enkelte spoler som har høy resistans. Der har jeg sett tydelige sammenhenger mellom simuleringer og opplevelser. Det blir ikke "bedre lyd" av tykk tråd, men det blir annen lyd. Man kan med andre ord fint bruke en spole med tynn tråd der det er innkalkulert en motstand. Spoler i parallell gjør stort sett dette fryktelig mye vanskeligere, men verst er det på RCL-ledd (de som skal dempe en resonansfrekvens), rett og slett fordi det ikke går særlig strøm gjennom dem når driveren skal gjengi noe særlig lyd. Men kjernespoler i serie med mellomtoner, det MÅ man unngå, for en hver pris. Der kan man flyte gjennom den ene testen etter den andre med gode resultater, men plutselig faller det hele sammen. Det kan skyldes at man treffer punktet der paramagnetisk hysterese er høyest, eller at man nærmer seg metningspunkt for kjernen... Jeg har aldri målt hva som skjer med disse spolene men heller tenkt at de er såpass rimelige uten kjerne at dette må vi bare unngå. Her nytter det ikke å kombinere en kjernespole og en uten heller. Man må ha en luftspole. Foliespoler derimot, fremstår som fullstendig unødvendig.

    Også bør man merke seg at ikke alle produsenter leverer komponentverdier som er innenfor oppgitte toleranser. Det betyr at en kondensator fra én produsent kan ligge en hel verdi over eller under en fra en annen.
    Nå innså jeg etter jeg hadde skrevet det første innlegget at tråden ligger under bransjeaktører,så mulig jeg blander meg inni noe jeg ikke har noe med :D
    Men kan ta et siste innspill,der konklusjonen er at jeg bare kommenterte fordi jeg liker veldig godt å lese andre sine kreative og fargerike beskrivelser av opplevelser med diverse hifiutstyr,og at fargerik ordbruk og engasjement ofte sier meg mer om et produkt enn en masse grafer og presise korrekte hifi-ord.

    Så slipper man å lese resten av tullet som kommer under her :LOL:

    Jeg har vert borti noen få blindtester,og helt enig med deg at det ofte er veldig vanskelig,av og til umulig, å høre forskjeler.
    Men artig at du nemner at du syns du klarere hørte forskjeler mellom kondensatorer med et enkelt 1.ordens filter på diskanten.

    Det harmonerer med mine opplevelser når det gjelder bytte av kondiser,motstander og trafoer i forsterkerkretser. Det er i de enkleste kretsene ,for eksempel et enkelt forsterkningstrinn,en rørtriode,, uten feedback,at forskjelene mellom slike småkomponenter er enklest å høre,syns jeg.
    Og det er slike enkle kretser jeg synes evner komme nermest med tanke på høy troverdighet. Samme syns jeg angående 1.ordens passive delefiltre til høytalere.Enda nermere hører man at man kommer viss man fjerner det leddet også. Så enklest og færrest mulig ledd,og fokus på å få best mulig de leddene som må vere der,mener jeg er det som har det største potensialet til å komme nermest innholdet på softwaren.

    Jeg har til gode å høre en kondis,motstand,trafo,rør,transistor, som jeg mener er i nerheten helt nøytral eller transparent.
    Alle slike smådeler er etter min mening nesten like komplisert som et høyttaler-element viss man bryter de ned i mindre deler og ser på alle materialvalg og sammensetninger man kan gjøre.
    Om man velger metall,tantalum,karbon,osv i en motstand, så ville alle de ha sine sterke og svake sider,og alle vil både stjele deler av signalet og legge til egensignatur/farge. Ingen av delelementene er perfekte,og totalen er ivertfall ikke perfekt

    Selv det kanskje enkleste vi bruker for å overføre et signal,kabler,er vel såvidt jeg vet et stykke unna perfekt. Teoretisk kanskje sølv er en av de bedre ledere,men sølv er vel heller ikke perfekt og har sine farginger. Hva man velger å isolere de med har sine farginger. Og slik kan man igrunnen holde på til sola går ned bare med å snakke om mulige valg og kompromiss for å lage noe så enkelt som en best mulig kabel .

    Alle målemonstre er proppet fulle med slike fargende komponenter.

    Så poenget mitt er vel gjerne at jeg sliter med å se hvordan man kan tenke at å beskrive lyd fra et popannlegg kan bli noe annet enn veldig subjektivt,og slik jeg ser det så burde det vere rom for veldig fargerike kreative beskrivelser for hva hver enkelt opplever når man setter seg ned å lytter til hermetikkmusikk via en enorm lang kjede av fargede ledd.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Personelig synes jeg kreativt språk gjør en hifi-artikkel betydelig mer interessant, som tidligere nevnt Ken Kessler skriver godt og underholdende om hifi. Trond Torgnesskar, Knut Vadseth og Jan Myrvold like så.
    Enig i dette, enten det gjelder journalister som skriver om hi-fi, biler, i aviser eller annet. Tragisk når språket blir som å lese en tørr bruksanvisning...
    Ta TV-showene til Graham Norton - hadde disse vært uten hans personlige krydring? Språk må kunne tillates iblandet personlighet, muntlig som skriftlig.

    Men, de tre herrer du nevner over her, de siste par årene i Fidelity syntes jeg å merke mannskapet kanskje ble litt lei. Eller hva som nå skjedde. Ble alt for mye fokus på språket, virket nesten som en slags konkurranse om å overgå hverandre i ordvalg og da er vi nok inne på dette tragiske ordet; blomsterspråk.
    OK, Fidelity er historie - over til Bergen :cool:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Forklaringen er enkel. "God kommunikasjon er når avsender sørger for at mottaker mottar budskapet og forstår det slik avsender har ment det" Grunnlære dette, men når avsender/mottaker ikke har en felles forståelsesplatform for ord og vendinger som benyttes da blir det hele mildt sagt vanskelig....
    No overføre overforenklar du.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Og du kverulerer på sedvanlig vestlandsk vis :D
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Finn annonse fra klovnen i Stavanger. Her snakket vi langt forbi blomsterspråket🤣

    Hyper-Soniske fullfrekvente gulvhøyttaler…

    Slike høyttalere effektuerer lyden ved at du KJENNER lyden i kroppen FØR du hører den - ganske så dynamisk, altså !! Et praktisk eksempel: Hvis du sitter på en pinnestol i kjøkkenet - og Dama kommer slentrende med ei halvfull bøtte med is-vann med noen is-klumper. PLUTSELIG - så bøtter hun vannet i ansiktet ditt. DA - vil du OPPLEVE lyden FØR du hører den...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Forklaringen er enkel. "God kommunikasjon er når avsender sørger for at mottaker mottar budskapet og forstår det slik avsender har ment det" Grunnlære dette, men når avsender/mottaker ikke har en felles forståelsesplatform for ord og vendinger som benyttes da blir det hele mildt sagt vanskelig....
    Hæ?
    Dette skjønte jeg ikke noe av. Du må nok jobbe med å formulere deg slik at mottaker forstår det slik du har ment det;):cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn