Hi-Fi Huset i Tromsø

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Gud bedre, eg er ser for meg den festen. :eek: 8)
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    I dag ble døra til demo-rommet satt inn. Da er det bare å sette inn fugeskum, lister og utforinger før demo-rommet er klart.

    Mvh. Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det er lagt fugeskum i dørkarmen til demorommet. Lageret er nesten helt ferdig. Noen Huntonitt plater gjenstår å montere på vegg. Disken er nesten helt ferdig

    -når dette er gjort gjenstår listing. Nabovarsel pågår i forbindelse med at et vindu skal tas ut, og skilt skal settes inn.


    Mvh. Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Da er nabovarsel gjennomført i uka som gikk, og skal leveres inn til kommunen denne mandag 21. april. Da gjenstår det kun å legge ferdig noen huntonittplater, liste og litt maling. Disken er også nesten ferdig.

    Offentliggjøring av åpningen er nært forestående. Følg med denne uka for mer informasjon.

    Mvh. Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Da er det fradag igjen, og tid for en liten oppdatering.

    Alle dører er montert og ferdig listet. kvelden har gått med til maling av lister, i vinkel, rette og kvartstaff i fransk grå. Vinduet som skal bygges igjen, holder vi også på med.

    Vår målsetting er å ha gjennomført og være ferdig med byggingen onsdag 7. mai og kun ha ettermontering av alarm, gitter og kassasystemet. Er vi heldige, klarer vi å få til åpningen før 17. mai. Hurra!


    Mvh. Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Da er det tid for å oppdatere litt. Dette er noen bilder tatt for noen dager siden med mobilkamera, en Sony Ericson K810i med 3,2mp kamera.

    Dette er disken, før den ble kledd med plater i front.



    Nå ser fronten av disken slik ut. Siden dette bildet ble tatt, er en hvit dør satt i døråpningen til lageret, og huntonittplater montert.



    Her er utstillingseksjonen. Kabelgate er lagt, og listverk er kommet i etter at bildet ble tatt. Veggene er fransk grå, en farge som ble levert oss ved en feil i stedet for kaffe latte, hehe. Ble pent uansett og demper lyset på en behagelig måte.



    Her er et bilde til. Her skal det bli spennende å fylle opp med høyttalere og annet. Her planlegges en "mini-demo" med det vi for tiden vil vise frem.



    Dette er listverk ved døra til demorommet. Enkelt og pent.



    Bildene var av litt ulik kvalitet, men de eneste som har vært tatt i begynnelsen av denne uka. Mer kommer.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Hittil har det stort sett bare vært bilder av selve byggingen. Snart er vi ferdige, og i løpet av 10 dager vil vi få se hvor mye som gjenstår. Varer er planlagt sendt opp hit ca. om et par uker.

    Mvh. Bjørn
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.469
    Antall liker
    35.299
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja.. kjekt med bilder.. vi ha mange fler Bjørn!
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Gode nyheter:

    Søndag 4. mai vil all listing og bygging være gjort unna. Det eneste som gjenstår, er rengjøring og litt maling av selve lokalet.

    Det som da gjenstår, er gitter, montering av overvåkingsutstyr, kasse og tele/it. Selvsagt må også skilt komme på plass.


    Mvh. Bjørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Onsdag 30. april er all listing ferdig i butikken. Fredag skal elektrikeren gjøre ferdig alt elektrisk: stikk, ledninger, brytere og sikringsskap. Siste del av vegg ut mot veien kan være ferdig fredag 2. mai.

    Mvh. Bjørn
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Eg blir ikke så reint lite imponert over det her prosjektet. Det er virkelig en imponerende jobb dere har lagt til grunn og eg glede meg til dere åpner. Eg og en kompis snakka om at vi burde dukke opp med litt moralsk støtte, men det får vi neppe knota oss til å gjøre - så da får dere litt støtte her i stedet. :)
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Takk for støtten. Heldigvis slapp vi å bygge huset vi leier i, da ;D

    Men, utgangspunktet var ikke-optimalt -men et godt utgangspunkt. Alt som gjøres, må man gjøre selv, på godt og vondt, og det har min personlige lommebok fått smertelig erfare.

    Vi nekter ikke folk å stikke innom, så er man i området og jeg holder på inne sammen med noen venner som trør litt til, så kan man komme innom og hilse på.


    Mvh. Bjørn
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kunne tenkt meg en tur til Nord. Noen som vil ta seg av meg?
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Stort sett er det meste ferdig montert, inklusive disken. Litt lakking av disken gjenstår, 2-3 lister. Noen stikk kontakter mangler, litt småting. Men det blir ordnet over helga. Da må jeg også male en vegg.

    Har jobbet fra kvart på sju i morges, til klokka seks i kveld, og er nesten i havn med alt, og kjenner meg litt utkjørt. Leverte over 100kg kapp, rester og søppel på fyllinga (noe som selvfølgelig ikke er gratis over 50kg...).

    Noe stort kommer til å skje i mai...


    Mvh. Bjørn


    -Bambadoo, hadde jeg hatt mer enn en hybel, skulle du fått overnattet privat. Desverre har jeg ikke skaffet meg større bolig enda. Kommer etter hvert.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gleder meg til bilder av ferdig lokale med demoprodukter og annet som hører til :)
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Du skal få se noen bilder fra hvordan lokalet er blitt. Stort sett er ting gjort ferdig, men mangler maling på listverk, flekkmaling osv. Jeg rydder i disse dager og skal gjøre lokalet rent. Neste uka starter montering av gitter og sikkerhetsutstyr. Bildene er tatt med mobilkamera (Sony Ericson K810i) i dag. Bildekvaliteten kunne vært bedre, men gir likevel et godt inntrykk.

    OK. La oss se på Disken. Skarpe øyne ser at listene på hjørnet ikke er malt ferdig, men det gjøres strax.



    Rett fram mot lagerdøra. Veggen bak skal males opp i løpet av helga. Samme gjelder listverk og flekkmaling.



    Utstillingen ble ganske pen. Her er listverk og stikk gjort ferdig. Strøm er koblet til, på en egen 16Amperé kurs som går videre inn på demo-rommet.



    Her har vi hjørnet på utsiden av demo-rommet. Vinduet er montert og listet, men det mangler litt maling på listverket, men det er en smal sak å fikse. Det ser ikke så verst ut, og et diskré vindu gir bedre oversikt i lokalet.



    Jeg holder på å rydde ut all søppel, og skal gjøre litt rent og male det som skal males. Nå venter jeg bare på gitter, sikkerhetsmateriell, kortterminal og telekommunikasjon.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Imponerende! rart hvor mye bedre ting ser ut uten rot og byggesøppel. Et selvfølgelig punkt på programmet ved neste Tromsø tur. Jeg fortsetter og gnåler og maser om flere bilder når alt er klappet og klart
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hi-Fi Huset i Tromsø skrev:
    Du skal få se noen bilder fra hvordan lokalet er blitt. Stort sett er ting gjort ferdig, men mangler maling på listverk, flekkmaling osv. Jeg rydder i disse dager og skal gjøre lokalet rent. Neste uka starter montering av gitter og sikkerhetsutstyr. Bildene er tatt med mobilkamera (Sony Ericson K810i) i dag. Bildekvaliteten kunne vært bedre, men gir likevel et godt inntrykk.

    OK. La oss se på Disken. Skarpe øyne ser at listene på hjørnet ikke er malt ferdig, men det gjøres strax.





    Rett fram mot lagerdøra. Veggen bak skal males opp i løpet av helga. Samme gjelder listverk og flekkmaling.



    Utstillingen ble ganske pen. Her er listverk og stikk gjort ferdig. Strøm er koblet til, på en egen 16Amperé kurs som går videre inn på demo-rommet.



    Her har vi hjørnet på utsiden av demo-rommet. Vinduet er montert og listet, men det mangler litt maling på listverket, men det er en smal sak å fikse. Det ser ikke så verst ut, og et diskré vindu gir bedre oversikt i lokalet.



    Jeg holder på å rydde ut all søppel, og skal gjøre litt rent og male det som skal males. Nå venter jeg bare på gitter, sikkerhetsmateriell, kortterminal og telekommunikasjon.


    Mvh. Bjørn
    Gratis Bjørn.
    Dette ser fint ut, kommer innom når jeg er på nn tur, ca juni.
    Mosm
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Oh yeah, begynner å nærme seg noe.

    Bambadoo: jeg har dårlig med overnattingsplass, men trenger du noe å gjøre eller noen å drikke øl med, så er det bare å ta kontakt.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Skal vi se:

    20. mai: gitter og vindussikring ferdiginstallert
    22. mai: telefonlinje/ADSL ferdiginstallert
    -forhåpentligvis vil elektronisk betalingsterminal og kameraovervåking/IR-detektorer være ferdiginstallert samme uke.

    Så, åpningen er nært forestående, men vi kan ikke kunngjøre dato riiiiiiktiiiiiig ennå..!


    Mvh. Bjørn
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Hifihuset Tromsø...Et sted for high end lyd men med low end arkitektur...

    Har dere ikke 70 grader N, Dahl og Uhre, Borealis og andre gode arkitektkontorer i Tromsø? Akustikk er faktisk et morsomt formingskriterium. Jeg gleder meg til den dagen en butikk som selger lydutstyr tar konsekvensen av det og lager gode rom for lydopplevelser. Akkurat sånn som mange lydstudioer har gjort til sin bruk. Sjekk f.eks: http://www.rainbowstudio.no/

    Det ble sikkert dyrt, men godt.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det er to meget gode grunner til at man ikke uten videre bruker mange 100 000- kr. eller kankje over en million på arkitektur i denne sammenhengen:

    1) Leiekontrakten med byggeierene er tidsbegrenset for et bestemt antall år: det er ikke gitt at bedriften kan fortsette å leie i samme bygg når kontraktstiden går ut, eventuelt dersom det kommer nye eiere inn. Da står alt arbeidet og alt som er fastmontert enten igjen, eller må demonteres/rives.(1)

    2) Alle utgifter må tas inn et sted. Oppstarten kunne ha vært finansiert med større lån, og slik sett ha kostet på seg en langt mer eksklusiv butikk. Det finnes arkitekter og møbelsnekkere som har høy kompetanse, men de er også kostbare. Alle utgifter måtte da tas inn et sted, og det eneste stedet å gjøre det på er å fordyre produktene.(2)


    Nyopstartede bedrifter har ikke ubegrensede ressurser tilgjengelig, hverken økonomisk eller i form av arbeidskraft. Derfor er det faktisk økonomisk fornuftig å begrense utgifter i forbindelse med oppstarten av en bedrift, slik at det blir lettere for bedriften å overleve de første årene. Det er lurt å være klar over at 7 av 10 nyoppstartede bedrifter er borte etter 3 år, 9 av 10 etter 5 år. Statistikken er et lite varsku om hvor vanskelig det er å starte bedrift.

    Målet vårt er å være svært konkurransedyktig på utvalget og priser på Hi-Fi(3) lokalt, og i tillegg sikre at bedriften eksisterer om 5 år.


    Mvh. Bjørn


    (1) Arkitekter og konstruksjon av lokaler er svært kostbart, og vil legge unødvendig stort beslag på de økonomiske midler tilgjengelig dersom man ønsket å legge høy vekt på ekslusivitet.
    (2) Bedriften lever av salg av Lyd og Bilde produkter -det er gjennom dette salget at bedriften skaffer inntekter til å driftes.
    (3) Hi-Fi inkluderer Lyd såvel som Bilde.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Tja, jeg vet ikke det !

    Arkitektur og planlegging forstås gjerne som dyrt, permanent, eksklusivt osv. Det er synd. Gode arkitekter kan levere iht til alle behov. Vanlige begrensninger er økonomi, tid, tekniske forhold osv. For en butikk vil image være av betydning, enten man selger lopper eller gull.

    1. Tidsbegrenset leiekontrakt
    Temporær arkitektur er en ypperlig oppgave for en dyktig planlegger. Hvem har ikke sett Snøhettas fantastiske scene på Kongsberg jazzfestival.

    2. Kostnader
    Kunsten er å bygge fint ved bruk av begrensede midler. Hvem kan det bedre enn dyktige arkitekter? Tenkt eksempel: Innredning av en butikk koster 10 000,-/kvm. Har du et lokale på 100 kvm trenger du en million. En typisk amatørfeil er lite effektive planløsninger der altfor mye går vekk i gangareal, håpløse hjørner og kroker. En god arkitekt vil derimot lage en planløsning som er så effektiv at du slipper dette. Du oppnår effektiv bruk av planen og f.eks 30 % mer disponibelt areal til utstilling/salg. Disse 30 kvm ekstra ville ellers ha kostet deg 300 000,- Arkitekten skal bare ha en brøkdel av dette. I tillegg vil du kunne stille ut og dermed selge mer varer.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Hva er et High-End lokale? -det har jeg ikke helt klart for meg. Du er svært spissfindig, men du har mange gode poenger i det du skriver. Nå har jeg ikke sett at NRK sine studioer hverken lokalt eller i Oslo er spesielt forseggjorte rent estetisk, men fornuftig lagt opp i forhold til den funksjon de har. De lydstudioer jeg har vært innom er i likhet med NRKs, fokusert på nettopp lyd. Dersom man velger å trekke inn arkitekter har jeg allerede erfart at de er svært kostbare. Svært kostbare. Dette vil fordyre alle produktene.

    Vi har altså prioritert å bruke aksjekapitalen på varer og et ganske stort utvalg, og ikke veldig "eksklusivt interiør". Her er det gjort enkelt og pent, med et demo rom med en gunstig størrelse der man tar høyde for å få best mulig lyd uten at det skal bli for studioaktig. Veggene til demo rommet er de som har krevd mest ressurser i form av materialer mm. En sum går til sikring av butikken pluss tele/data. Det er altså mulig å starte et butikklokale rimelig dersom man står for mye av arbeidet selv. Totalt må oppussing, nødvendig butikkmateriell, varer, lønn mm. regnes inn i budsjettet.

    Det er viktigere å sørge for at man har varer og et godt utvalg i butikken når den åpner første dag. Å bruke mye penger på andre ting enn varer måtte blitt tatt inn igjen gjennom en prisøkning på produktene, og da et påslag i forhold til å få dekt inn lån. Dette er da lån som andelseiere i AS'et står for. Den dagen selskapet har opparbeidet seg større egenkapital så kan man begynne å tenke litt større.

    Men det er ikke gitt at det genererer et større salg bare fordi man har et svært påkostet lokale. Poenget er at man være svært konkurransedyktig i markedet og ta markedsandeler fra dag 1 når omsetningen starter. På den måten kommer butikken seg inn i et etablert marked og kan styrke sin posisjon også på sikt.


    Mvh. Bjørn
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Dere har sikkert gjort riktige vurderinger av økonomien ved oppstart. Å selge hifi midt i mellom den store butikken (internett) og alle de små billige (Bonus, Elkjøp, Elprice osv.) er utrolig utfordrende. En kan skjønne respekten for å belåne selskapet før virksomheten starter.

    High end lokale? Må vel være et sted som er formgitt sånn at det gir maksimalt gode rammer til den bruken som skal finne sted – jfr. Louis Sullivan: Form follows function. Eksempler på disse stedene finnes over alt. I butikkbransjen: En eller annen gang fant et lurt hode på å slå sammen butikk og lager. Vips, så var supermarkedet født. Rema, Ikea, Biltema og de andre er bygd over samme ide: enkelt, stort og billig hus/lager - lure deg inn – holde deg inne - vise mest mulig varer – du blir kunde og trekker kortet. De fleste av disse bygningene er ikke fine å se på, men fungerer godt for å selge. Vi tror det ikke, men alle er formgitt av fagfolk. Det hele er utspekulert.

    High end hifibutikklokale? Først og fremst må det være basert på et konsept skreddersydd til markedet deres. Særgruppene i highendsegmentet i Tromsø (vinylfolket, digital’erne, flatskjermgjengen osv) er vel små markeder som bare samlet gir grunnlag for næring. Ser at dere har tenkt på det ved å tilby mange varer og godt utvalg.

    Hvorfor skal så folk foretrekke denne butikken? Skal den heves over kjedene og internett må den være interessant. Mange velger som bilforhandlerne å kjøre selger-som-snakker-deg-rundt-med-vås strategien. Antakelig er det verre enn før å velge denne tilnærmingen med mange kunnskapsrike kunder. Da kan istedet kobling av kommersielle og kulturelle elementer fungere bra og gi et skinn av autentisitet. Det samme kan reell kunnskap om elektronikk og akustikk ha.

    Så kan vi fantasere... Vi lar butikkonseptet bestå av tre deler. En del øremerkes lyd, en del bilde og en del skal være morsom. (Hifi er jo altfor alvorlig). Lyd og bildedelen optimaliseres etter kjente prinsipper. Det morsomme kan være alt og ingenting som skaper engasjement og interesse for lyd og elektronikk. F.eks ved miksing av nytt og gammelt lydutstyr. Tenk å få høre Quad esl57, Radford og Garrard spille side om side med ATC, digital forsterker og mp3. Eller ved å presentere ’månedens dings’: demonstrasjon av tv med rør, spilling av fonograf, sveivegrammofon eller 78 plater med elektronisk forsterking, inviter en radioamatør eller person med tonegenerator for et foredrag. Jazztrio hver lørdag. Kanskje kan salg i butikken kobles mot rådgivingstjenester. Det er utrolig at folk betaler tusenvis for klosser under kablene på mens de egentlig trenger råd om akustikken i stua.

    Felles for de gode butikkene er et klart konsept og bra varer. Da følger formgiving av lokalene også lettere. Og er det godt planlagt kan både Fretex, Fritz Hansen eller den lokale snekkeren levere møblene.

    Min største hifibutikkopplevelse var et besøk i la Maison de l'Audiophile i Paris. En mellomting mellom bruktplatebutikk, elektronikksjappe, lydstudio, privat hjem og verksted. Monsieur Walter hadde masse gammelt Western Electric, Altec, Verdier mm. Det beste av alt: Jeg fikk høre på det. Jeg kjøpte ikke stereo, men masse, masse plater. Og glemmer det aldri...
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det er veldig hyggelig at du engasjerer deg. Vi får se hvilke muligheter som åpner seg etter hvert. Det hadde jo vært kjekt å gjort det på den måten som i den butikken du forteller om.

    Mvh. Bjørn
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Da kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske lykke til. Det er morsomt med folk som satser på egne prosjekter!
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Da vil vi gjerne få presentere butikklokalet i Storgata 166, Tromsø. Bildene viser det endelige lokalet i "all sin prakt", med unntak av at gitter foran vinduer/inngang ikke er montert, og det samme gjelder for kamera/overvåkning. Dette vil monteres kommende uke, og vi regner med at alt nødvendig materiell for å starte selve butikkdriften vil være innstallert i løpet av de to neste ukene.

    La oss se litt på bildene av lokalet. Her er det malt opp en del, listet og ordnet. Først ut er selvsagt inngangen, og det inntrykket man får av butikken når man kommer inn. Rett fram er disken, som enkelt og greit er integrert i veggen av rent praktiske hensyn. Bak disken vil en montasje for kabler og annet tilbehør settes opp.



    Fra en litt annen vinkel, men innover. Man får et godt overblikk når man kommer inn. Langs vegger og vinduer vil det utstillinger stå, med bl.a. Focal, Monitor Audio, Yamaha, Roksan, Meridian, Chapter Audio mm. Bak disken vil selvsagt kabler og annet tilbehør befinne seg. Bak den hvite døren ved siden av disken befinner lageret seg.



    Sett mot trappa fra butikken.



    Litt annen vinkel, men igjen mot trappa.



    Slik ser det ut fra bak disken. På veggen til venstre ser man det lille vinduet som gir ut/innsikt og kontroll over butikken når det er kunder på besøk. Det gir også anledning til å kikke på hva slags demo som gis, hvis man er litt nyskjerrig.



    Her ser man inn mot utstillingshjørnet. Lyst og fint er det hele. Midt i "veien" står en søyle som støtter en drager som holder oppe neste etasje.



    Utstillingshjørnet. Her vil det bli stående mye fint. Her vil det stå utstillinger langs veggene med bl.a. Monitor Audio, Focal, mm.Vi håper på å sette opp en fin "mini-demo" med de vi for tiden ønsker å vise frem her, der man kan slå seg ned i en sofa, lytte/se og bla litt i Hi-Fi blader. Kanskje blir det mulighet for en kopp kaffe mens man sitter her.



    Her sett motsatt vei, mot veggen der et hyllesystem blir montert, og diverse Hi-Fi produkter stilt ut, mest sannsynlig i hovedsak Yamaha. Det vil stilles ut høytalere, forsterkere osv. rundt om i lokalet.




    Det var selve utstillingslokalet, ferdigbygd og ryddet. I neste innlegg skal vi se litt nærmere på demo-rommet, hvordan det har blitt.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Ja, da skal vi vise frem selve demo-rommet, bygd med tanke på at gode lyd-demoer skal la seg gjennomføre. Her ser vi rett inn gjennom døren. To vinduer, som skal dimmes. Til venstre oppe på veggen, vil en prosjektor bli stående permanent for hjemmekino demoer.



    Fra venstre ved inngangen mot veggen der demo-anleggene vil stå, altså det som kundene vil se og høre. :)



    Det andre demohjørnet. Her vil stereo såvel som hjemmekino demonstreres. Alle stikk på veggen er koblet på en egen 16Ampére kurs, for best mulig strømtilførsel. ;)



    Her er "spionvinduet" der selgeren kan holde et øye med hva som skjer inne i butikken mens vedkommende holder demo for kunder. Sekketralla står klar til å kjøre inn varene i butikken når disse kommer om kort tid. :D




    Slik ser det altså ut, når alt er ferdig. Vi venter som sagt på at vi skal få levert gitter og overvåkning, før vi kan motta varer sørfra. Dette blir spennende. Vi håper at vi i løpet av ca. to uker er klare for åpning der alle selvsagt er hjertelig velkomne.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det vil sendes varer opp til Hi-Fi Huset denne uka. Hva som kommer opp i den første varesendinga er ikke helt avklart enda, men vi vil gi noen smakebiter på hva som er i vente, bl.a. dette:

    Focal 726V:



    Focal 816V



    Focal 1027S



    Monitor Audio RS8



    Monitor Audio GS20



    Yamaha RX-V863



    Yamaha A-S2000



    Yamaha CD-S2000




    Dette er utstyr som kommer opp. Vi vil komme tilbake til med ytterligere mer info så snart sendinga oppover er avklart, men vi regner med at produkter fra Meridian og Roksan vil også vil være en del av vareforsendelsen.

    Vi håper også på høytalare slik som disse vil være en del av forsendelsen, men dette er ennå ikke avklart:

    Monitor PL100



    Focal Electra 1007Be




    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Hvordan er interesen rundt Focal Electra 1027Be/1037Be og Monitor Audio PL300?

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Spennende dette, Bjørn!

    Flott med bilder, blir moro å følge med på når butikken blir dekket med utstyr.

    R
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    De neste bildene som legges ut vil være knyttet til åpningen når alt stilles ut. Håper dere setter pris på bildene og at dere kan følge med. Det er ikke hver dag at en ny Hi-Fi butikk blir født :)

    Så lurer jeg på igjen, er det noe interesse for disse høytalerne? -vi ønsker å ha noen av disse på demo ved oppstart.

    Focal 1037Be



    Platinium serien til Monitor Audio:




    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Mens jeg venter på noen kommentarer så legger jeg inn litt ventemusikk. For de som liker Kiss, kan det hende de også setter pris på denne versjonen av "Unholy" som man finner på plata "Kiss My Ass" fra 1994, som er et av Gene Simmons prosjekter. Denne plata rocket bra på det siste oppsettet mitt, som bestod av JM-Lab Electra 936, SW900, Merdian 598, 558.2 og G68. Et skikkelig 2.1 oppsett får det til å smelle godt, har jeg erfart når det gjelder skikkelige tøffe innspillinger...


    Hvem husker ikke Dire Straits..? Av en eller annen grunn så er ikke albumet mMaking Movies det mange trekker fram fram når de nevner platene til deres, men "Romeo and Julie" er og blir en klassiker. Denne plata var en av dem som mine eldre søsken tvangsforte meg med på begynnelsen av 80-tallet, og den ble mye spilt hjemme i stua på et Fona anlegg med LP, og jeg hadde lært meg å bruke den. Men her er altså "Romeo and Julie" med Dire Straits på LP...


    Da jeg en gang i 1995 skulle ha nye høytalere, falt valget på Dali 850. Bestykket med 3/4" softdome, 5" mellomtone og 2x8" basselementer, falt jeg helt pladask da en ganske dyktig selger hos Hi-Fi Klubben la på denne live versjonen av "Hotel California" fra Eagles:


    En dyktig musiker, Johnny Cash, slapp før han døde ut albumet "The man comes around", og låta "Hurt", en meget god innspilling som virkelig fortjener et godt lydanlegg og ble mye spilt på mine JM-Lab Electra 936 som jeg hadde. Mange kabler har fått stygg medfart på denne innspillingen:


    Radiohead, er en rockegruppa som har vært med en stund, og har gitt ut flere plater, med "baklengs-sanger" osv. Kanskje lett å glemme kongelåta som en gang satte dem på kartet på midten av 90-tallet, "Creep". På den tiden, i 1994 var det NAD 5420 CD-spiller (uten fjernkontroll) jeg fikk til Jul i 1992, en NAD 304, en integrert forsterker på 2x40watt og Dali 104 som gjorde tjeneste, som tilfeldigvis Frank på Hi-Fi Klubben i Tromsø solgte meg.


    Hvem liker Jazz? Hvem liker moderne Jazz? -jeg traff ved en anledning Jon Skolmen oppe på Kobberhaughytta i Nordmarka i 1998/99 en gang vil jeg huske, der jeg virkelig kunne se en person som kunne "rocke" til jazz..! Nå er ikke Nils Petter Molvær det Jon Skolmen foretrekker, så vidt jeg vet, men det er moderne jazz av sorten "Norwegian jazz" eller "Nordic jazz" etter hva jeg har skjønt. Her er "Song of Sand" fra albumet "Khmer":


    Da jeg lå og rullet rundt i skogen på Kongsberg i Telemark Bataljon i 1996/97, dukket det opp en sambandsmann i troppen min, som het Kirkesola. Han var en meget dyktig bassist med sans for elektronika, og en morgen ble vi på rommet kjent med vekkerklokka hans som var koblet på anlegget hans, der bassforsterkeren til gitaren fungerte som sub. Med et brak klokka 06.00 en morgen i januar 1997 ble jeg kjent med "Chemical Brothers" og låta "Leave Home". Det vil være korrekt å si at vi var på beina med AG, MG og kevlarhjelmer før vi kunne si "go'morn". I Lyd og Bilde fikk plata mye skryt. Jeg sendte senere Kirkesola på Hi-Fi Klubben på perm mens vi var i Bosnia, der han kjøpte seg Dali Grand Coupe og Denon PMA 2000R.


    Patricia Barber, en jazzsangerinne jeg ble kjent med via Hi-Fi Centeret i Tromsø da Geir var Daglig leder der, er forførende med sin musikk når man sitter å lytter. Platene hennes har gode innspillinger og er absolutt å anbefale, slik som "Winter" fra plata "Modern Cool" -om jeg ikke husker helt feil. Hennes innspillinger er å finne på SACD, 180 gram vinyl. Plata har vært mye spilt på anlegget, og brukt hos kompiser når man tar med egen musikk.


    Men nå over på noe norsk igjen, Seigmenn! Deres kanskje mest kjente låt, "Hjernen er alene" er en cover de gjorde av originalen til de Lillos. Jeg fant singelen til Seigmenn på platebutikken "Platebaren" i Tromsø i 1995,som nå desverre er nedlagt -og da kom jeg til den erkjennelse at NAD 216 var for lite til Dali 850, jeg måtte ha to NAD 216 for å bi-ampe dem. "Platebaren" slo seg for noen år siden sammen med "Feedback" drevet av Egon Holstad for å stå sterkere sammen mot platekjedene. "Feedback" og senere "platebaren Feedback" var kjent for sitt gode utvalg, der mange plater og da spesielt rock, hadde gule lapper med anmeldelser av Egon Holstad i coveret. "Platebaren Feedback" ble lagt ned for noen få år siden.


    På den tiden jeg rotet rundt Sisu, 12,7, Glock og Telemarksbataljonen, kom plata "New Adventures in Hi-Fi" -deres beste etter min mening og et passende navn på ei plate. Mange bra innspillinger her. Denne plata fikk kjørt seg en del etter at jeg kom hjem fra utenlandstjeneste og jobbet som lærer i Røyken. Tilfeldigvis kom jeg over Electrocompaniet AW180 litt billig, så de måtte jeg jo ha, og EC 4.5 fant jeg hos Eltek i Oslo (tror jeg betalte 6000- for den da) og senere kom amerikanske NHT 2.9 inn med sin fire-veis konstruksjon og sidemonterte 10" bass. Sammen med Teac VRDS25, senere Copland 288 og etter det Meridian 508.24 så var dette hovedanlegget frem til jeg byttet ut AW180 og EC 4.5 med Meridian 502 og Chord SPM 1200B (switch-mode forsterker). I en kort periode spilte jeg på Classé CA300 før Chord SPM 1200B overtok. Her er REM med "How the West Was Won and Where It Got Us" fra "New Adventures in Hi-Fi":



    Håper det smaker.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Hei Bjørn
    Dette ser jo meget bra ut.
    Ikke hver dag en ser bildetråd av en hifi butikk som blir til,så tusen takk for dette.
    De monitor audio høyttalerne ser meget spennende ut,håper jeg får lagt en tur innom dere for å få hørt på disse.
    Blir det forresten noen platespillere/armer for salg hos dere? event. merker?
    Mvh Jan I
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Vi vil levere Roksan sine platespillere. Priser på disse har jeg ikke i hodet, men for å friste litt kan jeg jo gi deg en link der du finner litt av hvert hos dem: http://www.roksan.co.uk/

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Ser frem både til åpningen og til å kikke på Monitor Audio høytalerne. Veldig artig at du får disse opp til åpningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn