HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Mike Oldfield var engang kjæreste med Anita Hægerland.

Det er laget et album som heter Tubular vibes: a tribute to Mike Oldfield.

Låta Moonlight shadow er i 2 versjoner på denne plata hvorav den danske duoen Kenton Files har den ene versjonen.

Finner ikke mye om duoen på nettet, men i og med at de er danske og vi skal til en fotballbane, så er det nærliggende å velge Parken (Idrætsparken) i København...

Om det er helt feil, så er det et godt forsøk :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Mike Oldfield var engang kjæreste med Anita Hægerland.

Det er laget et album som heter Tubular vibes: a tribute to Mike Oldfield.

Låta Moonlight shadow er i 2 versjoner på denne plata hvorav den danske duoen Kenton Files har den ene versjonen.

Finner ikke mye om duoen på nettet, men i og med at de er danske og vi skal til en fotballbane, så er det nærliggende å velge Parken (Idrætsparken) i København...

Om det er helt feil, så er det et godt forsøk :)
    Det er et veldig bra forsøk, til tross for at det er feil.

Som du ser skriver jeg på denne hyllestplata, det indikerer at det finnes flere. Jeg skriver også fødestedet til en av artistene, og det indikerer at det dreier seg om en enkeltartist, ikke en duo, trio eller gruppe.

PS. Hadde det ikke vært for den norske eks-kjæresten, hadde det heller ikke blitt en norsk hyllestplate til artisten, men det er ikke denne plata jeg tenker på i denne omgang.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    aha - vi skal til en stor visesnekker & sanger som bl.a. Ole Paus har oversatt låt til Norsk (med godkjenning av visesnekkeren selv)

Leonard Cohen - Tower of song - Coming back to you - Martin Gore

Denne banen:

Gore was born at Dagenham, Essex, England

Dagenham & Redbridge

Ground Name: London Borough of Barking and Dagenham Stadium (but still known to many fans as Victoria Road)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Man blir jo rent rørt av så fyldige og gode svar.

Stafettpinnen er din.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Når man til de grader klarer å kombinere engelsk fotball med musikkquiz, da er det ekstra gøy å finne svarene :)

Banen til D&R er ikke stor, men stemningen kan sikkert vært upåklagelig.
    Vi nyter en kamp og noen duggfriske før vi reise videre:

Vi skal til et sted som er avbildet på et cover, et CD cover til en artist som ikke er født i byen hvor bilde er tatt - og hans "bykolleger" griner nok på nesa over bilde og fargen på antrekket han bærer.....
    Byen han er født i var godt kjent i Norge på 70 tallet med oppfostring av folk som kunne holde buret rent. Byens kjæledegger bærer ikke hele det offiselle bynavnet.

Tilbake til stedet vi skal til og artisten: han var først med noen andre før han gikk solo.
    CD'en jeg tenker på og stedet coverbilde er tatt, passer helt spesielt godt til året som gikk og helt spesielt til noen år tilbake i forbindelse med en spesiell.....

;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Når man til de grader klarer å kombinere engelsk fotball med musikkquiz, da er det ekstra gøy å finne svarene :)

Banen til D&R er ikke stor, men stemningen kan sikkert vært upåklagelig.
    Vi nyter en kamp og noen duggfriske før vi reise videre:

Vi skal til et sted som er avbildet på et cover, et CD cover til en artist som ikke er født i byen hvor bilde er tatt - og hans "bykolleger" griner nok på nesa over bilde og fargen på antrekket han bærer.....
    Byen han er født i var godt kjent i Norge på 70 tallet med oppfostring av folk som kunne holde buret rent. Byens kjæledegger bærer ikke hele det offiselle bynavnet.

Tilbake til stedet vi skal til og artisten: han var først med noen andre før han gikk solo.
    CD'en jeg tenker på og stedet coverbilde er tatt, passer helt spesielt godt til året som gikk og helt spesielt til noen år tilbake i forbindelse med en spesiell.....

;)
    Hvis vi fremdeles holder oss til fotball, så er det vel keepere du tenker på, men må si jeg er usikker på hvem du mener. Erik Johannessen og Erik Thorstvedt kom begge fra Stavanger, men laget kalles jo ikke noe i nærheten av bynavnet...

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Du er på sporet, men vi skal til helt andre kalibre av målmenn. Du har reist for langt :)

edit: jeg ser nå at oppfostret kan misforståes - la oss si at legendene fikk sine gjennombrudd der.....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Du er på sporet, men vi skal til helt andre kalibre av målmenn. Du har reist for langt :)

edit: jeg ser nå at oppfostret kan misforståes - la oss si at legendene fikk sine gjennombrudd der.....
    Forstår jeg deg rett i at vi skal holde oss til England, og engelske keepere?

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Det er riktig, Roy.

Fødebyen til artisten med CD-plata var ofte i begivenhetens sentrum på lørdager på norsk TV tilbake til 70 tallet.
    Byens klubb har æren av å skilte med å ha hatt 2 av landets beste keepere på laget. Den ene av keeperne hadde en redning ut av en annen verden mot verdens beste spiller1 - den andre var ikke fullt så heldig da verdens beste spiller2 fikk hjelp fra oven....

ps! hintet på slutten - "en spesiell" - har også noe med fotball å gjøre :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Den andre keeperen er definitivt Peter Shilton. Han startet karrieren i Leicester, og fikk nesten 300 kamper for dem. Men om det er den byen, er jeg usikker på. Han gikk så videre til Stoke og Nottingham Forest, der han vant europacup etc.

Kanskje er det Nottingham "vår" helt er født...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Men Gordon Banks var jo også i Leicester, og han hadde en brukbar redning fra Pele. Tenkte ikke på ham, da jeg forbinder ham med 60-tallet.

Verre er det å finne artist og cover, og dermed riktig by...

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Banks og Shilton er helt riktig og de spilte begge i en klubb hvis navn er noe kortere enn byens offisielle navn.....

I den byen er vår artist født - artisten som har vært ute å kjøre med både "apotekervarer" og polvarer.....
    Han ble først kjent som en av fem gutter - men karrieren ble enda større som soloartist.
    Han sang også duett sammen med ei lekker sak som spilte i en film om en tegneseriehelt......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Robbie Williams, tydeligvis. Som er født i Stoke-on-Trent.
    Og Gordon Bans spilte i Stoke. Det gjorde vel Peter Shilton også, da.

S

Supertramp

Gjest
    Nettopp, Otare.

Så var det albumet hvor han på coveret er på et sted jeg skal frem til - et album hvis tittel passer spesielt godt på stedet når det gjelder siste sesong :)

Man skal kanskje være litt ekstra godt kjent, men jeg tror dere har nok ledetråder nå .....

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Da skal vi nok til Stoke-on-Trent, med fotballklubben Stoke.

Derfra kommer Robbie Williams, som tidligere var en del av Take That, boybandet som nå skal samles igjen.

Plata Sing When You're Winning har Williams avbildet i blått på Stamford Bridge i London, til tross for at Williams er fan av Port Vale.

Jeg tror derfor at vi skal til Stamford Bridge i London.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Der kom den!

Bildet er tatt på gressmatta til Chelsea, Stamford Bridge:

http://www.robbiewilliams.com/photos/gallery/sing-when-youre-winning-sleeve-shoot

Sing when you're winning passer jo spesielt godt der med "the double" siste sesong.
    Og det passet spesielt godt for noen år siden da The special one, Jose Mourinho, var trener der.

Tror verken Port Vale eller Stoke innbyggerne var spesielt glad over å se Robbie i blå drakt, selv om det ikke er en Chelsea drakt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Mens vi likevel er på Stamford Brigde tar vi oss en tur på stadion, og finner ut at vi skal ta en tur med undergrunnen til historiens nest mest populære lag på denne banen. Når vi kommer opp i dagslyset, ser vi i en himmelretning, men bestemmer oss for å gå i den andre retningen. Vi krysser en vei som kunne vært oppkallt etter en fjellformasjon i gamlelandet, og kommer til en stor bygning med et merkelig skilt på utsiden. Min latin har aldri vært spesielt god, men trolig betyr det noe om å våge. Figuren på skiltet leder oss over vann, enten til et stort firma eller en oppdiktet figur med et navn som er helt konge. Vi tar den lengste reisen, og ender opp på fødestedet til "dikteren".

God tur.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Var det ikke mye Supertramp-tekster i den oppgaven Roy, eller er det helt tilfeldig?

undergrunnen - Rudy (on a train to nowhere.....)
    over vann - Breakfast in America
    lengste reisen - Take the long way home

:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Supertramp skrev:
    Var det ikke mye Supertramp-tekster i den oppgaven Roy, eller er det helt tilfeldig?

undergrunnen - Rudy (on a train to nowhere.....)
    over vann - Breakfast in America
    lengste reisen - Take the long way home

:)
    Hehe, det morsomme var at jeg sjekka den meldinga på mobilen for 20 minutter siden. Da spilte de Breakfast in America på radioen..

Dessverre er nok ikke Supertramp riktig vei videre i labyrinten.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    "og finner ut at vi skal ta en tur med undergrunnen til historiens nest mest populære lag på denne banen."

Mener du her med 'banen' selve t-bane linjen som benyttes?

For jeg tror vi skal til Tottenham og fotballklubben i første omgang (!) med Piccadilly Line (egentlig må man over på Victoria Line for å komme til White Hart lane).

Mottoet deres, audere est facere, som sikkert står på en av tribunebygningene, betyr "to dare is to do".

Du er vel selv Arsenal fan og da er jo Spurs "nest mest populær" i den delen av London :)

Figuren er vel en gamecock (hane) og den kan lede oss over vannet til USA, til enten Gamecock Media Group eller til denne oppdiktede figuren som kan være Foghorn Leghorn

"Dikteren" er Robert McKimson som ble født i Denver, Colorado
    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_McKimson

Men får ikke det helt til å stemme med "helt konge"......

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Her har du tenkt mye riktig, men du er ikke helt framme ved reisemålet jeg tenkte meg.

Banen var jo Stamford Brigde, og det laget som har dratt mest tilskuere på Stamford Brigde gjennom alle tider er selvsagt hjemmelaget. Derimot er den kampen på Stamford Bridge med flest tilskuere mellom Chelsea og Arsenal. Ergo tar vi banen til Arsenal stasjon. (jeg sa ingenting om at man ikke måtte bytte stasjon underveis).

Ut av Arsenal stasjon kommer du i sørvendt retning, men vi skal nordover, som du helt riktig antar mot White Hart Lane. Da krysser vi Seven Sisters Road, fjellformasjonen De Syv Søstre ligger på Helgelandskysten. Tottehams motto er Audere est Facere, eller å våge er å gjøre (eller noe sånt). Klubblogoen har som du sier et bilde av en hane.

Selskapet jeg tenkte på var Le Coq Sportif, men den andre hanen er ikke Foghorn Leghorn. Dermed er vi ikke framme ved reisemålet ennå.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Skal ikke være lett dette....

Cornelius Rooster er en annen kjent USA-hane:

Men det er vel ikke noe kongelig over Cornelius navnet?

ps! all time high tilskuermengde på Stamford Bridge er uoffisielt over 100.000 i en vennskapskamp mot Dynamo Moskva i 1945, men i ligasammenheng er Arsenal kampen rekorden :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Husk at det ikke trenger å være en konge som har hatt navnet, men at det også kan bety konge...

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rex? Regis?

Min interesse for, og kunnskap om, engelsk fotball er infinitesimal.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Navnet har ingenting med fotball å gjøre. Husk det er en oppdiktet figur med et navn som betyr konge...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    dump, dump...

Hanen vi skal fram til er en av mange figurer i en tegneserie som har et annet navn i hjemlandet enn i de fleste andre land. Likevel er det ikke denne tegneserien mannen bak er mest kjent for.

PS. Får ikke sjekket svarene så ofte framover.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Det er tegneserie vi snakker om. I denne serien hvor hanen er med, er alle rollefigurene dyr. I den serien som opphavsmannen står bak, er hovedfiguren et dyr, mens de to andre er henholdsvis en mann og en hund.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg leser det du skriver - men det ringer ingen bjeller her.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Navn som betyr konge, er det Rex?

mvh
    KJ

S

Supertramp

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Det er tegneserie vi snakker om. I denne serien hvor hanen er med, er alle rollefigurene dyr. I den serien som opphavsmannen står bak, er hovedfiguren et dyr, mens de to andre er henholdsvis en mann og en hund.
    I sistnevnte skal vi kanskje til Garfield, Jon Arbuckle (kattens eier) og beagle-hunden Odie ?

I så fall skal vi til Jim Davis og han hadde en serie som het U.S.Acres, også kjent som Orson's Farm utenfor USA.

Der er en av karakterene en hane med navnet Roy Rooster.
    Men en annne hane er også med - sporadisk; Plato.
    Vet ikke om noen av disse gir kongelige assosiasjoner....

Davis ble født i Marion, Indiana.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    R.E.S. skrev:
    I sistnevnte skal vi kanskje til Garfield, Jon Arbuckle (kattens eier) og beagle-hunden Odie ?

I så fall skal vi til Jim Davis og han hadde en serie som het U.S.Acres, også kjent som Orson's Farm utenfor USA.

Der er en av karakterene en hane med navnet Roy Rooster.
    Men en annne hane er også med sporadisk; Plato.
    Vet ikke om noen av disse gir kongelige assosiasjoner....

Davis ble født i Marion, Indiana.
    Roy = Roi, fransk for konge.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Der kom endelig det rette svaret.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Det var en tøff nøtt.

Reisen videre kan foretas på landeveien og vi skal til et sted som er fiktivt, men det finnes også i virkeligheten men da et helt annet sted. På kart opplyses det at det ekte stedet ligger like ved en diger by, men det fiktive stedet er på ingen måter i nærheten av en storby - noe som også gjenspeiles i "historien".

Opphavsmannen til det fiktive stedet er også ansvarlig for noe med farge og noe om en skjebne som har med dyrerike å gjøre.

På det fiktive stedet skjer det mye rart, og en drikke og noe som stekes usunt (noe veldig typisk for landet vi er i), er viktig for hovedpersonen.

Hvor skal vi?

S

Supertramp

Gjest
    Det fiktive stedet og det ekte stedet har selvfølgelig samme navn og befinner seg i samme land.

S

Supertramp

Gjest
    Det fiktive stedet gjelder en TV serie, mens de andre verkene av opphavsmannen er frittstående filmer og har ingenting med serien å gjøre.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    TV-serie - den var lei for en som ikke følger med på slikt....

S

Supertramp

Gjest
    Å, den er SÅ kjent - er også kommet en film i ettertid.
    Den er ikke ny, fra begynnelsen av 90 tallet.

Filmen om skjebnen som har med dyrerike å gjøre var ikke en fargefilm selv om den kom helt i begynnelsen av 1980-tallet, men opphavsmannen ville ha det slik.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn