Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem å kjøre anleggets maks tillatt volum på den her. Døra holder seg også helt i ro.
    Men gulvet i etg over svinger jo noe voldsomt. Ikke på den låta, men jeg var jo en tur oppe å hentet meg en kopp kaffe.
    Trengte ikke gå bort til stuebordet, det ordnet musikken i kjelleren.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men IT-nett - Isolée Terre - så er beskyttelsesjord som kjent isolert fra fasene, den er flytende. https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett Det innebærer at midtpunktet kan «vandre» i forhold til fasene og er ikke fast definert. ulik belastning av fasenei nettet (som helhet og med lokale variasjoner) samt alle vedvardene og midlertidige (inkl transiente) lekasjestrømmer vil få jordpunktet til å «vandre» ift fasene.

    mvh
    KJ
    Det er et delvis svar. Da beholdes kanskje fasevinkel og jord flyttes?
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Her i gården sper jeg på med mest mulig jord for at ikke noe skal vandre. Det har tatt anlegget inn i en ny fase:cool:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.028
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    HasseBasse skrev:
    Kan vel si, at du har en veldig dårlig el-leverandør, om spenningen hos deg faller,
    fordi naboen bruker strøm??
    Har noen sagt den faller 20volt hos meg?

    Kan noen gange undre meg på, hvordan du leser innleg???
    Hvor kom de 20 volt fra?? Ikke noe, jeg har nevnt :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.292
    Torget vurderinger
    1
    Det er et delvis svar. Da beholdes kanskje fasevinkel og jord flyttes?
    Vinklene mellom fasene er vel bestemt ut fra generatoren, og jeg tror ikke de påvirkes nevneverdig av skjev last.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vinklene mellom fasene er vel bestemt ut fra generatoren, og jeg tror ikke de påvirkes nevneverdig av skjev last.

    mvh
    KJ
    Kan fasene skyves nærmere jord, beholde vinkler og jord fortsatt i senter?
    Hva på nettet gjør at vinkelner flyttes?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.142
    Antall liker
    4.292
    Torget vurderinger
    1
    Jord har ingen ting med vinklene mellom fasene å gjøre. Som nevnt er jord isolert fra fasene i et IT-nett, dvs at det er «uendelig» impedans/motstand mellom en vilkårlig fase og jord. Gitt at det ikke er jordfeil i systmet.

    mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jord har ingen ting med vinklene mellom fasene å gjøre. Som nevnt er jord isolert fra fasene i et IT-nett, dvs at det er «uendelig» impedans/motstand mellom en vilkårlig fase og jord. Gitt at det ikke er jordfeil i systmet.

    mvh
    KJ
    Mente ikke det heller. Spørsmålet er hvor l1, l2 og jordpunkt plasseres på bilde med spennings droppet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vi igang igjen om faser og jord.
    Jord har ingen ting med dette å gjøre.
    Jord er en sikring for att du ikke skal dø av overspenning @larsmartin. Jord har ingenting med spenningen i systemet å gjøre. Blir ikke skjeft som du snakker om.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Unggutten på Ohc sendte jordkabler før de ble innbrent. 🥶
    Fikk levert de tilbake idag til innbrenning. Gleder meg til å få de på plass igjen, det var lett å høre gamle midlertidig gryphon strømkabler som var Innbrent låt bedre..
    FD035A3F-1B26-4D28-A5C8-94FD693A0D8A.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.058
    Antall liker
    16.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Unggutten på Ohc sendte jordkabler før de ble innbrent. 🥶
    Fikk levert de tilbake idag til innbrenning. Gleder meg til å få de på plass igjen, det var lett å høre gamle midlertidig gryphon strømkabler som var Innbrent låt bedre..
    Vis vedlegget 889824
    Kan du forklare innbrenningen og hva det er godt for?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kan du forklare innbrenningen og hva det er godt for?
    Hva som fysisk skjer vet ikke jeg, men har du kjøpt et nytt hifi produktet og hørt hvordan lyden endrer seg?

    Sånn det er nå beholder jeg strømkabelen «til jord» fremfor jordkabelen. Håper det endres når den er innbrent.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.058
    Antall liker
    16.866
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva som fysisk skjer vet ikke jeg, men har du kjøpt et nytt hifi produktet og hørt hvordan lyden endrer seg?

    Sånn det er nå beholder jeg strømkabelen «til jord» fremfor jordkabelen. Håper det endres når den er innbrent.
    Skal ikke motsi deg i din tråd. Godt det ble bedre lyd😀
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå begynner det å bli kontroll på strømmen, så da er det vel bare å begynne med vinyl. ☺ Er det noen som vil dele erfaring? Er helt grønn, men så langt luktet på Acoustic Signature Ascona NEO, TA9000 Neo arm med Atlas sl pickup.
    Har noen erfaring med gryphon sonett riia og sammenlignet den mot annet?
    Innen spiller evnt er på plass har forhåpentligvis gryphon kommet med ny riia som er i serien med commander og apex.
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    ^^^Høres ut som en grei nybegynnerpakke det. Husk å få unggutten på OHC til brenne inn tonearmskabelen, da.
    Alt må brennes! 🔥🔥
    Ønsker å kjøpe noe som holder noen år, dyrt å oppgradere hele tiden. Vet ikke om Ascona er god nok eller om invictus er et «must».
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kontroll på strømmen ja, men er det kontroll på lyden?
    Så lenge støyen er borte og komponentene er gode er det et godt utgangspunkt, tror ikke jeg får mer ut av oppsett slik det er nå. Har litt forskjellig target på bass, men ellers syntes jeg det hjelper. 😊
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    6.525
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    om en er ruinert så finnes det nok annet en å kjøpe seg et drivverk man måtte lure på om er godt nok ja
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du, vinyl og støy... Lykke til....
    Hadde en technics spiller med dyr nål innom her, da bestemte jeg meg for aldri mer vinyl. Etter å ha vært en tur innom Øystein hørte jeg potensiale. Det kreves mye, men veldig bra når riggen er gjennomført.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.334
    Antall liker
    35.028
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en technics spiller med dyr nål innom her, da bestemte jeg meg for aldri mer vinyl. Etter å ha vært en tur innom Øystein hørte jeg potensiale. Det kreves mye, men veldig bra når riggen er gjennomført.
    Som jeg sa... Lykke til....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Selv digger jeg min Audio Note TT3. Veldig bra for oss folk med subber. Kan spille avsindig høyt uten at PU plukker opp dypbass. Ekstreme motorer.
    Men krever litt av riaa evt. SUT hvis du utstyrer med Audio Note MC pickups. Så det blir mye penger før du er i mål.

    Alternativet, for meg i hvert fall, er en slik som @Fosse har (men han har jo både det ene og det andre, er ikke sikker på hva som er favoritten hans). Han er uansett en ganske klar ekspert på området hvis du har tenkt å gå skikkelig til verks ;-)

    Og hvis du først er i denne prisklassen er selvsagt Technics sin råeste ganske vakker, bare sjekk tråden til @MakkinTosken i så fall. Den må tydeligvis også være en stabil sak gitt den bassveggen han har bak den :)

    Alle tre er fantastiske spillere tror jeg nok ;-)
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Selv digger jeg min Audio Note TT3. Veldig bra for oss folk med subber. Kan spille avsindig høyt uten at PU plukker opp dypbass. Ekstreme motorer.
    Men krever litt av riaa evt. SUT hvis du utstyrer med Audio Note MC pickups. Så det blir mye penger før du er i mål.

    Alternativet, for meg i hvert fall, er en slik som @Fosse har (men han har jo både det ene og det andre, er ikke sikker på hva som er favoritten hans). Han er uansett en ganske klar ekspert på området hvis du har tenkt å gå skikkelig til verks ;-)

    Og hvis du går helt av hektene har du selvsagt Technics sin råeste, bare sjekk tråden til @MakkinTosken i så fall. Den må tydeligvis også være en stabil sak gitt den bassveggen han har bak den :)

    Alle tre er fantastiske spillere tror jeg nok ;-)
    Takk for innspill, skal sjekkes ut! Må ta en lytte runde og sammenligne mot streaming så får jeg et viss sammenligningsgrunnlag.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tar deg på ordet der. Selv forstår jeg ikke hvordan man skal sette seg i en situasjon som skaper frustrasjon, men det skjer sikkert når man tar beslutninger man ikke burde tatt
    Bedre å ta frustrasjon i forkant av kjøpet enn etter, er mer nysgjerrig enn frustrert akkurat nå. 😊
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    14.954
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nå begynner det å bli kontroll på strømmen, så da er det vel bare å begynne med vinyl. ☺ Er det noen som vil dele erfaring? Er helt grønn, men så langt luktet på Acoustic Signature Ascona NEO, TA9000 Neo arm med Atlas sl pickup.
    Har noen erfaring med gryphon sonett riia og sammenlignet den mot annet?
    Innen spiller evnt er på plass har forhåpentligvis gryphon kommet med ny riia som er i serien med commander og apex.
    Jeg kjøpte demo eksemplaret av Sonett riaaen på OHC og er veldig fornøyd med den. Tror det var den siste de hadde da Sonetten er gått ut av produksjon. Hadde tidligere en Avid Pellere og den største forskjellen var nok lydsignaturen. Sonetten spiller varmere og mer ”vinyl" (Aviden spilte mer likt digitavavspilling hos meg). Den er også litt bedre på endel andre småting, men lydisgnaturen er det som er hovedingrediensen. Akkurat det med lydsignatur er noe jeg har veldig fokus på, hvordan lyd og hva hører du etter i musikken? Vil du for eksempel at vinyl skal høres ut som din digitalrigg eller vil du ha noe helt annet? Liker du å sitte på første rad foran scenen eller liker du at lydbildet er trukket mer bakover osv?

    Du har jo virkelig investert i å optimalisere anlegget ditt og jeg leser at du har vært hos Øystein og hørt hans vinyloppsett, og blitt imponert over lyden der. Jeg har vært hos Øystein flere ganger opp gjennom årene og fulgt veien hans fra han bodde i kollektiv for ca 20 år siden. Poenget er at han som de aller fleste av oss som spiller vinyl så har reisen kanskje vært det viktigste. Alle gode og dårlige erfaringer som er gjort på vinylreisen har resultert at mange av oss har et klart bilde av hva vi ønsker og aspirerer til i vår vinylrigg. Det er jo så mange faktorer (drivverk, armer, pu, mm) som spiller inn i lyden av vinylavspilling som gjør det så fascinerende😅

    Slik jeg forstår det så ønsker du en kortere vei til en tilfredstillende vinylrigg. Da tror jeg du gjør lurt i å f.eks. høre med Øystein som du kjenner, lese så mye du kan om spillere du kunne tenkt deg og lese litt rundt i tråder til folk som har meget oppegående platespillere. Tror ikke du kan forvente at alle kommer til deg;) Spennende kapittel du begir deg ut på og spennende hva du velger som første spiller. Lykke til(y)
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for innspill, skal sjekkes ut! Må ta en lytte runde og sammenligne mot streaming så får jeg et viss sammenligningsgrunnlag.
    Ser nå at du er på enda høyere budsjett enn jeg antok ;-) Blir spennende å høre hva du ender opp med!
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Med tanke på alle dempe og støytiltak du har gjort på forholdsvis upåvirkelige og immune digitale kilder og solid-state utstyr, så lurer jeg på om det i det heletatt er lurt å vurdere vinyl. Hvis velger å gjennomføre det vil det sikkert bli mye interessant lesing her på forumet, og håper du blir fornøyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg kjøpte demo eksemplaret av Sonett riaaen på OHC og er veldig fornøyd med den. Tror det var den siste de hadde da Sonetten er gått ut av produksjon. Hadde tidligere en Avid Pellere og den største forskjellen var nok lydsignaturen. Sonetten spiller varmere og mer ”vinyl" (Aviden spilte mer likt digitavavspilling hos meg). Den er også litt bedre på endel andre småting, men lydisgnaturen er det som er hovedingrediensen. Akkurat det med lydsignatur er noe jeg har veldig fokus på, hvordan lyd og hva hører du etter i musikken? Vil du for eksempel at vinyl skal høres ut som din digitalrigg eller vil du ha noe helt annet? Liker du å sitte på første rad foran scenen eller liker du at lydbildet er trukket mer bakover osv?

    Du har jo virkelig investert i å optimalisere anlegget ditt og jeg leser at du har vært hos Øystein og hørt hans vinyloppsett, og blitt imponert over lyden der. Jeg har vært hos Øystein flere ganger opp gjennom årene og fulgt veien hans fra han bodde i kollektiv for ca 20 år siden. Poenget er at han som de aller fleste av oss som spiller vinyl så har reisen kanskje vært det viktigste. Alle gode og dårlige erfaringer som er gjort på vinylreisen har resultert at mange av oss har et klart bilde av hva vi ønsker og aspirerer til i vår vinylrigg. Det er jo så mange faktorer (drivverk, armer, pu, mm) som spiller inn i lyden av vinylavspilling som gjør det så fascinerende😅

    Slik jeg forstår det så ønsker du en kortere vei til en tilfredstillende vinylrigg. Da tror jeg du gjør lurt i å f.eks. høre med Øystein som du kjenner, lese så mye du kan om spillere du kunne tenkt deg og lese litt rundt i tråder til folk som har meget oppegående platespillere. Tror ikke du kan forvente at alle kommer til deg;) Spennende kapittel du begir deg ut på og spennende hva du velger som første spiller. Lykke til(y)
    Takk for flott innlegg. Jeg ikke opptatt av annet enn at det skal låte naturlig. Har hørt optisk pickup og syntes det låter for likt cd. Kvaliteten på cd/streaming er bra, men naturlig klang er det jeg ønsker av vinyl. Endel cd og vinyl spilte likt, men så har en et utvalg av veldig gode plater som virkelig får frem kvaliteten til vinyl.

    Slik du beskriver sonett høres det ut som et godt alternativ. 😊 Jeg ønsker ikke å bli spist opp av artisten, artistene skal stå der de står.
    Har fått PM av noen med syke rigger og gode erfaring med de selvsagt. Får ta imot alle innspill og få laget en konklusjon.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn