HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    ...og så kommer inflasjonen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tralla La er helt korrekt, og figuren er selvsagt Onkel Skrue. Her med et anfall av monetær nevrose, heldigvis er nerveeliksiren nær.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tralla_La

otare skrev:
    Onkel Skrue.
    Men han tar jo de monetære problemene med seg fordi de lykkelige innbyggerne i Tralla-La begynner å samle på bruskorker (etter Skrues nervemedisin) og begynner å bruke dem til penger.
    Derav den siste setningen i oppgaven, som var ment som et hint til historiens videre forløp. Imponerende Otare!!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Mine oppgaver har jo så langt vært lette, og det er vel denne også.

Vel fremme i Tralla La kvekker ( :D ) vi til når vi hører en stemme som ber oss dra langt tilbake i tid. Legenden forteller om sted der mange nok kunne tenke seg å tilbringe litt tid. Stedet besynges, både i gammel og nyere tid. Men nå er det nok bare minnene igjen…
    Personen som i sin tid skal ha funnet fram dit gikk det dessverre dårlig med. Vi får håpe det ikke går slik med den av HFS' medlemmer som finner stedet det her er snakk om…

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi ha blitt værende i Himalaya og havnet i Shangri-La? Det gikk jo dårlig med finneren Conway i Hilton's Tapte Horisonter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Vi skal nok lenger i vei. Oppgaven har, i god HFS-ånd, tilknytning til musikk...

(Bare et hint så dere ikke behøver å sitte hele dene fine dagen foran maskina for å løse oppgaven)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo tenke seg at det ikke gikk så bra med Adam, som ble forvist fra Paradis eller Edens Hage. Stedet synges det iallefall mye om, og man mener at det lå i det armenske oldtidsriket Nairi. Men her er jeg vel på bærtur..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Ja, du er nok på bærtur, ja. Oppgaven er nok litt upresis, og kan ha mange løsninger. Stedet jeg tenker på har nok lite med Edens hage å gjøre, selv om noen nok kan føle seg litt euforisk der. Begrepet "nyere tid" kan også tolkes - hva er "nyere tid"? 1800-tallet, 1900-tallet, 2000-tallet? Og hvilke minner kan det være snakk om?
    Hmmm...

PS: Vi er i legendenes verden (siden vi både har vært på månen og i tegneserieverden, syntes jeg vi kunne sneie innom legendene også).

Hva - ingen forslag? Er det middagstid? Valentino!?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valhall.

Jeg har vært på hytta og dere holder på fortsatt.....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Germansk ja. Ikke norrønt. Men musikk er sentralt. Både gammel og relativt ny. Jeg "minner" på et av hintene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Definitivt noe Wagnersk over dette, ja.
    Må innrømme at stedet er litt "spesielt" :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Han har jo skrevet annet enn Nibelungenringen da. Går det dere "hus forbi" at jeg flere ganger har nevnt "minner"? Vi har tidligere i labyrinten vært i nærheten av et annet sted som som spiller en viktig rolle her.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke tid å lage ny oppgave, så jeg foreslår IKKE Minnesangerne i Nurnberg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nurnberg er et godt alternativ, men Venusberget kunne også passe (Tannhauser). I det hele tatt så var det mange plasser som kunne passe med denne oppgaven :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, får svare Wartburg da. Relatert geografisk til Venusberget i Tannhauser.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Du får den Vidar. Det var Venusberget jeg tenkte på.
    Tannhäuserlegenden fra 1200-tallet, der Minnesangeren Tannhäuser finner stedet der Venus oppholder seg, Venusberget, og tilbringer et år der. Dette beskrives i starten av operaen Tannhäuser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for det. Og mens dere er så geniale så tar dere vel denne på strak arm;

På Venusberget treffer vi en høflig og korrekt middelaldrende herre som kaller seg Jim. Han vil gjerne ta oss med til den tiden hovedstaden i det landet vi nå oppholder oss i var delt i to. Hans kone Annie, som også følger med, insisterer på at vi skal kalle dem Mr. and Mrs. [etternavn] fordi Jim har tradisjon for å forsøke å være svært formell, selv om han ikke alltid lykkes så godt som han skulle ønske.

Hun kan fortelle oss imellom at Jim er både æresdoktor og baron, om enn av tvilsom berettigelse; og han har faktisk hatt de høyeste verv i det landet vi nå skal til, deres hjemland. Men at både Jims permanente sekretær og hans private sekretær etterlot mye å ønske når det gjaldt å legge forholdene til rette for at Jim skulle nå sine ambisjoner, men var svært flinke til å mele egen kake; og dette skapte en rekke forviklinger for stakkars Jim.

Vi skal nå til hans bopæl når han var på toppen av sin karriere, og jeg er ute etter en gateadresse.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    10 Downing Street.

Yes minister?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er da aldeles korrekt. Godt tenkt og bra resonert totte!

http://en.wikipedia.org/wiki/Yes_Minister

Disse sekretærene, herunder Sir Humphrey Appleby i særklasse, var ikke så gode hjelpere som James Hacker hadde sett for seg for å få gjennom sine politiske visjoner. Åpent demokrati osv...

Serien er egentlig todelt for å pirke, fordi Jim innehadde sitt høyeste verv i serien Yes Prime Minister, som jo er oppfølgeren til Yes Minister. Serien(e) fås i komplett boks på amazon UK for langt under mva-grensa (rundt 150,- med frakt og det hele), og anbefales på det sterkeste!

http://www.amazon.co.uk/Complete-Ye...ef=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1270492656&sr=8-1

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vi er ute og spasserer i en østlig hovedstadsbydel på midten av nittitallet. I det vi passerer et kinolokale kommer en gruppe mennesker gående ut. Det kan virke som de har hatt et slags foreningsmøte. En av dem har en besynderlig frisyre. Rett bortenfor ser vi en parkert bil som ikke er tom, men med noen menn i. Disse følger med på gruppen av mennesker som nettopp har kommet ut og den ene av dem (som ser ut som en biker i uteliggerutgave) ser ut som han får orgasme der han sitter. Hvor er vi?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P har helt rett.

Vi lurer på hva det er for en gjeng som kommer ut av kinoen og blir stående og lytte på dem. Alle, absolutt alle, snakker norsk, så vi skjønner hva de sier. De er veldig samstemte, hvilket er underlig, tenker vi, da en del av det som sies ikke kan fremføres i enhver forsamling uten at det vekker oppstuss og det tas anstøt. Vi ser nå mannen med frisyren på nært hold, og håret hans er virkelig noe for seg selv.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    De hadde muligens sett "Dis" av Aune Sand?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nei, de har ikke sett film, men vært på et møte i en norsk forening. Bastian var der, Hege, Jack Erik og Erik også. En fin gjeng. Og Øystein, selvsagt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bingo!

Og det med orgasmen til journalist Arne O. Holm i bilen er ikke noe jeg har funnet på; han har sagt det selv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi har strevet og jobbet lenge, og har behov for en ferietur. Så vi tar en lett en til kvelden (mulig man ikke får svar på forslag før morgenen), og vi setter oss på et fly som tar oss medvinds til Sør-Amerika. Mens du sitter på kafe i en liten by i Brasil og nyter en iskald pils etter den lange turen, så kommer en høflig og korrekt herre bort til deg. Han forteller at han nedstammer fra en europeisk farfar, som av .. kremt.. presserende juridiske årsaker kom i hui og hast hit til landet for en mannsalder siden, men at han selv er født og bor i sin fars gamle hjemland. Og ganske så patriotisk borger også.

Denne herren er elegant antrukket, med en moderne dress, et mekanisk armbåndsur hvor man skimter "A. Lange & Söhne" på urskiva, og en slank slipsnål med fargene sort, rødt og gult.

Han vil gjerne ta dere med tilbake til sitt land, for hvilket han utviser stor entusiasme. Det fins riktignok rikelig med iskaldt øl der også kan han fortelle, men deres største stolthet av drikkevarer er av et annet slag, og det er til et av hovedområdene for slik drikke han nå vil vi skal reise. Det er ikke en by som sådan vi skal til, selv om det er mange byer i denne dalen og den er geografisk avgrenset i nord og i syd av større byer... den sydligste er sågar en svært gammel by, ja faktisk den eldste.

Svar utbes denne gang ikke bare med destinasjon, men også med forslag til hva de forskjellige momentene i oppgaven peker på.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Viser til siste moment i oppgaven; her må man redegjøre for å få godkjent :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Cadiz er vel den eldste byen i europa (har bodd de et år) den er syd for Jerez hjertet for sherryproduksjonen. Flagget er ihverfall rødt og gult resten har jeg null snøring på. Uret er mitt drømmeur :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Cadiz er vel den eldste byen i europa (har bodd de et år) den er syd for Jerez hjertet for sherryproduksjonen. Flagget er ihverfall rødt og gult resten har jeg null snøring på. Uret er mitt drømmeur :)
    Hvor kommer sort inn i bildet i flagget da? Og hva har urprodusenten med Spania å gjøre? Vi skal heller ikke til en by, men til et dalføre. Det var følgelig dessverre feil reisemål, men jeg skal sørge for at det kommer en riktig flott ung kvinnelig korrespondent og møter deg :)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    En mannsalder regnes vel til 30 år så da havner vi rundt 1980 og da blir farfar'n ganske ung. Du mener kanskje 2 mannsaldre og litt til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn