HI-FI Messen 2009 i Horten - 12. og 13. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    kwil skrev:
    65finger skrev:
    vedder en hundrings på at det ikke blir noen Hortenmesse i 2010.
    Jeg vedder ikke i mot
    Dersom det er noen færre tilstede nå, skyldes det kanskje litt lunkne økonomiske tider.
    I slike tider er det svært viktig å vise seg frem.
    Jeg tror vi har en Hortenmesse til neste år også.
    Flere av mine venner var faktisk rundt og kikket etter noe spennende til anlegget.
    Jeg har også brent av noen tusen (huff og huff), men det var avtalt på forhånd med en av leverandørene som tok med seg noe jeg slapp å vente på i posten.

    Litt færre mennesker gjør det litt lettere for oss som er der for å oppleve og lytte.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det nok også en del som ikke kommer p.g.a. Hortens beliggenhet og dårlig egnete lytterom. Jeg er i den gruppen. Håper bransjen neste år satser på Gardemoen og AvExpo. Lett tilkommelig for alle og langt bedre lokaler.

    Flere som fikk lyttet til Adam Classic Column Mk3 i frisørsalongen? Likte den tilbakemeldingen!
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    Hotellet burde oppgradere rommene med større sikringer :) Både NAT og Audiocom tok sikringene med hhv. Bladelius Ymer (delte kurs med naborommet) og JL Audio Gotham.

    Ellers fin tur og alltid hyggelig å hilse på gamle kjente.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hifiguru skrev:
    Fikk noen timer i Horten i dag, mine inntrykk er delte som det skal være, kjapp favorittliste:
    .............
    Maxwell's Harbeth, fytti grisen for en livefølelse på en jazzskive jeg hørte. Nesten creepy!
    .....................
    (IMHO) ;D ;D
    Der har du det!
    Hvilken Harbeth ble det spilt på?


    thomand skrev:
    Klokka er snart 24, og ikke et eneste bilde å oppdrive.....
    Enig. Irriterende for oss som ikke tar skrittet så langt.


    Arcturus skrev:
    .........når man tar med kona på tur....
    http://bobbelur.blogspot.com/2009/09/pa-hi-fi-messe.html
    Kona var først ute med bilde.
    Den bør du være fornøyd med, Arc. Kona, altså. Kanskje høyttaleren også.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dropper turen i år.

    1. Ble litt for lite tid med togrutene.
    2. Har ikke råd til å kjøpe noe uansett og er mer enn fornøyd med det jeg har.
    3. Har hørt mye av det fra før tror jeg.
    4. Mye kjedelig musikk?

    Blir i stedet musikk hjemme og en skogstur med en kamarat. Like greit det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    65finger skrev:
    Trøtte greier. ligger over på hotellet i horten. fikk kjøpt noen tidlige stones skiver jeg manglet på cd (brukt) Roald Michelsens oppsett imponerte. Far sjølv imponerte også med kule små foredrag om hver skive han satte på. GOOD!! beste på messen. ellers kjedelig :-\
    Du burde tatt inn på hotell i Oslo istedenfor..........

    men selvsagt, er der gode svirebrødre på hotellet så har det ikke så mye å si
    Det skal jeg faktisk prøve en gang. Slipper å gå hjem til skøyen ;D hvis jeg skal ut å høre Eros snurre. Du får si fra når du skal snurre skiver neste gang
     

    Mor10

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Fikk tatt en tur på Horten-messa i går og lyttet i stort sett alle rommene.

    Det som imponerte meg mest var oppsettet til Midgard med Adam og Micromega elektronikk som flere nevner. Åpenhet, ærlighet, pinpointing og deilig stram bass. Absolutt messas beste!

    Exotic Audio låt også bra, men var det flere som fikk med seg at det var en fasefeil der? Når jeg etterhvert fikk en plass i midten og sweetspot, så havnet Sara K langt nede i venstre hjørne og musikken snurret rundt i taket over hodet på meg. Innbiller meg at det var en fasefeil på den ene mellomtonen, men det kan ha vært hele høyttaleren. Vi sjekket kablingen og den så ut til å være i orden. Fikk ikke lov til å sette på test-cd'en min for å verifisere feilen, så da mistet de muligheten til å bli messas beste for min del. Pinpointing og plassering er noe av det viktigste for meg i et anlegg og det er litt vanskelig med en fasefeil :(

    Martin Logan Spire med sub raste helt fra hverandre når jeg satt på litt klassisk musikk. Null pinpointing/plassering, lite oppløsning og snert - dessverre ikke noe for meg.

    King Sound's "King" elektrostater spilte med stor overbevisning i Plenum-salen til Maxwell, men Adam står allikevel sterkest igjen med Usher/KorA/Sony komboen i rommet "Privaten" som en god nummer 2.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mor10 skrev:
    Martin Logan Spire med sub raste helt fra hverandre når jeg satt på litt klassisk musikk. Null pinpointing/plassering, lite oppløsning og snert - dessverre ikke noe for meg.
    Finner ikke stort bedre høyttalere til denne oppgaven til prisen tror jeg, så det må ha vært dårlig plassering på deg. Sitter du for lang bak eller for langt foran kan hele perspektivet rakne med en elektrostat. Synd at folk konkluderer så altfor raskt under dårlige messeforhold. Svakheten til en messe.
     

    Mor10

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Innlegg
    60
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Finner ikke stort bedre høyttalere til denne oppgaven til prisen tror jeg, så det må ha vært dårlig plassering på deg. Sitter du for lang bak eller for langt foran kan hele perspektivet rakne med en elektrostat. Synd at folk konkluderer så altfor raskt under dårlige messeforhold. Svakheten til en messe.
    Beklager, glemte å si at det er selvfølgelig plasseringen/rommet sin feil at det spilte slikt. Prøvde sweetspot, samt litt lenger bak og foran, men dessverre så spilte de ikke godt i det rommet uansett plassering av meg ;) Ingen rask konklusjon fra min side, men en konklusjon fra en kollega med elektrostat-bakgrunn og en kollega med meget gode akustikk-kunnskaper, samt mine egne preferanser.

    BTW: Det er vel flere raske konklusjoner her? ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En kamerat benyttet Vantage en god stund, de må jaggu spilles inn også!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Beste lyd med klar margin var for meg Galloene i rommet til Norsk Audio Teknikk.

    Trøkk, dynamikk og oppløsning kombinert med god (naturlig) bassgjengivelse, i et rom som i følge Morten er det ingen utstillere vil ha fordi det er så jævlig. En overbevisende demo av point source IMHO.

    Ellers låt det muntert hos hifi-guiden, som vanlig. Fin musikk, lyden var litt rufsete i kantene, men morofaktoren var høy.

    Audiaz-rommet, som mange her nevner, ringte ikke min bjelle overhodet. Jeg syntes rett og slett det låt veldig kjedelig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Exotic Audios's Audiaz - CAT - AudioPlan alternativt Verdier med Zyx-pickup hadde best lyd.
    Rennassaince Audio sitt Usher - Kora - Sony oppsett var mest imponerende (lyd ift pris)
    NAT's Gallo - Bladelius spilte veldig fint.
    Ellers var det lite som tiltalte voldsomt.
    Messens desidert verste piggtrådlyd kom fra Audiofreaks i mine ører. De kan mye bedre.

    En liten ting vi snakket om i bilen på vei hjem; Hvor f.... er alle datamaskinene og digital EQ'ene og ICEene etc etc som hylles av så mange her på sentralen? Har ikke bransjen fått det med seg? Holder det ikke mål? Føler bransjen trusselen så stor at de fornekter dets eksistens? Eller hva er det for noe? Hvorfor benyttes ikke slike løsninger på en messe siden de kan kompensere for rommenes svakheter? Eller er det bare hype? Hva p.... er det jeg ikke har oppfattet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    RBN skrev:
    Neste gang er det du som kjører. Sitte å høre på to kaklehøner som deg og Trondmeg i seks timer er en prøvelse. Praten gikk for det meste i om hvor det er billigst å få reparert Alfa Romeoen. Kjøp design som fungerer!
    Navnet på høyttaleren som spilte med CAT var AudiaZ. Etter min mening den beste lyden på messen i år.
    Når de gjelder value for money må det bli Roalds oppsett. Låt meget bra selv om høyttalerne ikke var innspilt.
    Synes også at NAT med Gallo Nucleus Reference 5LS og Bladelius Embla samt bør fremheves.

    Mvh
    RBN
    Du da! Alfa ER design som fungerer, alle øvrige merker er bare i kategorien "fungerer". Vi diskuterte hvor man burde ta neste service. I tillegg til fintuning av notoriske slitedeler. Takk for turen da, vi gjorde vårt beste for å glede vår kjære sjåfør :). Deler oppfatning av lydinntrykk med deg ser jeg. Trist det nesten ikke var noen der for å høre det.
     

    salvatore

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Da er Salvatore hjemme fra årets Horten-messe. Etter et par års fravær ble han igjen minnet om hvor forferdelig kjedelig musikk de aller fleste utstillere benytter seg av, samtidig som aktører som Lyric, OHC, Høium, Audioroyal og Acoustic Tuning var dypt savnet.

    Når det gjelder hotellet i seg selv passer dette kanskje bedre til andre ting enn til hifimesse. Jevnt over var kvaliteten på anleggene "så der", men det er jo morsomt å se/høre signaturen til produkter man bare har lest om tidligere. Hvorvidt hotellet benytter seg av AC vites ikke, men en viss klammhet i de fleste rom ødela litt for lillebror som var sent ute i går.

    I år ble det vel mye kammermusikk og lite rock. Lurer på om den gjengse HFS hører på musikken som ble spilt, eller om de er like oppgitte som meg?

    Hilsen en noe skuffet Salvatore,
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Trivdes godt på messa jeg og likte lyden hos flere, særlig Audiaz. Sikkert ikke rart siden jeg kjente igjen klangen fra egne Miles III.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg var vel inne på selve messa i maks halvannen time tilsammen.
    satt for det meste i baren eller ute på røykern og fjasa med kjente og ukjente, og det var veldig ålreit.

    synes messa var litt blodfattig, men husker godlyd bl.a. fra rommet der de spilte på convergent og verdier. den nye cat sl1 legend virker som en fantastisk bra preamp.

    nachspielet (med sprudlevann) hos audiofreaks med demo av lyd+bilde (samspill av ulike sanser = stor opplevelse!) var også moro, de nye småtassene fra avalon viste seg som noen skikkelig dynamikkbomber og spilte med stor åpenhet og intimitet - i alle fall på de musikkstykkene som ble demonstrert på kvelden. litt mindre imponerende da jeg var innom tidligere på dagen.

    mest skuffende var living voice-demoen, med elektronikk fra unison research ("nå skal vi lage transistorutstyr som låter som "rør", dere!"). slappe greier! lv kan så absolutt låte mye bedre!

    nat fikk også til bra lyd med gallo.

    nachspielet i båten til lmc var også veldig hyggelig, pedal burde få medalje for vertskapsinnsats.

    så, alt i alt en meget bra messe for min del.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Trondmeg skrev:
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Trivdes godt på messa jeg og likte lyden hos flere, særlig Audiaz. Sikkert ikke rart siden jeg kjente igjen klangen fra egne Miles III.
    Det var bra lyd der men litt kjedelig/dempet i toppen. De spilte noe fra en Usher testplate som er småskarp(mye diskant) som ikke var i nærheten av småskarp i det rommet. Hva skyldes det? Var det bånddiskanten eller forforsterkeren? Hva slags forforsterker ble brukt?

    Ellers er jeg ogso imponert av Kora/Usher. Lurer veldig på hvordan forforsterkeren til 30k er.25k på messa.
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Jeg fikk i dag med meg foredraget til Lauvland og det var interessant å høre litt om hvordan han har gått frem i utviklingen av forsterkeren.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Trondmeg skrev:
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Trivdes godt på messa jeg og likte lyden hos flere, særlig Audiaz. Sikkert ikke rart siden jeg kjente igjen klangen fra egne Miles III.
    Det som folket opplevde som kjedleig her, er jeg rimelig sikker på er AMT karakteristikken, synes jeg gjenkjente den fra nadre tilsvarende. Dog deler disse høyttaleren høyere enn de fleste med AMT (som gjerne vil ha dde med langt ned) Dett funket bedre imo. Acutonen gjorde en bedre jobb her. Litt blofattig topp opplever jeg også med AMT, jeg sliker andre diskanter bedre.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Trondmeg skrev:
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Helt enig Tronmeg, de fleste spiller jo disse digitale små cd platene som går fint i lomma :p. Dessuten hørte jeg hverken Loefgren eller Bremnes noen plasser denne gangen :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Sitter og fyrer opp laptopen med bilder nå.
    Skal bare spise middag først.

    Mulig jeg poster et bilde eller to ikveld. ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    ErosLoveking skrev:
    Sitter og fyrer opp laptopen med bilder nå.
    Skal bare spise middag først.

    Mulig jeg poster et bilde eller to ikveld. ;)
    Øøi, middag er da ikke viktig. Vi er skikkelig sultne her nå :D
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    kwil skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Trivdes godt på messa jeg og likte lyden hos flere, særlig Audiaz. Sikkert ikke rart siden jeg kjente igjen klangen fra egne Miles III.
    Det som folket opplevde som kjedleig her, er jeg rimelig sikker på er AMT karakteristikken, synes jeg gjenkjente den fra nadre tilsvarende. Dog deler disse høyttaleren høyere enn de fleste med AMT (som gjerne vil ha dde med langt ned) Dett funket bedre imo. Acutonen gjorde en bedre jobb her. Litt blofattig topp opplever jeg også med AMT, jeg sliker andre diskanter bedre.
    Legger du i overkant av 40 000 kr ekstra får du diamantdiskant.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    kwil skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg forstår ikke hvorfor så mange klager på musikken. Ta med musikk selv?
    Helt enig Tronmeg, de fleste spiller jo disse digitale små cd platene som går fint i lomma :p. Dessuten hørte jeg hverken Loefgren eller Bremnes noen plasser denne gangen :)
    Faktisk så hørte jeg Loefgren en, eller var det to ganger?.

    Bladelius Embla virker forresten veldig interessang, kommer visstnok snart med radio (spurte ikke men regner med at det er nettradio). Forforsterkeren skal visstnok ligge et sted mellom Idun og Saga. Selve spilleren ligger i følge Mike et sted rundt Gondul M. Kansje det blir min neste spiller? Time will show
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    :) Messa var veldig sosial og bra, spesiellt i baren og på båten til LMC, Pedal er helt klart den fødte servitør!! ;D

    Det låt veldig bra hos Exotic Audio, Audiaz og CAT var bra.
    Var også en tur i dag og hørte på Martin Logan hos Audiocompaniet, veldig bra var det!
    Fikk noen T-skjorter av Flugsrud som jeg ble svært glad for! 8)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Er det forbudt med bilder i denne tråden?? :'( :'(
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Jøgga skrev:
    Arcturus skrev:
    .........når man tar med kona på tur....
    http://bobbelur.blogspot.com/2009/09/pa-hi-fi-messe.html
    Kona var først ute med bilde.
    Den bør du være fornøyd med, Arc. Kona, altså. Kanskje høyttaleren også.
    Jeg er selvsagt fornøyd med kona ;D

    Jeg rakk ikke høre på dem, for det skulle jeg gjøre i dag søndag, og da viste det seg at det var noe galt som hadde skjedd med dem dagen før. Men det går flere tog. Dipolhøyttalere er alltid morsomt å høre på.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    TAKKER BEF for bilder :) :)

    Noen som vet prisen på disse små galloene med doblekuler og diskant i midten?

    Mvh Jan I
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tror de koster en hel gjeng, men skal være på Ref. 3.1 eller bedre-nivå... innenfor sitt arbeidsområde.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    TAKKER BEF for bilder :) :)

    Noen som vet prisen på disse små galloene med doblekuler og diskant i midten?

    Mvh Jan I
    På side 3 her: http://www.norskaudioteknikk.no/NAT-priser.pdf

    står det noe om Ref AV, men den er ennå større:



    Ser det er en modell som heter Ref SA, kan være den i følge fargekomb. 13.375,- pr stk for SA, 15.000,- pr stk for Ref AV
     

    Vedlegg

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Dagens opplevelse:

    Martin Logan Spire - Stor lyd. En kamerat som ikke er så hifi-interessert "kåret" disse til messas beste. (Han forlot dessverre alle rom hvor det ble spilt jazz rimelig fort.)

    Monitor Audio Gold - "Rimelig" høyttaler, med flott lyd. Følte ikke at det manglet noe spesielt. Men hadde ikke med egen musikk, så det baseres på det selgeren lot oss lytte til.

    Min beste opplevelse: De store aluminiumstårna som Audioaktøren skal selge etter hvert. Skikkelig snert og anslag, det er visst bare å begynne å spare. :)

    Ellers var det mye pent å se på, men dessverre ikke mange rom hvor det var gode lyttemuligheter.

    Færre utstillere enn normalt og ingen som pushet hifi-blader trekker en del ned.
    Når inngangsbilletten koster 150,- kunne man også spandert på seg et lodd i prisen, f.eks. på kabler eller liknende.

    Denne høstens messe er dessverre den dårligste jeg har vært på så langt. :/

    Koselig å treffe kjente ansikter. =)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tilbrakte stort sett liten tid rundt på annleggene, vasa rundt en kjapp tur igår og snakka litt med div importører før vi havna en gjeng i baren. Ble sittende der til vi tok en tur på Dolly Dimple og trøkka i oss noe pizza. Så var det avgårde til baren igjen ;D
    Urolig morro og møte igjen gamle bekjente og ikke minst skape nye. Det er messe for meg

    Kult med ett pre-nach hos Audiofreaks, sprettne disse nye Avalon gitt. God champagne Peter ;D
    Takker også pedal for servitrise jobben han utførte på båten. Aldri ett tomt glass ;)

    Beste lyd av de få annleggene jeg fikk hørt må pinadø være Martin Logan, overaskende.
    Audio Art hadde også flott lyd på Luxman/Hørning annlegget sitt.
    Audio Note hadde kul trøkkende lyd.
    Audiaz og CAT var jævli bra

    Ser frem til neste år :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn