HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Maputo, Mosambique ?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Otern skrev:
    Maputo, Mosambique ?
    Nei, dessverre. (Det lages vel ikke rom på de kanter?)

Provinshovedstaden som vi er i, har omtrent like mange innbyggere som Bergen.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jeg trodde også det var Maputo, siden Casa de Ferro, eller Jernhuset (bygget av Gustav Eiffel) ligger i byen, som også er fødestedet til fotballspilleren Eusebio, med kallenavn "den sorte panter".

Roy

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Strålende innsats fra Otern og R.E.S., men det var altså en grunn til jeg tok med rommen. ;)

Panteren er forøvrig av hunnkjønn og er delvis fiktiv. (Ikke min fiksjon, dog)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Iquitos

Den kvinnelige sorte panteren er Natascha Kinski fra "Cat people", hvis fra, Klaus, har en strabasiøs ferd med Herzogs "Fitzcarraldo".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Totte er udiskutabel vinner. Gratulerer. :D

Men til oppgavestiller vil jeg spørre: Hva heter den lokale rom?
    Rom fra Peru var forøvrig et helt hvitt felt på mitt kart. Jeg surret rundt på vestsiden av kontinentet.

En intrikalt oppgave. ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vi reiser igjen, og denne gang er det ikke snakk om treg seiling, men svært rask flyging. Reisemålet vårt fikk mye oppmerksomhet i charterturismens barndom, men det har allikevel aldri blitt noen destinasjon for masseturisme. Vi lander midt ute i et øde "hav", går ut en tur, men det er lite annet å ta seg til en å gå omkring og se på ingenting. Mye for lite, tenker, før vi reiser trygt hjem igjen. Hvor har vi vært.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Men til oppgavestiller vil jeg spørre: Hva heter den lokale rom? Rom fra Peru var forøvrig et helt hvitt felt på mitt kart. Jeg surret rundt på vestsiden av kontinentet.
    Jeg tror varemerket er "Maloca" og at et av produktene er "Gringo Rum".

Vestsiden var da ikke så dumt et sted å lete. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Vi reiser igjen, og denne gang er det ikke snakk om treg seiling, men svært rask flyging. Reisemålet vårt fikk mye oppmerksomhet i charterturismens barndom, men det har allikevel aldri blitt noen destinasjon for masseturisme. Vi lander midt ute i et øde "hav", går ut en tur, men det er lite annet å ta seg til en å gå omkring og se på ingenting. Mye for lite, tenker, før vi reiser trygt hjem igjen. Hvor har vi vært.
    Hav i gåseøyne, betyr det at det ikke er et hav i tradisjonell forstand? Kanariøyene (iallefall noen av de) kunne jo ha svart til beskrivelsen. Det kunne vel forsåvidt Mallorca også, selv om Middelhavet ikke er så øde. Men de er jo turistmål.. så sikkert feil. Litt lite opplysninger for å kunne resonere her eller?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan "rask flyging" bety en kort flytur? Da har vi kanskje landet i den uttørkede saltsjøen Salar de Uyuni i Bolivia?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Bolivia skulle være et reisemål som fikk mye oppmerksomhet i charterturismens barndom? Jeg tviler... Det må vel være langt nærmere gamlelandet enn som så?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk det heller ikke helt til å rime, men tenkte (litt smådesperat) at formuleringen "Reisemålet vårt fikk mye oppmerksomhet i charterturismens barndom" kan tolkes som at charterturismens barndom og oppmerksomhet for stedet simpelthen bare foregikk kronologisk samtidig, og ikke nødvendigvis at det var dette stedet som var målet for charterturismen. :-\

Stillhetens Hav, Månen? ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Beirut men der er det nok å se og gjøre. så det passer ikke

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    coolbiz skrev:
    Spiralis skrev:
    Men til oppgavestiller vil jeg spørre: Hva heter den lokale rom? Rom fra Peru var forøvrig et helt hvitt felt på mitt kart. Jeg surret rundt på vestsiden av kontinentet.
    Jeg tror varemerket er "Maloca" og at et av produktene er "Gringo Rum".

Vestsiden var da ikke så dumt et sted å lete. ;)
    Karibien virket for opplagt, men jeg var for langt nord, og var forsiktig sagt forvirret mht. romen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Er nok en ørken, men hvilken?

Las Vegas ??

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Månen var et godt forslag.
    Man snakket mye om Månen i charterturismens barndom (60-tallet). Man må fly fort for å komme dit, og når man er der er det ikke mye å foreta seg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Coobiz kan begynne å planlegge neste oppgave.

Stillhetens "Hav" og rask ( høy hastighet ikke kort tid ) "fly"tur.

Måneferden skjedde på samme tid som masseturismen startet.

Upåklagelig resonert ! ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Jeg synes Månen var et godt forslag.
    Man snakket mye om Månen i charterturismens barndom (60-tallet). Man må fly fort for å komme dit, og når man er der er det ikke mye å foreta seg.
    Tja, si ikke det. Beundre utsikten, spille litt golf, ta seg en tur med bilen, sprette rundt med speilrefleksen. Bo i innkvartering langt trangere enn hva man er vant til, og med en romsligere tolkning av "utsikt over havet" enn hva man hadde tenkt seg. Helt vanlig charterferie, med andre ord.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Beklager, men jeg måtte ut en tur. Coolbiz hadde helt rett: Månen. Tidenes reise, ingen over, ingen ved siden.

coolbiz skrev:
    Jeg fikk det heller ikke helt til å rime, men tenkte (litt smådesperat) at formuleringen "Reisemålet vårt fikk mye oppmerksomhet i charterturismens barndom" kan tolkes som at charterturismens barndom og oppmerksomhet for stedet simpelthen bare foregikk kronologisk samtidig, og ikke nødvendigvis at det var dette stedet som var målet for charterturismen. :-\

Stillhetens Hav, Månen? ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Bare si det som det er Totte. Du satte deg på ramma med siste nummer av Fidelity :D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    Bare si det som det er Totte. Du satte deg på ramma med siste nummer av Fidelity :D
    Jeg kom faktisk rett fra ramma nå, der jeg hygget meg med festspillprogrammet og siste nummer av "JazzInside - New York". Men det var et kort besøk og forklarer ikke hele fraværet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    totte skrev:
    Spiralis skrev:
    Jeg kom faktisk rett fra ramma nå, der jeg hygget meg med festspillprogrammet og siste nummer av "JazzInside - New York". Men det var et kort besøk og forklarer ikke hele fraværet.
    Close but no cigar !??! ;D ;D ;D ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vi krabber tilbake i kommandoseksjonen og peller oss tilbake til Terra. Ved ankomsten passerer vi de sedvanlige medisinske undersøkelsene med glans, og blir klarert til umiddelbart å gi oss ut på en ny flyreise.

Vel framme ved vårt nye reisemål bestemmer vi oss for å vaske av oss månestøvet med et lengre fellesbad. Vidar P bemerker at den spesielle utsikten herfra har visse fellestrekk med et tidligere reisemål, mens Spiralis og totte synes at kombinasjonen bad & bar er bare helt genial. Coolbiz plasker litt rundt omkring i det varme vannet mens han lurer på om erato og otare er hverandres alter ego.

Nybadede og renskrubbede finner vi etterpå veien til en utmerket, roterende restaurant med utsikt over havnen, der vi benker oss til for en bedre fiskemiddag. Ved nabobordet sitter noen lokale musikere vi har hørt om før, men ikke hørt fra på lenge. Til tross for deres italiensk-klingende navn befinner vi oss ikke i Italia. Med ett begynner det å klirre i bestikk og lysekroner, og små ringer dannes i vinglassene våre. Etter noen få men lange sekunder stanser det like brått som det begynte. Vi ser oss forvirret rundt, men vår servitør fortsetter å skjenke hvitvin som om ingenting hadde hendt. Dette er åpenbart en dagligdags hendelse. "Sikkert bare rotasjonsmekanismen som lugger litt", tenker vi.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være vi befinner oss hos restaurant Perlan på Reykjavik? Etter etter bedre opphold i en av de varme kildene - med utsikt til "månelandskap".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Prøver meg med San Francisco.

Edit:

Hvis det mot formodning skulle være riktig må noen annen lage neste oppgave. Jeg blir borte fra PC noen timer.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Otern skrev:
    Kan det være vi befinner oss hos restaurant Perlan på Reykjavik? Etter etter bedre opphold i en av de varme kildene - med utsikt til "månelandskap".
    Enig med Otern, det må være Island. Og musikerne kan da være Mezzoforte?

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det eneste som skurrer med Mezzoforte er at de slapp et album nylig, i 2009, og har således spilt konserter i Norge - jeg var på den i Sandnes, og det var vanvittig bra! 8)

Det er med andre ord ikke så lenge siden vi har hørt fra den kanten ;)

Red.: Live-album, dog.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi kan være på den roterende restauranten Sky City i Space Needle i Seattle. Der har det vært jordskjelv før (som har ført til en ombygging av tårnet) og det er iallefall ikke noe å si på utsikten. Over havnen og det hele.

Reiseruta i luftlinje;

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Needle

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Tipper på Island selv. Ristingen er kanskje en Geysir. Det kan ikke være Sigur ros heller siden de gav ut album seinest i fjor.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Otern skrev:
    Godt resonnement! Reykjavik er korrekt. Vi badet i Den Blå Lagune (der Otern og 65finger lette forgjeves etter Brooke Shields), der landskapet er, om ikke direkte måne-aktig, så ihvertfall out-of-this-world. Perlan er navnet på den roterende restauranten. Og ristingen skyldes naturligvis jordskjelv. Beklager litt misvisende Mezzoforte-opplysninger; jeg hadde ikke fått med meg at de nylig ga ut plate.

San Fran og Seattle var gode forslag!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da legger jeg ut en ny oppgave. Og mine fb-venner får ikke lov å svare :)

Vi møter en turist ved navn Carl i Reykjavik, som veldig billedlig forteller en av sine beste historier om et usedvanlig velstående familieoverhode fra en gammel skotsk ætt, som har kjørt seg opp i ei nevrotisk blindevje hvor pengene hans tar overhånd over livet hans, og han vil flykte fra pengesamfunnet.
    Manipulerende og mektig som han er stiller slektninger opp på turen vekk fra monetære problemer til et sted hvor slikt ikke fins. Det resulterer i kassevis med nerveeliksirflasker med på flyturen til denne svært avsidesliggende dalen; et fallskjermhopp senere er vi der. Hvor?

PS: sa jeg at monetære problemer ikke fins? Brusflaskekorker kan brukes til så mangt..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Det er nærliggende å si Shangri-La, men i Carl Barks versjon heter vel dalen Tralla-La?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Onkel Skrue.
    Men han tar jo de monetære problemene med seg fordi de lykkelige innbyggerne i Tralla-La begynner å samle på bruskorker (etter Skrues nervemedisin) og begynner å bruke dem til penger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn