Hifi for "Medlemmer" - en guide til hifijungelen.

• Trådstarter Tralle_Tonekontrol
  • Startdato
T

Tralle_Tonekontrol

Gjest
Med tanke på at jeg har hele 28 innlegg tenkte jeg at jeg skulle være behjelpelig ovenfor de øvrige ”Medlemmene” på forumet med å forklare litt om utstyr og teknikk. Samtidig vil jeg gi litt tips og veiledning i utstyrsjungelen.

Jeg tenkte på å poste i ”Tech-hjørnet”, men ville vel da miste en del av den naturlige målgruppen.

Effektforsterker:
En firkantig greie som gir den høyeste lyden. De kan være røde, svarte, blå… Ja, alle farger du kan tenke deg.

Effektforsterkeren er lett å kjenne igjen, da den som regel er den tyngste boksen.

Klasse A er de varme, klasse B de som er kalde og klasse AB de som er smålunkne. Hvilken klasse du tilhører avgjøres ved å ta på den.

Det finnes også noen bokser med rør, men husk da på at det ikke akkurat er rimelig å tilkalle rørlegger, om poden skulle være så uheldig å tukle med dem.

Effektforsterkeren har til oppgave å filleriste høytalerne skikkelig.

Hvor høyt den kan spille pent oppgis ofte i watt, som er et mål på dB per m2.

Det er ikke lenger slik at desto mer watt, desto bedre. Slik var det før. Har du 9 watt, er det som regel mye bedre enn 500 watt, det spiller akkurat like bra!

Men hvis du har en høyttaler som liker watt, da kan det spille litt bedre med mange watt, forutsatt at strømgjennomstrømmingen er svært stor (500V eller mer), eller du rett og slett gir blanke faen.

Forforsterker:

En firkantig greie, som på en måte bestemmer over forsterkeren via kabel, derfor også benevnelsen kontrollforsterker.

Nå er ikke dette helt presist, for det er egentlig du som har kontrollen ved å trykke på knottene. Noen har til og med en fjernkontroll slik at du slipper å fette ut forforsterkeren med fingrene. Da får du (i normale tilfeller) mer lyd på å trykke på +, eller mindre ved å trykke på –.

Forforsterkeren er som regel aktiv, eller passiv. Aktiv er de som gjør noe med lyden, for eksempel får Mariah Carey til å låte bra. Passiv er den om den ikke gjør noe i det hele tatt, dvs. formidler Mariah i all sin elendighet.

Aktive forforsterkere er de beste, men det er allikevel noen som sier at de passive er bedre, særlig i kombinasjon med en rør-, eller transistorforsterker. Aktive forforsterkere passer ikke så bra sammen med passive effektforsterkere.

I noen tilfeller kan den passive – eller aktive – forforsterkeren være gjemt inne i cd-spilleren (!) og da trenger man ikke forforsterkeren. Dette er en lur ting som nå i det siste har blitt teknisk mulig, ikke minst grunnet komponenter utviklet av forsvarsindustrien.

Den klare ulempen med løsningen er at du ikke får så mange knapper å trykke på og færre blå lys. En fordel i festlige lag, vil nok mange si, men ellers ikke særlig imponerende.

En CD-spiller trenger du uansett, men her er meningene delte.

Integrert forsterker:

En firkantig greie som inneholder både en forforsterker og en effektforsterker. For å si det slik, kan man tenke seg en effektforsterker og en forforsterker stappet ned i samme firkantige greie og da systematisk etter hverandre. Du vil imidlertid neppe se to bokser inni hverandre, det er i hvertfall hva mine kilder opplyser.

Integrerte forsterkere kan også være røde, svarte, blå. Til forskjell fra andre leveres de også metallisk utseende, noe som er et særtegn.

Rent praktisk vil vel en integrert veie litt mer enn en effektforsterker, men samtidig være lettere enn separate, så integrerte passer vel best de som er opptatt av lav vekt.

Poenget er at du kun får en boks å forholde deg til og ikke to, noe som er hendig. Du får imidlertid ikke like mange knapper, da du taper en såkalt ”power-svitsh”.

Ulempen med integrerte forsterkere er også at du slipper å bruke penger på signalkabler.

Cd-spiller:

En firkantig greie hvor du legger cd-platene inn i en skuffe i fronten. CD-spilleren har til formål å lytte seg frem til musikken som er stiftet fast i CD-plata og stappe den inn i forforsterkeren og så inn i forsterkeren, eventuelt i den integrerte, som - som sagt ovenfor - inneholder begge deler.

For å skjønne sammenhengen i hele systemet, bruker jeg ofte å forklare det slik at musikken går ut fra cd-spilleren som en hvisking, ut fra forforsterkeren som dannet tale og ut fra forsterkeren som et feststemt brøl.

Noen cd-spillere spiller i dag bare cd, noen spiller finere cd’er og noen spiller såkalte super-cd’er. Super-cd-spillere er super-dyre, så du bør nok se to ganger i pengeboka før du river ut en slik!

Kabler:
Dette er ledninger som går mellom de firkantige greiene. Kabler er viktige, da de enkelte komponentene ikke kan ”snakke sammen” uten.

Kabler finnes i følgende varianter: strømkabler, signalkabler og høyttalerkabler. Som navnene indikerer, er de totalt forsket, utviklet og dedikerte til hver sin oppgave.

I hver gruppe leveres de som teflonbelagte, solid-core, multicore, skjermede, tvinnede, spantede, skrudde, vridde, knadde, innbrente, utbrente, assymetriske, hyperlitze, inter-stellare og potente versjoner. Enkelte leveres også dyppet i unevnelige væsker for å unngå flanketransmisjon.

Det viktige er at hver enkelt kabelkombinasjon har sin helt spesielle og svært lett gjenkjennelige spillestil!

Du bør derfor legge pengene i en god kabel, dvs. en svært, svært dyr kabel, som er superrask og som ikke forstyrrer det akustiske signalet.

Det akustiske signalet er et signal – bølger - som går frem og tilbake mellom komponentene, rommet, strømuttaket og dine ører, og kan havne hvor-som-helst om ikke kabelen er av god kvalitet. En kar på Toten opplevde for eksempel at det akustiske signalet havnet i brødristeren på et ellers ok anlegg.

Kabelen bør som sagt være dyr og grunnene til dette er normalt forklart på produsentens hjemmeside på en meget lettfattelig måte.

Høyttalere:
Dette er boksene som lyden kommer ut av.

De finnes i polare og bipolare, aktive og passive, dynamiske og udynamiske, elektrostater og hybrider, maniske og depressive, osv, osv. Poenget er å finne en lyd du liker, dvs. en lyd som er nøytral, men farget etter din smak. Valget beror således på din musikksmak.

Liker du alt fra klassisk til heavy-rock, bør nok en dynamisk, passiv, elektrostat stå høyt på ønskelisten. Liker du imidlertid alt fra syngedamer til akustisk rock så bør nok du se etter en bipolar, aktiv løsning. Er din musikksmak kun begrenset til vokale ensembler, bør du nok se etter en manisk, hybridløsning. Horn finnes også, men det er det kun noen som liker, og da for alt fra klassisk til heavy-rock.

Plassering av høyttalere er viktig. Av egen erfaring vil jeg nok si at det ihvertfall er en fordel å plassere dem i samme rom, men ellers er det neppe noen regler.

Matching:
Veldig viktig, ofte beskrevet som den egenskap at ting låter forskjellig alt ettersom hvilke ting som kobles sammen. Det er for eksempel allment kjent at det blir ”bråk”, om du matcher en passiv forforsterker med en forsterker i klasse AB og dyre kabler. Prøv da å bytte ut forforsterkeren i en klasse A, gå ned på kabelprisen, bruk en hyperlitzløsning, bytt til elektrostat, osv.

Vær heller ikke redd for å tenke utradisjonelt! Eksperimenter for eksempel med å kjøre urenset strøm direkte inn i høyttalerne via CD-spilleren, osv. Søk råd hos forhandlerne, de har bestandig gode råd å gi deg, i hvertfall i forhold til reklamasjoner.

Oppsummering:
Ja, dette har nok vært tung lesing for de med færre innlegg og som ikke er like teknisk oppegående.

Selv om disse grunnleggende ferdighetene om utstyret er viktig, er det nok min oppriktige mening at alt koker ned til god musikksmak.

Husk, det er du selv som skal lytte til anlegget! Har du ikke god musikksmak, hva nytter da allverdens teknikk?

Da blir du sittende å lytte til musikk du ikke liker selv en gang!

Takk!

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Sv: Hifi for "Medlemmer"

Takk skal du ha! Har flere innlegg enn deg, men fant faktisk allikevel endel nyttig her ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm
Sv: Hifi for "Medlemmer"

Mr. Nelson, Mr Nelson.. Det var jaggu godt å få dratt på smilebåndet før jeg skal krype til køys. :). Du får sagt det, det er det ikke noe tvil om.. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Hifi for "Medlemmer" - en guide til hifijungelen.

Nais vånn :D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

God morgen, mr. Nelson,
Jeg må si at jeg liker stilen din! Hva angår alderen din, har jeg ikke helt bestemt meg om du er 15 eller 50.... Tanken på å fylle opp en hel tråd med egne innlegg synes jeg var original, de fleste av oss her ønsker jo en viss form for feedback ;D
mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Takker Mr. Nelson.

Nå sparte du meg for masse arbeid.
Innlegget ditt er skrevet ut og forevist madammen.......... ;D
Tusen takk igjen!! ;)

tkr-
Når det gjelder alder på Mr. Nelson, tipper jeg avarten hans kan gi oss en pekepinn.
(for oss som er vokst opp med Pernille og Mr.N, Pompel og Pilt samt Romlingane vet at bare det å ha kommet videre i livet, er en seier i seg selv ::) :))

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Dear Mister nelson....

Takker for fin innføring

Kan nesten tro du har vert i amerika en stund.... ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Dette var veldig informativt Mr.Nelson. Til tross for alle min innlegg var det mye nytt for meg å lære her. Spesielt syntes jeg dette med fargene på forsterkerne var interessant, dette ante jeg virkelig ikke, jeg som trodde de bare kom i svart og sølv… Alt hva jeg har gått glipp av…
Ellers synes jeg at dette med fargene på lysene og displayene på disse forskjellige kassene ofte er lite gjennomtenkt. Når man først bryr seg med å sette på disse små lysende lampene, hvorfor er de ikke i fine farger som passer bedre sammen med displayet? Man blir jo ofte sittende å stirre på dette, lett irritert, fordi det er ganske iøynefallende, og skal displayet først være blått, så kan de da vel for guds skyld være fint blå, og matche lampene rundt.

Og så er det dette med av-på-bryterne. Kunne skrevet en avhandlig om bare det. Når man skal plassere en bryter på en boks, hvor er da mest logiske plassering? Midt foran, lett synlig? Nei.
Bak? For amatører. Det har visst gått sport i å plassere bryteren på den minst logiske plassen, sånn at man må fikle rundt, med fare for å ødelegge noe, mens man leter. Og tidvis finner man ikke noen i det hele tatt, for noen har bare bryter på fjernkontrollen. Og hvor er den? Eller, hvilken er det? Og hva skjer om man holder litt for lenge ned den knappen man tror det er? Jo da kommer man inn i en eller annen modus, med fare for å stille inn noe man trengt tatt burde holdt seg langt unna.

Jeg er så glad for at jeg har ipoden min så også jeg kan få hørt litt musikk .

Men ulempen er jo som du nevner at jeg ikke får brukt noen penger på signalkabler. Men jeg kan vel kjøpe meg en bare sånn for pynt?? Er signalkabler de fineste kablene?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Komponenten skrev:
Jeg er så glad for at jeg har ipoden min så også jeg kan få hørt litt musikk .

Men ulempen er jo som du nevner at jeg ikke får brukt noen penger på signalkabler. Men jeg kan vel kjøpe meg en bare sånn for pynt?? Er signalkabler de fineste kablene?
Om du savner ledninger, kan du jo kjøpe deg denne elegante, men etter sigende meget gode forsterkeren, som vil passe som hånd i hanske til din iPod.
Du trenger en ledning mellom disse :)
Og da får du endelig bra lyd også ;D

Ledninger og kontakter kan du få så dyre som du bare kan drømme om.....så da vet du det ;)

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest

Komponenten skrev:
Men jeg kan vel kjøpe meg en bare sånn for pynt?? Er signalkabler de fineste kablene?
Ja, du er her inne på et svært interessant emne, som jeg dessverre ikke fikk tid til å utdype i det opprinnelige innlegget. Dette er også noe jeg har fått uttallige PM’er om siden i går. Så her synes det å være en god del usikkerhet ute og går.

Jeg synes signalkabler er desidert penest og mest anvendelig. Til jul kjøpte jeg for eksempel en 50 cm Nordost Valhalla til min kjære. Så monterte jeg en ”han” og ”hun” plugg i endene og vips: Et svært kledelig halssmykke. Tror ikke det har vært en fest uten at hun har brukt det. Senere på kvelden har ”smykket” også vært koblet opp på anlegget, til gjestenes forskrekkelse og samstemte hakeslepp.

Jeg tror nok allikevel ikke jeg ville valgt kablene med de svære boksene på. De er ikke pene.

Et annet emne som jeg har fått uttallige henvendelser om, er separate forsterkere, kontra integrerte, med tanke på vekt.

Jeg har selv en integrert forsterker i det øvre prisleie. Den har vært en fryd å ha med seg på turer i skog og mark. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det hadde vært å bære med seg separate. Betegnende nok tror jeg også romferga leveres med integrerte forsterkere som standard, så NASA har nok også ytt et betydelig bidrag til at man i dag har dette tilbudet. Så er vekt et tema, gå for integrert.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Vekt er definitivt et interessant tema, men jeg er i grunn mest opptatt av min egen vekt, jeg har ikke tenkt så mye på vekten til forsterkerne, for det er ikke jeg som bringer dem til og fra postkontoret. Men om jeg tenker på meg selv som en integrert komponent kan jeg kanskje godta at vekten går litt opp?

En annen ting er jo plassen. Nå tenker jeg ikke først og fremst på plassen selve boksene tar, men de 3-4 m3 den såkalte originalemballasjen okkuperer på loftet, her er det mye plass å spare på en integrert forsterker. Har man en liten leilighet så vil jo store deler av dyrt kjøpte m2 bli brukt til oppbevare tomemballasje, kanskje det hadde vært en ide’ om man her hadde tenkt litt alternativt, og produsert originalemballasje som kunne brukes som møbler i påvente av neste utskifting? Sofa f.eks? Eller kommode? Så putter man bare boksen i skuffen og sender videre.

Smykkekabel hørtes fint ut, de kommer vel i sølv, (kanskje gull og) disse? Så har man vel noen som kommer med noe blått lys…det kan man jo late som er safirer.. dette høres lekkert ut.

Kanskje jeg kan bruke en sånn kabel til å henge ipoden rundt halsen, så blir det et ekstra fancy smykke, og nyttig at på til? :)

Trenger jeg forsterker til ipoden? Og jeg som trodde den virket helt fint som den var. Der ser du hvilken peiling jeg har. :-[

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Komponenten skrev:
Trenger jeg forsterker til ipoden? Og jeg som trodde den virket helt fint som den var. Der ser du hvilken peiling jeg har. :-[
Klart du trenger! ::) ;D

Som den komponenten du er, teller jo hver del som er tilgjengelig ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Sukk! Og jeg som var så fornøyd...her kommer kjøpepresset...

Og før jeg vet ordet av det sitter jeg smilende med Martin Logan, Conrad Johnson og Mark Levinson ved min side og tror at jeg ikke kan leve uten... ;D ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Å, jeg tror at som den oppegående personen du nok er, så står du imot et slikt press.
Men det er klart, at om du tenker "bigamistisk" på det, så bør det vel klareres om Martin, Conrad og Mark får plass under samme tak.
Det spørs om du fint må leve uten..... ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Komponenten skrev:
Sukk! Og jeg som var så fornøyd...her kommer kjøpepresset...

Og før jeg vet ordet av det sitter jeg smilende med Martin Logan, Conrad Johnson og Mark Levinson ved min side og tror at jeg ikke kan leve uten... ;D ;)
:eek: :eek: :eek:
Du har appetitt på menn, skjønner jeg...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

BT, nå prøvde jeg å være taktfull i mitt ordvalg her.....men ok, du fikk sagt det :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Mr. Nelson glemte å forklare forskjellen på duppeditter og komponenter, jeg forstår det er mye uvitenhet angående dette området. :eek:
Duppeditter er fulle av egenrådighet til tross for en ofte noe beskjeden fremtoning. De er litt som hamsterne, liker seg best alene, singellivet er definitivt tingen for duppedittene. De er fulle av selvtillit og innstillingen er alltid “klarer selv” Dette er grunnen til at man nå har mobiltelefoner som også kan ta bilder, spille musikk, høre radio osv… Duppedittene ser lyst på livet og er ukuelige optimister. :D

Når det kommer til oss komponenter så er det noe helt annet. Kanskje fremsår en del av oss som prangende og svært selvsikre, men skinnet bedrar. Vi er flokkdyr, alt mindre enn 4 anser vi som ensomhet og vi føler oss utilstrekkelige. Brødrene Logan får ikke utrettet mye på egenhånd, de blir stumme som østers kun i eget selvskap, men kom igjen når de får besøk av et par av kompisene sine, da er lydnivået og selvtilliten noe helt annet.
Blant oss komponenter er det også en stor grad av sjalusi, usikkerhet og konkurranse. Vi står alltid i fare for å bli skiftet ut om vi ikke strekker til. Dette tar på selvtilliten, og vi skuler på hverandre og lurer på hvem som er det svakeste ledd. Miljøet er ofte ganske dårlig, dessverre forekommer det også en viss grad av mobbing og utfrysing. :'(

Akk, den som kunne vært en fri og lykkelig duppeditt. 8)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.866

Komponenten skrev:
Mr. Nelson glemte å forklare forskjellen på duppeditter og komponenter, jeg forstår det er mye uvitenhet angående dette området. :eek:
Du tar helt feil. En komponent kan bestå av opptil flere interessante duppeditter. ;D ;D

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

En god veildening fra Mr. Nelson

En artikkel postet av Einstein (guest) fra gamle HifiSentralen i 2004 burde også være obligatorisk lesing for alle nye medlemmer og andre lydinteresserte: For en bedre forståelse

En meget nyttig ordliste! Meget leseverdig ! ;D ;D ;D

Svein

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22

Svein_B skrev:
En god veildening fra Mr. Nelson

En artikkel postet av Einstein (guest) fra gamle HifiSentralen i 2004 burde også være obligatorisk lesing for alle nye medlemmer og andre lydinteresserte: For en bedre forståelse

En meget nyttig ordliste! Meget leseverdig ! ;D ;D ;D

Svein
er vel samme karn som har skrevet denne hvis jeg ikke tar helt feil. utrolig bra ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Ser ut som den "gamle" Mr.Nelson har navnet Einstein ja.

Utrolig bra innlegg begge to. Rot i yttergangen... ikke ante jeg at slikt påvirket lyden, ikke rart det blir så sure miner når det er rot i gangen... ;)

Neste gang jeg ødelegger noe skal jeg bare si at jeg tweaket, høres mye bedre ut det. ;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5

Genialt. Sikkert mange som føler seg truffet.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2

Komponenten skrev:

Utrolig bra innlegg begge to. Rot i yttergangen... ikke ante jeg at slikt påvirket lyden, ikke rart det blir så sure miner når det er rot i gangen... ;)

Neste gang jeg ødelegger noe skal jeg bare si at jeg tweaket, høres mye bedre ut det. ;D
;D ;D

Du lærer fort kompo..

Men du må ikke Lære det vekk til noen..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

DYNAMIC1 skrev:
Komponenten skrev:

;D ;D

Du lærer fort kompo..

Men du må ikke Lære det vekk til noen..

Nei er du gal, enkelte typer kunnskap holder man så klart for seg selv. :D

Forøvrig så tweaket jeg gardinene her i fjor, de ble helt klart annerledes, mange vil også si bedre. I alle fall lettere å se ut vinduet uten å ta bort gardinet først.

Av og til tweaker jeg med vaskemaskinen og. Sånn at klær kommer ut med en annen farge, eller annen størrelse enn da de ble puttet inn.

Når jeg tweaker med anlegget derimot... da er det ikke alltid like populært. Der trenger jeg litt mer øvelse skjønner jeg. Bare til å prøve seg frem litt og se hva som skjer, for at noe skjer, det er det ikke tvil om. ;D

Topp Bunn