HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

norman

Gjest
    Hei

Da har vi nytt både en Falu-korv og hørt litt på live plata til Fleetwood, så tiden er inne for å reise videre.

Vi skal langt: til et kongerike som ligger i et distrikt som inntil nylig var et kongerike, ja du leste riktig.

For å gi dere litt mere hjelp: 2 fremkomstmidler som begge har hestekrefter, har samme navn som distriktet; det ene er opprinnelig fra 60 tallet, det andre er ca 1,5 meter høyt.

vh Norman

N

norman

Gjest
    Hei

Ja området heter det. Kongedømme heter Lho Mang Thang, også kjent som kongedømmet Lo eller kongedømmet Mustang.

Nå er jeg imponert.

Vh Norman

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.365
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vi bestemmer oss for å brenne av vår etterhvert anseelige mengde bonuspoeng på en tur med en av de nye tidsreisemaskinene vi har hørt så mye om. Etter å ha klatret ombord og studert innstillinger for dato, bredde- og lengdegrad uten helt å klare å bestemme oss, finner vi til slutt en vennlig, grønn knapp med teksten "I feel lucky!" Denne trykker vi på.

Vi er tilbake i begynnelsen av femtenhundretallet og befinner oss ombord ei seilskute fra en av kolonimaktene. Det er hav på alle kanter og ikke land å se i noen retning. Vi rekker knapt å sette sjøbein før skuta, til vår store forundring, dundrer på grunn med et brak. Kapteinen er like forundret som oss. "Hva vi enn har truffet, så er det ikke tegnet inn på noen av kartene våre", sier han med en bekymret mine. "Jøden der hjemme blir ikke mye blid dersom vi mister skipet og lasten hans". Noen timer senere har det blitt fjære og vårt hinder åpenbarer seg. Et nesten sirkelformet rev, flere kilometer i diameter. Revet er hult i midten. Vi tenker at dette må utgjøre litt av fare for fremtidig skipsfart, og setter oss tilbake i tidsmaskinen for å sjekke, nysgjerrige som vi er. Vi beholder de geografiske koordinatene og setter dato til 2010 og i et ønske om å forbli tørre på bena, setter vi klokkeslettet etter tidevannstabellen.

Vel tilbake (eller fremme?) i nåtiden treffer vi noen hyggelige marinbiologer som er her for å dykke og studere det rike, marine dyrelivet som blir fanget i revet hver gang det flør. Våre egne dykkeplaner blir det ikke noe av; marinbiologene forteller oss at dyrelivet her anses som såpass verneverdig at dersom man blir tatt i å dykke uten tillatelse risikerer man ikke bare å bli bortvist, men kan tilogmed få inndratt både utstyr, fartøy og, formoder vi, tidsmaskiner. Men marinbiologene kan bekrefte vår mistanke: det er flust med skipsvrak her. Siden sist vi var her, har revet i 1897 blitt annektert av en annen tidligere kolonimakt og gitt et navn som vi skjønner må bero på en feiloversettelse av en eller annen slurvete kartograf. Det høres ut som om stedet er tilknyttet et land som nesten er like langt borte som den forhenværende kolonimakten. Et tredje land, en yndet mark for norske misjonærer, krever suverenitet over stedet.

Hvor er vi nå?

(Dersom besteforeldrene til Ulf-B eller andre har sendt postkort herfra, blir jeg mer enn imponert!)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - du kan være helt trygg på besteforeldrene mine i dette tilfellet. Jeg tar det nærmest for gitt at vi er utenfor Europa, og de som sendte postkort og kjøpte suvenirer, holdt seg til bilferie i Europa - og de besteforeldrene mine som fra tid til annen fant det for godt å reise utenfor Europa, sendte aldri postkort.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - på tide å få litt fortgang her.

Korallrev - da må vi til tropiske farvann. 1500-tallet - da drev de og fartet til og fra India og bortover der. Indiske hav, kanskje? Norske misjonærer - var ikke det Madagaskar? En liten øy i nærheten av Madagaskar?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.365
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tampen brenner. Ulf-B.

Dersom du syntes denne var i vanskeligeste laget, har du bare deg selv å takke etter din 5-minutters løsning av min forrige oppgave. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - den forrige var bare "uflaks" - eller "flaks" alt ettersom. Bare spennende med litt kinkige oppgaver - men jeg skimter noen små øyer rundt Madagaskar som kan være verdt å kikke videre på. Det er jo noe fransk der også - kan hende ligger uenigheten om det territorielle her? Frankrike vs. Madagaskar? Men nå er det 2. omgang i fotball VM - den må jeg se. Jeg har jo bodd i Argentina - og er sånn sett programforpliktet.

N

norman

Gjest
    Hei

Hva med Linjeøyene i Stillehavet?

Her ligger bl.a. Starbuckøya men nærmeste Starbucks kafe er vel langt unna....

vh Norman

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.365
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    norman skrev:
    Hei

Hva med Linjeøyene i Stillehavet?

Her ligger bl.a. Starbuckøya men nærmeste Starbucks kafe er vel langt unna....

vh Norman
    Artig forslag, men Linjeøynene er det nok ikke.

Jeg har bevisst utelatt ord som man normalt vil benytte om en slik formasjon som vi er på, for at det ikke skal bli for lett å google..

Nå må dere skynde dere. Det flør. ;D

N

norman

Gjest
    Hei

Vi skal til atoll, eller banke regner jeg med.

Saya de Malha Bank, kanskje?

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For første gang er vi på et sted hvor det ikke er mulig å gjøre veldig mange sprell. En spasertur er selvsagt ikke til å tenke på. Vi prøver å ro litt rundt omkring, men merker fort at franske oppsynsmenn følger oss med argusøyne. Ikke noe dykking her, nei! Så vi skynder oss videre.

Vi forlater Afrika.

Kursen videres styres av et kjent ord/uttrykk. Opprinnelig et kallenavn på en myteomspunnet person i et fjernt land. Navnet er også brukt om denne personens badeplass. Etterhvert også som et alminnelig uttrykk på noe som gir positive assosiasjoner. En tidligere bilmodell fra et nesten like fjernt land har lånt dette navnet. Vi skal til et ganske kjent sted i Norge som mange av oss har hørt om, og som noen av oss ganske sikkert har vært vært innom.

Vi må ha litt mer en bynavnet her – en slags ”adresse”.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel - utgangspunktet for det hele er Au.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Beklager - men nå har kona beordret meg ut til nyttig arbeid - og jeg er ikke tilbake før i kveld.

Men vi skal altså hjemover. Til et sted som - i likhet med en kjent lususbilmodell fra noen år tilbake - har lånt navnet sitt fra en myteomspunnet person og hans badeplass. Og Au er helt sentralt her.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Min teori:
    Vi skal først til en verdensdel med tilknytting til etternavnet Vespucci. Her finner vi bil og fortellingen om personen. Deretter skal vi på kino.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er jeg tilbake etter litt obloigatorisk kroppsarbeid.

Teorien din høres veldig riktig ut. La oss få den utbrodert - så vinner du kanskje heder og ære samt rett til å komme med en ny oppgave.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Eldorado Kino i Oslo.

Utgangspunktet for vår tur er legenden om ”El Dorado” – ”Den gylne” - en konge som hadde det med å ha gullstøv over hele kroppen før han tok sitt daglige bad i sin egen innsjø, som etterhvert oså ble kalt El Dorado. Som man må formode – det var det i hvert fall mange som gjorde – ble ganske velfylt med det edle metallet. Legenden sier at sjøen lå i Colombia – hvem vet?

Cadillac hadde en modell som de kalte Eldorado – det var vel noen ti-år siden.

Alt dette bringer oss rett hjem – til Eldorado kino i Oslo.

Din tur!

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    En antatt lett oppgave:
    Vi skal la oss underholde et annet sted i Oslo. Dette stedet har et navn som tidligere i historien er brukt i «samme bransje».

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ikke Edderkoppen beklager ...
    men du er ikke helt «på jordet» angånde min Star Wars ASOSIASJON ...

Edit: Imperiet i Star Wars sagaen har visse paralleller til et fra virkeligheten ...

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    ... En republikk innsetter en diktator og blir i praksis et monarki ...
    Finn dette så har du den historiske sammenhengen.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    JHolm skrev:
    ... En republikk innsetter en diktator og blir i praksis et monarki ...
    Finn dette så har du den historiske sammenhengen.
    Dette hente i Europa.

N

norman

Gjest
    Hei

Etter en tur på Colosseum med popcorn&cola, fortsetter ferden videre.

Vi skal til en by som fikk en vanskelig "oppgave" i forbindelse med et større arrangement. Oppgaven bestod i å ta imot noen som man kanskje ikke hadde regnet med ville komme (eller fikk lov til å komme). I en annen og mye større by i landet vår by ligger i, ble de besøkendes flagg brukt (i en slik sammenheng) utenfor landets grenser offisielt for aller første gang og stoltheten til makthaverne var større enn noen gang - om det i det hele tatt var mulig.
    I disse tider er det veldig spent igjen.
    I disse tider er saken innledningsvis høyaktuell igjen.

Byen "vår" staves nok ofte feil, har i underkant av 150.000 innbyggere, har ikke så veldig kjente landemerker - kanskje rådhuset forsåvidt. Hvert år faller det ned i underkant av 650mm nedbør statistisk sett og det fordeler seg rimelig likt over årets 12 måneder med minst i februar og mest i november.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Man bør ikke alltid få det man ønsker seg. Vi kan godt slite litt - eller la underbevisstheten få jobbe litt - enda en time eller to til før du gleder de små grå med en ny ledetråd. Jeg sitter med en slags "har-det-på-tungen"-følelse her - men jeg kan jo ta feil, som så ofte før.

N

norman

Gjest
    Hei

OK. Det med flagget benyttet bør jeg konkretisere litt:
    i et annet stort arrangement et par år tidligere må man regne med at flagget også ble benyttet og selv om man er innenfor samme "sjanger", så er det et annet type arrangement enn det jeg tenker på.

vh Norman

N

norman

Gjest
    Hei

Nytt høyaktuelt hint etter norsk standard: Stanley Kubrick + Jack Bauer + "Kongeriket Norge" med hull i" :)

vh Norman

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vel
    Stanley Kubrick + Jack Bauer + "Kongeriket Norge" med hull i"

Tenker vi?
    2001+24+1=2026 ?

N

norman

Gjest
    bambadoo skrev:
    Vel
    Stanley Kubrick + Jack Bauer + "Kongeriket Norge" med hull i"

Tenker vi?
    2001+24+1=2026 ?
    Hei

Eller en annen mynt med litt høyere verdi...

vh Norman

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da har vi 5-kronen.
    Dvs: 2030... Ok så svaret er ...... ehhhh 42? ;)

N

norman

Gjest
    Hei

Nei, men du har funnet svaret på det lille hintet.
    Hva skjer 2030 - høyaktuelt - det er ikke "Nouky og venner" for å si det på det måten....

vh Norman

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vel - Brasil og Nord Korea skal spille fotballkamp..

Nord Korea har endel aktuelt for tiden...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn