Hifi planer for 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Planer & ønsker for 2010:

    1) Få på plass Krell's nye 550 (?) nye BluRay-spiller (som etter sigende skal lanseres på CES 2010)
    2) Få meg en topp 1080p projektor (Projectiondesign muligens)
    3) Få på plass et Level 2 light akustikkbearbeidet lytterom
    4) Installere en høys privat 25 timers klokke :D

    Cheers!
    JackX
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har vært to kjøp i 2009. Ny arm og ny pickup.
    I 2010 skal det kun spilles vinyl :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Rekkehuset vil ese litt i år. Tegninger er klare og tilbud er i ferd med å hentes inn. Dette skaper lydbehov.

    Den vante lytte/tv-plassen blir brutt opp til tre nye steder for lyd og bilde:
    1 Den nye lille tv-stuen/gjesterommet skal få et lite surroundanlegg med en rimelig reciver og høytalere integrert i vegger/tak.
    2 Nåværende anlegg får plass i en NF-kosekrok.
    3 Når vi nå får dedikert kontor håper jeg på å få lurt unna litt til monitorer, et keyboard og morroprogrammer til pc-en.

    - om da ikke byggmesteren ruinerer meg fullstendig.

    Mvh
    Sniff
     
    T

    timc

    Gjest
    Få ferdig diy høyttalerne jeg har syslet med i over 3 år :p




    -Tim
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hmmm...

    Først, lage noen enkle akustikk/dempeplater. Tre forskjellige trekk er planen, burde ikke koste mange hundrelappene.

    Nye høyttalere? Usikker, de er gode, bare ikke alle musikk jeg føler kommer til sitt fulle. (Stativere, så mye bass og voldsom dynamikk blir aldri så voldsomt som det burde være.)

    Forsterker. Leker med tanken, finner jeg noe som frister nok så slår jeg til. Trenger 4 analoge innganger, har tre i dag.

    Musikk selvsagt, utforske en utømmelig verden av herlig musikk. :D
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sheriff skrev:
    Overtar min første leilighet på søndag, så mitt første decent steroanlegg er allerede på mer eller mindre planlagt.
    DET ER DELIG ETTER MANGE ÅR SOM SKAP-HIFIFREAK! :D:D

    Secondhand Electrocompaniet prelude PI-2 forsterker er kjøpt.
    B&W 805s med stativer kommer i posten etterhvert.
    Blir å kjøre cdsamlingen lossless fra pc, kanskje via squeezebox. Abrahamsen DAC?
    Kommer til å engasjere meg en del på vinylfronten også, så en platesnurrer kommer nok også ila tidlig vinter, kanskje Pro Ject RPM 5.

    En del av budsjettet går nok også til en god del nye plater! Off, spotify har aboslutt ikke gjort at platehandlingen min har gått ned! :S
    DA er du godt i gang!! Lykke til, særlig med vinylen. du vil garantert få stort utbytte av den, og ProJect RPM5, er ikke et dårlig valg!

    ;D mvh. VilhelmW
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde tenkt å roe ned da det har blitt helt nytt anlegg i fjor. Var bare planer om noen bedre kabler og litt tweaks, men.....
    Sliter med lyden så nå er det påan igjen....
    Må gjøre noe med høyttalerene så nå svirrer det mye rart rundt i hue ;D Enten så blir det høyttalerbytting ellers så må jeg til med romkorreksjon i bassområdet, hmmmm....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Glemte forresten av at jeg faktisk har et hifi-prosjekt i 2010: Restaurering / revitalisering av mine Rauna Njord'er....og er det andre som skal i gang med samme gjøremål, er jeg svært mottakelig for PM'er, ide-deling og sånt...

    ;D mvh. VilhelmW
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ganske edruelige planer for totusenogti... Jeg skal FØRST kvitte meg med unga (fra hovedanlegget SEFF!) ;D
    og fløtte alt som heter nintendo / 360 (kanskje jeg skal beholde DEN for meg sjøl?. jo det må jeg.. gutta kan jo ikke spille gta uansett.. ;) ) og barneTV OPP til "hjemmekinon" (<- ikke prioritert område!)

    SÅ (hvis jeg lykkes med å jage dem opp) skal jeg bruke litt mer tid og energi på å flytte på- og "ankre" hovedhøyttalerne i gulvet, samt lytte enda MER på musikk i hovedanlegget (håper madammen fortsetter å jobbe 19 timer i døgnet!) ::)

    Så, muligens jeg skal utforske litt mer "head-fi" universet.. . (jeg kan se for meg meg sjøl med et sett 701 el.lign i caimanen med en singlemalt i glasset og fred og ro fra resten av verden) .. men det nevnt over er pri-1 !! (og et svært overkommelig prosjekt synes jeg).. Jeg krysser fingre for at jeg lykkes! i så fall blir totusenog10 et bra musikk år for meg!

    Vil også gratulere Vilhelm med melding nr 666 og dermed ble jeg inspirert til å skifte fra Toto (?) til Maiden (number of the beast) ;) thanx !
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Så i stedet for en stooor Iron Maiden klassiker er du nå på "667 neighbour of the beast" (en wigwam låt)

    :)



    Du bør svare raskt på denne meldingen dersom du syntes Maiden var pinlig !!!! ;D
    (siste offtopic mld for i dag) ;D

    VilhelmW skrev:
    Takk....OG da må jeg kjappe meg å få bort DET tallet!!!

    ;D mvh. VilhelmW
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    Hmm, for min del blir det vel å få arrangert og dukket opp ved mer relatert til bergen lydlaug. Oppgraderingene her blir på instrumentfronten, og sannsynligvis ikke ved avspilling.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde unna de tyngste avgørelsene og det tyngste løftet på tampen av 2009.
    Så den første mnd av 2010 vil gå med til å finne/teste ut hvor alt fra CDhyller/platehyller til høytalere skal stå. (Og dette henger naturligvis sammen)
    Så må jeg vel få gjort noe med HDbasert avspilling...... (noen som har hørt den før?)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm.. Er rimelig i mål på komponentsiden og fornøyd med lyden her i hjemmet ut fra mine ambisjoner. Hadde ikke store mål om utskiftninger i 2009, men det ble det likevel gitt! Basert på de erfaringene så er det vel en risiko for at jeg "overgår" målsetningene i 2010 også.

    Nylig fremkommet mål er å bygge ferdig en forsterker til pjokkens rom, og holder ikke denne mål så blir det å kjøpe en liten effektforsterker til dette annlegget.

    Andre mål er å få opp akustikkplater på hobby/musikkrommet aka "furteboden" (var også et mål i 2009), få opp kablet nettverk til stueanlegget og prøve ut avspilling av film via nettet (vurderer en BD-spiller som også spiller av film via nettet), få få lagt inn resten av CD'ene på NAS'en ( var også et 2009 mål..). Frister også å få lagt inn tv-signaler, mulighet for BD-avspilling, og HD projektor i hobbyrommet (frister å prøve ut "storformat" på film).

    Viktigste mål er likevel at smårollingene skal begynne å sove mer/bedre slik at det blir mer overskudd/energi/tid/lyst til å sette seg ned på kvelden og lytte til musikk, gjerne uten å bli avbrutt. :)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    pstraums skrev:
    Så i stedet for en stooor Iron Maiden klassiker er du nå på "667 neighbour of the beast" (en wigwam låt)

    :)



    Du bør svare raskt på denne meldingen dersom du syntes Maiden var pinlig !!!! ;D
    (siste offtopic mld for i dag) ;D

    VilhelmW skrev:
    Takk....OG da må jeg kjappe meg å få bort DET tallet!!!

    ;D mvh. VilhelmW
    Hadde gode venner innom på nyttårsvisitt, så jeg har vært utlogget noen timer, men HEILT O.T.: La meg få vekk det tallet også før jeg ender opp som black metal-digger!!!

    ;D mvh. VilhelmW
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vil bare først presisere at det er Wig Wam de heter og ikke Wigwam, som er et fantastisk finsk band fra 70 tallet! ;D

    Her skal det spilles mer musikk.

    Samt at det skal luktes på en digital kilde. Men intet must!

    Også er det planer om å finne et rack jeg liker, samt kanskje skaffe meg flatskjerm og blu-ray spiller?

    (Høres forresten ut som lite hi-fi i dette)
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    har de siste to månedene fått på plass et helt nytt oppsett (cd-spiller/drivverk,forsterker og høyttalere (sistnevnte brukt riktignok)).har mye musikk som skal lyttes på på dette.det blir nok endel tweeking fremover.spesielt er det en utfordring med høyttalerene som nå står på et litt ujevnt murgulv med standard cone-spikes.det er også diskantelement bak som jeg har koblet ut i første omgang.

    har ikke den store lidenskapen for vinyl lengre.har heller ikke råd til en skikkelig platespiller.skulle jeg,mot formodning,slumpe over en del kronasjer er det fristende å bytte ut Cambridge dac'en med Hegel's nye.det hadde også vært artig å bruke Primare'n som pre og hekte på et monster av en effektforsterker for å blåse litt liv ut av høyttalerene,men av erfaring med tidligere forsøk på dette går lydkvaliteten ned.

    det blir spennende å se om cd-salget fortsetter å stupe.kommer til å fortsette å kjøpe musikk og følge med hva som rører seg i pop/rock'en.skal prøve å velge kvalitet fremfor kvantitet.samtidig er det et nærmest uendelig univers å utforske innen jazz'en.

    mvh. s,
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Her hos meg er det ny pre som er første prioritet, tenker då på en EAR 868... Må bare spare..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    All erfaring tilsier at man heldigvis ikke trenger planer - bare en masse penger - for at det skal skje noe med hifien. Jeg møter derfor 2010 med min sedvanlige opportunisme - det gjelder å gripe anledningen når den byr seg. Starter med blanke ark i år også - så får tiden vise hva som skjer. I utgangspunktet - don't read my lips - er jeg imidlertid god fornøyd.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hi Fi planer for 2010.
    Få ferdig de nye DIY høyttalerne, oppgradere eller bygge nye subber med mere krefter og større element.
    Forsterkeren skal IKKE byttes !
    En av dac'ene skal moddes så den blir veldig bra.
    Snike inn litt akustiske tilltak i stua ::)
    Få igang musikk fra harddisk, tråløst eller kabel.

    Å kjøpe mere musikk.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei! Er stort sett fornøyd med anlegget mitt som det er i dag, men dere vet, stadig på jakt etter noe som er enda bedre.
    Etter kjøp av nye høyttalere i 2008 (Focal 1007S) og ny cd-spiller i 2009 (Meridian G08.2) står forsterker på tur i år. Ingen konkrete planer, får se hva som byr seg innenfor mitt budsjett. Men når det er sagt så er jeg også kjempefornøyd med min Roksan Caspian i mitt oppsett, så jeg skal nok tenke meg godt om. Det ene har lett for å dra det andre med seg. Ny forsterker krever kanskje nye kabler osv., så hvem vet?
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Vil bygge nyt højtaler system med ESS AMT 1 Heil diskant (skal dæmpes ca 3-4 db i et ca 3KHz stort område omkring 5.5KHz), mellemtone Supravox 135 lb plus en vifa ringradiator lavet som en færdig to vejs konstruktion med 6 db filter, bas 2 parallelt forbundene Focal 10C02 gamle enheder fra Trapez, kabinettet bliver efter akustisk ventil princippet, filteret bliver B&O fillerdriver princip, som laves på bagsiden af højtaleren så det er nemt evt. at gå den aktive vej.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    All erfaring tilsier at man heldigvis ikke trenger planer - bare en masse penger - for at det skal skje noe med hifien. Jeg møter derfor 2010 med min sedvanlige opportunisme - det gjelder å gripe anledningen når den byr seg. Starter med blanke ark i år også - så får tiden vise hva som skjer. I utgangspunktet - don't read my lips - er jeg imidlertid god fornøyd.
    Gullkorn, Ulf-B!
    Det er ofte sånn at vi kjøper så dyr hifi som vi syns vi har råd til. -Eller som kona syns vi har plass til.
    Planene her blir da litt avhengige av hva jeg klarer å rydde/selge unna.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Handlet meg nettopp en Linn Klimax DS, det blir dermed mer nedlasting av high-res materiale.
    Neste steg blir å bygge ut loftet med fokus på akustikk, strøm og utnyttelse av Meridian 861s kapasitet innen surround. Muligens nye bakhøytallere, da helst B&W 8..D.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Tja, i 2010 skal jeg:
    • iMac 21,5" som kun skal brukes som avspiller/mediesenter. Er bestilt.. ;D
    • ny dac, med asynkron usb. Er bestilt.. ;D
    • teste Amarra Mini - det er mange som synes denne spiller bra og veldig mange som synes det er latterlig, uten å ha hørt den selv..
    • bytte hjemmekinoforsterker til en med alle nye formater etc. Skal hente en Denon 2310 mest sannsynlig i morgen.
    • bluray spiller, kanskje en Denon 2500BT
    • Vurderer å bytte INT-150 til XP-10 og X150.5, har fått tilbud på dette, men mellomlegget er noe stort...men vil selger senke prisen noe så kjøper jeg. ;)
    • Teste usb-kabler - igjen, her er det mange som har forskjellige meninger, jeg vil teste selv i eget anlegg..
    • Vurderer å bytte endel kabler ellers i anlegget
    • Kjøpe meg mye ny musikk, har nå nesten 3000 cd'er i ALAC, jeg vil ha minst 1000 til i løpet av 2010
    • kikke litt på hi-rez materiale og kanskje kjøpe litt.. ;)
    • teste noe annet enn IsoTek MiniSub'en jeg har nå. Skal få meg Qx2/Qx4 og QB4 på hjemlån etterhvert..
    • selge en masse stash jeg ikke bruker lenger, blandt annet SoundStyle XS100, B&W LM1, 3stk BASE, masse PulsarPoints, mange forskjellige kabler, Playstation psp, diverse dvd-spillere etc. etc. ::)
    • vurdere videre om jeg har overskudd/gidder å legge inn alle dvd-filmene mine på hdd

    Det kommer helt sikkert til å skje en masse annet også.. ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nyte det jeg har, og innse at ytteligere oppgraderinger antagelig vil koste meg mere enn det smaker. Derfor blir det masse musikk !
    Grubler litt på nye høyttalere i anlegg nr to, men det er en annen historie ;)

    Godt Nytt Hi-Fi / Musikk-år til dere alle !
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tja...

    Leke med litt forskjellige rør.
    Optimalisere høyttalerplasseringen innenfor "normale stuenormer" ;)
    Handle mer musikk.
    Og dersom tid & ork tilsier det; sette i gang med noen H6-kloner, eller noe annet gøy og rørvennlig
    :)
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Jeg har akkurat kjøpt en brukt platespiller, så her blir det LP`er for første gang på 13 år. :)
    Så det neste blir nå å se etter en RIAA forsterker.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    I 2010 vil jeg skære drastiskt ned på tidsforbruget til hifi. Har investeret store beløb og tid i 2009. Lyden er nu så god at jeg kan lytte på et bredere udsnit af musik end tidligere. Som vennerne siger : før hørte vi på optagelsernes kvalitet hos dig nu kan vi også høre musik.
    Der er også andre ting i livet end hifi. :)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Muligens en platespiller. Alle skryter jo plutselig uhemmet av et format, som egentlig skulle ha vært borte?

    Det blir vel også mange nye CD-er (remasteret) i det nye året!
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    i 2010 skal eg skrive mange nye testar for www.audiophile.no
    Av desse skal det iallfall vere tre produkt som skal forbause.
    Gode tips er sterkt ynskjeleg-
    Det er ikke lett å finne produkter som forbauser, men kanskje et pling til Tor Aamodt for test av Bryston 10B kunne vært noe?

    Mvh. Johan
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å teste noe adyton utstyr?
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Definitivt mere fokus på musikk (CD og vinyl) og mindre på utstyr. Blir en del overlapp da det alltid er mere stas å kjøpe enn å selge. :)

    Men noe hardware blir det da, som å teste ut noen rør og signal kabler og en alternativ pickup på platespilleren. Sikkert også noen lettdrevne Klipsch eller Tekton hyllehøyttalere for soverommet siden jeg har nok elektronikk til å ha ett anlegg nr.2 uansett. Og hvem vet, kanskje 2010 blir året jeg bytter ut DVD spilleren med en Bluray spiller.

    Uansett, godt nytt år!
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Etter å ha byttet til nye høyttalere og cd spiller i 09 så tror jeg det blir ganske så rolig i år.

    Men noe blir det;)
    Har en loftetasje som skal innredes til loftsue/musikkrom.
    Skal prøve ut litt forskjellig strømfiltre. Har Nordost Thor i dag, kunne tenkt meg å prøve ut Q4 i tillegg(også Nordost), PPP,
    Dmitri(testet i TAS, vet ikke om den er laget for 230V ennå).
    Også har jeg lyst til å låne litt kabler. Av Roald RA mm.

    Så håper jeg det kan bli flere gode kvelder i Bergen lydlaug. Når jeg får høyttalerne tilbake etter utbedring så skal jeg få ordnet
    en lytttekveld her hjemme også.

    mag
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    I 2009 gikk jeg fra CD5i til CD5i. I 2010 tar det helt av; kan hende jeg kjøper et par hodetelefoner.

    Men, jeg kjøpte minst 2009 plater i 2009, og det er jo en tradisjon som bør fortsette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn