HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

asvaberg

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Vi holder oss til knivproduserende byer. Denne har mer enn en fabrikk, alle prøver å profitere på merkenavnet, som ikke er det samme som stedsnavnet. En har et veldig stort dyr som "logo", en annen har et veldig lite "dyr", et insekt.
    Laguiole kniven har vel modell av en bie i skaftet

Også denne produseres vel nå i Thiers

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Det er korrekt, trolig mer korrekt enn oppgaven.

En av de andre produsentene har en okse, det er det store dyret. Jeg hadde blinket meg ut stedsnavnet som oppgis for den med oksemerket.

Men det er Laguiole som er kniven, og jeg aksepterer stedet der biekniven lages.

Du tar oss videre!

A

asvaberg

Gjest
    det er KJ sin - han kom med svaret først, selv om det er ? bak...

kjør på, KJ

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Ja, etter videodømming må det bli KJ. 70% av Laguiole-knivene lages i Thiers. Og knivnavnet var ikke oppgaven. Det ser ut som det er mange pirater (nevnte faktisk det i oppgaven) men de er geografisk samlet, mange av dem. Akkurat som alle de dårlige produsentene som har en adresse i Solingen!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg var helt på villspor - tenkte på Sheffield, jeg.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    det er KJ sin - han kom med svaret først, selv om det er ? bak...

kjør på, KJ
    t.o.
    Laguiole : http://en.wikipedia.org/wiki/Laguiole_knife
    Sabatier: http://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier

Fra knivshopping i Thiers, skal vi til et sted som ligger på «feil» side av elven og som er «skyld» i at en annen elv også ble grense. Etter at grensen ble etablert har stedet skiftet nasjonal tilknytning to ganger.

Hvor bærer ferden henn? - Full forklaring imøtesees ;)

mvh
    KJ

A

asvaberg

Gjest
    ja, man har Oder-Neisse f.eks.....

Szczecin har vært både Svensk, Tysk og nå Polsk

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men ikke to ganger etter at grensen - Oder-Neisse-linjen - ble etablert, vel?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Stedet er 3,6 km2

mvh
    KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg legger merke til at oppgavesnekkeren hele tiden omtaler det stedet vi skal til, som "stedet". Altså ikke "byen". Det er kan hende ikke en grenseby vi skal til, men en grensefestning, en øy eller noe annet som det kan være verdt for land å strides om?

A

asvaberg

Gjest
    Ja, jeg tenker også slik.
    Men jeg har sett bort fra øy pga dette: "som ligger «feil» side av elven"

Men det er jo nok av borger og festninger i Europa - som ligger ved elver i Europa - å ta av.........

Praha og Bratislava har begge, f.eks

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Jeg legger merke til at oppgavesnekkeren hele tiden omtaler det stedet vi skal til, som "stedet". Altså ikke "byen". Det er kan hende ikke en grenseby vi skal til, men en grensefestning, en øy eller noe annet som det kan være verdt for land å strides om?
    Ganske riktig at det ikke er en by. Jeg er usikker på innbyggertallet, men jeg tor de fleste av oss knapt vil kalle det et tettsted, men likefullt er det et sted.

Det er en kirke på stedet som er helt sentral for stedets historie. Dvs den opprinnelige trekirken som var sentral for historien har i ettertid brent ned.

mvh
    KJ

A

asvaberg

Gjest
    Hmmm - kirke ja...

Skal vi til nord Finland tro....

Var noe med en kirke i Markkina som måtte flyttes da den stod på feil side av elven, på den svenske siden, av Muonio elven.....

Er det noe i nærheten?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    Hmmm - kirke ja...

Skal vi til nord Finland tro....

Var noe med en kirke i Markkina som måtte flyttes da den stod på feil side av elven, på den svenske siden, av Muonio elven.....

Er det noe i nærheten?
    Finland har en bit av historien.

mvh
    KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Boris Gleb.

Litt googling:

Boris Gleb, (russisk: ????? ????, norsk: Skoltfossen, finsk Kolttaköngäs) er en russisk enklave på ca. 3,6 km2 på vestbredden av Pasvikelven på grensen mot Finnmark.

Trifon av Petsamo, som levde på 1500-tallet og som misjonerte blant skoltesamene, bygget de russisk-ortodokse kirkene i Boris Gleb og i Neiden i 1565. Navnet Boris Gleb kommer av helgenene Boris og Gleb, som spiller en viktig rolle innenfor den russisk-ortodokse kirke. Kirken i Boris Gleb var en enkel tømmer­bygning bestående av tre deler som ble skoltesa­menes viktig­ste kirke. Den brant ned i 1944. Mot slutten av 1800-tallet ble det bygget en større og staseligere kirke ved siden av den opprinnelige. Denne nye kirken står fremdeles og er blitt restaurert og tatt i bruk igjen for kun få år siden.

Grensen mellom Norge og Russland ble endelig fastlagt som en del av Grensekonvensjonen av 1826 mellom Sverige og Russland. Fra 1500-tallet var Varangerfjorden regnet som grensen mellom de to riker, mens det indre av landet ikke var formelt delt. På grunn av den historiske tilknytningen til Russland ble området rundt Boris Gleb lagt til Russland, selv om dette lå på «norsk» (vestre) bredd av Pasvikelven. Som kompensasjon ble hele området mellom nedre del av Pasvikelven og Grense Jakobselv lagt til Norge.

Boris Gleb tilhørte Finland som en del av Petsamo (Petsjenga) mellom 1920 og 1944

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - vi haster videre. Et litt større sprang denne gangen - til et annet kontinent.

Navnet på det stedet vi skal til, angir både hva slags sted vi skal til og en slags dimensjonsangivelse.

Stedet assosieres med noe som var tema for en film som ble lansert bare et par uker før det som skjedde på dette stedet – skjønt den meget alvorlige hendelsen som er navnet på filmen, aldri skjedde i virkeligheten. En lignende hendelse – som skjedde et helt annet sted - er på en måte i medias søkelys for tiden.

Og stedet - jeg sier sted, og ikke by - er......?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Naturen er ikke syndebukk denne gangen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For lett - igjen!

Vi skal - som JHolm allerede har sagt - til Three Mile Island, som er en øy i elva Susquehanna rett utenfor byen Harrisburg i Pennsylvania – hvor den ene av to atomreaktorer løp løpsk i 1979.

Ulykken i atomkraftverket på Three Mile Island i 1979 ga støtet til omfattende nasjonale og internasjonale krav til hvordan slike anlegg skulle bygges og drives. Ulykken skjedde bare 12 dager etter at filmen ”The China Syndrome” ble lansert – og dette gjorde ikke spekulasjonene og publisiteten noe mindre. Det som skjedde var ”bare” en delvis nedsmelting av reaktorkjernen – men den kom aldri på avveie – verken til jordens sentrum eller til Kina.

Three Mile Island ulykken var den største i sitt slag – inntil Tsjernobyl-ulykken skjedde. Tsjernobyl-ulykken, som er kommet i medias søkelys om dagen p.g.a. forskning rundt en mulig sammenheng mellom intelligens og mengde radioaktivt nedfall.

Den gjenværende atomreaktoren på Three Mile Island er for øvrig fortsatt i drift.

Din tur!

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Nå er det en stund siden vi har fått alkohol(-holdige ledetråder)! Derfor byr jeg på øl (som ledetråd).
    I et land son nevnes som et av de første hvor øl ble laget er det en by ... Denne byen ar oppkalt etter en kjent person fra et annet land. Hvilken by?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Alexandria, Egypt.

mvh
    KJ

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg kan ikke nekte for at Alexandria i Egypt er riktig! Vær så god!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har pt ikke tid til å knekke ut en ny oppgave, så noen andre kan ta pinnen videre.

mvh
    KJ

A

asvaberg

Gjest
    Siden du vant på fotofinish tidligere i dag, så hiver jeg meg inn som reserve:

Mens vi nyter Alexandria og fyrtårnet, ihvertfall restene av det, en ram kaffe og en lokal "rullings", kommer det bort en afrikaner til oss. Han sier han vil fortelle oss om et helt spesielt sted på kontinentet. Det er verken eller - men midt imellom, sier han litt kryptisk.
    "Når dere ser meg så bør dere skjønne hvor på kontinentet jeg kommer fra, ihvertfall sånn i det store og hele....
    Stedet, eller strekningen, deler noe som har et navn. Deler av dette navnet finnes i tittelen på en nyere film basert på en bok av en ultra-pro-amerikansk spenningsforfatter.
    Noe forferdelig finnes i stort monn på stedet - visstnok så mange at det betraktes som "verdens største"......
    Vet dere hva jeg tenker på så reis dit og rydd opp etter deres landsmenn!"

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lett gjenkjennelig afrikaner? De eneste jeg kommer på i farten, er tuaregene med sine blå drakter og blå turbaner. Da er vi i Sahara - var det ikke en film som het Sahara for noen år siden? Sahara er svært, da. Franskmennene brukte sin del av Sahara som dumpinplass for alt mulig rart. Oljefat, atomavfall?

Men han afrikaneren kunne jo vært hottentott også - selv om det vel ikke er lov til å bruke det ordet lenger. De er jo også forholdsvis lett gjenkjennelige. Men film med hottentottassosiasjoner i tittelen? Holder en knapp på tuaregen min, jeg.

A

asvaberg

Gjest
    Det gjør du rett i - tuareg og vestover :)

Hva finner du der.....

ps! er du fransk? ("deres landsmenn")

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ah - Vest-Sahara. Der driver de og kriger. Eller er uenige om fordelingen av fosfat- og oljeressurser. Tror det er laget en film om dette også.

Google, google: En lang mur mot Marokko, med det mange mener er verdens største minefelt - det må vel være forferdelig nok?

Er det hit vi skal?

A

asvaberg

Gjest
    Det er helt rett.

"Marokkos barriere i Vest-Sahara, også kalt «Skammens mur», er en 2 700 km lang forsvarsmur som deler Vest-Sahara i to. Marokko bygget den i flere faser under Krigen om Vest-Sahara. Muren deler landet på tvers i nord-østlig / sør-vestlig retning. Den skiller den vestlige delen av Vest-Sahara som er okkupert av Marokko, og den frie østlige delen kontrollert av Polisario og SADR.

Selve muren er ca tre meter høy og beskyttet av gjerder og enorme minefelt. Det er også militærleirer og vaktposter med gjevne mellomrom nedorver hele muren. Minfeltene i Vest-Sahara er så omfattende at hjelpeorganisasjoner sier at det aldri vil la seg gjøre å fjerne alle."

En rekke norske selskaper har blitt kritisert for å ha foretatt investeringer i Vest-Sahara. Det blir ansett for å stride med internasjonale konvensjoner om å utnytte ressursene i okkuperte områder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Åpenbart et lite trivelig sted, dette. Så vi lister oss så stilt som mulig på tå mellom minene, og håper det beste.

Vi forlater Afrika. Vi har fått nok av dette kontinentet for en stund, og på en flyplass treffer vi en kar som vi drar kjensel på.

”Jeg er født i en liten by”, forteller han. ”Et stort multinasjonalt selskap ble forresten også ”født” her” fortsetter han. ”Mange stusser litt over dette – men det blir litt à la Norsk Hydro og Notodden”,... ”uten sammenligning for øvrig”.

”Vel, kanskje det er visse fellestrekk når alt kommer til alt. Hydro avviklet vel ganske mye av virksomheten sin på Notodden, gjorde de ikke?” ”Det gjorde ”vårt Hydro” også – hos oss – og det ble det film av”. ”Den jeg ble kjent for.”

Vi bestemmer oss for å bli med mannen hjem til hans fødeby - og da skal vi til....?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn