HiFi på Haugalandet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Da starter vi HiFi på Haugalandet ! :D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Med Magnepan.. wow.. det har jeg lyst til å få med meg en gang, jeg er litt vestover..
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei, tar jeg utfordringen. Vil ikke bli beskyldt for å være egosentrisk, men her er mitt utsyr på loftet. Nyanskaffet forsterkeri av merket Antique Sound Lab. Pre; Flora ex m/ Sylvania ca. 1952 6SN7WGT, Cadenza MKII monoblokker (6oW triode PP), Quad esl 988 Vintage GE, Musical Fidelity A5 CD, Isotek Sigmas strømrens, PS audio ultimate outlet strømrens, 6 x Xindak FP-Gold nettkabler, 1x Coincidence PC nettkabel, 2 x Xindak FA-Gold intrerconnect, 1 sett Xindak FS-Gold høyttalerkabler.
    Hele sulamitten er plassert i ei loftstue på 20 kvadrat, typen asymmetrisk med plass til maks 3 personer.
    Høyttalerne er vinklet 7 grader (vertikalt og horisontalt), slik at de står on axis vertikalt, og peker litt "ut" fra sweet spot horisontalt. De er plassert 1/3 ut i rommet. En del dempetiltak er på plass. Akkurat nå, har jeg få gizmos, hadde flere før, men er i en "bli kjent" fase med forsterkerne, slik at dette må komme senere. Ellers vil jeg nevne at det lukter maling etter et par timers spilling, og romtemperaturen ligger på + 30 grader. Venter fortsatt på dårligere vær. Begynner bakfra, deler bildene opp i flere poster pga. maks størrelse på filene.

    Ta imot stafettpinnen!!
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    ...og et siste. Ha en god helg!
     

    Vedlegg

    H

    hordasped

    Gjest
    NICE

    Er Hurricane blokkene dette...?

    Har nok krefter,du :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    ACTIVE skrev:
    NICE

    Er Hurricane blokkene dette...?

    Har nok krefter,du :)
    Nei, det er Cadenza MKII. De er 845 baserte. Fortsatt er de ikke dokumenterte på nettet. Spiller bra, nok med krefter, også i bass / mellombass.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Nydelig anlegg, de blokkene ser STORE og TUNGE ut. Har du noe tech. data på de?



    Mvh,
    Terje
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    WOW, det der så veldig bra ut. Hørte ASL (tror det var hurricane, 200w mononloker) hos audioaktøren, og ble veldig imponert.
    Kan du karakterisere lyden?

    Venter spent på oppfølgere i denne tråden... :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Hei, tar jeg utfordringen. Vil ikke bli beskyldt for å være egosentrisk, men her er mitt utsyr på loftet. Nyanskaffet forsterkeri av merket Antique Sound Lab. Pre; Flora ex m/ Sylvania ca. 1952 6SN7WGT, Cadenza MKII monoblokker (6oW triode PP), Quad esl 988 Vintage GE, Musical Fidelity A5 CD, Isotek Sigmas strømrens, PS audio ultimate outlet strømrens, 6 x Xindak FP-Gold nettkabler, 1x Coincidence PC nettkabel, 2 x Xindak FA-Gold intrerconnect, 1 sett Xindak FS-Gold høyttalerkabler.
    Hele sulamitten er plassert i ei loftstue på 20 kvadrat, typen asymmetrisk med plass til maks 3 personer.
    Høyttalerne er vinklet 7 grader (vertikalt og horisontalt), slik at de står on axis vertikalt, og peker litt "ut" fra sweet spot horisontalt. De er plassert 1/3 ut i rommet. En del dempetiltak er på plass. Akkurat nå, har jeg få gizmos, hadde flere før, men er i en "bli kjent" fase med forsterkerne, slik at dette må komme senere. Ellers vil jeg nevne at det lukter maling etter et par timers spilling, og romtemperaturen ligger på + 30 grader. Venter fortsatt på dårligere vær. Begynner bakfra, deler bildene opp i flere poster pga. maks størrelse på filene.

    Ta imot stafettpinnen!!
    Ja, dette så jo flott ut ! Håper jeg snart å få høre på dette flotte anlegget. Jeg minnes å ha hørt Quad ESL63 for mange år siden med med en fantastisk mellomtone, men naturlignok ikke så veldig slag i bassen. Antagelig noe av det beste som er laget selv om de har noen år på baken. Dine burde jo være enda bedre og kanskje mer output i bassområde ?
    Effektforsterkerne virker også svært interessante. Jeg har jo gått over til Transistor-effektrinn for å få nok power ( 750 w i 2ohm ) til mine Magnepaner, men var litt opphengt i 300B. på min forrige forsterker. Hvilken musikktype hører du mest på ?

    Jeg ser du driver å demper rommet ditt. Det er vel kun er for å å dempe eventuelle resonanser ? Et så lite rom, som i tillegg har skrått tak, har vel i utganspunktet en kortere etterklangstid enn ønskelig. ::)

    Sitter å skriver rapport fra besøk på karmøy, tar alltid tid slikt. Gårsdagen gikk med til å lytte på utrolig interessante høytalere hos Resonans i Stavanger. Rapport senere.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Takker for oppmerksomhet, monoblokkene er store og tunge, 41kg/stk. netto (måtte velge benk med omhu da flere bare tålte 60-70 kg. pr. hylle og har dårlig med plass på gulvet). Hadde faktisk problemer å bære dem opp fra 1. etasje etter utpakking.... :p (må begynne å trene). De yter 60 watt (triode), men har masser av strøm (hele sokkelen er en stor trafo).
    Det er som du sier UP, en kunst å treffe med dempemateriale i et relativt lite rom. Det begrenser også størrelsen på høyttalerne (heldigvis...), større H.T. enn det jeg har ville ikke nødvendigvis spilt bedre på dette rommet. Det er ikke snakk om å ta ting ned i stua, den EIER kona (og undulatene). Min filosofi er å få så mye klang som mulig fra elektronikken, da hyttalerne også er nøkterne, og valget har da blitt rør i alle ledd. Har hatt en del transistor og hybrider, men det blir for tørt til mitt opsett rett og slett (har selvsagt ikke prøvd alt...).

    Dette skulle være en tråd for "besøk hos", så jeg tror ikke jeg skal kommentere mitt eget anlegg, ville bare komme i gang. Men til mine musikkpreferanser; klassisk (1700- 1890 tallet inkl. orgel, fiolin, opera,), jazz (helst nyere). Sakene begynner å tilfredsstille også i frekvensfløyene.

    Skal invitere deg UP og andre, slik at andre heller får beskrive lyd / ulyd, når ting begynner å lukte litt mindre maling. Nå blir vel konklusjonene at ting låter bra p.g.a. akutt løsemiddelskade!!!! :eek: :eek:
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Besøk hos Xindak :


    Tirsdag den 16.10.07 ble vi, dvs. to audiofile Haugesundere ”ø” og meg selv ”up” invitert til lyttekveld hos en Karmøybu som jeg her velger å kalle ”Xindak”. I mangel av forslag fra han selv fant jeg ut at dette kunne være greit grunnet hans satsing på dette merket. Vi ankom hans residens og ble som vanlig ønsket velkommen med servering av gode kaker og god kaffe, i et rom innredet for lytting av musikk av høy kvalitet, i første etasje. Her er det alltid ivrig diskusjon om lydfilosofi i ordets rette fortand. Rommet som er i underkant av 20 kvm, er dempet i form av tepper på gulv, på bakvegg, litt tøyfolder over sitteplassen i taket og gardiner. Det finnes også 4 stk. store papprør for bedring av eventuelle uheldige resonanser eller refleksjoner. Et i hvert hjørne ved høytalerne og et på midten av hver langside.



    Merk at høytalerne og musikkanlegget står på en felles golv plate i betong under teppe, på moder jord, og kan derfor ikke bli mer stabilt. ( merk forøvrig kabler som ikke lenger fanger særlig interesse. )



    Anlegget består for tiden av Nottingham platespiller, Antique Audio AQ 1010 DTI integrert forsterker med 300B rør, Coincident Victory høytalere, Xindak kabler og Isotek nettfilter.



    Før lyttinge tok til for alvor, måtte ”ø” og "up" som vanlig nøye inspisere de enkelte bestanddeler i anlegget selv om det meste var kjent fra før. Det kan jo vise seg at at vi finner noe
    å bemerke ! ;D



    Nærbilde av de kostbare Coincident Victory høytalerne produsert i Canada.



    At eieren synes at Xindak er gode kabler er vel unødvendig å si, særlig etter å ha studert bilde under. Det er ikke så lett å få orden med slike kabler. :)



    Bilde viser ø og up i lyttemodus med et musikkanlegg bestående av apparater nøye valgt av eieren for etter eget utsagt å oppnå mest mulig-musikkopplevelse, og slettes ikke Hi-Fi. Xindak har følgende lydfilosofi : "Lydbilde skal tendere noe mot det mørke delen av skalaen og fokus er ikke det viktigste. Det er rørforsterkere som er best til dette." Som referanse bruker han lytting til klassisk musikk i konsertsalen, uten bruk av PA-anlegg eller lignende.

    Det ble hovedsakelig avspilt CD-plater, både jazz og klassisk musikk . Blant annet Patricia Barber og Kurt Elling, men også vinyl, som den berømte RCA innspillingen med Harry Belafonte fra 1960 ” Belafonte returns to Carnegie Hall ”. De som påstår at vinyl er bare støy og dårlig gjenngivelse skulle hørt på denne platen.

    Vinylrigg og CD-spiller står på en treplate som er festet til en DIY benk med sidevegger av betong. Forsterkeren står på en steinplate liggende på utsparing i sideveggene. Dette virket stødig som fjell, spesielt når vi tidligere nevnt det hele står på et støpt tykk betongplate helt uavhengig av selve gulvet i rommet. Dette er til å bli misunelig av.

    Akustikken i dette lytterrommet er dempet i det meste laget. Etterklangstiden var så kort at ved fingerknipsing eller korte kraftige lyder var det nesten umulig å høre noe annet.
    Dette mener vi påvirker gjengivelsen negativt i den forstand at selve fornemmelsen av rom blir forholdsvis lite, og noe innelukket uten særlig dybde. Dette fenomenet har vi også hørt i andre lytterrom hoss oss. Vi tror dette kan bedres ved å fjerne noe av eksisterende dempemateriale.

    Høytalernes plassering kunne med fordel justeres med toe-in 5-10 gr, Arealet for lyttefeltet blir ofte svekket og mister fokus når høytalerne står med toe-in lik null, særlig når vi ikke får noe hjelp av det noe overdempede rommet. Avstanden fra veggene virket korrekt i forhold til rommets størrelse og form.

    Konkluskjon: Vår bedømmelse av ”Xindak” sitt anlegg baserer seg på to lyttere med noe forsjellig smak. Tiden vi har til disposisjon vil alltid bli for kort etter år mening, men vi fant en konklusjon som vi begge kunne enes om for denne kvelden. Genngivelsen ligger mot den varme enden av skalaen, i positiv forstand. Ofte høres høytaler med mer fokus på ytterdelen av frekvensområdet. Her var det klar fokusering på det mellomliggende, selv om det ikke var vanskelig å oppfatte særdeles flott utklinging av f.eks symbaler. Stemmer og strenginstrumenter låt nøytralt og særdeler rent, som 300B rørene ganske sikkert bidrar med. Bånddiskanten som Coinsidence benytter brukes også i de dyreste modellene til flere hundre tusen. Bassområdet var rent og kontant men litt tilbaketrukket, og selvsagt kan ikke 2 stk. 6,5 tommere avgi særlig realistisk lydtrykk i bassområde og særlig ikke i dypbassen. For at høytalerne skal ha høy følsomhet må membranene som kjent ha lavere vekt , og magnetene kraftigere, og dermed blir egenresonansen litt høyere enn normalt.

    Vi var mindre fornøyd med bredde og dybde i lydbilde. Særlig dybden var noe begrenset. Vi synes også fokus, og plassering av stemmer og instrumenter kunne vært litt bedre. Lyden ble liksom litt innesluttet og kom ikke helt "ut". Grunnen til dette tror vi kan være et overdempet rom som kan være vanskelig å unngå med så lite areal, samt uheldig plassering av høytaleren i selve rommet. Kanskje eksperimentering med andre kabler kunne hjulpet på dette, selv om vi hvet at få har prøvd så mange forsjellige kabler som eieren.

    Følsomheten er oppgitt til 97 dB / ( 1W ) men impedansen er 14 ohm, og da snakker vi heller om ned mot 91-92 db ved 8 ohm. Det kan spilles forholdsvis høyt med 16 watteren, men jeg mener av egen erfaring at høytalere med høy følsomhet også trenger kraftreserve om de skal yte det aller beste. Muligens store hornkonstrusjoner kan klare dette. Men det er vel neppe dette som er årsak til de få bemerkningene vi har til et eller særdeles vellydende anlegg. Det er faktisk slik som eieren selv sier , her er det snakk om Musikk og ikke HiFi !!!!

    Hilsen up og Ø
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Artig. :) ...og en flott rapport fra Haugalandet. Vet jo at det finnes noen gærninger der også. ;D

    Mvh. Johan - Veabu i eksil.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja dette var en morsom tråd. Må delta på et eller annet en gang jeg også.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Vedrørende "UP" og "Ø" sitt besøk hos "Xindak", kaster jeg meg på med en kommentar.

    Jeg har hatt gleden av å få komme å høre musikk hos "Xindak" gjennom en 20 års periode etterhvert.

    Det som kan sies om "Xindak" sine anlegg, er at han ikke har hvilt på laubærene på noe tidspunkt i hans musikk/HIFI karriære.

    Det er sjeldent at alt er ferdig innspilt når man tropper opp til hans lytterom (som er dedikert til dette formål). Kaffe og kaker har ALLTID blitt servert, uansett om man kommer anmeldt eller uanmeldt. Kommer man uanmledt, må man påberegne noe oppvarmingstid til anlegget.

    "Xindak" har i stadig større grad tilstrebet at det er musikken som er det viktigste, HIFI blir av han nesten sett på som et FY ord (selv om han har fått med seg de fleste paradigmeskifter innen HIFI ens utvikling fra 1960/70 tallet til i dag). "Xindak" vil ikke høre snakk om bass, mellomtone og diskant, men hvordan musikken flyter og hvilke opplevelser musikken skaper hos lytteren.

    Når "Xindak" setter på Tosca, må man påberegne hjemkomst en time senere enn planlagt, da det er vanskelig å slå av så vakker musikk lenge før den er ferdig! (en anbefaling for framtidig besøkende er å begynne med Tosca, slik at man bedre kan planlegge hjemreisen). Nå skal det sies at "Xindak" og undertegnede og undertegnedes kone, reiste ens ærend til Bergen i fjor høst for å overvære Tosca live. Jeg tror ikke dette satte en stopper for "Xindak" streben etter enda noen hakk musikkopplevelse over sitt anlegg! Dette var en fabelaktig operaforestilling vi så altfor sjeldent får oppleve. :'(

    Moralen på visa er at jeg har fått mang en god musikkopplevelse hjemme hos "Xindak" gjennom årenes løp, men sjeldent prater vi om begreper som defineres under HIFI termer. Det gjorde vi mye mer før.

    Nå er det som sagt opplevelsen av musikken "Xindak" er interessert i. Det er vel og bør være det absolutte målet for de fleste av oss som driver med denne hobbyen?

    I så måte mener jeg at "Xindak" har et ganske så hensiktsmessig oppsett nede i lytterommet sitt :) :)

    PS! hører rykter om at en 300B forsterker er på vei ut, og en 845 på vei inn....!
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    PS! hører rykter om at en 300B forsterker er på vei ut, og en 845 på vei inn....!
    Ja, jeg hører han mumler litt om 845 av og til, men det sitter langt inne når jeg spør han om har tenkt å
    skifte ut forsterkeren .... ;D

    Jeg tror forøvrig at ekstra power kan gjøre underverker hos Xindak. :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    PS! hører rykter om at en 300B forsterker er på vei ut, og en 845 på vei inn....!
    Ja, jeg hører han mumler litt om 845 av og til, men det sitter langt inne når jeg spør han om har tenkt å
    skifte ut forsterkeren .... ;D
    Nå tror jeg det er mer enn mumling..... :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    PS! hører rykter om at en 300B forsterker er på vei ut, og en 845 på vei inn....!
    Ja, jeg hører han mumler litt om 845 av og til, men det sitter langt inne når jeg spør han om har tenkt å
    skifte ut forsterkeren .... ;D
    Nå tror jeg det er mer enn mumling..... :)
    Nå tror jeg det er mer enn mumling..... :)
    :D


    Snakker med han på lørdag ? Blir det like dine mon tro ?
    De høres, nei rettere sagt, ser spennende ut !! :)

    Hvem blir nestemann ut med besøkartikkel her ?

    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    PS! hører rykter om at en 300B forsterker er på vei ut, og en 845 på vei inn....!
    Ja, jeg hører han mumler litt om 845 av og til, men det sitter langt inne når jeg spør han om har tenkt å
    skifte ut forsterkeren .... ;D
    Nå tror jeg det er mer enn mumling..... :)
    Nå tror jeg det er mer enn mumling..... :)
    :D


    Snakker med han på lørdag ? Blir det like dine mon tro ?
    De høres, nei rettere sagt, ser spennende ut !! :)

    Hvem blir nestemann ut med besøkartikkel her ?

    up
    Tror de ligner ja, men de blir ikke like. Tar nok sin tid dog, de må lages først. :(
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Tror de ligner ja, men de blir ikke like. Tar nok sin tid dog, de må lages først. :(
    Vel, han skulle arbeide på hytta i helga, så jeg får ikke snakket med han.
    Er dette en spesialutgave eller finnes de ikke på lager ?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    Tror de ligner ja, men de blir ikke like. Tar nok sin tid dog, de må lages først. :(
    Vel, han skulle arbeide på hytta i helga, så jeg får ikke snakket med han.
    Er dette en spesialutgave eller finnes de ikke på lager ?
    Nei, det er en 22 watter SET (monoblokker). Importøren tar inn kun få om gangen av dette merket, oftest forhåndsbestilte. Etter bestilling, må de lages og sendes sjøveien til Norge. Det tar noen måneder. Jeg måtte selv vente lenge og vel, trodde jeg skulle få utstyret i sommer, men dengang ei. De viste seg verd å vente på!!
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Fikk to store esker på tirsdag. Det stod Tannoy Glenair på sidene :D

    Har spilt noen time allerede ! .......Hohhh................. :eek:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det må jeg si. Gratulerer så mye. Hvilken versjon var det?
    Spennende høyttalere.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Det må jeg si. Gratulerer så mye. Hvilken versjon var det?
    Spennende høyttalere.
    Takk for det ! :)

    Det er Glenair 15. Var veldig spent på bassresonanser, oppløsning i øvre mellomtone og i de høye toner i stua mi.
    Alt innfridde pluss enorm dynamikk, supertørr og mektig bass uten buldring og bombom, utrolig sammenheng og
    homogenitet, kort sagt det jeg forbinder med god musikkgjenngivelse. Hørte igår blant annet på Harry Belafonte, The Real Thing og Frank Sinatra, samt en del jazz. Tror ikke jeg har hørt så realistisk lyd noen gang i en stue før. Kan spille svært lavt men allikevel beholde et fyldig lydbilde. Vil skrive en liten epistel i Glenairtråden når alt har roet seg litt mer ned, og høytalerne har fått noen flere timer på baken. Blir jo alltid litt oppglødd når en investering virker så vellykket. :D

    Hvordan er du fornøyd med dine nye høytalere ?

    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    bambadoo skrev:
    Det må jeg si. Gratulerer så mye. Hvilken versjon var det?
    Spennende høyttalere.
    Takk for det ! :)

    Det er Glenair 15. Var veldig spent på bassresonanser, oppløsning i øvre mellomtone og i de høye toner i stua mi.
    Alt innfridde pluss enorm dynamikk, supertørr og mektig bass uten buldring og bombom, utrolig sammenheng og
    homogenitet, kort sagt det jeg forbinder med god musikkgjenngivelse. Hørte igår blant annet på Harry Belafonte, The Real Thing og Frank Sinatra, samt en del jazz. Tror ikke jeg har hørt så realistisk lyd noen gang i en stue før. Kan spille svært lavt men allikevel beholde et fyldig lydbilde. Vil skrive en liten epistel i Glenairtråden når alt har roet seg litt mer ned, og høytalerne har fått noen flere timer på baken. Blir jo alltid litt oppglødd når en investering virker så vellykket. :D

    Hvordan er du fornøyd med dine nye høytalere ?

    up
    Grattis, forstår at gleden er stor...!
    Glenair 10 (muligens 15) og Kensington (muligens Sandringham), er nok høyttalere jeg også kunne hatt i stua :)
    Det blir spennende å høre om de blir helt sømløse etter innspilling (regner med at de ikke er det ennå).
    Liker godt spillestilen til Tannoy dual concentric. Åpen og luftig samt musikalsk, kort sagt presise! Kan spille de fleste musikktyper uten særlige kompromisser.
    Rørentusiast som jeg er, ville jeg nok også ha prøvd en god og kraftig rørsak på slike høyttalere hvis de hadde stått i min stue. ;D
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    bambadoo skrev:
    Det må jeg si. Gratulerer så mye. Hvilken versjon var det?
    Spennende høyttalere.
    Takk for det ! :)

    Det er Glenair 15. Var veldig spent på bassresonanser, oppløsning i øvre mellomtone og i de høye toner i stua mi.
    Alt innfridde pluss enorm dynamikk, supertørr og mektig bass uten buldring og bombom, utrolig sammenheng og
    homeogenitet, kort sagt det jeg forbinder med god musikkgjenngivelse. Hørte igår blant annet på Harry Belafonte, The Real Thing og Frank Sinatra, samt en del jazz. Tror ikke jeg har hørt så realistisk lyd noen gang i en stue før. Kan spille svært lavt men allikevel beholde et fyldig lydbilde. Vil skrive en liten epistel i Glenairtråden når alt har roet seg litt mer ned, og høytalerne har fått noen flere timer på baken. Blir jo alltid litt oppglødd når en investering virker så vellykket. :D

    Hvordan er du fornøyd med dine nye høytalere ?

    up
    Grattis, forstår at gleden er stor...!
    Glenair 10 (muligens 15) og Kensington (muligens Sandringham), er nok høyttalere jeg også kunne hatt i stua :)
    Det blir spennende å høre om de blir helt sømløse etter innspilling (regner med at de ikke er det ennå).
    Liker godt spillestilen til Tannoy dual concentric. Åpen og luftig samt musikalsk, kort sagt presise! Kan spille de fleste musikktyper uten særlige kompromisser.
    Rørentusiast som jeg er, ville jeg nok også ha prøvd en god og kraftig rørsak på slike høyttalere hvis de hadde stått i min stue. ;D
    Ja, kommer nok til å prøve rør igjen viss det byr seg en anledning. Men Moon 5w innehar faktisk en litt røraktig karakter og er kollosalt spenstig. Store kraftreserver og derved stålkontroll over 15 tommeren.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    bambadoo skrev:
    Det må jeg si. Gratulerer så mye. Hvilken versjon var det?
    Spennende høyttalere.
    Takk for det ! :)

    Det er Glenair 15. Var veldig spent på bassresonanser, oppløsning i øvre mellomtone og i de høye toner i stua mi.
    Alt innfridde pluss enorm dynamikk, supertørr og mektig bass uten buldring og bombom, utrolig sammenheng og
    homeogenitet, kort sagt det jeg forbinder med god musikkgjenngivelse. Hørte igår blant annet på Harry Belafonte, The Real Thing og Frank Sinatra, samt en del jazz. Tror ikke jeg har hørt så realistisk lyd noen gang i en stue før. Kan spille svært lavt men allikevel beholde et fyldig lydbilde. Vil skrive en liten epistel i Glenairtråden når alt har roet seg litt mer ned, og høytalerne har fått noen flere timer på baken. Blir jo alltid litt oppglødd når en investering virker så vellykket. :D

    Hvordan er du fornøyd med dine nye høytalere ?

    up
    Grattis, forstår at gleden er stor...!
    Glenair 10 (muligens 15) og Kensington (muligens Sandringham), er nok høyttalere jeg også kunne hatt i stua :)
    Det blir spennende å høre om de blir helt sømløse etter innspilling (regner med at de ikke er det ennå).
    Liker godt spillestilen til Tannoy dual concentric. Åpen og luftig samt musikalsk, kort sagt presise! Kan spille de fleste musikktyper uten særlige kompromisser.
    Rørentusiast som jeg er, ville jeg nok også ha prøvd en god og kraftig rørsak på slike høyttalere hvis de hadde stått i min stue. ;D
    Ja, kommer nok til å prøve rør igjen viss det byr seg en anledning. Men Moon 5w innehar faktisk en litt røraktig karakter og er kollosalt spenstig. Store kraftreserver og derved stålkontroll over 15 tommeren.
    Si ifra når du er moden for et "hjemme hos" besøk. :D :D
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Ja, du skal ikke se helt bort fra det. :D

    Synes jeg må få spilt dem inn litt mer. Har opptatt med barnepass i hele helga ( ungdommene var på cupkampen ), så da gikk de timene til helt andre ting ! ;D

    Men, finnes det virkelig ingen andre her på Haugalandet som kan bidra med stoff ???? ::)


    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Kommer snart en "hjemme hos" reportasje hos en garvet audiofil haugalending!! Vent i spenning!

    Dr.Evil
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos "VINYL-ILS"

    Mandag den 19/11 i det Herrens år 2007, avla to hifi entusiaster (RL og Dr.Evil) et besøk hos en garvet audiofil på Haugalandet. Han ønsker å kalle seg "Vinyl-ils". Besøket deles på to innlegg fra undertegnede, da bildefilene blir for store for et innlegg.

    Som en ser av det første bildet, bør en forklaring på dette kallenavnet være unødvendig, da "Vinyl-ils", istedet for å selge vinyl samlingen sin som så mange andre, har han utvidet den betraktelig siden CD-spilleren skulle "overta" på 1980 tallet.

    Flere tusen LP-plater har det blitt, det meste klassisk. Som en ser av bilde 2,3 og 4, er det GRAMMOFONEN bestående av en Oracle Delphi (modifisert), en Graham 2,2 arm med en Lyra Helikon mc pickup, stepup-trafo E.A.R. mc3, som er sentral i "Vinyl-ils" sitt anlegg.

    Etterhvert har han også skaffet seg nymotens cd-spiller, her i form av den analog-lydende Lector cdp 7 tl med NOS Telefunken ECC-801C LL rør.

    Forforsterker er; Audionote "The preamp kit" som er koblet til monoblokkene; Aronov LS-9100 m/ KT88 EAT rør (4 pr. kanal). Disse yter 110 w pr. kanal.

    Høyttalerne er; Martin Logan Sequel II, elektrostat-hybrider.

    Av kabling kan det nevnes at på strømsiden dreier seg om; Xindak FP-Gold (7stk.) koblet til en; Nordost Thor strømrens.

    Videre Nordost "Tyr" og "Valhalla" interconnect og "Black magic" høyttalerkabler.

    Dessuten har "Vinyl-ils" en; Tandberg tuner koblet opp som han hører "alltid klassisk" på.

    Rommet er i kjelleren på "Vinyl-ils" sin enebolig. Det er på 35 m2, er ca. 8 meter langt og 4-6 meter bredt (vinkelstue).

    Rommet består både av harde (mur, tre) og myke (tepper o.l.) materialer, samt en flott murvegg / skorstein som "Vinyl-ils" selv har murt (bilde 9).

    Høyttalerne er plassert noe asymmetrisk i rommet, 1/3 ut fra bakvegg, står ganske tett opp mot sideveggen(e), godt og vel 2 meter fra hverandre.


    Kaffe og kaker er servert, hvordan låter dette da mon tro?....
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    På besøk hos "Vinyl-ils"

    Det ble spilt og lyttet til både CD og vinyl denne kvelden, bl.a. Rolf Lislevand (CD) "Jul i gammel tid", Beethovens fiolinkonsert m/ Heifetz, Muneh (vinyl), Gil Evans "New bottle old wine" (1958 -180g) og Saint Saens "Oratorio de Noel" (1981) som avluttet seansen.

    Lytteinntrykkene baserer seg på denne kvelden, samt tidligere besøk hos "Vinyl-ils" og komparentopplysninger....!

    De gjennomgående inntrykkene av lyden var en fabelaktig gjennomsiktighet i lydbildet. Både instrumenter og vokalister var plassert i et "åpent" rom med klart definert akustikk både fra vegger, tak og gulv i opptaksrommet / konsertsalen.

    Plasseringen av utøverne var også svært realsitisk gjengitt, hvor integreringen av direkte og indirekte lyd / akustikk bidro til å gjøre totalinntrykket svært virkelighetstro.

    Lyden og klangene fra instrumentene var også frie for "korn" som så ofte er et problem.

    Hvilke komponenter som bidro til dette inntrykket kan vel diskuteres, men elektrostatene samt de svært transparente Valhalla / Tyr kablene betyr nok en del.

    Størrelsen på instrumentene virket også veldig realistisk.

    Presisjon og "fokus" var også noe som framstod svært bra. Dette var kanskje tydeligst på cd...? 

    Videre var utklingningen til instrumentene svært god. REALISTISK, skrev jeg i notisblokka.

    "Var det forskjell på cd og grammofon"? ...er vel et spørsmål flere stiller seg.
    JA det var det, blir svaret som begge besøkende var enige om.

    På vinyl var alt en anelse større og mer organisk. Integrasjonen av direkte og indirekte lyd var også en anelse mer realsitisk på vinyl. Romklangene virket "søtere" enn på cd, som i sin tur virket litt mere "hermetiske" i direkte sammenligning.

    Selvfølgelig må vi ikke glemme at det sannsynligvis var stoooor forskjell mellom opptakene, SAMT; kablingen til grammofonen var vesentlig bedre /dyrere enn til cd. Var det primært forskjeller mellom "Vallhalla" og "Tyr" vi var vitne til?....

    Da må vi ty til vår hukommelse fra tidligere besøk hos "Vinyl-ils", før disse kablene gjorde sin entrè. Også da kunne en høre tilsvarende forskjeller, om ikke i samme grad, men; ved èn tidligere anledning, var flere av oss enige i at cd-spilleren trakk det lengste strået!! Hva som kunne være årsaken til det skal jeg ikke spekulere i.

    Men, men, var der ingen svakheter med "Vinyl-ils" sitt anlegg?

    Svaret må vel bli; -selvsagt. INGEN anlegg er fritatt svakheter. INGEN!

    Det hersket litt uenighet hvorvidt fundamentet og kroppen i musikken kunne bli bedre. "Vinyl-ils" fortalte at han har eksperimentert en god del rundt dette, og ofte kunne for mye bass bli et problem.
    Likevel var der innsigelser på dette området.

    Klangfarger både oppover og nedover i frekvens, var ganske bra, men kunne muligens også bli mer uttalte.

    Mikrodynamikken var svært fin, men muligens kunne makrodynamikken vært bedre, spesielt i øvre bass / nedre mellomtone...(?), litt for "lite" i presens området vil enkelte hevde. Kan det være at høyttalerne har litt problemer med overgangen fra bass til elektrostat del? Har ulike komponenter "identiske" styrker og svakheter som forsterker / undertrykker hverandre?

    Likevel, til den musikken "Vinyl-ils" spiller (det er utvilsomt MUSIKK "Vinyl-ils" er mest interessert i, det har han alltid vært!!! Anlegget er bare et kjekt redskap man kan bruke penger på...), låter det ganske så STORSLAGENT!

    Etter å ha avsluttet kvelden med Saint-Saens "Oratorio de Noel", hadde vi alle et salig uttrykk i ansiktet!!

    Det var på tide for RL og Dr.Evil å ta turen hjem. En fin kveld hadde vi hatt, med gjestrihet, god mat, god lyd og sist men IKKE minst; GOD MUSIKK!!

    Takk for besøket "Vinyl-ils". Det var en fornøyelse. Vi vil gjerne komme tilbake ved en senere anledning!!


       Hilsen
    RL og Dr.Evil





     
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Hei

    Flott reportasje fra besøk hos Vinyl-ils !

    Etter mange års hyggelig kammeratskap kan jeg skrive under på at her har vi en seriøs entusiast som hele tiden søker mot et mål om "ekte musikkgjenngivelse" og hans tekniske innsikt er også imponerende. Servering og gjestfrihet er alltid på topp og jeg gleder meg alltid til å besøke Vinyl-ils. :)

    Skal jeg sette fingeren på noe av det som tildels var nevnt av Dr.Evil, må det være bassgjenngivelsen som er litt volumiøs i 50-80 Hz område og etter min mening ikke tørt nok her. Litt av dette problemet kan være resonans i rommet. Kanskje justering av høytalerplasseringen kan hjelpe noe på dette, eller og disfusere i romhjørner. Et annet problem er etter min mening at enkelte instrumenter i visse tilfeller kan "vandre" litt opp og ned i lydbilde i visse frekvensavsnitt. Dette har jeg faktisk også hørt på nyere utgaver av ML. produkter. Ellers må jeg si meg enig i Dr.Evil og R.L. 's opplevelse av dette interessante musikkanlegget.

    Pst ! Etter lytting på Saint-Saens "Oratorio de Noel" hos Vinyl-ils gikk jeg til anskaffelse av CD utgaven ( Proprius PRSACD 9057), av dette utrolig flotte opptaket/verket. Kan forøvrig kjøpes hos Naxos-Norge, og anbefales på det varmeste. :D

    Hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi bor innenfor en radius på 20 km de fleste av oss!
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Tror vi bor innenfor en radius på 20 km de fleste av oss!
    Er det mulig å høre musikkanlegget ditt en kveld ? :)

    Hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    Dr.Evil skrev:
    Tror vi bor innenfor en radius på 20 km de fleste av oss!
    Er det mulig å høre musikkanlegget ditt en kveld ? :)

    Hilsen up
    Klart det, jeg kunne tenke meg å høre ditt også! :D :D Er spent på de nye Tannoyene!!

    Har det litt travelt for tida, men får forhåpentligvis bedre tid etterhvert.
    Holder også på med en bildereportasje fra en annen audiofil Haugalending for tiden.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Musikk, musikk, MUSIKK!

    Hvordan skal man beskrive et musikkanlegg som til de grader er spesiallaget etter alle kunstens regler, for å lage en musikkopplevelse så genuin og så demonstrativ, at ord blir en stor begrensning for de opplevelser det er mulig å få i løpet av noen timers besøk hos en av Haugalandets, for ikke å si en av Norges mest kompromissløse HIFI entusiaster? Hvordan er lyden av et anlegg til godt over en million norske kroner?

    Tirsdag den 22 januar 2008, tok Hr. Xindak og Dr.Evil turen til en svært sympatisk og ydmyk HIFI entusiast som vi vil kalle UNG-GAKU.
    Ung-gaku har holdt på med hobbyen sin i rundt 20 år, han begynte så smått med en NAD 3040, fortsatte å stige i gradene gjennom 80 og 90 tallet, til drømmen om Audio Note ble realisert for noen år siden. Først med forforsterkeren M-6 og AN høyttalere, for så å bli en av de ytterst få og priviligerte, som har æren av å eie en ekte Audio Note Ongaku!! Dette er i følge de aller fleste som har hatt æren av å teste den, blitt utropt til en av verdens absolutt beste forsterkere, hvis en har høyttalere som ikke krever for mange watt.

    Kvalitet koster heter det, og i et review jeg kom over på nettet for noen måneder siden, er en veiledende pris på ”2006 modellen” Ongaku, 79 350 USD (!), skjønt veiledende er villedende, fordi det finnes ikke noe lager eller averteringer av disse forsterkerne. De håndlages i noen få eksemplarer, og de blir ”revet” vekk før de er ferdig laget.
    Etter det jeg har fått opplyst, er dette eksemplaret det eneste i skandinavia.

    Ongaku er egentlig en integrert Single Ended Triode forsterker, som har vært produsert siden 1970 tallet, av det danske HIFI geniet Peter Quotrup.
    Den yter godt og vel 25 watt per kanal, og baserer seg på RCA 211 utgangsrør. Alle rør på forsterkeren er av den ekstremt sjeldne typen, og hvis de byttes ut til noe alternativt, hevder de fleste at lyden blir garantert dårligere, da konstruktøren har brukt 1000 vis av timer til nettopp å sette sammen rør som matcher perfekt sammen. Det betyr i praksis, gamle og sjeldne rør som er perfekt matchet.
    (Det kan jo være en nedtur for rør-tweakere og hypomane HIFI entusiaster som kun kan sette seg ned å høre på musikk. Til og med biasen i forsterkeren er ”automatisk” ,…….jeg klør i fingrene allerede…).



    Det er ikke bare forsterkeren som er bra i anlegget til Ung-Gaku, ALT er bra!! Fra spenningsstabilisatorene i naborommet, lytterommet, strøm, rack, CD, pre, , kabler og ikke minst høyttalerne.

    Foruten Ongaku, består anlegget i en et Teac P-30 cd drivverk, en Audio Note Dac 3 signature DAC, en Audionote M6 forforsterker, flere Dillenhøfer strømrens filtre, dyre og sjeldne sølvkabler, som jeg ikke husker navnet på i farten, osv. osv.

    Etter å ha krøpet rundt med stativ og kamera, klarte jeg nesten ikke å vente til å sette meg i godstolen for å høre hvordan dette spilte!

    Hvordan låter så dette?
    Her kunne det vært fristende å ta fram fremmedord, psykologiske formuleringer, superlativer osv. osv.
    Jeg velger heller den mest presise beskrivelsen jeg kan komme på for å beskrive dette anlegget; Musikk, Musikk, MUSIKK!!!!
    Du verden for en evne til å grave fram de utroligste musikalske nyanser som finnes i CD-platene!! Det er fryktelig vanskelig å ikke klare å høre på musikken gjennom dette anlegget! Det er fryktelig vanskelig å konsentrere seg om lyden! Det er fryktelig vanskelig å dissikere lyden til å bestå av bass, mellomtone, diskant, dynamikk, klangfarger, detaljer og hva det måtte være!

    Det høres ut som en klisje, men hvis dere tviler på det, kan jeg garantere dere at det er oppriktig! Dette må være en av de aller beste musikkformidlerne som kan kjøpes for penger!
    Svært motvillig måtte jeg overlate ”sweet-spoten” til Hr. Xindak, etter å ha hørt 4 lange klassiske kutt, som bestod av en strykekvartett, symfoni, opera og pianokonsert.
    Heldigvis likte Hr Xindak seg enda bedre bak i rommet, så jeg fikk ”plassen min” tilbake etter et par kutt.

    Hvis jeg MÅ beskrive lyden, må det bli noe som; ekstrem nøyaktighet, utrolig fokus, nesten klaustrofobisk faktisk, - flere ganger tok jeg meg i å tro at jeg hørte på mono opptak, men fant ut etter hvert at det var et fokus de fleste bare kan drømme om!
    Treinstrumenter i alle varianter fremstod som helt realistiske. INGEN antydninger til hardhet og metallisk lyd, når det ikke skulle være det.
    Til slutt dro vi frem en orgelplate, hvor orgelbyggeren gjorde opptak av orgelet etter at det var bygd, og undertegnede har øvd på dette en rekke ganger. Her tenkte jeg, skal det bli lett å finne svakheter. Men nei, bortsett fra en noe lett gjengivelse som sannsynligvis primært skyldes uinnspilte høyttalere / strømforsyninger, var dette svært realistisk.
    Det eneste lille aberet jeg klarte å gulpe opp, var at flygel manglet noe av sitt realistiske fundament, sannsynligvis også på grunn av ikke helt innspilt utstyr, samt at opptaksrommets atmosfære ikke var like opp i dagen som for eksempel via elektrostater.

    Dette anlegget må være noe veldig nært et endelig mål for alle som er glad i musikk, og som har noen høvdinger å bla opp.

    Jeg vet at Ung-Gaku sitter i timevis og noen ganger i dagevis foran dette anlegget og nyter musikk (det har til og med hendt at han har overnattet i lyttestolen….!). Hr. Xindak og undertegnede, hadde planlagt en relativt kjapp lytteøkt samt fotografering hos Ung-Gaku, men vi endte opp med å drikke vin, spise snop, drikke kaffe til langt ut på natt!!

    Tusen takk for oss, vi kommer gjerne tilbake når du har spilt inn høyttalerne…!




    Hilsen
    Hr.Xindak og Dr.Evil
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Her sees de nye og ultradyre Audio Note AN-E / SEC Signature. Eksternt delefilter er obligatorisk. Det viste seg å være vanskelig å fotografere disse høyttalerne, da vi fikk uønskede reflekser fra omgivelsene. Kan det være at de 7 lagene med lakk fanget opp det meste av omgivelser?


    Slik er LYSET av en million...


    Nærbilde av Ongaku


    Kabler og strøm....


    Godstolen


    Naborom
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn