Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Du lever med anlegget i en vinkelstue så dette får du ikke på plass.
    Selv ikke mitt nesten symmetriske rom er 100% her, men noe av det bedre
    Kan kjøre er dropp sveip fra 250 til 20 Hz neste gang du er her, så får du en idé om hvor landet ligger.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Flageborg hadde sikkert noen forslag?
    Vi snakket litt om det, men kom ikke til noe konkret annet en mulig trinnov/rew. Han har sitt bass system som du kanskje kjenner å fått det til å funke.

    En må vri fase for kanskje hver 10. frekvens økning og stille bassen til den høres i senter?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Med sveip på kun 1 stk sub flytter bassen seg rundt i rommet så er det kanskje vanskelig å løse?
    Finne plassering for sub i rommet hvor alle frekvenser treffer midten er vel ikke mulig..
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Enten
    IMG_20220513_191906.jpg

    Eller
    IMG_20220430_122000.jpg


    I mitt 25 kvadratmeter store rom kan jeg velge mellom 12* 18" i bassrefleks (kino) eller 16* 10" i trykkammer (stereo). Dsp fra dbx begge steder, bare klasse d-amper. Alt dette til sammen koster mindre enn strømrensen din, selv om du hadde fått det bygget av møbelsnekker.

    Jeg ville ikke hatt dette i "hverdagsstua" heller, men at bass fra gulv til tak hjelper er helt klart. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Vinkelstue her også, men bruker egenutviklet teknikk...
    Egne metoder er bra, men trengs likevel en verifisering med min fordreide hørsel for egen godkjenning.

    Synd jeg ikke er hjemme for tiden, så skulle du fått prøvd deg igjen i går.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vinkelstue her også, men bruker egenutviklet teknikk...
    Ja, mulig system du har er evnt løsning på det.
    Mistet litt troa på å justere digital når den ene subben alene også flytter lyden rundt i rommet.
    I tillegg flyttet bassen fra ht seg rundt så der er jeg fucket, mulig dette er et kompromiss som jeg må leve med.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Enten
    Vis vedlegget 824835
    Eller
    Vis vedlegget 824836

    I mitt 25 kvadratmeter store rom kan jeg velge mellom 12* 18" i bassrefleks (kino) eller 16* 10" i trykkammer (stereo). Dsp fra dbx begge steder, bare klasse d-amper. Alt dette til sammen koster mindre enn strømrensen din, selv om du hadde fått det bygget av møbelsnekker.

    Jeg ville ikke hatt dette i "hverdagsstua" heller, men at bass fra gulv til tak hjelper er helt klart. ;)
    Har selvsagt lyst på tårn. Syntes så langt det blir litt dominerende i stua, men har vurdert tårn i hjørnet her med hypex forsterker som har dsp, men får se..


    Flytter ikke bassen seg rundt og er kun i senter med sakte sveip hos deg?

    8CF62951-5F47-4749-9BFB-A36E822126D3.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt et interessant og hyggelig besøk av Flageborg idag hvor han bevisst gjorde meg et bass problem.
    Vi kjørte en sakte sveip fra 20-120hz å lyden flytter seg rundt i rommet etterhvert som frekvens endres.
    Lyden skal selvsagt komme forfra og ikke flyttes rundt i rommet. Er det noen som har gode tips for å rette problemet, eller er basstårn som er fasit på det? Det er kanskje en heavy oppgave..

    Er det flere som vil teste på sitt anlegg og gi tilbakemelding på om dere har kontroll på det?
    Det er dette som kalles akustkk :)


    Selvfølgelig er det slik som du bekriver, fysikken er slik at når frekvensen endres , så flytter toppene på seg i rommet det er helt naturlig.
    Det tilsvarende skjer om man flytter seg selv i rommet med en fast frekvens. Detoppfattes som om lyden kommer og går om du spiller en tone men også med pink noise kan man merke det
    Watch Out When Mixing Low End: Standing Waves & Room Modes : Ask.Audio
    How to calculate room modes and identify the best design for your room. (soundzipper.com)

    1654928580252.png

    1654928614638.png


    Dermmed får man når lydhastigheten er ca 346m/s L=n*346/f hvor n er 0.5 1 1.5 osv . Så sitter du på en viss plass vil lyden ved gitte frekvenser komme og gå, og sitter du stille vil ulike frekvenser forsterkes og andre svekkes. Når du beveger det flytter du deg mellom plasser med forsterkning og svekket og oppfatter det også som om lyden varierer i styrke. Ikke noe mystisk elller problematisk. Dvs problem kan det være men det kan fikses: Enten med riktig integrasjon med subber og plassering, akustikk tiltak eller DSP, i den rekkefølgen!!. Det best er selvsagt litt av alle 3 , men noen av oss bor slik at kanskje bare 1 eller 2 tiltak er mulig

    Selv har jeg fått for Trinnov med room Optimizer, det koster ikke stort i forhold til det anlegget du har.Begynn med å måle i REW og lær deg det

    Med REW kan du sjekke dette:
    Effekt av ulik høyttalerposisjon, fast lytteposisjon
    1654930383611.png

    Effekt av ulik LYTTE posisjon, fast høyttaleposisjon OBS annen frekvensskala vist bare <300Hz
    1654930452014.png


    SUMMA SUMMARUM: Du har ikke noe spesielt problem hos deg tror jeg, det er det samme hos de fleste andre. det er bare fysikk og ajustikk som gjør at du oppfatter det som om lyden komme og går og flytter seg rundt. Du har nå begynt å undre deg og få interesse for den viktigte delen av Hifihobbyen ,akustikken. Velkommen i klubben, det blir mye frustrasjoner og mye læring men du har midlene som skal som skal til for å fikse dette. Du har både suber, og noe akustikktiltak, og det er sikkert folk som er villige til å bistå deg å integrere de optimalt, også kan du slenge en Trinnov på toppen, så blir det slik:
    Om du liker det slik får tiden vise :)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mulig jeg misforstår problemstillingen, men her flytter ikke lyden seg merkbart rundt under 150Hz bare opplever en svak nivåvariasjon ved gitte frekvenser. Fra ca 200 og oppover kan lyden begynne å surre litt rundt men i langt mindre grad en tidligere hvor fasen ikke ble korrigert.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har selvsagt lyst på tårn. Syntes så langt det blir litt dominerende i stua, men har vurdert tårn i hjørnet her med hypex forsterker som har dsp, men får se..


    Flytter ikke bassen seg rundt og er kun i senter med sakte sveip hos deg?

    Vis vedlegget 824843
    Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener med "flytter ikke bassen seg rundt", men jeg husker egentlig ikke hvordan "normale" subber låter lenger .... Forskjellig spl har jeg rundt om i rommet, men det er jo tunet etter eget ønske der jeg sitter ... 50cm foran tårna og stående er bassen "bedre" (mer i mitt tilfelle), uten å bli grautete.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Til digresjon, så var det veldig mange gode tilbakemeldinger på anlegget mitt i en periode det fløy mye hit og dit under sveip. Nå er det mye bedre, og mindre gode tilbakemeldinger :LOL:
    Spurte deg, men har glemt. Kjører du stereo/flerkanal bass?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er dette som kalles akustkk :)


    Selvfølgelig er det slik som du bekriver, fysikken er slik at når frekvensen endres , så flytter toppene på seg i rommet det er helt naturlig.
    Det tilsvarende skjer om man flytter seg selv i rommet med en fast frekvens. Detoppfattes som om lyden kommer og går om du spiller en tone men også med pink noise kan man merke det
    Watch Out When Mixing Low End: Standing Waves & Room Modes : Ask.Audio
    How to calculate room modes and identify the best design for your room. (soundzipper.com)

    Vis vedlegget 824847
    Vis vedlegget 824849

    Dermmed får man når lydhastigheten er ca 346m/s L=n*346/f hvor n er 0.5 1 1.5 osv . Så sitter du på en viss plass vil lyden ved gitte frekvenser komme og gå, og sitter du stille vil ulike frekvenser forsterkes og andre svekkes. Når du beveger det flytter du deg mellom plasser med forsterkning og svekket og oppfatter det også som om lyden varierer i styrke. Ikke noe mystisk elller problematisk. Dvs problem kan det være men det kan fikses: Enten med riktig inytegrasjon med subber og plassering, akustikk tiltak eller DSP, i den rekkefølgen!!. Det best er selvsagt litt av alle 3 , men noen av oss bor slik at kanske bare 1 eller 2 tiltak er mulig

    Selv har jeg fått for Trinnov med room Optimizer, det koster ikke stort i forhold til det anlegget du har.Begynn med å måle i REW og lær deg det

    Med REW kan du sjekke dette:
    Effekt av ulik høyttaler posisjon, fast lytteposisjon
    Vis vedlegget 824853
    Effekt av ulik LYTTE posisjon, fast høyttaler posisjon OBS annen frekvensskala vist bare <300Hz
    Vis vedlegget 824854

    SUMMA SUMMARUM: Du har ikke noe spesielt problem hos deg tror jeg, det er det samme hos de fleste andre. det er bare fysikk og ajustikk som gjør at du oppfatter det som og myden komme rog går og flytter seg rundt. Du har nå begynt å undre deg og få interesse for den viktigte delen av Hifihobbyen ,akustikke. Velkommen i klubben, det blir mye frustrasjoner og mye læringg men du har midlene som skal som skal til for å fikse dette. Du har både duber, og nie aksutikk tiltak, og det er sikkert folk som er villige til å bistå deg å integrere de optimalt, også kan du slenge en Trinnov på toppen, så blir det slik:
    Om du liker det slik får tiden vise :)
    Hadde en periode troa på det kunne fikses, men når det skjer med kun en sub har det ingenting med forhold til andre elementer å gjøre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener med "flytter ikke bassen seg rundt", men jeg husker egentlig ikke hvordan "normale" subber låter lenger .... Forskjellig spl har jeg rundt om i rommet, men det er jo tunet etter eget ønske der jeg sitter ... 50cm foran tårna og stående er bassen "bedre" (mer i mitt tilfelle), uten å bli grautete.
    Kjøre en sagt sveip fra 20-200hz så hører du vel om lyden kommer fra senter eller om lyden flytter seg rundt uavhengig av om det ht, sub, tårn eller hva enn du spiller med..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mulig jeg misforstår problemstillingen, men her flytter ikke lyden seg merkbart rundt under 150Hz bare opplever en svak nivåvariasjon ved gitte frekvenser. Fra ca 200 og oppover kan lyden begynne å surre litt rundt men i langt mindre grad en tidligere hvor fasen ikke ble korrigert.
    Har du murvegger? Jeg tenker uten at jeg vet at resonanser treffer forskjellig steder på veggene. Hadde veggene vært 100% døde hadde det antagelig ikke skjedd.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sånn egentlig, tror du at du blir fornøyd før du bygger deg eget lytterom? :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    men når det skjer med kun en sub har det ingenting med forhold til andre elementer å gjøre.
    Jeg opplevde noe lignende når jeg hadde færre subber. Har du flere, distribuert og individuelt justerbart tror jeg du i større grad kan undertrykke fenomenet. Når jeg kobler ut den ene kanalen i min stereobassvegg, kan jeg også ane en større tendens av vandring.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.070
    Er det ikke bare å bygge ut huset ? Få deg et skikkelig rom. Du har brukt millioner på anlegget , så er vel et tilbygg på 3-8 millioner en pølse i slaktetiden 🙂.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    mener du å si at når du spiller EN tone på EN sub OG sitter stille så varierer lydstyrken. Kan du være med spesifikk på hva du mener med at lyden flytter seg. Det et du beskriver og det jeg svarer er på like gydlig for om kun en SUB spiller .
    Har du prøvd med enkelttoner? Spiller jeg det bare ER lyden der, det er ingen "retning" på basstonene.Lengre opp i frekvens spiller refleksjone en rolle og lyden kan komme mer eller mindre utenfor/innenfor høyttalerens fysiske posisjon


    Vi kjørte en sakte sveip fra 20-120hz å lyden flytter seg rundt i rommet etterhvert som frekvens endres.
    Lyden skal selvsagt komme forfra og ikke flyttes rundt i rommet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også har undret på hvorfor du som er snekker ikke slår opp et tilbygg. Så grisefett anlegg fortjener egen lytterom.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    mener du å si at når du spiller EN tone på EN sub OG sitter stille så varierer lydstyrken. Kan du være med spesifikk på hva du mener med at lyden flytter seg. Det et du beskriver og det jeg svarer er på like gydlig for om kun en SUB spiller .
    Har du prøvd med enkelttoner? Spiller jeg det bar ER lyden der, det er ingen "retning" på basstonene.Lengre opp i frekvens spiller refleksjone en rolle og lyden kan komme mer eller mindre utenfor/innenfor høyttalerens fysiske posisjon


    Vi kjørte en sakte sveip fra 20-120hz å lyden flytter seg rundt i rommet etterhvert som frekvens endres.
    Lyden skal selvsagt komme forfra og ikke flyttes rundt i rommet.
    Med kun en sub vandrer lyden rundt i rommet etterhvert som frekvensen endres oppover
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er det ikke bare å bygge ut huset ? Få deg et skikkelig rom. Du har brukt millioner på anlegget , så er vel et tilbygg på 3-8 millioner en pølse i slaktetiden 🙂.
    Da blir det litt som båt, må dra for å bruke den. 🥲
    De fleste som har eget lytterom har stue anlegg som de bruker mest og eget rom for kun lytting.
    Viktig å dele kroner på antall timer anlegget blir brukt. ☺
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med kun en sub vandrer lyden rundt i rommet etterhvert som frekvensen endres oppover
    Den vandrer vel ikke, men i forskjellige frekvenser finnes det dipper og peak. Da forsvinner lyden et sted og er mere hørbar andre steder. Flere subber jevner dette ut.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ved de laveste frekvenser så er ikke opplevelsen/lyden direktiv men det endrer seg oppover i frekvens. Regner med at alt er i sin skjønneste orden. Skjønt nevrosene stilner ikke for det.

    Dette fikser du med dyrere kabler og mer audiofil strømrens ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da blir det litt som båt, må dra for å bruke den. 🥲
    De fleste som har eget lytterom har stue anlegg som de bruker mest og eget rom for kun lytting.
    Viktig å dele kroner på antall timer anlegget blir brukt. ☺
    Eget rom blir sammenlignet med båt. :LOL:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den vandrer vel ikke, men i forskjellige frekvenser finnes det dipper og peak. Da forsvinner lyden et sted og er mere hørbar andre steder. Flere subber jevner dette ut.
    Venstre sub måler bra, samme skjer likevel. Mulig problemet ikke er så stort i praksis, men teorien er god.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Den vandrer vel ikke, men i forskjellige frekvenser finnes det dipper og peak. Da forsvinner lyden et sted og er mere hørbar andre steder. Flere subber jevner dette ut.
    Hadde du giddi å kjørt en sakte sveip og hørt om frekvensene fra 20-200hz kommer fra samme sted i rommet?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er en seiglivet myte. Men det er ikke slik at man ikke kan ane hvor bassen genereres selv langt ned (ca30Hz).
    Spesielt sittende i lytteposisjon med øynene åpne og lytte til sinustoner. Alltid like kjekt og koselig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hadde du giddi å kjørt en sakte sveip og hørt om frekvensene fra 20-200hz kommer fra samme sted i rommet?
    Det har jeg gjort før. Alt kommer fra foran. Men noen frekvenser blir svakere og neste borte noen steder. Derfor kan det oppleves som at lyden flytter seg. Mye jevner nå med basstårn
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Spesielt sittende i lytteposisjon med øynene åpne og lytte til sinustoner
    Nja, det er en grunn til at jeg ga opp subber bak i rommet. Tror kanskje det skyldes at subber først ble virkelig populært i hjemmekino/surroundmiljøet. For oss stereogutter er det ikke like lett å akseptere lydfronter fra flere steder og off center
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn