HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Hvis man synes at denne ledetråden var i tynneste laget, kan det kanskje hjelpe å nevne at The Boss har laget en litt mindre kjent låt, hvor han og en kamerat - hvis man skal tro teksten - var innom et sted eller område den 4. juli, hvor områdets navn også er tittelen på låten.
    Er det denne du tenker på? http://www.youtube.com/watch?v=jbZirbCzgOc&feature=related

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette er en av låtene, ja. Låten Darlington County fører oss til ...?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    JA!

Og hvilket norsk sted har sterke fellestrekk med Darlington?

Eller: Hva i all verden er Darlington kjent for? Det er ikke mye, men NOE er det.....

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg finner en del om jernbane ... Er det Eidsvoll vi skal til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis du ganske kjapt kan forklare hvordan det henger sammen med den andre sangen.... Du får 10 minutter.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da er tiden ute!

Hehe – det var ikke meningen å stresse deg opp. Jeg syntes bare at den første ledetråden var den enkleste – og jeg ville bare sjekke om dere hang med i svingene her........

Vi skal - som JHolm allerede har fortalt oss - til Eidsvoll.

Oppgavens første ledetråd skulle føre oss til Eidsvoll via Philadelphia – byen i låten Streets of Philadelphia. Fellestrekket her er at vi har å gjøre med to grunnlovssteder. Den norske grunnloven ble til på Eidsvoll, mens den amerikanske ble forfattet og signert i Philadelphia.

Alternativt kunne man komme til Eidsvoll via Darlington i England. Eidsvoll som har gitt navn til Norges første jernbanestrekning, som ble åpnet i 1854 - mens Darlington står sentralt i det som regnes som Englands - og verdens – første jernbanestrekning, som ble åpnet i 1825. Springsteen-låten som skulle føre oss til Eidsvoll via Darlington, er Darlington County (Driving in to Darlington County/Me and Wayne on the fourth of July.......), fra albumet Born in the USA. Dette med hva som var først når det gjelder jernbane, er for øvrig ganske omdiskutert. Rene industrielle jernbaner f.eks. i f.m. gruvedrift er eldre – og man har også hatt jernbaner langt tilbake i tid, hvor man brukte hester som trekkraft. Men jeg tror at det er ganske spiselig hvis man holder seg til Darlington og til Eidsvoll – hvis man tenker på passasjertrafikk.

Altså uansett ledetråd: Eidsvoll var stedet.

Og JHolm tar oss videre!

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Etter å ha grunnet på dette med grunnlov og jernbane en stund er vi klare for noe helt annet.
    Vi skal finne frem til en adresse. Den har direkte tilknytning til noe mange forbinder med luksus og har relativ lang historie. Den kan også gi assosiasjoner til HiFi.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg legger ut et hint til før jeg (snart) tar kvelden:
    En av Trond Viggo Torgersen sine karakterer er tydelig interessert i dette produktet ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her står det helt stille under topplokket. Ikke den minste lille assosiasjon. Får sove på det, jeg også.....

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Noen vil si at luksus refererer til produkttypen og ikke til det konkrete produktet.
    HiFi er en tuner laget i Japan. Den går for å ha god LYD.
    Si hva du vil ...

Må blir jeg borte noen timer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - oppgaven fremstår så langt som et stort, vått såpestykke. Ikke til å komme i inngrep med fra noen kant.

N

norman

Gjest
    Hei

Ikke helt såpeglatt, Ulf.

Trond-Viggo skikkelse med kommentarer om luksusgoder gir meg minner om:
    a) Vaktmesteren: som en av gutta-på-gølvet i NRK huset er han selvfølgelig veldig opptatt av å snakke om hva ledelsen bruker pengene på; både jobb-og privatpenger

b) Winche-Lanke fra Heisann-Montebello; han har en annen holdning til luksusvarer men er om mulig enda mer opptatt av å snakke om det

Skal vi ta en råsjans og si Marienlyst som svar her? NRK Radio er jo på en måte HiFi.......

vh Norman

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    "luksus refererer til produkttypen og ikke til det konkrete produktet."

Det som faller meg inn her er Champagne.

Det er vel en av Trond Viggos figurer som er litt på en snurr innimellom. Og noen HiFi-komponenter er Champagnefarget.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - her ramler assosiasjonene inn. Jeg får assosiasjoner til parfyme - nærmere bestemt Eau de Cologne 4711. Onkyo har en tuner som har nummer 4711. Hvis dette har noe for seg, skal vi vel til Köln - som er hjemstedet for Kölnerwasser, eller Eau de Cologne som er den franske oversettelsen.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Hehe - her ramler assosiasjonene inn. Jeg får assosiasjoner til parfyme - nærmere bestemt Eau de Cologne 4711. Onkyo har en tuner som har nummer 4711. Hvis dette har noe for seg, skal vi vel til Köln - som er hjemstedet for Kölnerwasser, eller Eau de Cologne som er den franske oversettelsen.
    Der fant du det! Si hva du vil ... det gjør vi, det blir ikke det samme med 4710.

N

norman

Gjest
    Hei

Kan du forklare Trond-Viggo figuren som har stor interesse for eau de cologne / parfyme?

Er redd jeg i så fall har gått glipp av en humorstund som jeg da må prøve å finne igjen på nrk.no eller youtube.

vh Norman

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    norman skrev:
    Hei

Kan du forklare Trond-Viggo figuren som har stor interesse for eau de cologne / parfyme?

Er redd jeg i så fall har gått glipp av en humorstund som jeg da må prøve å finne igjen på nrk.no eller youtube.

vh Norman
    «Den gamle mannen» synger sangen "4711" i en episode av «Trond-Viggo og samfunnet», eller hva programmene het.
    Den er på Dobbel samleplate: De Du Kan + Noe Nytt & Noe Rart

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B sit svar er godkjent. Se http://en.wikipedia.org/wiki/4711_(brand)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var champagneforslaget som gjorde det. Fikk det delvis til å stemme, men ikke HELT.

Vi rusler litt rundt i Köln - og får naturligvis med oss Kölnerdomen. Kölnerwasser er sannsynligvis billigere på flyplassen, tenker vi - og setter dermed kursen mot mer hjemlige trakter.

Vi skal til en tidligere grenseby. Vel – ”by” er å ta hardt i – vi snakker kan hende mer i retning av et bittelite tettsted. Pr. i dag bor det tross alt ikke mer enn rundt 200 mennesker her.

I våre dager er det ikke mye som minner om grense her – ikke så rart, grensen har forlengst flyttet på seg. Ganske mye og i flere omganger. Den har flyttet seg såpass langt at det ikke lenger er direkte fastlandsforbindelse mellom de to landene som delte, og deler, grensen. I denne tidligere grensebyen møttes noen for å snakke sammen om fordeling av landområder – og enden på den visa ble at enda noen flere grenselinjer ble flyttet, og enda noen flere landområder fikk nye eiere. Til en viss ergrelse for enkelte den dag i dag.

Og reisemålet er?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Før jeg stikker av gårde til oppvasken og et par kveldsærender:

Tydeligvis et populært sted å møtes, dette. Det mest kjente møtet foregikk temmelig nøyaktig 100 år etter det første møtet. Og dett var dett - det ble aldri noen flere møter akkurat her.

PS: Resultatene av disse to møtene omtales fra tid til annen som "Den første ....." og "Den andre ...." - men mange av oss er mest fortrolig med nr. 2, som da ganske enkelt benevnes som ".....".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Stedet er kjent bare for disse to møtene - overhodet ikke noe annet. Skal vi driste oss til å si noe om hva disse møtene gikk ut på i ett ord, kan man kanskje si "Skandinavia". Det ikke er HELT sant - man touchet absolutt inn på områder utenfor Skandinavia også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Visst skal vi til Brömsebro! Et sted som er så lite at det knapt synes i virkeligheten - langt mindre på et kart.

I dag er Brömsebro et lite tettsted – nærmest en liten grend – med rundt 200 innbyggere, og var neppe noe særlig større den gangen. Brömsebro ligger rett syd for Kalmar i Sverige, og er mest kjent som stedet hvor svensker og dansker møttes for å forhandle om fred i 1645, etter å ha kriget litt på 1640-tallet.

I 1645 gikk grensen mellom Danmark og Sverige rett ved Brömsebro – det var trolig derfor man møttes her. Etter fredsforhandlingene, som resulterte i den kjente freden i Brömsebro, rykket akkurat denne grensen et godt stykke nærmere Danmark – men det måtte enda en krig til før grensen endte opp der den ligger i dag. Som mange helt sikkert vet, ble Norge – som medspiller på det tapende danske laget – også berørt av disse fredsforhandlingene. Det var disse forhandlingene som resulterte i at Jämtland og Härjedalen ble avstått fra Norge til Sverige. Det finnes vel en og annen både her og der som fortsatt har andre meninger om saken – men det er kan hende ikke så alvorlig ment. Øyene Gotland og Ösel tilfalt også Sverige. Pluss en god del av Syd-Sverige – slik at bare den ytterste tippen forble dansk i enda noen år.

Det mange kanskje ikke er klar over, er at litt over hundre år tidligere – i 1541 - møttes danske og svenske forhandlere for FØRSTE gang i fredsforhandlinger i Brömsebro. Da ble man bl.a. enige om at Gotland fortsatt skulle være dansk. Resultatet av disse forhandlingene ble ”Den første freden i Brömsebro” – og den varte i rundt 50 år før man fant det for godt å begynne å krige litt igjen. Inntil man i 1645 på ny møttes og røkte fredspipe og skapte enda en fred i Brömsebro – ”Den andre freden i Brömsebro”. Dette er den mest kjente, og går derfor også under navnet ”Freden i Brömsebro” - som er det vi vanligvis bruker hos oss.

Din tur!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - her skjedde det fint lite. Hva med en liten, enkel sak for å komme et lite skritt videre?

Vi skal til en by.

Et kjent band har gjort en av sine bedre live-innspillinger her – men det tok nesten 30 år før det komplette resultatet kom ut på markedet.

Byen er kanskje ikke en by for partyløver - sånn i det store og hele - men det er ett kjent unntak som bekrefter regelen. Skjønt unntaket egentlig dreide seg om noe helt annet.

Formelt sett er det ikke en del av byen – men i det som mange likevel regner som en del av byen, finner man for øvrig et av landets mest kjente og prestisjefylte universiteter.

Da skal vi til....?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt utfyllende info før jeg tar kvelden:

Bandet vi tenker på, kom fra et annet land. Og ble godt mottatt. Hadde de kommet mens byens kjente ”partyløver” var aktive – dette er bare noe man må tenke seg, for det ligger ganske mange år i mellom her – hadde de garantert fått en helt annen mottagelse.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, mye fravær her!

Vi reiser videre til en ikke så stor by. Når jeg hører navnet tenker jeg på vinteridrett. Men navnet (på kommunen, ikke byen, det tas vekk en bokstav) inngår også i navnet på en lokal mat. Kombinert med et slaginstrument (perkusjon) blir det navnet på en esoterisk bevegelse i Østen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her ble det to oppgaver på en gang - men den siste er jo den vi har ventet på.

Skal vi til Falun? Jeg fikk assosiasjoner til Falun Gong bevegelsen. Maten: Falu-korv?

N

norman

Gjest
    Hei

Skal vi også bli ferdige med Ulf sin oppgave?

Kan dette være en by i Nord-Amerika og et band som relanserte en tidligere utgitt (og mislykket rent salgsmessig) VHS-konsert på Blu-Ray/DVD - en konsert som lyd-og billedmessig er blitt referanseplate.
    En av medlemmene løper rundt i hvit shorts i slutten av konserten.....

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi kan jo prøve å holde oppgavene fra hverandre.

Det er en by i Nord-Amerika, ja - men så er jeg helt blank. DVD er overhodet ikke min greie - så om det var hvite shorts med i bildet eller hva det var, kan jeg rett og slett ikke svare på.

N

norman

Gjest
    Hei

Ulf's oppgave: tenkte på Montreal jeg.
    Queen Rock Montreal kom på CD/DVD/Blu-ray for et par år siden. Konserten er fra 1982 og ble i sin tid lansert som "We will rock you" på VHS uten noe stort salg.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke Queen, og det er heller ikke Montreal. Det er heller ikke Canada.

N

norman

Gjest
    Hei

Ok, men hva med New Haven?

Veldig skudd fra hofta. The Doors hadde vel en konsert der og YALE ligger i området.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er geografisk sett nærmere. Tidsmessig også - The Doors var vel aktive samtidig med det bandet jeg har i tankene. Men vi snakker om et band som IKKE var fra USA. I hvert fall ikke den gangen de var på besøk i denne byen.

PS: For å si det på en annen måte: bandet er blitt mer amerikanisert siden den gangen.

N

norman

Gjest
    Hei

Nye hofteskudd: Boston, Massachusetts, MIT (egentlig i Cambridge)
    Boston tea party

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Der satt den!

Vi skal til Boston, Massachussets.

Boston er byen hvor FleetwoodMac gjorde sin etterhvert ganske anerkjente Live at the Boston Tea Party konsert i 1970. Egentlig tre konserter over like mange kvelder. Opptakene ble – rimeligvis – gjort i 1970, og de ble utgitt stykkevis og delt i mer eller mindre vellykkede utgaver ganske snart etter konserten. Men det gikk nesten 30 år – helt til slutten av 1990-tallet - før hele konserten kunne presenteres i sin helhet og i en form som bandet kunne stå for. Er tilgjengelig både på vinyl og i en 3-CD-utgave – vel verdt å ha i platesamlingen. Dette var FleetwoodMac mens de var på høydepunktet i sin blues-rock-periode – med Peter Green, Danny Kirwan og Jeremy Spencer i hovedrollene – foruten Mick Fleetwood og John McVie – uten damene og uten Lindsey Buckingham, som sammen med den ene damen brakte litt amerikansk blod inn i bandet. Og en helt annen musikkstil.

Boston er ellers kjent for sin sentrale rolle i f.m. USAs frigjøring fra England. The Boston Tea Party var så langt fra en festløveforsamling som man kan tenke seg – dette var et hemmelig selskap som hadde som forretningsidé å planlegge og gjennomføre aksjoner som kunne bidra til frigjøringen fra England. Den kjente dumpingen av te i havnen i Boston i 1773 – som var en reaksjon på engelskmennes skattlegging av te - var ganske avgjørende for den videre kampen mot engelskmennene – den som endte med uavhengighetserklæringen i 1776.

I Cambridge – som er en del av Stor-Boston – finner man det kjente Harvard universitetet – som er det universitet jeg tenkte på. Harvard som av mange er ansett som, ikke bare USAs beste, men også som verdens beste universitet.

M.h.t. veien videre foreslår jeg at vi avventer løsningen på Barbarescos oppgave.

Hvis det skulle vise seg at mitt forslag er riktig, overlater jeg stafettpinnen til deg, norman.

Hvis mitt forslag er feil, jobber alle mann videre med løsningen på Barbarescos oppgave før vi tar stilling til hva vi gjør - litt uhensiktsmessig med to parallelle oppgaver, synes jeg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Barbaresco: Du overtar som sjefen for de videre begivenheters gang.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Her ble det to oppgaver på en gang - men den siste er jo den vi har ventet på.

Skal vi til Falun? Jeg fikk assosiasjoner til Falun Gong bevegelsen. Maten: Falu-korv?
    Ja, det er helt korrekt!

Og Ulf-B kan da ta to på rappen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg overlater stafettpinnen til norman, jeg - han løste den oppgaven som smatt i mellom her, og da er det hans tur.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, hadde vært utestengt fra nett lenge nå pga overivrig rydding fra IT-avd sin side. Og når jeg ikke leser hele tråden, blir det galt. Det blir da norman som skal servere oss en gåte, etter at vi har spist vår Falu-korv i Falun.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn