HI-FI Messen 2009 i Horten - 12. og 13. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det blir nesten litt morsomt å lese tilbakemeldinger fra en messe som dette. Å konstatere på hvilket grunnlag enkeltè mener svært mye om spesifikke anlegg og komponenter. Når man i neste omgang kanskje leser den kritikk som kommer om og om igjen mot Fidelity`s tester av anlegg og komponenter, blir det en tankevekker..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg leser nå alle innleggene her som korte førsteinntrykk under de rådende betingelser. Jeg har ikke sett noen som har påberopt seg den hele og fulle sannhet. At formen på innleggene agerer verdensmester er ikke noe nytt på sentralen.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Et viktig poeng som man ikke må kimse av her. Dette er først og fremst business. Det dreier seg om selgere på den ene siden og kjøpere på den andre siden. Uten dette, ingen hi-fi. Det hjelper lite at selgere klager på dårlig strøm, dårlige rom etc. etc. Jeg tviler på at det gjengse lytterom for en potensiell kunde er så mye annerledes. Vi får alle strøm fra kontakten i veggen, og den varierer i kvalitet over det ganske land. De fleste lytterom er ikke spesialdesignet for akustikk, og man må jobbe for å få til en god lyd i det rom man har.
    Når så selgerene, bransjens proffer, ikke klarer å få et anlegg til å virke, hva da? Enten er de inkompetente, eller så er anlegget de presenterer ikke godt nok. Når man skal på en messe, må man sørge for å forberede seg, finne riktige kabler, fasemerke stømledninger, evt. om nødvendig ha med strøm-regeneratorer el. hvis anlegget som skal presenteres ikke har tilstrekkelig god strømforsyning.
    Jeg blir fryktelig lei av at selgerne klager på at de ikke har "optimale forhold". INGEN har optimale forhold, og dere som selgere skal kunne nok til å få god lyd under gjeldene forhold. Hvis ikke kan dere selge kjøleskap!!!
    Som kjøper forholder jeg meg til det som presenteres meg. Og da velger jeg det beste.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne mannen har tunet utallige systemer og vunnet flere “Best Sound of Show”. Kanskje det kunne vært en julegave fra nissen til nissen for noen og enhver?

    http://www.getbettersound.com/
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    funbunny skrev:
    Et viktig poeng som man ikke må kimse av her. Dette er først og fremst business. Det dreier seg om selgere på den ene siden og kjøpere på den andre siden. Uten dette, ingen hi-fi. Det hjelper lite at selgere klager på dårlig strøm, dårlige rom etc. etc. Jeg tviler på at det gjengse lytterom for en potensiell kunde er så mye annerledes. Vi får alle strøm fra kontakten i veggen, og den varierer i kvalitet over det ganske land. De fleste lytterom er ikke spesialdesignet for akustikk, og man må jobbe for å få til en god lyd i det rom man har.
    Når så selgerene, bransjens proffer, ikke klarer å få et anlegg til å virke, hva da? Enten er de inkompetente, eller så er anlegget de presenterer ikke godt nok. Når man skal på en messe, må man sørge for å forberede seg, finne riktige kabler, fasemerke stømledninger, evt. om nødvendig ha med strøm-regeneratorer el. hvis anlegget som skal presenteres ikke har tilstrekkelig god strømforsyning.
    Jeg blir fryktelig lei av at selgerne klager på at de ikke har "optimale forhold". INGEN har optimale forhold, og dere som selgere skal kunne nok til å få god lyd under gjeldene forhold. Hvis ikke kan dere selge kjøleskap!!!
    Som kjøper forholder jeg meg til det som presenteres meg. Og da velger jeg det beste.
    En ganske bra oppsummering.


    Mvh.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.380
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å "få til" et anlegg under messeforhold. Messeutstillerne kommer vel inn kvelden før, etter vanlig jobb, og har i beste fall 14 timer på seg til å få anlegget til å spille før publikum kommer inn. Inni der skal det bæres, pakkes ut, kobles, justeres, spises og soves mm.
    Så har du alt det uforutsette da, som strømproblemene flere utstillere sleit med denne gangen. At mange sliter med å få til godlyd er forventet. At lyden blir så god som den blir hos de som får det til er imponerende.

    Jeg forventer ærlig talt mer vellyd hjemme hos meg selv, som har måneder og år på meg.

    Men, når forholdene er som de er så er det jo noen som gjør det vanskelig for seg selv da, store høyttalere i små rom osv... noen utstillere har foretatt valg som jeg stusser litt over.

    mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    funbunny skrev:
    Et viktig poeng som man ikke må kimse av her. Dette er først og fremst business. Det dreier seg om selgere på den ene siden og kjøpere på den andre siden. Uten dette, ingen hi-fi. Det hjelper lite at selgere klager på dårlig strøm, dårlige rom etc. etc. Jeg tviler på at det gjengse lytterom for en potensiell kunde er så mye annerledes. Vi får alle strøm fra kontakten i veggen, og den varierer i kvalitet over det ganske land. De fleste lytterom er ikke spesialdesignet for akustikk, og man må jobbe for å få til en god lyd i det rom man har.
    Når så selgerene, bransjens proffer, ikke klarer å få et anlegg til å virke, hva da? Enten er de inkompetente, eller så er anlegget de presenterer ikke godt nok. Når man skal på en messe, må man sørge for å forberede seg, finne riktige kabler, fasemerke stømledninger, evt. om nødvendig ha med strøm-regeneratorer el. hvis anlegget som skal presenteres ikke har tilstrekkelig god strømforsyning.
    Jeg blir fryktelig lei av at selgerne klager på at de ikke har "optimale forhold". INGEN har optimale forhold, og dere som selgere skal kunne nok til å få god lyd under gjeldene forhold. Hvis ikke kan dere selge kjøleskap!!!
    Som kjøper forholder jeg meg til det som presenteres meg. Og da velger jeg det beste.
    Men du misser noe som er veldig viktig her. Tidsaspektet er nevnt, man står på stedet med den tiden man har til rådighet og kan ikke få tak i ubegrenset med tilbehør for å løse problemer som dukker opp på stedet. Man må ta valg. Noen velger å la oppsettet spille bra mellomtone/diskant for å fremheve kvalitetene her. Så kommer en med en Infected Mushroomplate og dømmer anlegget nord og ned. Selger skylder på rommet, noe som selvsagt er helt korrekt også. Andre velger å la anlegget prestere "all over" uten at de får det til å briljere på enkeltparametre.

    Felles for dem begge er at de har vært nødt til å ta et valg kun få timer før publikum strømmer på, og begge vil også bli besøkt av publikummere som mener de har prioritert feil når de satte opp anlegget.

    Hadde alle besøkende hatt samme preferanser og selgeren hadde kjent disses preferanser samt hatt noen dager på seg så hadde vi trolig fått et langt klarere bilde av skitt og kanel på en slik messe, men sånn er det altså ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Burnt_Island skrev:
    Men, når forholdene er som de er så er det jo noen som gjør det vanskelig for seg selv da, store høyttalere i små rom osv... noen utstillere har foretatt valg som jeg stusser litt over.
    Det er en del utstillere som har fått tildelt rom helt inn i siste uken før messen. Ikke alle planer kan endres like raskt, noe som kan medføre at ting ser svært lite gjennomtenkt ut.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    65finger skrev:
    Duelund_Support skrev:
    En af Storkøbenhavns medlemmer var på den messe. Han påstår at han ikke hørte en eneste højttaler som blot kom i nærheden af vores klubhøjttaler. Påfaldende synes jeg ;D ;D ;D En af årsagerne til at jeg yderst sjældent besøger udstillinger.
    Den høytaleren deres står muligens ikke i et trangt hotellrom eller?
    Nej så skulle man jo også være usædvanligt dum.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.380
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Men, når forholdene er som de er så er det jo noen som gjør det vanskelig for seg selv da, store høyttalere i små rom osv... noen utstillere har foretatt valg som jeg stusser litt over.
    Det er en del utstillere som har fått tildelt rom helt inn i siste uken før messen. Ikke alle planer kan endres like raskt, noe som kan medføre at ting ser svært lite gjennomtenkt ut.
    Jeg antok at noe sånt kunne være forklaringen ja.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Finn M skrev:
    Fikk desverre ikke vært på messa da jeg måtte jobbe...
    Derfor: Er det noen som satte seg ned og hørte på den CD-spilleren som Morten peker på?
    Noen som lyttet? Kommentarer?
    Yhesss, I did.
    Spennende sak fra Bladelius.
    Det låt stort på kjent musikk materiale via Galloene på messa.
    Innebygd pre i denne CD/harddisc sleden.
    Rippet og bitkorrigert til harddiscen UTEN NOEN BEVGELIGE deler som Morten ynder og poengtere låt det roligere, mer nært med bedre oppløsning.
    Fjernkontrollen bør studeres nøye sammen med bruksanvisning før bruk.
    Her var det mye musdelort å trykke på ;D, og med mine pølser kan det fort bli noe annet enn hva jeg ønsket ;)
    Jeg har hørt ekvipasjen i mer kontrollerte former hos Morten på NAT.
    Ekstern pre gir en tand mer luft og ro.

    Honnør til Morten Ringvold for alltid godt humør, utveksling av humor, musikk og ord om livets viderverdigheter.
    Du er verdifull Morten.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Duelund_Support skrev:
    En af Storkøbenhavns medlemmer var på den messe. Han påstår at han ikke hørte en eneste højttaler som blot kom i nærheden af vores klubhøjttaler. Påfaldende synes jeg ;D ;D ;D En af årsagerne til at jeg yderst sjældent besøger udstillinger.
    Jammen så fint da.
    Så sparer dere utgifter til messebesøk.
    Låter høyttalerne like "fantastisk" som Duelunds 2-veis?
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Snickers-is skrev:
    Men du misser noe som er veldig viktig her. Tidsaspektet er nevnt, man står på stedet med den tiden man har til rådighet og kan ikke få tak i ubegrenset med tilbehør for å løse problemer som dukker opp på stedet. Man må ta valg. Noen velger å la oppsettet spille bra mellomtone/diskant for å fremheve kvalitetene her. Så kommer en med en Infected Mushroomplate og dømmer anlegget nord og ned. Selger skylder på rommet, noe som selvsagt er helt korrekt også. Andre velger å la anlegget prestere "all over" uten at de får det til å briljere på enkeltparametre.
    ...tidsaspektet!? De har jo vinter og vår på seg før messa... Alle vet jo om at de skal på messe en lang stund i forveien. Det er jo slik at de faktisk kan velge å ha med seg anlegg etter eget ønske. Når noen her sier at man har mere tid på seg hjemme, så forstår jeg ikke dette. Selgere har jo utstyr i bøtter og spann som de kan mikse. Hjemme hos oss forbrukere er vi jo bundet opp av de få komponentene vi har råd til å kjøpe. Det burde ikke være vanskelig å sette sammen et anlegg når man kan velge blandt utallige komponenter? OG har lang tid å gjøre det på før messa.... Men nå skal jeg holde kjeft...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Men hva med i det aktuelle rommet? Man slipper til dagen før, og skal rydde rommet (i de fleste tilfeller), man skal bære inn utstyret (som regel er heisen ute av drift, om det over hodet er heis til det aktuelle rommet, pakke det opp, stille det opp en første gang, lage en anstendig utstilling osv. Denne delen av jobben tar for de aller fleste halve dagen, eller mer. Man står så igjen med noen timer til å plassere høyttalere, gjøre forsøk på å få akustikken på plass, prøve med annen elektronikk, eventuelt andre høyttalere osv.

    Man er også nødt til å gjøre en del valg på forhånd, man har tross alt ikke mulighet til å ta med seg ubegrensede mengder utstyr ganske enkelt grunnet plass i bil osv. Man må ta en beslutning på hvilken elektronikk, hvilke høyttalere osv man skal satse på. Funker det ikke i det aktuelle rommet har man ikke mye rom for å eksperimentere seg frem til et resultat.

    Så har du de som forsøker å spille på mer enn ett oppsett, tenk hvilke utfordringer de står ovenfor.

    Så er det jo gjerne slik at ikke alle som selger utstyr også er gode på å få det til å fungere i et tilfeldig rom.

    Man får selvsagt heller ikke velge rom fritt og det er svært begrenset hva man både rekker og har tillatelse til å gjøre med det aktuelle rommet.

    Med tanke på hva enkelte har fått til med dyrt utstyr, mange års testing, bytting av komponenter osv, og til og med en del akustikkremedier i eget rom på hjemmebane så synes jeg det mange får til i messesammenheng er nær imponerende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn