Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forhåpentligvis er den laget for mer enn akkurat 50Hz. En svært kraftig støykilde sitte plump midt i forsyningen, likeretteren. Den sitter dessverre på sekundær, så ingenting du hekter utenpå beskytter mot det. Heldigvis er dette kjent fra urtiden, så den støyen håndteres sammen med alt det andre som kommer krypende langs gulvet.

    Men drit i dette, bare nyt rensen din!
    Hva mener du om innlegget til ymir? Hvorfor har de det behovet om strømforsyning uansett fikser alt?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje leverandører av utstyr ikke er kompetent nok. Her burde konstruktører i hifi bransjen trødd til med råd om hvordan en konstruerer strømforsyninger🙂
    Bare å Google om elende ved CERN.

    Screenshot_20221002_211416_com.android.chrome~2.jpg
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Det er bare tull å si at strømmen kan komme slik inn uten at det høres!

    De fleste som har hørt audiovector forbinder de med harde i toppen. Her er kombinasjon av audiovector og glatte gipsvegger, likevel opplever de fleste det som friskt og ikke aggressivt.
    Jeg garantere deg anlegget her hadde ikke vært til å høre på uten strømens, antagelig hadde jeg revet av ørene av lyttetretthet.
    Du må passe godt på og ikke rive av deg Øremuslingen, ytterøret eller aurikkelen, da dette organet netopp brukes til å generere "3D" følelsen ved lytting.

    Du kan kanskje være så grei å forklare hvordan en helt reint og renset 230V 50Hz sinus signal inn i audioutstyret får et musikk signal ut til høyttalerne dine uten at det er noe hørbart igjen av denne forsyningsspenningen.

    50Hz sinus
    1664740880125.jpeg


    15milli sekund stereomusikksignal fra Roger Waters Amused to Death
    1664740898229.jpeg
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du må passe godt på og ikke rive av deg Øremuslingen, ytterøret eller aurikkelen, da dette organet netopp brukes til å generere "3D" følelsen ved lytting.

    Du kan kanskje være så grei å forklare hvordan en helt reint og renset 230V 50Hz sinus signal inn i audioutstyret får et musikk signal ut til høyttalerne dine uten at det er noe hørbart igjen av denne forsyningsspenningen.

    50Hz sinus
    Vis vedlegget 854525

    15milli sekund stereomusikksignal fra Roger Waters Amused to Death
    Vis vedlegget 854526
    Hvor og hvordan oppstår støy i en forsterker?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Jeg fikk bedre lyd i anlegget da jeg heiv ut internett totalt der jeg bodde før, og da hadde jeg kun platespiller!

    I tillegg så låt det bedre når alle satte telefonene sine i fly-modus.

    Dette hørte både innvidde og uinnvidde.
    Jeg har eksperientert mye med billige streamere opp mot Hegel CDP4A cdspiller som er regnet for å være en meget god spiller. Deriblant har jeg testet Iphone koblet som streamer via DAC. Klarer bare ikke å skille lyden, ingen andre som har hørt heller, verken når jeg ser hva som spiller eller blindt.
    Teoretisk så burde tlf i flymodus gruse CD spillereren :eek:
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Se inlegg 1.486.. @Ask4me22 stiller faktisk et relevant spørgsmål......
    Når ikke 230 Volt sinus inn på trafo kan gi det minnste bittelille 50Hz brum i høyttaler,
    hvordan vil du forklare, at et støyprodukt på en 100-del eller mindre i strømmen skulle kunne "ødelegge" musikken??
    En netttransformator er mest effektiv ved 50Hz. Des høyere frekvenser, desto dårligere er trafo´n til
    å overføre disse fra primær til sekundær. Endda en faktor for, at det ikke slipper hørbart igjennem.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk bedre lyd i anlegget da jeg heiv ut internett totalt der jeg bodde før, og da hadde jeg kun platespiller!

    I tillegg så låt det bedre når alle satte telefonene sine i fly-modus.

    Dette hørte både innvidde og uinnvidde.
    Veldig fornuftig. Det er mye støy på internett :sneaky:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har vært på puls of Floyd konsert i kveld. Har vært der flere ganger, men idag var lyd og stemning ekstremt bra. Kanskje lokale mixeren fra Larvik var grunnen. 🤔 Opplevelsen denne gang var bedre enn pink Floyd og Roger waters konserter jeg har vært på før.
    Puls of Floyd kan høres useriøst ut, men det er pokker meg dønn seriøst og bra! ☺

    FBB0C90D-D5BB-476A-A577-8B4E25C8ACB6.jpeg
    EE4F2CC6-A965-4F96-B6EB-A2BD88BB714C.jpeg
    C5850B80-7958-42A0-8386-896195ADBE27.jpeg
    0CC6F7B5-4F51-4C51-82FB-3B45D2D161D6.jpeg
    E1B5A721-4176-4471-9A95-228BC1BF3010.jpeg
    8E3BB0A7-6671-464F-B577-E0DAF9C54D0A.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fra nett:
    "Can you see lasers without fog?
    In order to see laser beams and graphics, there MUST be something for the light to reflect off. It is not possible to do an effective laser beam show in clear air."

    https://www.google.com/search?q=Las...me..69i57.13090j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    En kan se antydning til røyk hvor laserlyset beveger seg, men det virker som de har god kontroll på eller bruker nesten usynlig røyk. Det føles som det ikke er røyk i rommet. Kul effekt kontra vanlig røyk.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror på det.
    Lasere har gått igjennem en hurtig utvikling og har blitt mye kraftigere de siste årene.
    Det kreves partikler i luften, men mindre enn før.
    Tror med den power de har i dag, at du kan "fyre av" et par tåke/røyk-maskiner en time før konsert, så det
    meste har lagt seg, at du ikke legger merke til det, når du kommer inn i hallen.
    Stadig nokk i luften til å lage et skikkeligt lysshow ;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bygde dette huset til meg selv for 24 år siden. Kanskje ikke så rart jeg måtte ha nye serien til gryphon?
    Kanskje skjebnen og det visuelle er eneste som styrer valgene. Har tydeligvis dilla på trekanter, lyd er unnskyldningen for å dra det inn i hus.
    69A3775B-61D9-4FD9-AE6E-C879F5B01F57.jpeg

    AEA0DE0B-7C85-499E-B5EE-FD008E7D1052.jpeg
    DB0DCEB2-6B67-4840-B443-103A70ABF3F2.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Har lest en del om den merkelige udefinerbare støyen du av og til beskriver i forumet her larsmartin, og kom i dag til å tenke på ett av de bildene du hadde tatt av kablingen bak oppsettet ditt.
    AF30E483-AD9B-4A6C-BC09-F118B5F46220.jpeg

    Hva er de to rørene som står mellom veggen og reolen laget av? Hva vil skje med eventuelle horisontale bevegelser/ vibrasoner som kobbles vekk fra gulvet med de dempeføttene vist på bildet under hvis disse to rørene kan overføre vibrasjoner til plate-feltet/veggen?
    AD64D866-8117-4793-8BA3-5F4D1E55A0E1.jpeg


    Er disse rørene stive nok kan det minner litt om oppgaven til "sound post" pinnen som står under stolen "bridge" og mekanisk overfører vibrasjoner mellom forsiden og baksiden på slike akustiske instrumenter.
    6543513_orig.gif


    Ellers må jeg si det er et fint "gryphon" hus du har bygget deg, er ikke sikker på hvor lurt det er å kringkaste hvor et anlegg til flere milloner er å finne, hvis andre enn hifi entusiaster leser her, da mangler bare å angi at dere reiser på ferie fra en dato til en dato og jekketralla og paller står klar i garasjen.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det beste jeg veit er å sloss så her er ærlig og uærlig hjertelig velkommen! Jeg hater folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt, så dessverre får ikke alle sjokolade… Jeg har bygget nytt hus så gå for all del ikke inn i feil hus, legger ved nytt bilde.

    Du er absolutt inne på noe med de pinnene. Det er tynne fjærbelastet strenger inni, når kablene lå på de ble lyden dårligere. Jeg trakk de med rør isolasjon som vibrasjonsdemping og det funket bra. De er for å skille kabler fra komponenter.

    Det er ikke noe unik støy her, vært hjemme hos flere og alle anlegg responderer på strømrens produkter.


    0AEF2ABD-AC38-419E-8C0C-2F25161BC47D.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    En sjokolade her, en karamell der :).

    Får håpe Egon og Olsenbanden fremdeles er i Franz Jäger-pengeskap fra Berlin modus og lar Danske husaltre være i fred.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Takke for kaffe og twist, noe som passer en gamling. Takker også for lytten og lydopplevelsen, som kanskje ikke akkurat er en sånn typisk gamlis greie, selv om jeg trivdes bra. Dette var en ungdommelig full sprut og moro opplevelse - en berg og dalbane.

    Hadde vært fint om du postet en REW måling av slik det står nå. En frekvensrespons og et vannfall ved ørene, og en nede der navlen er. Send den gjerne på PM.

    Tor
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takke for kaffe og twist, noe som passer en gamling. Takker også for lytten og lydopplevelsen, som kanskje ikke akkurat er en sånn typisk gamlis greie, selv om jeg trivdes bra. Dette var en ungdommelig full sprut og moro opplevelse - en berg og dalbane.

    Hadde vært fint om du postet en REW måling av slik det står nå. En frekvensrespons og et vannfall ved ørene, og en nede der navlen er. Send den gjerne på PM.

    Tor
    Oi, har du vært på vift visitt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takke for kaffe og twist, noe som passer en gamling. Takker også for lytten og lydopplevelsen, som kanskje ikke akkurat er en sånn typisk gamlis greie, selv om jeg trivdes bra. Dette var en ungdommelig full sprut og moro opplevelse - en berg og dalbane.

    Hadde vært fint om du postet en REW måling av slik det står nå. En frekvensrespons og et vannfall ved ørene, og en nede der navlen er. Send den gjerne på PM.

    Tor
    Takk for du tok turen, gleder meg til en Langesund tur snart igjen! De middelaldrende var godt i gang når du kom så bassen måtte dælje løs for å kjenne på noe glede!

    Skal få tatt rew målinger selvom den ikke er mye å vise til.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Takk for du tok turen, gleder meg til en Langesund tur snart igjen! De middelaldrende var godt i gang når du kom så bassen måtte dælje løs for å kjenne på noe glede!

    Skal få tatt rew målinger selvom den ikke er mye å vise til.
    Trenger bare fra 300hz og ned. Er bare for å prøve forstå og lære hvordan ting henger sammen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Konkrete ting å jobbe med er beste fremgangsmåte (y)

    Har du testet om diffraksjon fra stereobenk og subber påvirker negativt? Vet mange flytter benk mellom høyttalerne vekk ifra midten og opplever løft pga det.
    Diffraksjon fra stereo bænk påvirker negativt. Det man placere imellem fronthøjttalerne påvirker meget lyden åbenhed og dybdeperspektiv.
    Jeg har gjort forsøg med det. Jeg havde et stereo rack som alle andre placeret midt imellem fronthøjttalerne for at have korte kabler og det var det man gjorde.
    Jeg fik tilskåret en stavlimet køkkenbordsplade, placeret ovenpå på fliser. Igen fliser og en ny plade. Der blev lyttet. Flere fliser ind under og lyttet. Fliser taget væk og lyttet. Så langt ned som muligt gav den bedste lyd.
    Senere flyttede jeg stereo bænken om på venstre sidevæg. Klart bedre lydbillede.
    Så har jeg trukket den længere væk fra højttalerne. Igen en forbedring.
    Iøvrigt er det IKKE godt at placere anlægget i en trykzone. Hele Frontvæggen er en trykzone. Prøv at spille en 40 hertz tone og lyt i lokalet.
    Jeg mener, at Frontvæggen er den vigtigste væg for lyden, fordi vi hører mest forfra. Diffusenering af Frontvæggen er klart det bedste for mig. Absorbenter har altid forringet lyden. Men for at være super godt, skal diffuserne være tunge og dybe. Fordi det er en trykzone.
    Jeg bruger Svanå Teknik V-winges. Forskellen til de billigere i pap har jeg sammenlignet samt nogle fra Hofa. At gå fra en Svanå Teknik i pap og til en tung en i træ er markant. Dynamiken er tydelig forbedret. Det er helt vildt.
    Ikke at de lettere ikke forbedre, for det gør de bestemt, og deres fordel er at de er lette at flytte rundt med og kan bruges foran fladskærmen f.eks.
    Jeg bruger dem i pap på andre flader. Sidevægge og bagvæggen. Ingen absorbering og ikke noget gulvtæppe. 💪😎
    Subwoofere placeret mellem højttalerne er også et stort problem naturligvis afhængig af størrelse. Min centerenhøjtaleren er kommet ned på gulvet igen, for at give bedre stereo lyd. Men den er også meget stor.
    Det hjælper at trække højttalerne frem. Altså væk fra Frontvæggen. Og have subwoofere i hjørnerne.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fant en video som forklarer forskjellen på gummi og ansuz darkz vibrasjonsdemping. Hos meg funker definitivt darkz mest.

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hentet parameter fra eq filter i rew og la manuelt i roon eq i stedet for å lage et filter som blir lagt inn i roon. Syntes det funket bedre, opplevde tidligere rew filter tok litt mye og fjernet magen.
    71F12D3B-55F0-44FC-8605-15FBA86B134E.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet du noget som helst om Steen Duelund?
    Jepp, diskuterte meget med lokalhelten, den gangen han promoterte plastavhold, linolje og The Essex Echoe her inne.

    Om jeg kjente ham personlig?

    Nei, må man det, for å mislike sammenkoket av medisin og heksebrygg han spydde utover det tidlige hfs og hvor det enkleste motargument til hans svada ble møtt med idioterklæringer?

    Den klubben borti Køben har jaggu huset sympatiske medlemmer... For la oss ikke glemme vinterand aka osv 1-437. Ennå en av disse hyggelige selvutnevnte guruene.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn