Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nja, det er en grunn til at jeg ga opp subber bak i rommet. Tror kanskje det skyldes at subber først ble virkelig populært i hjemmekino/surroundmiljøet. For oss stereogutter er det ikke like lett å akseptere lydfronter fra flere steder og off center
    Prøvde Phantom bassene bak i rommet før jeg solgte de, har aldri vært lengre unna god bass. Mulig det går med ekstremt mye jobbing, men et elendig utgangspunkt å jobbe utfra følte jeg..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En sub ja... hva med å kjøpe en til - kan rette opp mye.
    Jeg har 2 stk, men problemet oppstår også med avspilling på EN stk. dvs det har ikke noe med samarbeidet med andre elementer å gjøre..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan justeres dette med dsp når det skjer med EN sub som måler peak/dipper bra?
    Det viktigste er hvordan du opplever det når musikk spilles. Husk at få lydkilder du opplever i livet er perfekte og syntetisk homogene. Første regel i Toskens bok når man strever etter perfeksjon er at det kan finnes perfeksjon i det imperfekte. Tenk om vi hadde hugget alle fjellene våre vinkelrette og symmetriske...

    Tror flere her inne har gått seg litt varme i hodet når det kommer til akustikk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mnn har du prøvd dsp? - hos meg så ryddet dirac ekstremt mye opp i rommet - jeg trodde jeg hadde god lyd inntil den kom i hus.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mnn har du prøvd dsp? - hos meg så ryddet dirac ekstremt mye opp i rommet - jeg trodde jeg hadde god lyd inntil den kom i hus.
    Bruker filter i roon som tilsvarer dirac. Lages i rew og legges inn. Men vet ikke hva slags filter som skal løse dette, det finnes antagelig ikke..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det viktigste er hvordan du opplever det når musikk spilles. Husk at få lydkilder du opplever i livet er perfekte og syntetisk homogene. Første regel i Toskens bok når man strever etter perfeksjon er at det kan finnes perfeksjon i det imperfekte. Tenk om vi hadde hugget alle fjellene våre vinkelrette og symmetriske...

    Tror flere her inne har gått seg litt varme i hodet når det kommer til akustikk.
    Vil ikke påstå det høres, men er ikke bass med på å lage 3D oppover i frekvens? Da bør det komme fra samme plass. Opptaket har kupperingen, men er absolutt ikke for å dsp seg ihjel for vinkelrette fjell.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker filter i roon som tilsvarer dirac. Lages i rew og legges inn. Men vet ikke hva slags filter som skal løse dette, det finnes antagelig ikke..
    Nope, jeg har både roon og dirac - kan ikke sammenligne de to når det gjelder hva de gjør med lyden i rommet. Jeg har to minidsp-innstillinger som er gjort med dirac, en som er gjort med rew - i roon, samt en annen som jeg har brukt et annet program. Av de så er det ikke noen tvil om hvem som fungerer best. Dirac er milevis bedre hos meg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.062
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    La oss heller si den flotte balkongen i 2 etg som mange har. Den mest solrike og beste utsikten som aldri brukes kontra terrassen som er rett utfra stua, hvorfor?
    Tror du har svaret selv hvis du tenker etter. En kan få svært god lyd en stue hvis en er heldig. Men du virker jævli dedikert. Du er villig til å gå lengre enn noen andre her på forumet. Da blir det nesten litt galt å glemme det som er viktigst. Nemlig rommet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nope, jeg har både roon og dirac - kan ikke sammenligne de to når det gjelder hva de gjør med lyden i rommet. Jeg har to minidsp-innstillinger som er gjort med dirac, en som er gjort med rew - i roon, samt en annen som jeg har brukt et annet program. Av de så er det ikke noen tvil om hvem som fungerer best. Dirac er milevis bedre hos meg.
    Det er en stund siden, men kjørte Linux på pc med rew, dirac og roon. Da endret dirac alt på utgangen. I mitt tilfelle var det ikke noe forskjell, men mulig om det er lagt i en minidsp det gjør noe anderledes..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, hos meg fungerer det i hvert fall helt uten problemer. Tror du må ha gjort noe feil.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ok, hos meg fungerer det i hvert fall helt uten problemer. Tror du må ha gjort noe feil.
    Det kan absolutt hende, men er pessimist på at jeg får fikset dette med dsp.

    Det er vel bass tårn som kan løse det best. Får vel bestille gryphon kodo å bli ferdig.. 237 høye og takhøyde på 240 så passer det som hånd i hanske, bare prisen igjen..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke hvorfor du ikke prøver dsp - for å være helt ærlig... Når veien er humpete så hjelper det ikke med å kjøpe Ferrari, da må en ta i bruk hjelpemiddlier som sletter ut humpen.... Bruk heller penger på å få hjelp til å sette opp dsp på en riktig måte.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forstår ikke hvorfor du ikke prøver dsp - for å være helt ærlig... Når veien er humpete så hjelper det ikke med å kjøpe Ferrari, da må en ta i bruk hjelpemiddlier som sletter ut humpen.... Bruk heller penger på å få hjelp til å sette opp dsp på en riktig måte.
    Jeg tror du misforstår spørsmålet. Subben har ikke peak eller dipp, den måler helt fint.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår problemstillingen, men her flytter ikke lyden seg merkbart rundt under 150Hz bare opplever en svak nivåvariasjon ved gitte frekvenser. Fra ca 200 og oppover kan lyden begynne å surre litt rundt men i langt mindre grad en tidligere hvor fasen ikke ble korrigert.
    Gjelder dette uansett hvor du befinner deg i rommet, eller bare i ss for du kjører vel ikke multipunkts korrigering?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Med kun en sub vandrer lyden rundt i rommet etterhvert som frekvensen endres oppover
    Ja,men det er da helt naturlig? Peakresponsen MÅ flytte seg med varierende frekvens. kanskje vi snakker forbi hverandre her?
    Med flere subber plassert riktig vil variasjonen bli mindre.…

    Tror du vil ha stor nytte av å bli venn med REW og gjøre egne målinger på ulike plasser i rommet så vil du se hva som skjer.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noe sier meg at du ikke helt vet hva dsp/dirac er- eller hva det kan gjøre...

    Les....
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gjelder dette uansett hvor du befinner deg i rommet, eller bare i ss for du kjører vel ikke multipunkts korrigering?
    Uansett hvor jeg befinner meg?

    Fokusert musikklytting foregår kun et sted i rommet. Når jeg slapper av i fellesskap, bak eller rundt om, driter jeg egentlig i lydpresisjon. Jo, jeg har flere målinger rundt hodet 60x60x40, men merker ingen nevneverdig forskjell om jeg baserer korrigeringen på ett punkt eller de 9...

    Har hatt planer om å lage egen preset for filmsofaen, men den ekstra bassboosten ved bakveggen har til nå gavnet filmopplevelsen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Alltid nyttig å ha lese denne. Denne og REW +Umik kan bli din beste hifiinvestering noensinne

    Jeg prøvde DSP funksjonen i ROON basert på REW målinger, men traff ikke helt og det ble aldri så bra som med Trinnov, heldigvis… ;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvor jeg befinner meg?

    Fokusert musikklytting foregår kun et sted i rommet. Når jeg slapper av i fellesskap, bak eller rundt om, driter jeg egentlig i lydpresisjon. Jo, jeg har flere målinger rundt hodet 60x60x40, men merker ingen nevneverdig forskjell om jeg baserer korrigeringen på ett punkt eller de 9...

    Har hatt planer om å lage egen preset for filmsofaen, men den ekstra bassboosten ved bakveggen har til nå gavnet filmopplevelsen.

    Jaja vi vet jo all hvor man befinner seg når man lytter, men var bare nysgjerrig på om dine akustikktiltak kombinert med trinnov var nok til at det opplevdes korrekt i hele rommet.

    Korrigering vil for denne opplevelsen stort sett virke i ss
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jaja vi vet jo all hvor man befinner seg når man lytter, men var bare nysgjerrig på om dine akustikktiltak kombinert med trinnov var nok til at det opplevdes korrekt i hele rommet.

    Korrigering vil for denne opplevelsen stort sett virke i ss
    Må bare innrømme at jeg ikke er så systematisk. 😞

    Men jeg kan nyte musikk utenfor ss på full pupp uten å plages av lydproblemer. Men kan hende det hadde vært ennå bedre om jeg slo av korreksjon når alle satt "feil" Skal prøve en gang.

    Uansett, å måle over et stort areal har jeg ingen tro på. Tror man da like godt kan ha frislipp.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn