HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, har litt å gjøre i ettermiddag og kveld - Skal bla på polet hvert øyeblikk! - og reiser på hytta tidlig i morgen.....

Har vært der selv, flott setting, så som så med spelet, men verdt å se.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Har dere sovnet? Helga er over!

Vi har etablert at stedet ligger i Trondheimsfjorden, at det er et årlig musikkarrangement der, og at den historiske tilknytningen har med den siste katolske erkebiskopp i Norge (og med Ørlandet - selv om stedet ikke ligger på Ørlandet) å gjøre.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Steinvikholm

Fru Inger har med Ørlandet og feil kanon å gjøre. Spelet foregår utenfor borgen til Erkebiskop Øystein, men det var inne på borgen den gang jeg var der. Da het spelet Lucy. Heter vel ikke det nå lenger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Endelig en som tar bladet fra munnen og svarer rett! Steinvikholmen.

Olav Engelbrektsson - siste katolske biskop i Norge. Kom på kant med Fru Inger til Austråt (der kanontårnet fra Gneisenau står). På holmen (som nå er landfast ved fjære sjø, men ikke var det på biskop Olavs tid, da vannstanden var 2 m høyere enn i dag) er det hvert år f.o.m. 1992 oppført en opera der som omhandler Olavs siste natt på borgen.

Din tur

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1

Vi drar en kort vei til Værnes flyplass og drar videre med fly. Før kunne en klare seg med ett flybytte, men det går ikke nå for tiden, det er ikke alle forandringer som er til det bedre. Vi skal til et veldig spesifikt sted ikke særlig langt unna en stor flyplass i en stor by i et stort land. Stedet er et i utgangspunktet naturlig amfiteater der det jevnlig holdes store konserter. Det er jazz på onsdager, og klassisk på tirsdager og torsdager. Ellers kan det variere. Mange av de store har spilt der.

S

Supertramp

Gjest
    Skal vi til Hollywood Bowl, L.A ?

Man kan fint komme dit med ett flybytte da..... Værnes - Schiphol - L.A........

hmmmm

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er riktig! Jeg tenkte på København-LA, den har de tatt bort. Sannelig har du rett.

Den var for lett, selv med innlagt feil. Jeg var der en gang og hørte Miles Davis i hans glansperiode. Parkeringen var dyrere enn konsertbilletten, og det var FILO (first in last out), de bare stuet fullt et jorde fra innerst til ytterst, tett i tett. Men konserten var verd det, iberegnet ventingen for å komme ut igjen!

Du tar oss videre.

S

Supertramp

Gjest
    Den satt i sikringsboksen, gitt :)

Mens vi først er over-there:
    En fyr fra denne staten ble yngste stabssjef hos en president og han var også sjef i et "fossilt" selskap. Statens navn betyr opprinnelig "noe stort og flatt". De var tidlig ute i denne staten med å gi damene stemmerett. I staten ligger et veldig kjent og besøkt omåde som også strekker seg inn i en annen stat.
    En trofast sak finnes også her.

S

Supertramp

Gjest
    Javisst, staten Wyoming er svaret.

Dick Cheney, stabssjef under president Ford, sjef i olje-og gasselskapet Halliburton.
    Nasjonalparken Yellowstone nasjonalpark ligger i Wyoming og Montana og geysiren Old Faithful er en av attraksjonene.

Navnet Wyoming kommer fra lenape-ordet xwé:wam?nk, som betyr "ved den store flodsteppe".
    I 1869 fikk kvinnene i Wyoming stemmerett, som de første i USA.

Din tur.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som trigget på det pirrende reisemålet?

to hint:

vi skal ikke til Baywatch eller Hollywood

vi skal ikke langt

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Riktig!

Amerikanerne tør ikke riktig innrømme denne betydningen, sier den er kontroversiell. Men så er de også underlagt streng sensur i media, endatil selvpålagt, for ikke å miste reklamedollars.

Men bildet taler for seg selv!

Din tur nå igjen.

S

Supertramp

Gjest
    Vi nyter utsikten og navnet på disse fjelltoppene og det gir oss assosiasjoner til noe kunstnerisk som foregår på den andre siden av havet. Stedet vi skal til er kjent og mye besøkt. Så og si hver dag er det mange slike "fjelltopper" som vises i den kunstneriske settingen. Noen griner på nesa av ordet "kunst" og "kultur" når stedet omtales, mens andre nikker bifallende. Også flere av våre kjære klassiske komponister visste å verdsette denne type kunstformen. Én komponist spesielt forbindes med en viktig del av kunstformen og da også stedet vi skal til.

Det hevdes at det lydformatet mange har i sine stue-og hjemmekinoer hadde sitt opphav på stedet. Jeg går ikke 100% god for dette, men jeg tror informasjonen allikevel kan være til hjelp.

Hvor skal vi?

S

Supertramp

Gjest
    Vi skal til et meget kjent sted, en bygning, en "kunst-og-kulturinstitusjon".
    I en by i et stort land i Europa....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten firstende å foreslå en den røde mølle ... hvordan det enn henger sammen med resten av oppgaven.

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    Og det er helt rett....

Moulin Rouge i Paris er jo kjent for damer med bare overkropper eller svært lite tildekking.

Komponisten jeg tenkte spesielt på var Jaques Offenbach med sin The Galop fra Orpheus i underverdenen.

Om kinolyd står dette å lese på wikipedia:
    Digital 5.1 surround sound originated in 1987 at The Moulin Rouge, created by a French engineer Dominique Bertrand. To achieve this system, in 1985 a dedicated mixing console had to be designed in cooperation with Solid State Logic, based on their 5000 series, and dedicated speakers in cooperation with APG. The console included ABCDEF channels. Respectively: A left, B right, C centre, D left rear, E right rear, F bass. The engineer had already developed a similar 3.1 system in 1973, for use at the official International Summit of Francophone States, in Dakar, Senegal.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Etter en aften med sparkepiker, cabaret og champagne blir vi ikke helt ferdig med puppene, men vi får lyst på litt skarpere fluidum. Men vi skal til et sted litt uten for allfarvei. Fra Moulin ruge må vi bruke 7 ulike «ruter» kollektivtransport. På norsk kan stedsnavnet gi assosiasjoner i samme «gate», som fjellformasjonen på stedet, men det er fjellet vil skal til. En forfatter bl.a. med fascinasjon for overdreven politisk korrekthet og «storebror», tilbrakte noe stunder i solsiden av puppene vil skal opp på. Oppi fjellsiden finner vi fram noe av det lokale fluidumet og nyter utsikten.

Hvor bærer ferden hen?

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    Eller George Orwell. Mannen med "Animal farm" (anarki og politisk korrekthet) og "1984".

Men skal vi så til hans fødested Motihari, Bengal (India) eller England....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Orwell og 1984 er riktig spor.

mvh
    KJ

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kortslutning her, det var Animal Farm og 1984 jeg tenkte på, hvordan jeg fikk det til å bli Wells.....?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    o.t
    erato skrev:
    Kortslutning her, det var Animal Farm og 1984 jeg tenkte på, hvordan jeg fikk det til å bli Wells.....?
    Jeg har av og til samme kortslutning ...

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal til et sted Orwell oppholdt seg.

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    Du har vel svaret da, KJ?

Tro om vi skal til Burma:
    Mandalay
    Maymyo
    Myaungmya

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror vi holder oss i Europa.

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    ah, det var jo din oppgave - glemte det i farta...

nåvel - Europa - det er nok å ta av:

Barcelona
    London
    Southwald

men jeg går for Barnhill, Jura - på Hebridene

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    ...
    men jeg går for Barnhill, Jura - på Hebridene
    Bingo! .. dvs. nesten, for det er fjellene vi skal til - pattene på Jura dvs. Paps of Jura:

(Her sett fra Caol Ila)

Etter sigende var det på Barnhill (som riktig nok er på nordsiden av pattene) at Eric Blair aka Orwell gjorde seg ferdig med 1984 i 1947-48.

Det lokale fluidumet er selvfølgelig Isle of Jura Single Malt.

Jura er forøvrig den bebodde øya i Skottland med nest lavest befolkningstetthet etter Rum.

Litt uten for allfarvei, da en må ta ferge eller fly til Islay og ny «ferge» (dvs en kraftig overmotorisert pram) fra Port Askaig til Jura.

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    Er det bare meg, eller blir disse puppe-fjellene bare mer og mer innbydende fra eksempel til eksempel.... :)

Vet ikke hva slags fluidum du serverer oss der vi sitter og skuer ut over puppefjellene, men godt smakte det.
    Mens vi sitter der så kaster vi et blikk i glassene og væskens bevegelse retter tankene våre mot noe slikt...

Vi skal til verdens første i sitt slag. Den gang det ble bygget, på 1960 tallet, trodde man at systemet ville være særs effektivt begge veier, men i dag benyttes det kun den ene vegen. Miljømessig er det visstnok heller ingen stor suksess, selv om man skulle tro det motsatte. Ammodytes ++ har reist sin veg, men Dicentrarchus labrax har kommet tilbake.
    Men innretningen produserer mye allikevel, ca 2,6 ganger mere enn nr 2 på lista.

Hvor skal vi nå?

S

Supertramp

Gjest
    Det var da som bare.....

Trodde den skulle være mer vrien enn som så :)

Jada, vi skulle til Saint-Malo i Frankrike og La Ranche tidevannskraftverk.

fra Wikipedia:

Dette er et tidevannskraftverk, med installert effekt på ialt 240 MW vannkraftkapasitet fordelt på 24 turbiner. Årlig produksjon av elektrisk kraft er ca. 0,6 TWh (600 GWh), det vil si at gjennomsnittseffekten gjennom døgnet hele året er 68 MW.

Anlegget har ført til en del tilmudring av vannløpet, med den følge at sammensetningen av fiskebestandene er endret. Tobis (Ammodytes tobiatus) har forsvunnet, mens havabbor (Dicentrarchus labrax) har returnert til elva etter å ha vært borte fra området

Det har vist seg at ved å føre vannet som flør gjennom turbinene klarer man ikke å fylle reservoaret optimalt. Derfor blir bare det vannet som strømmer ut av reservoaret anvendt til elektrisitetsproduksjon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppgave kommer til kvelden. Har vært der og sett anlegget i 1973, så kombinert med opplysningen om at det var bygd på 60-tallet kom mistanken fort snikende.

S

Supertramp

Gjest
    Tiden er ute :)

Da skal dere få en nøtt (tror jeg):

Vi skal til verdens eldste i sitt slag, men den er ikke i bruk i dag - den eksisterer ikke lengre.
    Den var faktisk i bruk til det den var tenkt/bygget for i bare 6 år. Da overtok en mer sentralt beliggende en, og dens navn bringer tankene inn på noe man har i fluidum, f.eks i en miks hvis navn får meg til å tenke på en kjent forfatter....

På deler av område i dag er det bygget studentboliger for en nærliggende undervisningsinstitusjon.
    Resten av område er i dag en park.

Hvor skal vi nå?

S

Supertramp

Gjest
    bonushint: vi skal ikke reise så veldig langt fra svaret på forrige oppgave, men litt vrient å komme dit for folk som er sterkt plaget av av aquafobi, klaustrofobi eller aviofobi

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    De tre nevnte fobiene tyder på at vi skal i retning Stor-Britannia, enten via luftveien, sjøveien, eller tunellen under kanalen.

S

Supertramp

Gjest
    Veldig bra resonnert....... :)

Stedet vi skal til har også noe med kommunikasjon/transport å gjøre, men jeg tror ikke det finnes noe "-fobi" ord for de som ikke synes noe om det....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn