HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    En av hovedpersonene (ikke han med drikke og usunn bakervare) var med i en Mike Myers film.... i denne filmen er en av britisk rock sine største hits svært fremtredende....

S

Supertramp

Gjest
    Vi skal til Twin Peaks.

(kaffe, donuts, David Lynch, Blue Velvet, The Elephant Man, Lara Flynn Boyle, Waynes World, Bohemian Rhapsody)

Fritt frem for andre å lage ny oppgave....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Fra David Lynch sin fiktive verden, skal vi tilbake til virkeligheten.

Ferden går til et tettsted hvor man kan se noe som er det største i sitt slag i landet.

Til tross for at stedet ligger på fastlandet måtte man for over 40 år siden ta båt for å komme til den nærmeste byen. Da ble det bygget en hengebro som er like mange meter lang som navnet på en bilmodell.

Tettstedet vi skal til er et administrasjonssenter, men for omtrent 150 år siden lå det kun gårder her.

På 1920-tallet var dette ikke en gang en egen kommune, men da det først ble skilt ut tok det navnet etter den store gården som lå her først.

Kommunen deler for øvrig navnet sitt med en tidligere meget kjent person som hadde mye med penger å gjøre.

Litt spesielt er det at før stedets kirke ble innviet for snart 100 år siden hadde man i over 30 år holdt gudstjenestene i et kirkebygg som var flyttet til stedet vi skal til fra et sted ganske langt unna i den samme landsdelen.

Den første delen av stedsnavnet deler den før øvrig med den første delen av navnet til en av nabokommunene, som dog ligger i et helt annet fylke.

S

Supertramp

Gjest
    Det høres veldig norsk ut..... og det med flytting av kirkebygg har jeg hørt før.....

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg lest hele kommunelisten uten å komme over navnet på en tidligere kjent pengegubbe. Men så var det dette med tidligere kjent, da er det ikke sikkert jeg kjenner gubben....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg gjorde det samme - leste kommunelisten - og stoppet opp ved Skånland kommune. Hermod Skånland drev med penger - sentralbanksjef som han var - ja, han er jo en av de svært få her i landet som har laget penger på lovlig vis, han.

Administrasjonssentret i Skånland kommune er Evenskjer - nå forholder jeg meg til Google - dette er liten sort flekk på mitt norgeskart. Da er det kan hende dit vi skal?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Ulf-B skrev:
    Jeg gjorde det samme - leste kommunelisten - og stoppet opp ved Skånland kommune. Hermod Skånland drev med penger - sentralbanksjef som han var - ja, han er jo en av de svært få her i landet som har laget penger på lovlig vis, han.

Administrasjonssentret i Skånland kommune er Evenskjer - nå forholder jeg meg til Google - dette er liten sort flekk på mitt norgeskart. Da er det kan hende dit vi skal?
    Det er helt riktig, Ulf.

Det største man ser i sitt slag i Norge fra Evenskjer er Hinnøya, Norges største øy som ligger rett på andre siden av Tjeldsundet. Det måtte man før 1967 krysse med ferje, men da åpnet den 1007 meter lange Tjeldsundbrua. Peugeot 1007 er en bilmodell.

Sentralbanksjef Hermod Skånland var helt riktig. Kommunen Skånland var fram til 1926 en del av Trondenes kommune.

Det var Saltdal kirke som ble flyttet til Evenskjer i 1868. Evenskjer fikk sin egen kirke først i 1901.

Nabokommunen på andre siden av fylkesgrensa heter for øvrig Evenes, og ligger i Nordland.

Din tur, Ulf.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:

Å, leste for fort......
    Såkalt skumleste, men da kan en gå glipp av det skumleste.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hadde bare flaks som fikk de riktige assosiasjonene...

Mens vi rusler rundt i Evenskjer, får vi assosiasjoner til et sted som også har kirker - omenn ikke slike som er blitt flyttet til stedet. Det er vel ikke utenkelig at det med penger kan ha gitt visse assosiasjoner også - for stedet vi skal til, driver big business innen en spesiell bransje.

Stedet er opprinnelig en ganske liten landsby - som ikke hadde vært noe, dersom det ikke hadde vært for at en ung dame hardnakket hadde påstått at hun hadde sett et uvanlig syn. Man skulle nesten tro at den lokale turistforeningen – som ennå ikke var påtenkt da dette skjedde - sto bak det hele. For dette er blitt såpass store saker, at den lille byen som vi skal til, bare overgås av landets hovedstad m.h.t. antall overnattingsplasser. Som man forstår: den byen vi skal til, er et meget besøkt turist- og valfartssted.

Da skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja - det skal vi.

Til den lille landsbyen Lourdes, som en Bernadette Soubiros bodde i - og hvor hun som ganske ung rundt midten av 1800-tallet hadde en rekke syn - og som resultat av disse synene, fant hun også den kilden hvor mirakelvannet i Lourdes er å finne. Bernadette Soubiros døde i 1879 - og ble kanonisert i 1933, og er i dag bedre kjent som St. Bernadette. Man regner med at Lourdes får besøk av ca. 5.000.000 pilegrimer og turister hvert år.

Din tur!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Snakk om å skyte fra hofta og treffe blink! :D

Vi skal til et sted som har en lang historie. Det var et av de stedene en okkupasjonshær slo seg ned for lenge siden, og noen mener at stedet i en (meget) kort periode var hovedstad i det landet det ligger i. Idag er stedet adminstrasjonssenter for sin region.

I nyere tid er byen kjent for å være "fødestedet" til en teknologi vi alle kjenner (selv om mannen som oppfant dette produktet ikke var fra det landet stedet ligger i), og det er også produsert et produkt i denne byen som bærer et navn som mange, kanskje alle, musikkelskere kjenner.

Stedet er også kjent for å ha stått for den første hendelsen i et meget kjent firmas historie, noe som er markert med en egen plakett på stedet dette hendte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke alltid man treffer når man skyter fra hofta :)
    Nei, vi skal ikke til Italia, selv om en av opplysningene i oppgaven har en klar forbindelse med Italia. Den teknologien jeg nevner er mye omtalt i media for tiden...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nei, vi skal ikke over dammen. Teknologien er en generisk teknologi og ikke knyttet til et spesielt firma.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg fikk først assosiasjoner til radio - bl.a. p.g.a. FM-DAB-debatten som har våknet til liv igjen - men tenkte så på TV.

Hastings?

Fra Wikipedia:

The town is sometimes referred to as "the birthplace of television" since the pioneer of television, John Logie Baird, lived at 21 Linton Crescent from 1922 to 1924

Jeg har ikke fått med meg at Hastings harvært hovedstad, men okkupasjonshær ringte noen bjeller. Slaget ved Hastings f.eks. - og så var vel de gamle romerne her i sin tid, sikkert med en masse soldater da også.

Det er så langt jeg kom.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Radio er riktig assosiasjon. Og romerne (okkupasjonshær). Og vi er i England.
    Da er du bare et Google-søk unna rett sted.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nærmere og nærmere, men ikke helt i mål.
    Når jeg sier en kort stund, mener jeg en kort stund. 5 dager for å være helt presis. :D

S

Supertramp

Gjest
    Winchester

Tro om ikke Berhard Cornwell har skrevet om denne i romanserien om Uthred....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Google igjen:

Chelmsford var hovedstaden i 5 dager i 1381

Altså Chelmsford.

S

Supertramp

Gjest
    selvfølgelig - med radiofabrikk - The Marconi Wireless Telegraph & Signal Company

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Javisst! Chelmsford.

Birthplace of radio. Marconi opprettet sin første radiofabrikk i Chelmsford.

Romerne hadde en av sine første befestninger i England her.

Richard II flyttet hele sitt hoff og statsorganisasjon hit i forbindelse med bondeopprøret i 1381. De var der i 5 dager, og Chelmsford var derfor "hovedstad" i England i 5 dager. Lederne av bondeopprøret ble hengt på Primrose Hill.

På Marconi-fabrikken i Glebe Street ble Decca navigasjonsutstyr produsert, og BBC hadde sin første offisielle sending herfra i 1922, da Dame Maggie Teyte åpnet radiokanalen.

Chelmsford er idag administrasjonssentrum for Essex.

Boleyn-familien bodde her, og Henry VIII installerte sin kone Ann Boleyn her (i Beaulieu palace som idag er New Hall school, ved enden av Duke Street). Hans datter Mary I bodde også her.

Din tur

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Masse nytt - og rett som det er også nyttig - å lære her i HFS-labyrinten.

Vi driver litt lett sightseeing i Chelmsford, men får snart lyst til å reise litt igjen.

Vi skal til et geologisk urolig sted på kloden. Likevel ikke verre enn at de som bor der klarer seg rimelig bra. Her var man pionerer innen dyrking, industriell foredling og distribusjon av en spesiell frukt. Området er en del av en større nasjon – men står på mange måter i en særstilling. Bl.a. har man to offisielle språk her.

Da skal vi til...?

S

Supertramp

Gjest
    Skal vi til helsekostproduktet Noni ?

Tahiti har produksjon av Noni juice fra planten Morinda citrifolia.

Fransk Polynesia er selvstendig som oversjøisk kollektiv - "The French overseas collectivities"

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal ikke til Polynesia, og det er en annen frukt jeg har i tankene.

Frukten jeg tenker på, er ikke opprinnelig herfra - men man fant ut at her trivdes den godt, hvilket la grunnlaget for en stor industri hvor flere kjente selskaper har vært involvert.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm.. Frukten vi tenker på, er først i forholdsvis nyere tid blitt tilgjengelig hos oss i fersk, ubehandlet tilstand.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jeg tenker nemlig på ananas og Hawaii.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var ikke dumt tenkt, det.

Vi skal til Hawaii – denne fjerne øygruppen som nå er en del av USA.

Her var man pionerer innen ananasdyrking. Ikke minst dette med hermetisering av ananans - som kom i gang mot slutten av 1800-tallet. Både Dole og Del Monte var blant de første som engasjerte seg i denne businessen i stor skala. Det er for øvrig p.g.a. ananasen at det bor så mange av japansk og asiatisk opprinnelse på Hawaii - deres forfedre ble hentet til Hawaii allerede fra begynnelsen av 1800-tallet for å være billig arbeidskraft for ananasplantasje-eierne.

Hawai ligger på et såkalt geologisk ”hot spot” – og er vokst opp fra havbunnen som rundt Hawaii ligger rundt 7.000 meter under havoverflaten, gjennom kontinuerlig vulkansk aktivitet i mange millioner år. Legger man til de rundt 4.000 meter som de høyeste toppene rager over havet, ville man fått 11.000 meter høye vulkaner her – hvis man tenkte seg at man fjernet vannet - helt unikt på vår klode. Den geologiske aktiviteten holder forstatt koken, og derfor vokser Hawaii stadig.

Hawaii ble USA delstat nr. 50 i 1959, og i det forbindelse er det avtalefestet at staten skal ha to offisielle språk – engelsk og hawaiisk.

Din tur!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Fra ananas og Hawaii går ferden til et lite sted der man var de første til å se lyset i det landet.

De lokalpatriotiske fotball-tilhengerne her bærer grønne og gule drakter, men det er nok like sannsynlig at de fleste i stedet ikler seg hvitt og rødt.

Idrettsforeningens mest kjente medlem har nok vært en diskoskaster. Vedkommende la opp for en del år siden.

Hit kan du komme med både bil, båt og tog, men velger du sistnevnte reisemåte må du nok hoppe av i fart, for jernbanestasjonen var bare i drift i 95 år.

S

Supertramp

Gjest
    Lisleby i Fredrikstad

lokalkamp mot FFK (rødt og hvitt)

lys:
    Den første dynamoen ble laget i Tyskland i 1866, og i 1877 ble det første elektrisitetsverket bygget i Norge. Det var ganske lite, og forsynte Lisleby Brug med lys.

tog:
    Lisleby stasjon er en jernbanestasjon på Østfoldbanen (vestre linje). Lisleby stasjon ligger i Fredrikstad kommune. Stasjonen ble åpnet i 1888, men er ikke lenger i bruk til passasjertransport. Stasjonsbygningen er nå revet

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Lisleby i Fredrikstad
    Var det så opplagt? Hva var det som satte deg så kjapt på sporet?

Lisleby fotballklubb bærer grønne og gulstripete trøyer, mens Fredrikstad Fotballklubb bærer hvite og røde. Mette Bergmann var diskoskasteren jeg skulle fram til, og stasjonen som ble åpnet i 1888 stengte i 1983.

Lisleby Brug var for øvrig de første i Norge til å ta i bruk elektrisk lys i 1877.

Din tur.

S

Supertramp

Gjest
    Jeg så google-lyset ganske kjapt :)

Vi holder oss på småsteder i Norge som ble innlemmet i kommunesammenslåing.
    Stedet hadde en av europaveiene dundrende gjennom "sentrum" (såpass lite at man kanskje ikke kan kalle det et sentrum, men men).
    Ny vei ble lagt om stedet for 5 år siden.

Ikke så langt unna, på både den nye og den gamle veien, ligger/lå et vannhull (eller mathull) som er godt besøkt - oppkalt etter en eventyrfigur (engelsk navn, ikke norsk). Nærmest vegg-i-vegg med det nye vannhullet ligger en liten park hvor man kan se dyr.

Stedet jeg tenker på ligger innerst der to fjorder møtes, hadde en treforedlingsfabrikk nærmest i sentrum men siden det var for grunt for skip å komme inn til fabrikken, ble det bygget en dypvannskai et stykke unna. De foredlede produktene ble fraktet med kabelbane fra fabrikk til dypvannskaia.

Stedets kirke er opprinnelig fra 1150 (!) men det er kun den eldste delen - i stein - som er såpass gammel.

Kommunen som stedet ble innlemmet i/sammenslått med på 60 tallet, er svært aktuell denne helgen.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Uten at jeg kan ta alle detaljene, dette må være Søndeled i Risør kommune.

Trebåtfestivalen i Risør er vel denne helga?

Cinderelle Cafè ligger nå på Brogelandsheia, flyttet såvidt jeg husker etter at den gamle på Fiane brandt.

Hvis dette er riktig overlates neste oppgave til den som føler kallet, jeg suger i den geskjften. :p

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn