HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Øy som ikke er øy - Kjerringøy er jo ikke en øy bortsett fra noen små skjær rett utenfor handelsstedet.

Er det noe på øya som heter Trollkjerringa - et parti i fjellet - men som egentlig kommer fra et annet sted?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Landemerket er menneskeskapt og befinner seg ikke i Nord-Norge. Det er veldig gammelt.

S

Supertramp

Gjest
    Tenker da på middelalderkirker eller tårnet på Slottsfjellet i Tønsberg og slike ting - men finner ikke noe på en øy som ikke er øy.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Du er ikke så langt unna geografisk.

Vi snakker om et sjømerke.

Roy

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    vippefyret på Verdens ende, dvs Helgerødtangen? ... men det stemmer vel ikke helt med oppgaven ... ?

mvh
    KJ

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Eldre enn vippefyret, men du er nærmere nå.

S

Supertramp

Gjest
    Tønsberg tønne på Østerøya ?

Tønsberg tønne er et markant sjømerke ved innseilingen til Tønsbergfjorden. Som sjømerke må dette være meget gammelt, og opprinnelig var det en påle med en tønne som markerte stedet. I dag er det en steinvarde som utgjør sjømerket. Tønsberg tønne ligger helt sørøst på Østerøya i Sandefjord kommune. Farvannet er grunt og trangt, og her kan det oppstå grov sjø selv ved moderate vindforhold.

Østerøya er ingen øy.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Veldig bra. Tønna som den kalles lokalt er første gang nevnt av Snorre.

Jeg er oppvokst på Østerøya

Din tur.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Takk for det....

Jeg har forresten alltid lurt på hvorfor det heter Sandefjordsfjorden.... og ikke bare Sandefjorden.....

Nåvel - vi nyter utsikten fra tønna og med havet som speiler seg i ettermiddagssolen så tenker vi på hva som ligger bak horisonten derute.
    Kanskje ikke så veldig langt - vi skal til noe som befant seg på hver sin side av det vi skuer ut over. Noe som i sin tid og i sin sjanger var ganske enormt. Vi skal til et sted hvor man fremdeles kan se en slik innretning selv om den ikke har vært i bruk på en lang stund, i bruk slik den var tenkt. Skulle man brukt den i dag så ville nok en jazzglad CD kjøper her på HFS fått "så ørene flagret".....

Hvor skal vi nå tro....

S

Supertramp

Gjest
    Et lite hint kan være at innretningen vi skal til har mange likhetstrekk med noe som ble benyttet i stort monn sist lørdag, et sted her i landet .....

S

Supertramp

Gjest
    Det fantes opprinnelig 5 (eller 6) av denne innretningen, 3 på hver side av havet, men nå er det kun 1 igjen og den fungerer som museum......

S

Supertramp

Gjest
    Var den vrien?

Vi skal til noe som hadde meget lang rekkevidde.......

S

Supertramp

Gjest
    Ikke direkte, men jeg vil tro de hadde et samband der også....

Det er nok mer ødeleggende enn radio.....

S

Supertramp

Gjest
    Aboslutt noe som skulle benyttes i krig, men ikke som kommunikasjon.

Ikke riktig gammel krig, sånn ca +65 år siden.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lavfrekvent lyd? Joshua brukte vel basuner da han jevnet Jerikos murer med jorden?

Edit: Uansett hva svaret er, blir jeg nok ikke noe klokere. Hvis lavfrekvent lyd ble brukt under 2.verdenskrig, aner jeg ikke hvor disse dingsene sto/står.

S

Supertramp

Gjest
    Har ikke noe med lyd å gjøre - dvs vår HFS venn vil så aboslutt høre innretningen hvis den nå skulle bli tatt i bruk igjen....

Da den skulle brukes ble med-øy-væringer av vår HFS venn (som da ikke bodde der, var vel ikke født) informert om at de måtte åpne alle dører og vinduer......................

Nei, innretningen og dens "søsken" har i utgangspunktet ikke noe med u-båter å gjøre. Indirekte, ja - ellers vil jeg vel få alle eks-marinefolk på nakken.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner med kanonbatterier tatt fra slagskip og plassert på land. Står det ikke et batteri fra Gneisenau på Austråt/Brekstad ytterst i Trondheimsfjorden? Det ble prøveskutt med det på 50-tallet og da måtte man åpne vinduer og dører grunnet lufttrykket. Det er museum nå.

S

Supertramp

Gjest
    otare er på rett veg rent faglig og teknisk, men feil geografisk.....

innretningens "søsken"* stod i et annet land, men var en del av hele batteriet som skulle dekke et havområde (bortsett fra midten av havområde som ingen rakk frem til - den delen ble minelagt...)

* det var i alt 3 kanoner på norsk side (den 4.var under bygging men ble aldri ferdigstilt) og noen på den andre siden, i et annet land

Hvor i Norge er det såpass "smalt" over til et annet land at kanonbatteri+minefelt stenger for all ferdsel - et land som også hadde "besøk" fra et land litt lengre sør?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje en Adolf-kanon ved Harstad? Eller tenker du på noen av dens brødre?

Edit: Møvik fort?

S

Supertramp

Gjest
    mye lengre sør - "verdens nest største kanon noensinne montert på land"

edit: ja, Peter - Møvik Fort i Kristiansand

"Batteri Vara" med "søsken" i Hanstholm i Danmark

http://www.kanonmuseet.no/

Og vår HFS venn, mteinum, bor på Flekkerøya. Om man ikke åpnet vinduer og dører når kanonen(e) ble avfyrt, så singlet det i glass....
    Flekkerøya ligger rett ned-og utenfor batteriet og det må ha vært spennende å stå der når salvene kom.
    Jeg er gammel kystartillerist og har aldri opplevd slike digre kanoner "live". 12,8cm var vårt største kaliber. Denne er på 38cm - dæven!

Det står noen rester i Hanstholm også, men ikke komplett kanon:

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da må det være Møvik...

Edit: Flere som editer inlegg ;D Har vært på Trondenes og sett på Adolfen - imponerende!

Jeg drar fra jobb snart, så har ikke tid til ny oppgave. FRITT FREM!

S

Supertramp

Gjest
    otare, tar du challengen? Du kom jo først innpå rett type innretning.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Finner vel på noe etter hvert, men har snart brukt opp "mine steder". Skal tenke litt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det gikk kjapt :D

Vi holder oss innenlands og litt i samme modus som i forrige oppgave. Faktisk er det en sammenheng mellom stedet vi skal til og en av de gale svarene på forrige oppgave. Stedet har en historisk betydning, men er idag muligens bedre kjent for en årlig begivenhet som har med noe som HFS-medlemmene ofte er interessert i. I gamle dager kom man seg ikke dit tørrskodd, men idag er det enklere.

Og da skal vi til…

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det er vel tvillingtårnet til det som står på Austråt - fra Gneisenau?

Edit. Det er visst ikke det likevel.

Apropos den gjeldende oppgaven...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville tippet på Harstad - med festspill & greier (ref det otare skriver om årlig begivenhet). Men om det andre stemmer, vet jeg ikke.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nå er du litt for langt mot nord igjen. Det musikalske arrangementet (for det er selvfølgelig det det er) er direkte relatert til de historiske båndene for stedet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det var da som...

Men nå får labyrint være labyrint. Det har åpnet seg en mulighet for å stikke fra jobb en halv time før. Det er jo fredag for pokker! Og nå ser det gudhjelpemeg ut som sola våger seg frampå igjen.

God helg folkens!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det berettes om disse svære skipskanonene at når salvene fra slagskipene gikk, så var dragsuget fra granatene så sterkt at man kunne se havet reise seg i en trase under granatbanene slik at man kunne følge retningen inn miot land.

Og til oppgaven: Stedet ligger i Trondheimsfjorden og har røtter tilbake til den siste katolske erkebiskop i Norge.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    DU vil ikke lage neste oppgave, skjønner jeg. Var forresten på evenementet i går. Musikken var så som så, men selve showet var flott.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn