HiFi på Haugalandet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for titten Dr.Evil.
    Kjempeartige bilder, og du verden for et spennende anlegg!!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her der vil jeg også ta en tur ..

    Nydelig sier jeg.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    For en flott "reportasje". Fine bilder av flott utstyr
    Dette var gøy :)
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    392
    Antall liker
    87
    Sted
    Vestlandet
    Kompromissløst!
    Kunne tenkt meg å tatt en tur dit for å høre ja...
    Imponerende setup.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Vi klarer vel noen bilder til av Ung-Gaku sitt anlegg....!



    lytterommet består av både bløte og harde materialer i tak, gulv, vegger og hjørner. Ung-Gaku fikk hjelp til å måle og lytte seg fram til et best mulig akustisk resultat av ekspertise ved NTNU (tror jeg det var)


    Lytteposisjon (vanligvis skrus lyset av)


    Delefilter


    enda mer strøm


    granitt og stål


    granitt, stål og Ongaku.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hva kan man si til dette? WOW!!
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det ein variant av AN-E Ung-Gaku har der? Fekk demonstrert eitt par Audio Note høgtalarar i litt mindre format (AN-J?) på siste messa i Horten, den gjorde inntrykk.....

    Uvanleg interessant tråd du har dradd i gang her, Dr.Evil !
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    LydKarl skrev:
    Er det ein variant av AN-E Ung-Gaku har der? Fekk demonstrert eitt par Audio Note høgtalarar i litt mindre format (AN-J?) på siste messa i Horten, den gjorde inntrykk.....

    Uvanleg interessant tråd du har dradd i gang her, Dr.Evil !
    Hei, takk for det, men det er ikke jeg men UP som har dradd i gang denne tråden. Jeg er kun bidragsyter.

    Høyttalerne til Ung-Gaku, er så vidt jeg har forstått toppmodellen av AN-E, med separate delefiltre, sølvkabling helt til elementene, finere kabinetter, bedre delefiltre, andre drivere / magneter, og en mye høyere pris. Tror "signaturene" koster rundt 400 000,- i Norge.

    Nedenfor er en tråd til en "test" av de nye signaturene.


    http://www.dagogo.com/AudioNoteAN-E-SEC-SIGNATURE.html

    Fantastiske høyttalere, som krever fantastiske komponenter for å yte sitt beste!

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Oooops, der tok jeg vann over hodet; det er disse som er toppmodellene; "In late 2004, Peter Qvortrup of Audio Note and his gifted engineers introduced the $125,000 AN-E Sogon to the world, setting a new record of attention and efforts put into a 2-way loudspeaker design. According to information on Triode & Company’s website (www.triodeandco.com), AN’s U.S. Distributor, at least a pair of those has been sold. "

    Merk at minst et par har blitt solgt...!! :D


    Hilsen
    Dr.Evil
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    og PQ ler HELE veien til banken ;D
    sikkert bra
    AN låter alltid musikalsk
    mvh
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Utrolig fet anlegg. Gjennomført fra ende til annen. Håper jeg kan få hørt det en gang !! :)

    Og, flott reportasje dr. Evil !

    up
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var bare helt utrolig vakkert....Meget fin tråd Dr Evil..... :)


    ...og må si at P.Q har utvikla Snell E til noe helt enormt.... Hva slags fabrikat av elementer sitter det høytalere til AN E?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ja dette var spennende lesning.
    Hjelpe meg, dette anlegget var ubegripelig fett :eek:

    Her skulle man fått seg en lytt, slik at man visste hvordan det man søker etter låter. Ellers kan det jo hende man ikke skjønner at man er ved veis ende, hvis man en dag skulle komme så langt... ::)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    HCS skrev:
    Dette var bare helt utrolig vakkert....Meget fin tråd Dr Evil..... :)


    ...og må si at P.Q har utvikla Snell E til noe helt enormt.... Hva slags fabrikat av elementer sitter det høytalere til AN E?
    Det står en fostex/tonegen diskant og Seas bass/mellom.

    Men de er ikke hyllevare.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke Kondo KSL kabler da?
    De er også sølvfargede...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hjertelig takk for bilder og inntrykk av det rå AN oppsettet!
    Får nesten frysninger på ryggen av å innbille meg hvordan det fremfører musikk.For det er det det handler om når man hører et godt AN oppsett,man kan alltids analysere lyd men det blir temmelig meningsløst viss man bryr seg det minste om musikk :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Nytt besøk hos Vinyl-ils den 19.02.08. En senioraudiofil fra Garå og meg fikk en aha-opplevelse denne kvelden som selv eieren ble
    overrasket av. Etter flere timers lytting og hyggelig diskusjoner var vi alle enige om at gjenngivelsen var klart forbedret siden forrige besøk. Rør i forforsterkeren som var ca 10 år gamle var skiftet ut til Mullard og ny nettkabel til Thor-filteret var under testing ( Nordost-vallhalla ) og justering av oljenivået på platespilleren gjorde sitt til at musikken var blitt mer dynamisk, mer detaljert og mer i fokus. De høye toner var også deilige og varme med naturlig utklinging så lenge nivået ikke var for høyt. Det var i og for seg greit nok, men mot slutten av seansen fikk eieren plutselig et lystbetont anfall av å ville flytte difuserne fra lytterommets bakre hjørner. Det er snakk om støperør i tykk papp med diameter ca 40 cm i full takhøyde, som nå tilfeldig ble flyttet sammen til midten av bakveggen.

    Hva var det som skjedde..... :eek:. ..... Hele lydbilde falt jo sammen...... Gjenngivelsen ble ufokusert og rotete. Instrumenter og stemmer gikk om en annen og gjorde at dimmensjonene i rommet ble vesentlig redusert. Vi satt alle tre å så på hverandre og sa i kor : SETT DEM TILBAKE ! Så ble gjort, og pang der satt alt på plass igjen ! Lytterrommet er høytalerens "andre kabinett", og har hørt at bruk av slike rør i visse tilfeller har forbedret akustikken noe, men dette var større forandringer enn vi egentlig var klar over ! Det finnes bakdeler med å ha anlegget i "finstua" forstår jeg... :-\



    Hilsen up
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Står et par AN-E sogon til salgs nå
    http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrfull&1209232507

    På Lørdag som var - hadde "vi" en veldigtidligpreoppstart av Audiofoni i Haugesund.
    Dvs. en arbeidsøkt på Lørdagen (modifiserte litt produkter - samt arbeid i lokalet), og tok noen pils på kvelden etterpå. Kvelden ble avsluttet hjemme hos undertegnede.

    Mener at oppstartsdato er satt til 17 Mars i de nye lokalene.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Endelig en HiFi-butikk i Haugesund !

    Må bare gratulere med nye lokaler og håper at en butikk med en så hyggelig og servicerettet innehaver får dette
    til å gå rundt. :)

    Hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Til lykke Audiofoni, måtte dette gå så det griner. Jeg kan skrive under på at de nye Xindak FS-Gold SE kablene lever opp til forventningene!!

    Takk for invitasjonen til åpningen.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette så jo riktig så lekkert ut! Gratulerer hjerteligst til Ove og resten av laget. Nå fikk jeg veldig lyst på en Haugesundstur! Mange hyggelige folk det hadde vært trivelig å besøke på deres kant av landet.
    Godt å høre at du er så fornøyd med Xindak-kablene, Evil. Jeg har akkurat bestilt et sett av den litt rimeligere typen på vegne av en kamerat. Regner med at han blir like henrykt... :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare å ta turen impulse. Her er alltid dørene åpnet. Audiofoni åpnet også dørene sine for almuen i dag kl. 1200. Selv kunne jeg ikke være med på Fredags kvelden, da jeg var i London i helgen......
    Skjedde forøvrig noe trist i London også noterer jeg meg fra avisene. Var faktisk i området (les Oxford street området) da dette angivelig skulle ha skjedd.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Se her ja, detta var skikkelig moro å lese :D
    Ønsker Ove og co lykke til.!
    Kommer nok til å slenge en tur innom der i løpet av våren 8)
    Kan ikke ligge så langt fra havna dette her.?
    Syns jeg kjenner igjen området der.....

    Mvh
    Kjell
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er bare noen minutter å gå til sundet. Gågata likeså - ca 150m Sørover.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vil takke up og "en til" for besøket igår. Det var et hyggelig bekjentskap. Håper dere også hadde en hyggelig stund. Beklager at servering kun besto i kjeks og brus ;)

    Kan jo slå på stortromma en annen gang...
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Besøk hos Bambadoo 22.04.08


    Den kvelden hadde min gamle hifi kamerat fra Gard ( Jeg kaller han likegodt her og nå for Gardsguten ) og jeg fornøyelsen av å besøke Bambadoo, for tiden bopel i Haugesund sentrum, og en av de virkelig aktive på dette forumet. Etter å ha forvisset oss om at den svære men ”sikkert snille” Risensnauzeren var trygt innelukket i naborommet ble vi ble ønsket velkommen av en særdeles sympatisk hifi freak som tross sin forholdsvis unge alder ( i forhold til oss vel og merke ) viste seg å være kunnskapsrik både innen elektronikk og musikk. Når han i tillegg var eier av ORIS horn og selvbygget-AN utstyr ble forventningene ekstra store. Jeg hadde selv store planer om å bygge slike horn for noen år siden men syntes den gangen det ble i det dyreste laget. Men interessen for å høre dem har alltid for meg vært et ønske. I påvente av ny leilighet var anleggets bestanddeler plassert i et foreløpig rom. Allikevel greit nok for bedømme gjengivelsen. Som seg hør og bør ble alle komponenter nøye gjennomgått før lytting.

    ORIS Reference Ultra





    De fleste har vel vært inne på BD-Design sine flotte nettsider. http://www.bd-design.nl/index1.html Bert Doppenberg fra Nederland har i en årrekke stått for salg av kit og ferdige hornhøytalere i mange forsjellige konstellasjoner. Han har benyttet mange forskjellige fulltonehøytaler. Blant annet LOWTHER, FOSTEX, AER og seneste BMS Compression drivere. Sammen med aktiv bassenhet med eller uten horn oppnås følsomhet helt opp mot 115 dB/1W/1m ( 5-9 ohm ). Det er heftige, saker !!!

    Bombadoo kjøpte sin Oris Reference Ultra brukt i Norge er utstyrt med to glassfiberhorn og er selvsagt trimmet her og der av den nye eier. Det øverste hornet måler over en halvmeter i diameter påmontert en AER MD3 enhet. En feltstyrke på 500.000 maxwel, en induksjon i luftgapet på 2,28 tesla og en membranmasse på 5,7 gr er med på å gi en følsomhet for selve høytalerenheten på 106 dB/1W/1m. Det er vanskelig å slå ! ( NB ! Er du eier av en kostbart armbådsur, bør du holde den langt unna denne magneten). Det er også påmontert en ”diskant linse” for å forbedre lineariteten. Disse enheten er blant de dyreste enhetene som finnes på markedet, ca kr. 35 000,- for paret.

    Bass enheten ( BD15 ) er spesiallaget til BD-audio sine spesifikasjoner. Høy følsom ( ca 99 dB fra 120 Hz og oppover mot 4,5 kHz ) en Qts-verdi på 0,23 og en egenresonans på 36 Hz skal gi denne 15 tommeren de rette egenskap. Det er montert et eget basshorn ( ca 78 cm i diameter ) på basreflekskabinettet ( spesiell konstruksjon ) og med tilhørende kompensasjon i det aktive filteret er det meningen å gi lavere forvrengning i det øvre bassområdet og generell bedre linearitet. Den lille bassforsterkeren inkl. filter er også levert av BD-Audio.


    Effektforsterkeren er et selvbygget AN Conquest , bestående 2 x 300B parallellkoplet singelended i klasse A. med 6SN6 som driver/inngang. Nydelig finish.


    Audionote Conquest kit


    Forforsterkeren er en selvbygget Audionote L3. Samtlige komponenter er i beste kvalitet med trafoer i utgangen.



    Dac’en er også hjemmesnekret og bærer typebetegnelsen M2-2.1. Også her finner vi toppkomponenter med de kolossalt dyre NA-sølv kondensatorer i utgangen.



    Cd-avspilleren hører også med til de samlingen av selvbygde enheter. Byggesettet ble i sin tid kjøpt fra http://www.diyzone.net til en meget fordelaktig pris, men kan dessverre ikke skaffes lenger. Selve drivverket er Philips CD Pro 2M ( for øvrig samme som står i Electrocompaniet’s dyreset spiller. ) og innmaten i det flotte kabinettet består av særdeles velvalgte komponenter.



    Kablene i dette anlegget bestod av noe DIY , Duelund høytalerkabel og noe andre greier jeg ikke fikk med meg i farten. Bambadoo hadde forresten sunne formeninger om det ”kabelhysteriet” som florerer blant mange audiofile. - Nei, men er det ikke en gammel Quad forsterker som står der borte ?



    Så til musikk : De store hornene kunne skremme vettet av en stakkars lytter før de i det hele tatt begynte å sende ut lydbølger. Og selv om vi ikke spilte spesielt høyt den kvelden kunne vi konstantere uvanlig stor dynamikk. Volumkontrollen måtte jo behandles med varsomhet må vite, for ikke å risikere lydnivåer som fra en jetmotor. Litt brum fra høytalerne kunne høres grunnet den kolossale følsomheten, men ikke så mye at det sjenerte i særlig grad. Merkelig nok blir det helt stille når de gamle rørblokkene til Quad er koplet til. Forklaring er kanskje at de har mindre ”gain”.

    Hele mellomtoneområde virker uventet nøytralt og oppløst etter mange leste artikler og uttalelser om den ”nasale hornlyden”. Men, kvinnestemmer låt svært detaljert med fin varme og med luft rundt utøveren. Blåseinstrumentene virket naturlige og fylte rommet med tilstedeværelse og kraft.

    De lave frekvenser ble gjengitt med uventet autoritet. For selv om det dette er en stor membran, må den i dette tilfelle tilpasses den lynraske fulltoneenheten. Lav membranvekt og kraftig magnet øker egenresonansen og dermed avbøyningfrekvensen. Selv om bassområdet kunne virke litt ”ulinjært” og kanskje litt komprimert i visse områder var det ingen problemer med å få med stortrommer eller de dypeste toner fra en kontrabass med fullt nivå.

    Går vi over på den andre siden av toneskalaen, fant vi glede i en behagelig og detaljert diskantgjenngivelse. Skal vi være svært pirkete var nivået i de aller høyeste toner noe avdempet og litt mangelfull på ”krisp, uten at helheten ble ødelagt av den grunn. Harde anslag på pianoet virket litt ”tørre” i forhold til det jeg er vandt med, men det kan kanskje delvis tilskrives akustikken i rommet. Og, hvem vet kanskje dette er det riktige ? Romfølelse og dybde i lydbilde var helt akseptabelt og plasseringen av instrumenter eller stemmer stod fast selv om vi flyttet oss i sofaen. Siden spredningen en noe begrenset i forhold til mindre høytalere og i særdeleshet små diskantdomer vil ikke den nærmeste enheten dominere i samme grad som en vanlig høyttaler om vi sitter til side for midtaksen. Det kan jo i visse sammenhenger være en fordel… Slike hornkonstruksjoner sammen med ustyr fra Audionote er uten tvil en vellykket kombinasjon som unektelig kan måle seg med det aller beste utstyret som finnes på markedet etter vår mening. Imponerte ble vi i alle fall.

    Vi takker for en hyggelig lyttekveld sammen med for oss en ny ekte hifi entusiast med egne meninger og men samtidig interesse for impulser fra nye venner. Vi kommer gjerne tilbake når anledningen byr seg.

    Hilsen gardsguten og up
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei og takk for en bra reportasje.
    Bare litt pirk.... Effekttrinnene er ikke KIT, men ferdige AN produkter. Riktig som det står skrevet. 2x300b i PSE mode. Står et 6sn7 rør (for tiden cbs hytron 5692 brown base i de også.

    Jo og kablene som du etterlyste er for det meste diy, men HT kablene er et par ZuCable WAX som jeg kjøpte inn for noen år siden. Kjøpte dem direkte fra zu før det var noen nordisk representant. (vel var vel ingen representanter i det hele tatt)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Hei og takk for en bra reportasje.
    Bare litt pirk.... Effekttrinnene er ikke KIT, men ferdige AN produkter. Riktig som det står skrevet. 2x300b i PSE mode. Står et 6sn7 rør (for tiden cbs hytron 5692 brown base i de også.

    Jo og kablene som du etterlyste er for det meste diy, men HT kablene er et par ZuCable WAX som jeg kjøpte inn for noen år siden. Kjøpte dem direkte fra zu før det var noen nordisk representant. (vel var vel ingen representanter i det hele tatt)
    Rett skal være rett ! Så pirk må man tåle. :)
    Interessante effekttrinn det der !

    Fikk endelig besjed om at McIntosh'en kommer til Haugesund på mandag. Håper forsendelsen har blitt behandlet godt. Stoler ikke helt på disse fraktefolka !!
    Når jeg har fått kjørt anlegget litt inn, er du velkommen til en lyttekveld hos meg.

    up
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn