Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Å vri sub'en er jo egentlig det samme som å flytte den (litt) så det vil vel både kunne ha en målbar og hørbar effekt?
    Har flytta rundt på subb med elementer i vinkel, men fikk aldri bassen som kom når den blei vridd mot lytteposisjon..
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med egen tråd!
    Sett fra sidelinjen små glimt av anlegget ditt og det ser virkelig flott ut! 🤘

    Er det stereo eller mono utgaven av Apex du har bestilt? Skulle gjerne ha overtatt Pandora..😇
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Bunnen endres sikkert noe, men er vel mest oppover gryphon vil endre. Det hjalp med nye subbene, men som hos deg blir det nok aldri! 😅
    Er det noe jeg ikke har evnen til så er det analyse av to forskjellige amper, når jeg hører anlegget med over et halvt år mellomrom. Du har kanskje flyttet litt på høyttalerne også
    Bassen hadde noen få ankepunkter som ligger lagret i minnet. Der har jeg nok større sjans for å si noe fornuftig.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gratulerer med egen tråd!
    Sett fra sidelinjen små glimt av anlegget ditt og det ser virkelig flott ut! 🤘

    Er det stereo eller mono utgaven av Apex du har bestilt? Skulle gjerne ha overtatt Pandora..😇
    Takk! Stereo utgaven av apex, den varmer nok! 😅
    Pandora og Mephisto kommer for salg! Helt rå produkter, snakk med Øystein så får du nok en god deal! 🤝 Det er bare innspilt omtrent så mulighet til å gjøre er kupp nå! 😃
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Å vri sub'en er jo egentlig det samme som å flytte den (litt) så det vil vel både kunne ha en målbar og hørbar effekt?
    100hz har en bølgelengde på 3.4 meter. Og nedover blir de bare lenger (20hz er 17 meter), så i utgangspunktet blir det ikke typisk veldig annerledes å flytte noen få centimeter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    100hz har en bølgelengde på 3.4 meter. Og nedover blir de bare lenger (20hz er 17 meter), så i utgangspunktet blir det ikke typisk veldig annerledes å flytte noen få centimeter.
    Det har kanskje mer med samspillet til høyttaler å gjøre? Subb blir bedre integrert..
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det har kanskje mer med samspillet til høyttaler å gjøre? Subb blir bedre integrert..
    Nei, du har 2 elementer "stacket" i samme retning og det gir tydelig mer direktivitet fra subben...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå kommer det delvis musikk ut av høyttalerne, så da er det akustikken sin tur! 😃 4 stk tube traps i hjørnet løste mye av problemene med bassen, de påvirket og langt oppover i frekvens.
    Har en delevegg som blir delvis bakvegg for den ene høyttaleren, der gjorde den halve tube trapsen susen.
    Nå går det an å dra på og kose seg! 😅
    08C85C30-9BD5-4040-A199-53BD85E829A2.jpeg
    8EAF7767-542B-41C4-98DB-A68C60D845A7.jpeg
    A78A5FEC-8927-40AC-9DAF-563F02871987.jpeg
    807977AF-F32F-485E-8E6C-CAE5A01FC5A4.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fikk motivasjon til å teste anlegget med og uten strømrens idag. Her er det ingen tvil om at rens skaper magi, sjel og det naturlige i lyden kommer ikke uten rens. En blir jo tvilende av tvilende, men godt å få frisket opp opplevelsen igjen! 😃

    913FAE13-3D60-4445-860B-8A9B70B1A4BB.jpeg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Fikk motivasjon til å teste anlegget med og uten strømrens idag. Her er det ingen tvil om at rens skaper magi, sjel og det naturlige i lyden kommer ikke uten rens. En blir jo tvilende av tvilende, men godt å få frisket opp opplevelsen igjen! 😃

    Vis vedlegget 787107
    Prøvde du uten 6k og Isotek?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Prøvde du uten 6k og Isotek?
    Prøvde ikke uten isovolt, kun uten genesis. Kunne tatt det ennå lengre «tilbake» men var genesis jeg var mest nysgjerrig på. Har bare testet sigmas og nova grundig tidligere. Isovolten er jeg trygg på skaper bedre lyd.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde ikke uten isovolt, kun uten genesis. Kunne tatt det ennå lengre «tilbake» men var genesis jeg var mest nysgjerrig på. Har bare testet sigmas og nova grundig tidligere. Isovolten er jeg trygg på skaper bedre lyd.
    Hvilke komponenter har du i Genesis? Enig ift Isovolt forøvrig:)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er det noen som har råd for hva som er riktig tiltak i stuen her?
    Halvmånen funker veldig bra på midt veggen, isolasjon der «spiser» lyden.
    Har prøvd diffusere på bakvegg, men synes så langt isolasjon gjør bedre jobb, måtte fjerne et isolasjonsfelt for å balansere lyttebilde.
    Men er det lurt å prøve spiler foran isolasjon, eller er det ok med stoff? 🤔
    9BED26AD-B1D6-4FC6-9EDC-44BF2C269923.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har er griselekker anlegg som hadde fortjent skikkelig akustisk behandlet rom. Selv om det koser litt, er det kun en brøkdel av hva anlegget ditt koster og vil være en betydelig oppgradering. DIY funker, men er opptar mye plass i en stue. Husk også at det er mange som selger akustikk produkter, men det er ikke sikkert de aner hva de selger. Mitt råd er å sett deg selv inn i dette. Skikkelige produkter kan også se flott ut.

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du har er griselekker anlegg som hadde fortjent skikkelig akustisk behandlet rom. Selv om det koser litt, er det kun en brøkdel av hva anlegget ditt koster og vil være en betydelig oppgradering. DIY funker, men er opptar mye plass i en stue. Husk også at det er mange som selger akustikk produkter, men det er ikke sikkert de aner hva de selger. Mitt råd er å sett deg selv inn i dette. Skikkelige produkter kan også se flott ut.

    Takk! Så videoen, men blir for mange hifi produkter for en stue.
    Kjøpte rpg demping for kr. 17000.- en gang som ikke ga meg noe valuta her. Har nå tube traps og de gjør en kjempe jobb.
    Føler rommet ellers begynner å funke, men spørsmålet er om det teoretisk er riktig med spiler foran isolasjon på bakvegg? Testet rene diffusere, det synes jeg ikke gjorde nytte. Derfor er kanskje ren demping på bakvegg det rette?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Spiler foran isolasjon funker fint. Spiler reflektere lyden, men det er ikke difusere.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Spiler foran isolasjon funker fint. Spiler reflektere lyden, men det er ikke difusere.
    Tenkte å skrå klyve spilene og et V mønster i senter for å spre lyden. Men etter testet av alt mulig på veggene er det ingen selvfølge at de bør gjøre nytte.
    Mye jobb om det ikke gjør nytte og stoff er bedre match. 😅
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du tar en måling av stuen din samtidig som du prøver deg fram med div plasseringer av dine akkustikk produkter, er det lettere å finne ut hva som endres. Jeg gjorde det på denne måten, og endte opp med en annen løsning enn jeg hadde sett for meg. Ta deg tid til å la det synke inn når du mener du har fått til noe som du liker.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her er mine to absorbenter i bakre hjørne. Fyllt med Rockwool og kledd med Jysk stoff. Målingene viste og ørene hørte merkbar mindre nivå nedover I bassen. I ettertid er det kommet en Helmholtz bak lyttesofa, og det ble for min del prikken over I’en, B4082968-9AF0-46E7-878F-2FCCA57296C2.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Stoff kan kjøpes på Jysk. Dette er lydtransparent, og billig. Stiftes fast.
    Laget dette lerretet(hele veggen er et lerret) tidligere på side vegg, nå er anlegget flyttet vekk fra sidevegg så den er fjernet. Nå er det bakvegg sin tur og virker som stoff kan være fornuftig, selvom jeg synes stoff skaper refleksjon uansett type.


    1986AB13-F8DF-4B83-8D96-388525806848.jpeg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du føler mangler ? Har du for lite, eller mye bass, mellomtonen som ikke sitter, eller hissig topp ?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er det du føler mangler ? Har du for lite, eller mye bass, mellomtonen som ikke sitter, eller hissig topp ?
    Dette er vel det beste jeg har kommet til så langt, men om lyden blir ennå mer 3D og større lyttebilde med spiler på bak vegg?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Laget dette lerretet(hele veggen er et lerret) tidligere på side vegg, nå er anlegget flyttet vekk fra sidevegg så den er fjernet. Nå er det bakvegg sin tur og virker som stoff kan være fornuftig, selvom jeg synes stoff skaper refleksjon uansett type.


    Vis vedlegget 788407
    Lerret vil reflektere mer enn stoff. spørs på vevinga/tettheten
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Lurespørsmål...? :unsure:
    Fint oversiktsbilde som viser hvilke tiltak som vil forbedre lyden betraktelig i det rommet...
    Gode råd er viktig, men viktig å teste ut hva som funker i eget rom. Ønsker gjerne innspill!! 😃
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da er jeg godt i gang med akustikken. Jeg var hos gjallarhorn i går for å hente flere tube traps, han hadde noen kule kaiser diffusere som jeg måtte ha med meg hjem! 😋 Heftig morsom sak! 😃

    4DFEE946-DD2D-42EC-B7D2-1475682D0955.jpeg
    FA456127-12DE-4D97-BF03-146683E1B157.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte ikke helt hvor og hvordan de er tenkt brukt. Får du strømmen fra hagen, dvs ikke fra sikringskapet? Eller skal de forsyne terrassen.?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg, det er dedikasjon for saken. Så du har eget inntak og måler bare for Hifi!! . Da får du jo sett hvor mye klasse A trekker også. Regner med at strømregningen på hifi avregnes mot dine egne lommepenger …
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jøje meg, det er dedikasjon for saken. Så du har eget inntak og måler bare for Hifi!! . Da får du jo sett hvor mye klasse A trekker også. Regner med at strømregningen på hifi avregnes mot dine egne lommepenger …
    Det går kabel videre inn til sikringskapet på samme måler. Ønsker ikke å ha kontroll på forbruket til forsterkeren.. 🤪
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er det samme som jeg har gjort.
    Skillte kursen til stereoen fra de andre kursene som gav ett stort målbart resultat i lytteposisjon. Men det var nesten like mye å hente på å bytte ringkjerne trafoen i preamp.
    Riaa trinnet som sleit mest tidligere ble kvitt ett problem, men dac'n forble uforandret.
    Alt hadde sin bakgrunn i støy fra egen installasjon.
    Men ved å skille ut kursen til stereoen ligger nå denne vidåpen for støy utenfra noe som har har vært tilstede i den siste tiden.
    Det merkes også på TV som ikke har en kurs som er skilt ut.
    Ett annet problem med å skille kursen til stereoen er at du antakelig vil få en svært lav kildeimpedans, noe som vil medføre at filtre ikke vil fungere, de vil svært sannsynlig da gjøre mer ugagn enn nytte.
    Dette er komplekse saker som kan være vanskelig å holde styr på og finne/forstå årsaken til.
    Ang stråling fra strøm måler.
    Hadde Nkom på besøk i fjor vår. Han gikk en tur med antennen sin. Fant ingen ting som kunne påvirke elektronikken selv om AM radioen tilsa mye støy i lufta rundt stereoen.
    Sikringsskap er bare ca. 0.5m unna stereoen
    Som du erfarer?, hold skapet lukket 🙂.
    Men i støpselet fant han noe, men de påvirket ikke stereoen dengang da.

    I min verden gjør du det riktig, men valget har også mulighet for at valget kan skape problemer også. Men det gjør det bare mer interessant og spennende?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn