toref skrev:
Skjønner jo forskjellen på standard PA og hifi. Jeg er mer interessert i hva som er mulig å få til. For rent prinsippielt skal det vel ikke være noe i veien for å gjenskape "live" lyd i ei stue? For mange typer musikk er "live" lyd det samme som virkeligheten. Jeg skjønner jo at akustikken, spesielt problemene med små rom og bass, kanskje er verre i vanlige stuer enn i et konsertlokale. Men man bruker jo mye EQ "live" også?
Det jeg vil fram til, tror jeg, er at teknologien for å gjenskape virkeligheten (dvs. "live" lyden) er der og at det dermed ikke er noe problem å få dette inn i stua/lytterommet. Jeg skjønner jo at man ikke trenger 100KW i ei stue, men det finnes vel volumknott på PA forsterkere også?
I tillegg er det, som du nevner, mange dårlige opptak. Mye kompresjon og annen faenskap, men det påvirker ikke argumentene mine for at det skal gå an å gjenskape virkeligheten i stua mi.
Mvh
Beklager, da har jeg nok misforstått deg litt. Jo, teknikken er nok på plass, men jeg tror nok at en musiker på full tilt i en livesituasjon spiller ganske annerledes enn i en studiosituasjon og dermed er det kanskje den "menneskelige" og rent fysiske faktoren som spiller mest inn. Og for musikeren handler det mer om energi og samspill, enn om lyd, det er lydmannens oppgave.
Husk at oppe på scenen hører man ikke det samme som de foran PA'en hører.
Derfor tror jeg det er umulig å gjenskape den ordentlige live-følelsen hjemme, fordi det ikke bare handler om lyd, men mange andre faktorer i tillegg. Men fortsatt må nok den store, kraftige PA'en være på plass. Nettopp for å håndtere de enorme forskjellene på nivåer som kommer fra musikerne. Og det er også en del av live-opplevelsen.
I studio har man til enhver tid kontroll på dette, på godt og vondt.
Annerledes er det i den akustiske verden. Der er det mye større muligheter til å få gode gjengivelser i stua.
Akustiske instrumenter spiller på lag med rommet de er i (ihvertfall i konsertlokaler), så man kan ta utgangspunkt i
å ta opp det ørene hører i rommet. Musikerene sitter og spiller etter arr. både i studio og "live". hele situasjonene er mer lik.
Det handler mer om bare musikk i seg selv.
Og jeg er enig i at et flygel med en dyktig musiker bak tangentene kan være en voldsom (og fantastisk) opplevelse.