Hifi sikringer?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.993
Gjest skrev:
Tubesnake skrev:
Er det noen som har prøvd å tweake disse sikringene? F.eks. med å bytte til en bedre sikringstråd? Kan jo være et stort uforløst potensiale der også.
Det beste må jo være å fjerne sikringene, og lodde inn en ledningsstump. Da er vi kvitt problemet med sikringer.

;)
Jepp. Men da tar du en risk. :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Espen R skrev:
Gjest skrev:
Tubesnake skrev:
Er det noen som har prøvd å tweake disse sikringene? F.eks. med å bytte til en bedre sikringstråd? Kan jo være et stort uforløst potensiale der også.
Det beste må jo være å fjerne sikringene, og lodde inn en ledningsstump. Da er vi kvitt problemet med sikringer.

;)
Jepp. Men da tar du en risk. :)
Vi må ikke være smålige. Alt for lyden!

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Gjest skrev:
Begynner ikke hobbyen å bli temmelig nevrotisk når vi begynner å vurdere sikringer. En forsterker inneholder faktisk flere km syltynn kobberfolie-printbane - sett i perspektiv til det...
Gjest har en livlig fantasi må man sige! :eek:

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Espen R skrev:
Gjest skrev:
Begynner ikke hobbyen å bli temmelig nevrotisk når vi begynner å vurdere sikringer. En forsterker inneholder faktisk flere km syltynn kobberfolie-printbane - sett i perspektiv til det...
Det er derfor jeg kjøper forsterkere som er mest mulig hardwieret, spesielt på strømforsyningsdelen; det låter bedre. Printplater med alle komponentene påloddet er så populært- fordi det er billigst sånn.

Jeg har et ganske unevrotisk forhold til hobbyen min, jeg blir derimot stadig mere fasinert etter hvert som årene går.
Merkelig at seriøse produsenter som f.eks Mark Levinson bruker printkort lagd av Arlon eller teflon og super høy renhet i kobberet. Tror hverken Theta eller Mark Levinson går for spesiellt billige løsninger.

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Antall liker
0
Merkelig at på dette forumet er det masse bedrevitere som vet best uten selv å ha prøvd produktene....

Jeg personlig synes det høres like fornuftig ut å skifte sikringer i forsterkeren som det er å skifte strømkabelen. Hvorfor skal det ha noe å si for lyden å skifte strømkabel og samtidig ikke ha noe å si for lyden å skifte sikring?

T

tjn

Gjest
lark skrev:
PS! Holder forresten på med et prosjekt der jeg skal skifte ut lufta i lytterommet med en spesiell gassblanding som frakter lydbølgene alldeles uforvrengt fra høyttalerene frem til lytteposisjonen!! :eek:
Da er du sannsynligvis dau før du får hørt plata, hvis du ikke får surstoff tilførsel gjennon maske, men da vil du jo ikke høre noe?

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Gjest skrev:
Tubesnake skrev:

;)
Jeg prøvde spiker i en Samsung reciewer engang (da sikringen røyk), .....det ble POFF å røyk ;D.
Satte inn den defekte sikringen og leverte den inn til rep, den ble aldri friskmeldt fra verksted, fikk pengene tilbake 8)

L

lark

Gjest
rico skrev:
lark skrev:
PS! Holder forresten på med et prosjekt der jeg skal skifte ut lufta i lytterommet med en spesiell gassblanding som frakter lydbølgene alldeles uforvrengt fra høyttalerene frem til lytteposisjonen!! :eek:
Da er du sannsynligvis dau før du får hørt plata, hvis du ikke får surstoff tilførsel gjennon maske, men da vil du jo ikke høre noe?
Har tenkt å bruke gammel flygerhjelm og gassmaske fra første verdenskrig. Har nettopp fått vite at gassblandingen kalles "sennepsgass".

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
... gitt at hifi-strømkabler har noen som helst misjon ... så bør jo det være tilfellet for de samme sikringen i enda høyere potens? En «Odin sikring» bør dermed uansett ikke koste særlig mindre enn enn en «Odin nettkabel» ...

mvh
KJ

T

tjn

Gjest
lark skrev:
rico skrev:
lark skrev:
Har tenkt å bruke gammel flygerhjelm og gassmaske fra første verdenskrig. Har nettopp fått vite at gassblandingen kalles "sennepsgass".
Da får du ihvertfall ikke hørt noe, sikringen vil gå med en gang. Eller du kan passe på at du ikke har motvind, det har hendt før at noen ikke sjekket vindrettningen før de tok av sikringen på "sennepsbeholderene".

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det paradoksale er jo at man skjelden ser high-end versjoner av de komponentene som virkelig har innflytelse, halvlederene. Noen har oppnådd kultstatus, men hvorfor har vi ikke sett Balder dual opamps eller kanskje Gjallar output transistors! Surt low-noise small signal transistors. ???

K

kbwh

Gjest
Heh. Mye highendelektronikk er jo "konstruert" med hue under armen allikevel.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ikke glem at det er alle de små tweakene som tilsammen kan gjøre en merkbar forbedring. Selv om hvert enkelt tweak ikke gjør så stor forskjell. Å skifte ut sikringene har jeg ingen erfaring med og utelukker ikke at det kan utgjøre en liten forskjell.
Men å skifte ut komponenenter til bedre typer har jeg ofte gjort, og det er mulig å dreie lydbildet i den retning man selv foretrekker.

Samleren

L

lark

Gjest
rico skrev:
lark skrev:
rico skrev:
lark skrev:
Da får du ihvertfall ikke hørt noe, sikringen vil gå med en gang. Eller du kan passe på at du ikke har motvind, det har hendt før at noen ikke sjekket vindrettningen før de tok av sikringen på "sennepsbeholderene".
Skal vi se..., nå skal jeg prøvelytte her. Hmmm... den sikringen på gassbeholderen var treg, nei der kom den gitt!
Så var det maska.. HVOR ER MASKA???? HVA ER DET SOM SKJ.................rall,rall,rall,rall,raaaaaalll arrrgghhh

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34

Ba-Bu-Ba-Bu.
Å faen, må visst sette i en bedre sikring til sirenen, den var litt tynn i diskanten.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.872
Sted
Holmestrand
Gjest skrev:
hehe - helt enig med deg her, selv om jeg tror du overvurderer lengden av printbanene. ;-D

Topp Bunn