Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Lars Martin: Er jordingskablene du akkurat fikk basert på samme tråd som i høyttalerkablene dine?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lars Martin: Er jordingskablene du akkurat fikk basert på samme tråd som i høyttalerkablene dine?
    Jeg har ikke åpnet kabelen, men gryphon ville gjøre det ordentlig og de har ventet på deler i mange mnd.
    Jeg mistenker det er en tjukk leder. Har bare skrudd av «hetta», ikke selve bananpluggen.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    What? Skriveforbud? Er ikke dette et åpent forum hvor man kan få mene og dele det man vil av hifi erfaringer? Så også at en tråd du startet om tweaks — for de som mener tweaks funker — ble stengt ganske kjapt og ikke rakk å bli mer enn en side. Lover ikke bra for forumet. Blir litt kommunist-tendenser over det hele det her…

    «Receiver-gjengen»… Hehe, morsomt uttrykk! Men ganske utrolig å berope seg å være vitenskapelige og samtidig fornekte at ren strøm betyr noe!

    Fordi det ble tatt en parallell til bensin, så er de nå igang med full diskusjon om hvordan motorer fungerer :LOL:
    Du kan vel heller se på det som at noen prøvde å hjelpe deg med din klare uvitenhet om oktan og bensinmotorer. Lærte du noe nytt, eller preller slik kunnskap av som vanndråper på gåsa? Hva slags TV som ble kalibrert er det du har forresten?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du kan vel heller se på det som at noen prøvde å hjelpe deg med din klare uvitenhet om oktan og bensinmotorer. Lærte du noe nytt, eller preller slik kunnskap av som vanndråper på gåsa? Hva slags TV som ble kalibrert er det du har forresten?
    Kalibreres en ny tv må den kalibreres på nytt etter 2 mnd pga målbare endringer i «innbrenningsperioden». Da bør det ikke være dønn unaturlig at strøm, nettverk og andre tilkoblet komponenter påvirke bilde? Og ikke minst forklaringen til energiforsk med at hf støy går rett inn i tvn når likeretterbroen er åpen.
    Når Ståle stereo+ var her skulle jeg vise han tv bilde, men det var helt jævli fordi jeg hadde hatt fokus på anlegget og slik det stod da hadde bilde blitt dårlig.
    Kommer han innom igjen og han ikke ser et helt annet bilde skal være tjeneren din en måned.

    Om han her er ærlig så bør tv være brukt 300t før kalibrering.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Ja det er nok riktig at TVer ofte trenger noen driftstimer og at forskjellene er størst i de 2-3 hundre timene. Derfor er det lurt å vente med første kalibreringen til innkjøringen er unnagjort. Forskjellige skjermteknologier har forskjellig "slitasje" på primærfargene også, så er man opptatt av å se kildemateriale slik det var tiltenkt bør skjermen bli målt og finjustert ved gitte intervaller for å holde lav Delta E under det som er synlig.

    Det er vel ingenting i veien for at en kalibratør kjører to post kalibrerings-rapporter på slutten av en kalibreringsrunde der strømtiltak og tweak er inn eller utkoblet for å sjekke eventuelle forskjeller og påvirkninger.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ingenting i veien for at en kalibratør kjører to post kalibrerings-rapporter på slutten av en kalibreringsrunde der strømtiltak og tweak er inn eller utkoblet for å sjekke eventuelle forskjeller og påvirkninger.
    Hos meg i hvert fall er det lettere sagt enn gjort. Jeg har rundt 200 strømrens bokser og duppeditter og 50-60 andre tweaks av ymse slag (vet siden jeg har et stort regneark med oversikt over alle produktene og hvor de er plassert). En del av produktene er plassert under eller bak møblement osv... så å "koble fra/til" blir temmelig upraktisk, kanskje et døgns jobb også...:eek:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja det er nok riktig at TVer ofte trenger noen driftstimer og at forskjellene er størst i de 2-3 hundre timene. Derfor er det lurt å vente med første kalibreringen til innkjøringen er unnagjort. Forskjellige skjermteknologier har forskjellig "slitasje" på primærfargene også, så er man opptatt av å se kildemateriale slik det var tiltenkt bør skjermen bli målt og finjustert ved gitte intervaller for å holde lav Delta E under det som er synlig.

    Det er vel ingenting i veien for at en kalibratør kjører to post kalibrerings-rapporter på slutten av en kalibreringsrunde der strømtiltak og tweak er inn eller utkoblet for å sjekke eventuelle forskjeller og påvirkninger.
    Er du interessert i en liten test? Koble alt fra tvn bortsett fra strøm. Ha kun tv på strømkursen. Bruk wifi og installer allente appen om den er tilgjengelig.
    Er bilde helt likt som gjennom tuner?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg i hvert fall er det lettere sagt enn gjort. Jeg har rundt 200 strømrens bokser og duppeditter og 50-60 andre tweaks av ymse slag (vet siden jeg har et stort regneark med oversikt over alle produktene og hvor de er plassert). En del av produktene er plassert under eller bak møblement osv... så å "koble fra/til" blir temmelig upraktisk, kanskje et døgns jobb også...:eek:
    Jeg er så enig i ditt sitat!

    Strøm er nr1!
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Er du interessert i en liten test? Koble alt fra tvn bortsett fra strøm. Ha kun tv på strømkursen. Bruk wifi og installer allente appen om den er tilgjengelig.
    Er bilde helt likt som gjennom tuner?
    Har ikke prøvd, men for meg virker det som man like mye tester eventuelle forskjeller som allente appen kan bidra med som noen av det andre faktorene du nevner?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har ikke prøvd, men for meg virker det som man like mye tester eventuelle forskjeller som allente appen kan bidra med som noen av det andre faktorene du nevner?
    Absolutt, men du klarer ikke å stille bort støyen. Telenor dekoder er en helvetes støy kilde. Digitalt er digitalt så vi er enig en et 1080 signal er samme om det kommer fra en dekoder eller direkte til TV-en? Så oppleves forskjell er det støy?
    Alternativt er nrk, der er appen tilgjengelig og gratis.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Har vel liten kontroll over oppløsning/skalering, båndbredde og komprimering av kildemateriale, dvs hva som skjer med kilden i andre enden ved å gjennomføre tester slik du beskriver. Foretrekker heller å spille av kjente videofiler /test filer fra f.eks (Spears & Munsil UHD HDR Benchmark)
    lokalt og eventuelt stegvis isolere vekk eller legge til eventuelle støykilder ved en feilsøking. Kjøres f.eks TVen med bruk av batteridrift via ekte sinus inverter som overvåkes med et scope osv, sammenlignet med rett i veggkontakten kan man vel få frem om ren strøm kan påvirke bildekvaliteten på noen måte.
    Det gjør det ikke her hos meg.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt, men du klarer ikke å stille bort støyen. Telenor dekoder er en helvetes støy kilde. Digitalt er digitalt så vi er enig en et 1080 signal er samme om det kommer fra en dekoder eller direkte til TV-en? Så oppleves forskjell er det støy?
    Alternativt er nrk, der er appen tilgjengelig og gratis.
    Det er jeg enig i. Her i gården er det fullstendig no-go å se netflix via telenor ruteren. Det er bare så utrolig dårlig i forhold til å se direkte med app på TV. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det skulle skyldes støy som du sier, men komprimering, men det er nok kanskje støy som du sier. Da er det mye i så fall
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har vel liten kontroll over oppløsning/skalering, båndbredde og komprimering av kildemateriale, dvs hva som skjer med kilden i andre enden ved å gjennomføre tester slik du beskriver. Foretrekker heller å spille av kjente videofiler /test filer fra f.eks (Spears & Munsil UHD HDR Benchmark)
    lokalt og eventuelt stegvis isolere vekk eller legge til eventuelle støykilder ved en feilsøking. Kjøres f.eks TVen med bruk av batteridrift via ekte sinus inverter som overvåkes med et scope osv, sammenlignet med rett i veggkontakten kan man vel få frem om ren strøm kan påvirke bildekvaliteten på noen måte.
    Det gjør det ikke her hos meg.
    Klarer du ikke skille mellom støy og oppløsning på bilde forstår jeg det ikke er lett å sammenligne. For meg er det lett. Ingen selvfølge batteridrift er bra, selv har jeg veldig dårlig erfaring med det. De fleste anbefaler raske smps fremover å bruke av trafo på TVer.
    Spiller du av filene i app eller fra tilkoblet enhet?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er jeg enig i. Her i gården er det fullstendig no-go å se netflix via telenor ruteren. Det er bare så utrolig dårlig i forhold til å se direkte med app på TV. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det skulle skyldes støy som du sier, men komprimering, men det er nok kanskje støy som du sier. Da er det mye i så fall
    Allente har akkurat kommet med full hd, brukte stream som er 720 frem til nylig. Selv det var betraktelig bedre enn 1080 fra Telenor dekoder.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    Det er jeg enig i. Her i gården er det fullstendig no-go å se netflix via telenor ruteren. Det er bare så utrolig dårlig i forhold til å se direkte med app på TV. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det skulle skyldes støy som du sier, men komprimering, men det er nok kanskje støy som du sier. Da er det mye i så fall
    Det er komprimering. Netflix betaler ikke en krone mer for kapasitet en dem absolutt må. Jeg vet for jeg har sittet rundt forhandlingsbordet. Dem slipper også unna kritikk for dette da det er TV leverandøren som får høre det fra misfornøyde kunder. Canal Digital (Telenor), Altibox, Get osv.
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Klarer du ikke skille mellom støy og oppløsning på bilde forstår jeg det ikke er lett å sammenligne. For meg er det lett. Ingen selvfølge batteridrift er bra, selv har jeg veldig dårlig erfaring med det. De fleste anbefaler raske smps fremover å bruke av trafo på TVer.
    Spiller du av filene i app eller fra tilkoblet enhet?
    Støy er uønsket informasjon, oppløsning er noe helt annet.

    På en nyere tv der pikselstrukturen er det samme som oppløsning, må kildemateriale skaleres til denne native oppløsningen hvis det skal fylle skjermen. Oppskalering kan fort få bildestøy og forstyrrende feil.
    Om dette skjer i skalering, er fra prossesering komprimering i kilde osv eller fra mer eller mindre forvrengt 50Hz AC fra El.nettet (om mulig), det er vel ikke lett å konstatere uten å vite litt mer om det som skjer. Da er eliminasjons metoden en nyttig vei å gå.

    For best mulig kontroll og båndbredde velger jeg ofte en for meg ytelsesmessig kjent tilkoblet enhet som avspiller.
    Kan sikkert gå fint å bruke TVen sin egen mediespiller også. Ponget er bare å teste en ting av gangen så man tester epler mot epler og ikke epler mot eikenøtter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er komprimering. Netflix betaler ikke en krone mer for kapasitet en dem absolutt må. Jeg vet for jeg har sittet rundt forhandlingsbordet.
    Netflix ligger 15.25 Mbps på 4K, en sjelden gang oppi 16-17. Ligger noen andre høyere enn det?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Støy er uønsket informasjon, oppløsning er noe helt annet.

    På en nyere tv der pikselstrukturen er det samme som oppløsning, må kildemateriale skaleres til denne native oppløsningen hvis det skal fylle skjermen. Oppskalering kan fort få bildestøy og forstyrrende feil.
    Om dette skjer i skalering, er fra prossesering komprimering i kilde osv eller fra mer eller mindre forvrengt 50Hz AC fra El.nettet (om mulig), det er vel ikke lett å konstatere uten å vite litt mer om det som skjer. Da er eliminasjons metoden en nyttig vei å gå.

    For best mulig kontroll og båndbredde velger jeg ofte en for meg ytelsesmessig kjent tilkoblet enhet som avspiller.
    Kan sikkert gå fint å bruke TVen sin egen mediespiller også. Ponget er bare å teste en ting av gangen så man tester epler mot epler og ikke epler mot eikenøtter.
    Regner med du kjenner til den gjennomsiktig, stillestående grøthinna mange har i overflaten av bilde og som kommer spesielt frem ved bevegelse i bilde. Hva tenker du det er?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Det er komprimering. Netflix betaler ikke en krone mer for kapasitet en dem absolutt må. Jeg vet for jeg har sittet rundt forhandlingsbordet. Dem slipper også unna kritikk for dette da det er TV leverandøren som får høre det fra misfornøyde kunder. Canal Digital (Telenor), Altibox, Get osv.
    Du har rett, men i de fleste tilfeller slipper de å betale for kapasiteten også. De har mange gratis egne CDN i Norge.
    (jeg har designet en del av nettverkene som håndterer trafikken fra dem)
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Regner med du kjenner til den gjennomsiktig, stillestående grøthinna mange har i overflaten av bilde og som kommer spesielt frem ved bevegelse i bilde. Hva tenker du det er?
    Ja selvfølgelig, det er når panelet/pikslene fremdeles sender gjennom uønsket lys når de raskt omstiller seg i skift/hold, mellom to farger, grått til grått osv..
    Det fører til bevegelses uskarp-het og den "grøthinna" du beskriver.

    Du kan lese litt om det f.eks her.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja selvfølgelig, det er når panelet/pikslene fremdeles sender gjennom uønsket lys når de raskt omstiller seg i skift/hold, mellom to farger, grått til grått osv..
    Det fører til bevegelses uskarp-het og den "grøthinna" du beskriver.

    Du kan lese litt om det f.eks her.
    Skjønner hva du mener. Har qled og det er nok der fortsatt. Det ligger mer i bakgrunn av bilde. Men ved støyete bilde ligger det et topplag av gjennomsiktig grøt tilsvarende som skjer ved filming i litt mørke med dårlig kamera, bare her har støyen mer farge, støy fra kilde er gjennomsiktig. Har du den ikke er det jo greit.

    Har stjelt et bilde som jeg mener representerer bilde som viser bilde uten støy.
    C54CF023-1859-4B86-AFD8-16AB44BDFB7F.jpeg


    bilde med støy
    4B802E72-4A8A-4203-8CBE-8C3A855B58CA.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nogle synes bare det er et forfærdeligt nummer tror jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Skjønner hva du mener. Har qled og det er nok der fortsatt. Det ligger mer i bakgrunn av bilde. Men ved støyete bilde ligger det et topplag av gjennomsiktig grøt tilsvarende som skjer ved filming i litt mørke med dårlig kamera, bare her har støyen mer farge, støy fra kilde er gjennomsiktig. Har du den ikke er det jo greit.

    Har stjelt et bilde som jeg mener representerer bilde som viser bilde uten støy.
    Vis vedlegget 887850

    bilde med støy
    Vis vedlegget 887851
    Det første bilde er lagret i et lossy format og har en del komprimerings feil også hvis du ser etter. se f.eks på veggen oppe til venstre.
    "iso støy" bildet under er vel et typisk justert opp iso settingen i kamera slik at man får et lavt signal støyforhold og et høyt støygulv på bilde.

    Begge bilder er vel sånn sett blitt til med batteri drift helt uten støy fra El.nettet.;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det første bilde er lagret i et lossy format og har en del komprimerings feil også hvis du ser etter. se f.eks på veggen oppe til venstre.
    "iso støy" bildet under er vel et typisk justert opp iso settingen i kamera slik at man får et lavt signal støyforhold og et høyt støygulv på bilde.

    Begge bilder er vel sånn sett blitt til med batteri drift helt uten støy fra El.nettet.;)
    Bildene er et eksempel, men også representativt. Tviler på TV-en din har bilde tilsvarende øverste bilde?
    Vil det si alle kameraer i hele verden er dritt? Eller kan det være kilden og tv får tilført støy?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er vel ikke sangen en setter på repeat 20 ganger, men grei til å analysere anlegget.
    Kan jeg godt være enig i. Den er blevet spillet oceaner af gange på klubbens anlæg, men der er et par arge modstandere af den i klubben.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Bildene er et eksempel, men også representativt. Tviler på TV-en din har bilde tilsvarende øverste bilde?
    Vil det si alle kameraer i hele verden er dritt? Eller kan det være kilden og tv får tilført støy?
    Bildet har helt klart feil format 1440x1080 i forhold til de tv og data skjemene ene jeg har her 1920x1200, 1920x1080 og 3840x2160 så det stemmer ganske bra.
    Vet ikke om jeg skjønner det du skriver om kameraer her.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bildet har helt klart feil format 1440x1080 i forhold til de tv og data skjemene ene jeg har her 1920x1200, 1920x1080 og 3840x2160 så det stemmer ganske bra.
    Vet ikke om jeg skjønner det du skriver om kameraer her.
    Tenker på «roen» i bilde, ikke oppløsning. Å fjerne støy har omtrent like stor betydning som å gå fra full HD til 4K
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    slike stillbilder forholder seg ganske rolige på mine skjermer også (y)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
    Det gjelder strøm, men i mitt hodet er det hifi relatert. 🥹

    Her er bilde et bilde av IT-nett med perfekte faser og jordpunkt i senter (null)
    Bruker naboen strøm på 2 faser og spenningen faller til 100 volt for å ha et enkelt tall å forhold seg til.

    Da blir det slik L1= 100V L2= 100V L3=120V

    Hva skjer når spenningen er så forskjellig, har fasene fortsatt 120 grader til hverandre?
    Brukes fase L1 og L2 på pre amp og L2 og L3 på dac blir jordingspunktet fortsatt i senter?

    it nett.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.153
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel si, at du har en veldig dårlig el-leverandør, om spenningen hos deg faller,
    fordi naboen bruker strøm??
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kan vel si, at du har en veldig dårlig el-leverandør, om spenningen hos deg faller,
    fordi naboen bruker strøm??
    Har noen sagt den faller 20volt hos meg?
    Men klart fasene som brukes mest synker spenningen mer enn en som ikke brukes. Det kan være innad i huset og det. Varmtvannstank kan bruke opptil 9000watt hos meg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.157
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
    Det gjelder strøm, men i mitt hodet er det hifi relatert. 🥹

    Her er bilde et bilde av IT-nett med perfekte faser og jordpunkt i senter (null)
    Bruker naboen strøm på 2 faser og spenningen faller til 100 volt for å ha et enkelt tall å forhold seg til.

    Da blir det slik L1= 100V L2= 100V L3=120V

    Hva skjer når spenningen er så forskjellig, har fasene fortsatt 120 grader til hverandre?
    Brukes fase L1 og L2 på pre amp og L2 og L3 på dac blir jordingspunktet fortsatt i senter?

    Vis vedlegget 888343
    Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men IT-nett - Isolée Terre - så er beskyttelsesjord som kjent isolert fra fasene, den er flytende. https://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett Det innebærer at midtpunktet kan «vandre» i forhold til fasene og er ikke fast definert. Ulik belastning av fasene i nettet (som helhet og med lokale variasjoner) samt alle vedvardene og midlertidige (inkl transiente) lekasjestrømmer vil få jordpunktet til å «vandre» ift fasene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn