Møbler og underlag Hifi, store bokser og vanlige stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    IKEA sin Bestå-serie passer bra til store bokser! 40cm dyp, men dropp bakplata så får du enda bedre plass! 😃👍. Kan selvsagt utstyres med fjonge dører om det skulle være ønskelig.

    Vis vedlegget 656804
    Vær litt obs på at bakplaten er med på å holde stivheten i konstruksjonen diagonalt. Har sett reoler kollapse pga høy vekt og ingen bakplate.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Vær litt obs på at bakplaten er med på å holde stivheten i konstruksjonen diagonalt. Har sett reoler kollapse pga høy vekt og ingen bakplate.

    Ja, det er bra å opplyse om det! Selv løste jeg den utfordringa med å skru inn noen vinkeljern på baksiden.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Det beste er å vende ungene til et omfattende stereo eller hjemmekinoanlegg med prosjektor og full surround i meget ung alder. Da slipper man å forhandle med ØKH.
    Min datter på 11 lar mor gjennomgå seriøst fordi vi nå har en knøttliten 65" TV i stua istedet for 107" lerret..
    11 åringen er nå flau over å ta med venniner hjem for å se på film :) "Slik kan vi ikke ha det pappa!"
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Viktigaste tilvenninga er sjølvsagt høgtalarane. Dernest vinylen. (Ein spennande vintagespelar er pr dato på veg frå Trondheim til dotter mi. Ho har alt fått ein del overskotsmateriell frå samlinga mi. Eg har eit mål om å kvitte meg med 500 unødvendige plater før eg vert pensjonist. Problemet er sjølvsagt å finne ut kva 500 plater som er unødvendige......)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vær litt obs på at bakplaten er med på å holde stivheten i konstruksjonen diagonalt. Har sett reoler kollapse pga høy vekt og ingen bakplate.
    Hullsag løser alle problemer, har routing-hull i bakveggen på tv-benken min. Pent er det ikke, men jeg skal ikke se bak der uansett :p
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har Tannoy Kensington GR på vei inn i stua. Håper at for en gangs skyld å bli berømmet for estetisk sans. Men sannsynligvis blir det kritikk for at skapet ikke kan brukes til oppbevaring.
    Jeg krysser fingra så lenge.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Hifi er en håpløs hobby, interiørmessig sett. Og vanlig interiør er på ingen måte tilpasset hifistandarder.

    Hvis man spør i en vanlig møbelforretning om møbler som kan ha plass til hifikomponenter får man gjerne følelsen av at de tror man er gal, og at det er like før de ringer vektere eller politi. "Security, we got a live one here".
    Uh
    Hifi er en håpløs hobby, interiørmessig sett. Og vanlig interiør er på ingen måte tilpasset hifistandarder.

    Hvis man spør i en vanlig møbelforretning om møbler som kan ha plass til hifikomponenter får man gjerne følelsen av at de tror man er gal, og at det er like før de ringer vektere eller politi. "Security, we got a live one here".
    For meg endte det med å lage egen benk hvor alle mine kriterier ble fulgt opp, god plass med masse luft, høy sokkel under benken for å gi plass til alle kabler, dype skuffer med god plass osv
    IMG_20200915_193703.jpg
    IMG_20200915_193843.jpg
    IMG_20200915_193716.jpg
    IMG_20200915_193742.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Utvalget av små og velspillende bokser har aldri vært så stort som nå, hvis store er plagsomme. Aktive ht, kl D, nette drivverk, DAC, streamere osv. Mye godlyd med små fotavtrykk.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Utvalget av små og velspillende bokser har aldri vært så stort som nå, hvis store er plagsomme. Aktive ht, kl D, nette drivverk, DAC, streamere osv. Mye godlyd med små fotavtrykk.
    Den eneste grunnen til at jeg ikke har byttet ut til kl. D er økonomi, siden jeg kjører 3 veis aktiv drift med aktiv deling og romkorrigering. Ser helt klart fordelen. Over tid blir dette prioritert, men nå må jeg prioritere å få ferdig "husalteret". Har gått over til til bluesound node2 og dette har gitt mersmak.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jeg har ikke gjort noen spesiell innsats for gjennomtenkt løsning, men det går jo an selv med normale løsninger. Den lille IKEA-benken skjuler 4 stk Ncore monoblokker, Hypex DLCP forforsterker, laptop og ps4. Samt stikkontakter til alt sammen. Filtstoffet på fremsiden er greit nok, men må åpnes hvis man spiller ps4 eller kjører veldig guff på musikk.

    De hvite dingsene på gulvet ved siden av høyttalerne skjules under tv-benken.

    Vis vedlegget 656789
    Hvilke høyttalere er dette? :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Problemet er at for uinnvidde så er alt som er større enn 430*170*500 stort. Og når man ofte må ha 5 av dem kan det ofte bli vanskelig å forklare at det er helt nødvendig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er ikke bare uinvidde som synes voldsom størrelse er et problem. Det finnes de av oss som ikke har råd til å kjøpe 50 kvm ekstra bare fordi ting bør være stort for å være bra, så jeg tenker at hifi-bransjen henger en del etter i forhold til å løse den utfordringen på en best mulig måte.

    Men løsninger har begynt å komme og disse innebyggingssakene har definitivt begynt å bli veldig bra. Nå er det bare å oppskalere størrelsen litt slik at man får skikkelig trøkk, kapasitet og futt uten å måtte oppta 20 kvm per høyttaler. :D

    26025983_1967692559913610_630238258635820887_o.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Veldig lekkert! Men hva gjør du når du må bak og koble om på ting?
    Topp plata er dypere en hyllene slik at det er god plass i bak kant. Skuffene har skinnesystem som på enkelt vis kan koble skuffene fra seksjonen. Får da enkel tilgang til kontaktene bak skuffene.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg så meg nødt til å flyttekaste rundt på hele plasseringen pga. det muligens ligger an til aktiv deling i fremtiden.
    Stempelet som gal har jeg bært med meg i flere år, og tilgivelse er på en måte definert i forholdet her.
    Her er noen foreløpige før/etter bilder.......Foreløpig fordi det ennå ikke er ferdig 😇
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Topp plata er dypere en hyllene slik at det er god plass i bak kant. Skuffene har skinnesystem som på enkelt vis kan koble skuffene fra seksjonen. Får da enkel tilgang til kontaktene bak skuffene.
    Virker som at du har laget deg et virkelig fint møbel der!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en hylle i bokhylle jeg. Underskapene har plass til LP og CD, Riaa, streamer og sånn...
    Bokhyllen er egen design og laget på mål, med nok dybde og styrke til stereo opp til Accuphase A-75(en gang) og Michell Gyro SE platespiller
    Capture.JPG


    Og så fikk kona plass til sitt flygel også...bedre med flygel enn en gammel 70tallspeis...
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Gutar!
    De må vere proaktive når de ser etter kvinnfolk og kjæledyr! Pass på å orientere damemennesket om at ho gjerne kan få bestemme kvar skåpet skal stå, så lenge ho ikkje køddar med høgtalarplasseringa.
    Og når det gjeld kjæledyr: Kva er gale med eit akvarium? Det røyter ikkje heller.
    Kva høgtalartype trur du er best for å tiltrekkja seg fruentimmer, samstudnes som dei sender svigermødre på dør?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Til trådstarter.

    Hva med å bygge en ny benk selv?
    Det er ikke vanskelig.
    Se f. Eks min benk i linken under.
    Du kan bygge den helt som du selv vil.
    Jeg selv handlet hobbyplater og list på Monter.
    Bein, gjengestenger, skiver og muttere hos biltema.
    Og pyntemuttere på toppen på ebay.
    Kjøpte og noe beis på Monter, så beiset jeg og tørket av med en fille.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/bygge-tv-benk.92180/
     
    Sist redigert:

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Spørsmål 1: Er du nærsynt?
    Spørmål2 : Hva sier kona til at du har stappet vinterdynene inn i bokhylla?
    ;)
    subbene er nå ganske lite synlige, og dynene må jo lagres ett eller annet sted...
    Ikea hyllene er fylt med isolasjon og var et forsøk som dessverre funket så bra at jeg ikke har tatt sjansen på å fjerne de, men det er lagt noen planer for å fikse litt på det 🤣.
    At det er 6 x 24" i hornkasser i hjørnene er det faktisk ingen som legger merke til - Før man da spiller litt musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn