Hifi sikringer?

M

Morpheus

Gjest
Har lest noen tester av diverse High-End utstyr der testeren konsekvent bytter ut sikringene ([size=10pt][size=10pt][size=10pt]INNE I HIGH-END KOMPONENTENE[/size][/size][/size] ::)) før han i det hele tatt har begynt å lytte til komponentene. Jeg lurer på om dette er en virkelig oppgradering, eller om det blir litt det samme som problemstillingene rundt kabler...

Har ikke sett det har blitt nevnt noe rundt dette temaet på forumet (hvertfall ikke i senere tid). Så noen som har noen erfaringer/meninger rundt dette?

Her er en link til noen slike sikringer:
http://www.croak.co.za/HiFi Tuning.html

Takker så langt for svarene :)

J

Jurassic

Gjest
En automatsikring har såvidt jeg vet en liten reaktans (marginal og knapt nok målbart) men de gamle skrusikringene har jo sølvtråd så de må være mer enn gode nok.

I mine øyne er det så snake oil det får blitt med noen eksklusive sikringer i sikringskapet.

T

tjn

Gjest
Her er ett sitat fra Music direct nyhetsskriv:

Your incoming A/C signal is only as good as the weakest link. You've made a considerable investment in all of your components, cables and power cords, and all of the incoming power goes though a 25 cent fuse. These cheap, glass-body fuses are the last 'weak link' in your signal path. We know what you are thinking... that doesn't make much sense. HiFi Tuning Fuses to the rescue! This German company has spent an unbelievable amount of time and money to ensure that you can get everything your system is capable of delivering. HiFi Tuning Audiophile Fuses are made from ceramic bodies which are tuned for resonance control. Inside the fuses you'll find pure silver wiring which is precisely calibrated for its rated capacity. This silver filament is then connected to pure silver end caps which are coated with a heavy layer of 24K Gold for better signal transfer and protection from corrosion.

Available in two sizes, and either fast or slow-blow; they will make a noticeable improvement in your components’ performance. Power amps in particular benefit from the enhanced power delivery these fuses provide. There many different values and sizes available. If you do not see the correct value of the fuse you need, give us a call and we’ll try to get it for you.

Og her deres "sannhetsvitne":

“I recently replaced the cheap fuses in my preamplifier with new fuses from HiFi Tuning, and damn if they didn’t produce a noticeable improvement in smoothness and coherence. For less than 30 bucks, they’re worth trying!”

—Michael Fremer, Stereophile Recommend Components, Issue, April 2007

Det er vel ikke fritt for tvil her heller tenker jeg... :)

J

Jurassic

Gjest
rico skrev:
Her er ett sitat fra Music direct nyhetsskriv:

Your incoming A/C signal is only as good as the weakest link. You've made a considerable investment in all of your components, cables and power cords, and all of the incoming power goes though a 25 cent fuse. These cheap, glass-body fuses are the last 'weak link' in your signal path. We know what you are thinking... that doesn't make much sense. HiFi Tuning Fuses to the rescue! This German company has spent an unbelievable amount of time and money to ensure that you can get everything your system is capable of delivering. HiFi Tuning Audiophile Fuses are made from ceramic bodies which are tuned for resonance control. Inside the fuses you'll find pure silver wiring which is precisely calibrated for its rated capacity. This silver filament is then connected to pure silver end caps which are coated with a heavy layer of 24K Gold for better signal transfer and protection from corrosion.

Available in two sizes, and either fast or slow-blow; they will make a noticeable improvement in your components’ performance. Power amps in particular benefit from the enhanced power delivery these fuses provide. There many different values and sizes available. If you do not see the correct value of the fuse you need, give us a call and we’ll try to get it for you.

Og her deres "sannhetsvitne":

“I recently replaced the cheap fuses in my preamplifier with new fuses from HiFi Tuning, and damn if they didn’t produce a noticeable improvement in smoothness and coherence. For less than 30 bucks, they’re worth trying!”

—Michael Fremer, Stereophile Recommend Components, Issue, April 2007

Det er vel ikke fritt for tvil her heller tenker jeg... :)
Jeg melder meg heller inn i statskirka enn å tro på det der.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Antar du mener sikringene i forsterkeren....Eller? Om det er det det er snakk om så er det vel forståelig at luriumerne føler at det må være noe de har oversett innen snake-produkter..Og hva var vel nesten det siste,bortsett fra å bytte chassis? Jo elendige ledeegenskaper i sikringstråden naturligvis.Enda en gedigen feilkilde eliminert,og high-end verdenen kan dra et lettelsens sukk!! ;)

Mvh Rune :)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34

Det jeg lurer mest på er hvilken vei de skal stå. Det er jo ikke avmerket på dem hvilken ende som skal vende hvilken vei? Blir sikkert dårlig resultat dersom de settes i feil vei, eller Gud forby, en feil vei og den andre riktig vei.

J

Jurassic

Gjest
jeg tolket det dit at det var sikringene i sikringskapet

T

tjn

Gjest
Synes denne er best:"This German company has spent an unbelievable amount of time and money to ensure that you can get everything your system is capable of delivering."

Lurer på hvor mangen de må selge for å få pengene tilbake.

Men inn i statskirka igjen? ALDRI, da kjøper jeg heller sikringer av sølv og gull fra Tyskland!

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg har hørt hvordan lyden løftes af at anvende kraftigere sikringer end de oprindelige. Endvidere har jeg anvendt de forgyldte kobbersikringer i udgangen på min diy SKA effektforstærker. Her var det helt tydeligt at det gav mere musikalitet d.v.s. mindre hårdhed. Ud fra disse betragtninger vurderer jeg at det også må være hørbart på primærsiden af trafoen. Man kan jo også høre forskel på strømkabler. Et kraftigere kabel giver mere stramhed og kontrol.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.521
Tubesnake skrev:

Det jeg lurer mest på er hvilken vei de skal stå. Det er jo ikke avmerket på dem hvilken ende som skal vende hvilken vei? Blir sikkert dårlig resultat dersom de settes i feil vei, eller Gud forby, en feil vei og den andre riktig vei.
Det er jo enkel matematikk. Riktig vei gir +, feil vei gir -. Dersom begge settes inn riktig vei: + og + gir +. Dersom en settes inn feil vei og en settes inn riktig vei: + og - gir -. Dersom BEGGE settes inn feil vei; - og - gir + ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Du er jo genial det havde jeg ikke tænkt på. Må tjekkes ud.

L

lark

Gjest
Hvorfor skal man bry seg med sikringsskap? Vekk med det! Noen som vet om det er lovlig å demontere det?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.126
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hmm.... du er inne på noe. jeg ser strømmen kommer inn på uteveggen, den går inn i et lite skap med sikringer, deretter med en gammel kabel ned til sikringsskapet, via flere sikringer en strømmåler og annet rask.

Hva med å tappe signalet før alt det der, da burde man kunne bli kvitt noen potensielle problemer (samt en rimeligere strømregning...)

;D

L

lark

Gjest
Hvorfor ikke ta det helt ut? Kjøp et brukt dieseldrevet strømaggregat fra Mesta. Sett det så langt fra huset at du ikke hører lyden (gi blaffen i naboene), og la dette forsyne husalteret på egen kurs uten sikringer. Husk å ha rikelig med drivstoff ;D

M

Morpheus

Gjest
Spørsmålet var seriøst stilt fra min side da jeg ikke har utdannelse innen elektronikk, og derfor ikke har oversikt over hvordan sikringer eventuelt kan påvirke lydkvaliteten.
Svada hører vel mer hjemme på OT.... ;)

PS: Linken i mitt første innlegg er ikke editert inn på et senere tidspunkt. Jeg la den der for å eliminere tvil ang. hvilke sikringer jeg siktet til... Jeg velger alikevell å kreditere de som trodde jeg mente sikringer i sikringskapet for å være kreative :).

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Skal du først bytte sikringer til en mer high-end utgave, burde vel også standard- sikringsholderen av vanlig blikk, byttes ut til en av høyere audiofil kvalitet?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Aud1oBoX skrev:
Skal du først bytte sikringer til en mer high-end utgave, burde vel også standard- sikringsholderen av vanlig blikk, byttes ut til en av høyere audiofil kvalitet?
neida det trenger du ikke. For hifi idioter så er holder det at det ser fett ut evt. er sølv, gull, rhodium eller lurium belagt.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Aud1oBoX skrev:
Jamen det er da endnu vigtigere end selve sikringen, men kun fordi den gerne er af plastic. Jeg har købt ca. 100 stk. sikringsholdere i pertinax fra rotehylden i elektronikforretningen for 1 kr./stk. ;D Men jeg skifter trods alt ikke sikringerne til de dyre. 8)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Sammen med disse sikringene anbefaler jeg å oppgradere ALT som sitter på primærsiden. Det innbefatter nytt sikrings-skap i huset og ledninger frem til vegg-uttaket. Man må selvfølgelig heller ikke glemme ledningene mellom huset og el-verkets trafostasjon! Utendørs anbefaler jeg karbonbelagte sølvkabler nedsenket i sardinolje. (sardinen har overraskende vist seg å høre til de mest musikalske dyrene, faktisk 23% mer musikalske enn slanger/snakes). Innendørs går jeg for en lite kjent ledningstype som jeg ikke vet helt hva inneholder, men den lyder fremragende. "Csardasfyrstinnens Strømpebånd" til 30k pr meter. (Jada, jeg vet navnet virker idiotisk, men jeg ville ikke ha hengt meg opp i det).No

L

lark

Gjest
Oj oj oj! Nå tar sarkasmene fullstendig av her. Begynner faktisk å synes litt synd på trådstarter som i utgangspunktet stilte et helt uskyldig spørsmål. Jeg tror nok at både moderne sikringsskap og el-installasjoner (og trafostasjoner ;D) er av en kvalitet som holder i massevis for audiofile formål. Verre er det når man forlater veggkontakten. Her er det mildt sagt en svært varierende kvalitet på det som skal frakte den dyrebare strømmen frem til apparatene. Her er god kontakt alfa og omega. Jeg vil gå så langt som å påstå at så lenge strømkabelen er av en alminnelig god kvalitet ( og helst skjermet), så er det kvaliteten på kontaktene som avgjør hvordan det lydmessige resultatet blir. RENE KONTAKTPUNKTER, SKIKKELIG SPENN I KONTAKTENE (slik at du må bruke litt makt for å trykke dem på plass) er mye viktigere enn et avansert kabeldesign. Og så kommer vi til sikringene i apparatene. Sørg for at både sikring og sikringholder er skikkelig rengjort og at sikringholderen klemmer godt på sikringen. Alt dette gjelder selvfølgelig ikke bare strømtilførselen til anlegget, men også alle kontaktpunkter i signalveien. Tar man hensyn til alt dette, og utstyret ellers er av noenlunde god kvalitet, så er muligheten for at godlyden skal strømme ut av høyttalerene absolutt innen rekkevidde.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Bruk bilbatterier! Da slipper dere all forvrenging fra trafo og strømforsyning. Det virker faktisk.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
Aud1oBoX skrev:
neida det trenger du ikke. For hifi idioter så er holder det at det ser fett ut evt. er sølv, gull, rhodium eller lurium belagt.
Som vanlig en gjennomtenkt kommentar full av empati for andres meninger og erfaringer.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Viking skrev:
wotg skrev:
Aud1oBoX skrev:
Som vanlig en gjennomtenkt kommentar full av empati for andres meninger og erfaringer.
Hvem er det som trenger min forbarmelse? Vi snakker om noe så tullete som en "hi-fi" sikring til noe sånt som 100x prisen av en vanlig sikring. At folka i Stereophile eller TAS hevder å høre forskjell bryr meg mitt i ryggen, de gutta tør jo ikke engang bekrefte sine funn i en blindtest.
At du bruker penger på ERS papir, shakti stener og små mus fyllt med "hi-fi sand" har jeg ingen problemer med, men det betyr ikke at du trenger høvle over alle som stiller spørsmål bak vitenskapen til disse produktene, eller kanskje jeg skulle si mangel på viteskapelig dokumentasjon...
Du har vel hørt uttrykket: sunn skepsis?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991

Jeg brukes sånne sikringer 3 steder i anlegget.
Gir en mykere og mere "analog" lyd, litt mindre "mekanisk" lyd.

B

BjornE

Gjest
Igjen - dersom strømtilførselen i anlegget er så dårlig at man kan høre forskjell ved skifte av sikringer er det et særdeles dårlig anlegg!

En virkelig innsats for god lyd er selvfølgelig å rive hele huset og bygge nytt lytterom!

K

kbwh

Gjest
Man oppnår en radikal kontinuerlig lydforbedring fram til seriøs lyttetime 576, deretter gromlyd i 10 1/2 time, hvorpå stereobildet imploderer.
Jeg presiserer: For å oppnå gromlyd i disse 10 1/2 timene er det vktig at man lytter kritisk de første 576 timene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991
BjornE skrev:
Igjen - dersom strømtilførselen i anlegget er så dårlig at man kan høre forskjell ved skifte av sikringer er det et særdeles dårlig anlegg!
Tror nok heller det er motsatt, jo bedre strøm/strømtilførsel, jo bedre lyd og jo lettere registrerer man sånne type tweaks.

B

BjornE

Gjest
Nei! Et godt apparat sørger for riktige resultater uavhengig av strømtilførsel. Og husk en ting til - et godt power er faktisk ganske lett å lage. Dersom leverandører ikke engang mestrer denne oppgaven - hva da med resten av utstyret?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991
BjornE skrev:
Nei! Et godt apparat sørger for riktige resultater uavhengig av strømtilførsel. Og husk en ting til - et godt power er faktisk ganske lett å lage. Dersom leverandører ikke engang mestrer denne oppgaven - hva da med resten av utstyret?
Enda et av disse menneskene som lever i en A - B virkelighet.
Det er faktisk ikke sånn at du enten har et apparat som har RIKTIG designet strømforsyning, eller et apparat som har GALT designet strømforsyning. Det finnes et uendelig antall variasjoner mellom disse to ytterpunktene.

Det som i stor grad skiller en dyr forforsterker fra en billigere forforsterker er faktisk strømforsyniga, og her ligger en vestentlig del av lydgevinsten.
Eller ta den forsterkeren jeg har, en Sugden Masterclass AA. Det som skiller den gamle versionen som kom i år 2000 og den nye versionen som kom i år, er endringer i strømforsyninga. Og her snakket vi om videreutvikling av kvaliteten på strømforsyningsdelen, ikke effekten/power, som er den samme.

BjørnE, jeg anbefaler deg å løsrive deg fra teoriene, og tre inn i den virkelige verden.

N

nb

Gjest
Hvor vanskelig er det egentlig å desingn et power som er "godt nok", dvs at man ikke trenger audiofile sikringer, en strømrenser til et par frognertiere, spesialnettkabler, stikk og kontakter?

Et 1000W power til en PC koster rundt 1000 kroner og leverer forskjellige strømstyrker til komponenter jeg skulle tro var betydelig mer følsomme enn en HiFi-komponent. Med den mengden duppeditter som finnes som går på strøm, er det jo fristende å tro at dette er Electrical Engineering 101...

Noen som vet?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991
nb skrev:
Hvor vanskelig er det egentlig å desingn et power som er "godt nok", dvs at man ikke trenger audiofile sikringer, en strømrenser til et par frognertiere, spesialnettkabler, stikk og kontakter?

Et 1000W power til en PC koster rundt 1000 kroner og leverer forskjellige strømstyrker til komponenter jeg skulle tro var betydelig mer følsomme enn en HiFi-komponent. Med den mengden duppeditter som finnes som går på strøm, er det jo fristende å tro at dette er Electrical Engineering 101...

Noen som vet?
Jeg vet ikke hva som må til for å designe et power som er "godt nok". Jeg driver ikke med slikt. Men det sies at alt kan gjøres bedre, sikkert strømforsyningsdelen også.
Dessuten, i min verden betyr ordet "godt nok" det samme som middelmådighet.

Et plastikkdrivverk i den billigste Pc'en skal i teorien være godt nok til å få en perfekt avlesning av CD plata med påfølgende feilkorreksjonskretsløp i aktivitet. Men mange opplever også her at teori og praksis ikke samsvarer når det gjelder vår oppfattelse av lyd.

L

lark

Gjest
Hvis man kan høre at man får bedre lyd i anlegget ved å skifte til andre sikringer, er årsaken rett og slett at de nye sikringene har bedre kontakt med sikringsholderen. Denne effekten kan man oppnå med hvilke som helst sikringer med litt pussing og rengjøring av sikringsendene, og stramming av sikringsholderen. Det er jeg brennsikker på ;D

PS! Holder forresten på med et prosjekt der jeg skal skifte ut lufta i lytterommet med en spesiell gassblanding som frakter lydbølgene alldeles uforvrengt fra høyttalerene frem til lytteposisjonen!! :eek:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Begynner ikke hobbyen å bli temmelig nevrotisk når vi begynner å vurdere sikringer. En forsterker inneholder faktisk flere km syltynn kobberfolie-printbane - sett i perspektiv til det...

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Er det noen som har prøvd å tweake disse sikringene? F.eks. med å bytte til en bedre sikringstråd? Kan jo være et stort uforløst potensiale der også.

L

lark

Gjest
Gjest skrev:
Begynner ikke hobbyen å bli temmelig nevrotisk når vi begynner å vurdere sikringer. En forsterker inneholder faktisk flere km syltynn kobberfolie-printbane - sett i perspektiv til det...
Denne hobbyen er allerede nevrotisk så det holder ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.991
Gjest skrev:
Det er derfor jeg kjøper forsterkere som er mest mulig hardwieret, spesielt på strømforsyningsdelen; det låter bedre. Printplater med alle komponentene påloddet er så populært- fordi det er billigst sånn.

Jeg har et ganske unevrotisk forhold til hobbyen min, jeg blir derimot stadig mere fasinert etter hvert som årene går.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Tubesnake skrev:
Er det noen som har prøvd å tweake disse sikringene? F.eks. med å bytte til en bedre sikringstråd? Kan jo være et stort uforløst potensiale der også.
Det beste må jo være å fjerne sikringene, og lodde inn en ledningsstump. Da er vi kvitt problemet med sikringer.

;)

Topp Bunn