Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg bare bet meg merke i det du skrev over her («Har dratt de så langt ut som du beskriver, da oppfattes det som spinkelt. Det må ha noe med rommet og lytte avstand å gjøre? Rommet er 8m x 9m hvor sofaen står i senter av rommet.»). Hvis du sitter akkurat midt i rommet, så er det gjerne akkurat der den størst dippen i bassen forekommer. Lytteposisjonen er vel så viktig som høyttalerplasseringen. Har ingen anbefalinger utover det :) Jeg liker tredjedelsregelen, men så er rommet mitt halvparten så stort som ditt, da.
    Har flydd rundt med micen. Det er en smal dipp på 63hz omtrent i hele stuen når kun ht spiller, tror du det du nevner kan være grunn?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.241
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med egen tråd.
    Mye flott utstyr.

    Hva er greia med alufolie (?) på toppen av Magnepan?
    IMG_20211219_000101.jpg


    Mvh
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har flydd rundt med micen. Det er en smal dipp på 63hz omtrent i hele stuen når kun ht spiller, tror du det du nevner kan være grunn?
    Vanskelig å svare konkret på det, men der hvor det er topper og dipper i bassen, er det enkelt å høre det i alle fall.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    supert anlegg, ser du liker gryphon saker, hva med høytalerene dems?? må spørre føler du oppgraderingen på strøm filtreringen forsvarer prisen vrs forbedring?? jeg kjører en enkel liten isotek boks minisub g2 på mbl utstyr og er litt i vingle land om jeg skal bytte..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vanskelig å svare konkret på det, men der hvor det er topper og dipper i bassen, er det enkelt å høre det i alle fall.
    Den er veldig smal så ikke så lett å oppfatte. Den forsvinner med subbene så har ikke plaget livet av meg.
    Jeg føler ikke bassen bommer på sitteplassen, men nye innspill skal selvfølgelig testes ut! 👍
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Den er veldig smal så ikke så lett å oppfatte. Den forsvinner med subbene så har ikke plaget livet av meg.
    Jeg føler ikke bassen bommer på sitteplassen, men nye innspill skal selvfølgelig testes ut! 👍
    Var ikke meningen å fyre opp under eventuelle hifi-nevroser, altså. Låter det bra, så låter det bra :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    supert anlegg, ser du liker gryphon saker, hva med høytalerene dems?? må spørre føler du oppgraderingen på strøm filtreringen forsvarer prisen vrs forbedring?? jeg kjører en enkel liten isotek boks minisub g2 på mbl utstyr og er litt i vingle land om jeg skal bytte..
    Jeg sitter igjen med en følelse av Isotek nova evo3 var veldig bra. Grei pris og den har utganger for både svak og sterkstrøm komponenter.
    Anbefaler å låne en og la den stå i en mnd, så fjerner du den. Det fikk hvertfall meg overbevist.
    Tvilte veldig på at det var forskjell når jeg satte den i, jeg hørte egentlig ikke så veldig forskjell. lettere å høre når en nedgraderer ved å fjerne det etter en stund.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Helt rått! Kan jeg bo hos deg?
    Liker at folk tar hobbyen inn i stua, det er der mange av oss lever med de utfordringer som følger med, spesielt koner og estetiske begrensninger.
    Imponerende greier du har dratt i hus, skal følge denne tråden:)
    Grattis med egen tråd!
    Thomas
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Helt rått! Kan jeg bo hos deg?
    Liker at folk tar hobbyen inn i stua, det er der mange av oss lever med de utfordringer som følger med, spesielt koner og estetiske begrensninger.
    Imponerende greier du har dratt i hus, skal følge denne tråden:)
    Grattis med egen tråd!
    Thomas
    Skal det bli brukt bør det helst stå i stua. Nå brukes det timesvis til alle døgnet tider og betaler seg ned i form av mange timers glede. 🎸🥁🎺🎼🎻🎷🪕😃
    Tenk at Elvis kan gjenoppstå og pink Floyd kan komme innom samme kveld! 😃
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.080
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ser du bruker mye Gryphon kabler også! Gjennomgående gjennom hele anlegget og har du f.eks brukt Nordost tidligere da du har kjøpt mye på OHC? Noen forskjeller, erfaringer?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ser du bruker mye Gryphon kabler også! Gjennomgående gjennom hele anlegget og har du f.eks brukt Nordost tidligere da du har kjøpt mye på OHC? Noen forskjeller, erfaringer?
    Har ikke testet de dyre Nordost, men føler ofte de låter spinkelt? 🤔 Har testet mange andre kjente merker og syntes gryphon kabelen har alt jeg ønsker. Har laget noen kabler selv og liker det solidcore gir selvom det har noen bakdeler. Gryphon har klart å lage godkjent kabel med solidcore og har sølvbelagt den. Det matchet godt med hva jeg selv har kommet frem til, så da blei det gryphon kabel hele veien. Det endte vel opp med 25 stk gryphon kabler, har ikke angret ennå. 😅
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare superlekkert!! Ser du har lagt ned mye innsats og kr her!
    Ser noen har kommentert lyttposisjon midt i rommet, siden rommet ditt er såpass stor blir den dypeste basstoppen ned mot 20Hz og ikke å så mye av et problem , kanskje ikke den først bassdippen midt i rommet heller.
    Ser at du har REW, jeg simulerte rommet ditt, slik jeg tror det er, i REW og er kan du se effekten av å flytte seg 60cm frem eller tilbake i lytteposisjon.
    Min erfaring med REW simulering er at den i beste fall OK opp til 100 hz, men kanskje bare riktig opp til 60-70 hos meg med mindre rom.

    Hadde jeg hatt penger igjen etter en så stor investering tror jeg jeg hadde strukket medgog tatt in en Trinnov rom korreksjon for å toppe det helt, men Dirac eller Audiolense er jo rimeligere alternativer.

    Grattis nok en gang..
    1639899857254.png
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette er bare superlekkert!! Ser du har lagt ned mye innsats og kr her!
    Ser noen har kommentert lyttposisjon midt i rommet, siden rommet ditt er såpass stor blir den dypeste basstoppen ned mot 20Hz og ikke å så mye av et problem , kanskje ikke den først bassdippen midt i rommet heller.
    Ser at du har REW, jeg simulerte rommet ditt, slik jeg tror det er, i REW og er kan du se effekten av å flytte seg 60cm frem eller tilbake i lytteposisjon.
    Min erfaring med REW simulering er at den i beste fall OK opp til 100 hz, men kanskje bare riktig opp til 60-70 hos meg med mindre rom.

    Hadde jeg hatt penger igjen er så stor investering tror jeg jeg hadde strukket medgog tatt in en Trinnov rom korreksjon for å toppe det helt, men Dirac eller Audiolense er jo rimeligere alternativer.

    Gratis nok en gang..
    Vis vedlegget 773679
    Takk for du tok deg tiden med en simulering, det ser ut til å være riktig satt opp. Den hvite simuleringen markert med rød strek er utgangspunkt lytteposisjon og de andre flyttet 60cm?
    Har testet dirac og laget filter i rew som jeg legger inn i roon, mulig jeg bare ikke kan det, men får alltid en bivirkning. Den ene sangen blir god og den andre feil osv.. subbene har egne 18 bånds eq som funker greit, men føler mer bass dempende tiltaket er veien å gå?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Ja hvit er nåværende, og blå er 60cm frem og lilla 60cm tilbake.
    Men REW og en Umik-1 målemikrofon kan du måle det samme og flytte mik 10cm og 10cm av gangen , da får man en god oversikt.
    Jeg lytter også i vanlig stue, har derfor ingen erfaring med målrettet demping, har dog teppe, gardiner og myk sofa. Jeg mener det er helt greit å justere bass med Eq For å jevne ut bassen. Jeg har prøvd EQ med Roon, men da jeg målte med REW viste det at jeg bommet ganske mye på det jeg trodde var en riktig EQ. Siden jeg har Trinnov gadd jeg ikke prøve mer med Roon, men med litt mer målretter prøving bør jo det gå an å få det til. Generelt var Roon korreksjonen for grov og bred i mitt forsøk.

    Problemet med DSP kan være at bassen blir pen på papiret , men at det kan skje noe med stemmer og romlighet som ikke er alltid positivt.( feks litt for tydelig fokus som passer mixing, men med kanskje mindre plass i rommet for avslappende lytting) Når jeg har korrigert bort basstopper må jeg også heve bassen generelt for å få nok punch og trykk, og så bør man kanskje begrense korreksjon over 500-1k for å beholde en naturlig klang fra høyttalere man kanskjeliker nettopp pga det..

    Er lite ekspempel på hva høyttaler plassring kan gjøre og hva jeg får til med DSP på bassen. Med med 2 Sub som du har kan man sikkert få det bedre enn dette
    Som du er en det fortsat en kul ved 32 Hz, når jeg forsøkte å dra den ned mer med Ron, dro Roon ned alt under 40Hz ikke bare kulen,
    1639908329885.png
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.241
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    haha! Du så den ja, det er en antistatisk pose. En kamerat mener høytaleren må skjermes fra rfi. Han hadde det selv over hele anlegget. 😅 Ikke så veldig hørbart i mine ører.
    Det har jeg faktisk aldri sett eller hørt om før.
    Ikke etter mange år tråliing på alskens Audio og Magnepanforum, -så det var overmåte kreativt!:LOL:
    Skal ikke si noe stygt om kameraten din, men det finnes folk som kan hjelpe en hvis en tumler med slike tanker som f.eks trusler fra romvesener og stråling fra verdensrommet.;):)
    Hva fikk deg vekk fra Maggies og over til konvensjonelle høyttalere igjen?

    De Gryphonsakene du sitter med er top-notch. Har hørt alle komponenter demonstrert av Rune Skov, men da også med Gryphon høyttalere.
    Jeg kan tenke meg det låter enda bedre i et hjem enn på et demolokale. Flott å se at noen (du) realiserer drømmene sine.
    Lykke til videre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja hvit er nåværende, og blå er 60cm frem og lilla 60cm tilbake.
    Men REW og en Umik-1 målemikrofon kan du måle det samme og flytte mik 10cm og 10cm av gangen , da får man en god oversikt.
    Jeg lytter også i vanlig stue, har derfor ingen erfaring med målrettet demping, har dog teppe, gardiner og myk sofa. Jeg mener det er helt greit å justere bass med Eq For å jevne ut bassen. Jeg har prøvd EQ med Roon, men da jeg målte med REW viste det at jeg bommet ganske mye på det jeg trodde var en riktig EQ. Siden jeg har Trinnov gadd jeg ikke prøve mer med Roon, men med litt mer målretter prøving bør jo det gå an å få det til. Generelt var Roon korreksjonen for grov og bred i mitt forsøk.

    Problemet med DSP kan være at bassen blir pen på papiret , men at det kan skje noe med stemmer og romlighet som ikke er alltid positivt.( feks litt for tydelig fokus som passer mixing, men med kanskje mindre plass i rommet for avslappende lytting) Når jeg har korrigert bort basstopper må jeg også heve bassen generelt for å få nok punch og trykk, og så bør man kanskje begrense korreksjon over 500-1k for å beholde en naturlig klang fra høyttalere man kanskjeliker nettopp pga det..

    Er lite ekspempel på hva høyttaler plassring kan gjøre og hva jeg får til med DSP på bassen. Med med 2 Sub som du har kan man sikkert få det bedre enn dette
    Som du er en det fortsat en kul ved 32 Hz, når jeg forsøkte å dra den ned mer med Ron, dro Roon ned alt under 40Hz ikke bare kulen,
    Vis vedlegget 773722
    Takk for info! 👍 Erfarer det samme som deg ved tuning, må vel en trinnov til evnt.
    audiocom har og nevnt på cr-1 boks som kan være en fin måte å tilpasse ht-sub.


    Men føler selv det låter greit oppover, det er fjerning av decay i bassen som vil hjelpe tror jeg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det har jeg faktisk aldri sett eller hørt om før.
    Ikke etter mange år tråliing på alskens Audio og Magnepanforum, -så det var overmåte kreativt!:LOL:
    Skal ikke si noe stygt om kameraten din, men det finnes folk som kan hjelpe en hvis en tumler med slike tanker som f.eks trusler fra romvesener og stråling fra verdensrommet.;):)
    Hva fikk deg vekk fra Maggies og over til konvensjonelle høyttalere igjen?

    De Gryphonsakene du sitter med er top-notch. Har hørt alle komponenter demonstrert av Rune Skov, men da også med Gryphon høyttalere.
    Jeg kan tenke meg det låter enda bedre i et hjem enn på et demolokale. Flott å se at noen (du) realiserer drømmene sine.
    Lykke til videre.
    maggiene funket ikke i stua her av en eller annen grunn. Og må ha en litt mer rocka høyttaler som spiller alt med mye dynamikk og kraft.

    Burde hatt gryphon kodo, men R-11 er mer stuevennlig. Blir litt voldsomt med kodo i stua. 😥

    Skal ikke skimse av kosmisk stråling og vibrasjoner av tidevannet. Det er lett hørbart. 🤪
     
    Sist redigert av en moderator:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Skal det bli brukt bør det helst stå i stua. Nå brukes det timesvis til alle døgnet tider og betaler seg ned i form av mange timers glede. 🎸🥁🎺🎼🎻🎷🪕😃
    Tenk at Elvis kan gjenoppstå og pink Floyd kan komme innom samme kveld! 😃
    Grattis med flott oppsett!

    Helt enig i at anlegget helst bør få plass i stuen, det rommet du naturlig oppholder deg i. Da vil det bli mest brukt.

    Angående det med med at Elvis kan gjenoppstå fra de døde og nærmest materialisere seg i din egen stue; Joda, jeg har tatt en titt i krystallkulen min. KI vil også revolusjonere HIFI, Elvis vil bli spooky real i stuen til folk, og det vil ikke koste en formue heller. 😀
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Å EQe ned basstopper reduserer også «decay» vedvarende rumling effektiv. Det ser jeg tydelig på waterfall og impulsresponsmåling. Tipper at Subene dine som har eq fikser det greit. Dessuten har du et stort rom hvor bassforholdene er bedre. Du kan nok bare kose deg uten å måle deg ihjel 😀
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Her gikk opp et lys nå nettopp. Jeg har nok vært treg. Ble inspirert av hvordan dette ser ut, og at lyden får være i stua.

    Tror jeg må starte å bruke øyne mer! Hvis jeg bare gjør det stilig nok, selve stuerommet, oppussing, møbel, frontvegg, komponentene, demping,... - da er det mer sannsynlig at familien kan støtte ønsket om at godlyden står i stua.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg er redd for. 😅 Det er vel mer en kan optimalisere på platespilleren enn på hele anlegget forøvrig.

    Jeg skylder på jeg har 3 små barn, så får jeg se hvor lenge jeg klarer å overbevise meg selv at det holder igjen. Blir dyrt med ny stift en gang i uka. 😥
    Med riktig forsikring kan det gå bra!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg løste problemet med en hengelås på lokket.

    Veldig flott anlegg altså! Moro å lese historie og utvikling, inklusive skremmebildene av naken Glava.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her gikk opp et lys nå nettopp. Jeg har nok vært treg. Ble inspirert av hvordan dette ser ut, og at lyden får være i stua.

    Tror jeg må starte å bruke øyne mer! Hvis jeg bare gjør det stilig nok, selve stuerommet, oppussing, møbel, frontvegg, komponentene, demping,... - da er det mer sannsynlig at familien kan støtte ønsket om at godlyden står i stua.
    Det har kosta mye smøring, men nå liker hu lyden selv. 😍 Hu får kr. 1000.- for hver gang hu tar fin lyttingen før et innkjøp. Vinn, vinn funker alltid! 😊
    Må finne sine veier og selvsagt alltid dele prisen 10 om kona spør! 🤓
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Veldig morsom og interessant tråd dette, virkelig ett friskt pust her. Bare å kjøre på med flere bilder og vurderinger:)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Synes subber stort sett kommer godt med om de integreres godt til høyttalere. 🥁🥁🥁
    Tror det er få som kan fjerne subbene og fortsatt være fornøyd.
    Dette er fysikk😀👍🏻

    For å unngå fordreining må en høyttaler som går ned i 15-20 Hz på høyere SPL, være på mange hundre liter i volum.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da var dagens familie tur unna gjort. Ingenting er som å komme hjem til en klasse A forsterker som varmer både kropp og sjel! 😍
    Elektrifisering er en stor del av tiltakene mot den globale krisen, politisk korrekthet er viktig! 😇

    04D7D607-EB8A-4CBA-B601-064ED2B9AF37.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Supert at du vil dele det flotte oppsettet ditt med oss! (y) Ingen vits å holde igjen om man har mulighet til å realisere en drøm!
    Når det er lyd en ønsker blir det sånn, normale folk prioriterer kanskje hytte i stedet? 🤓
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn