HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Theia? Edit: Som visstnok er navnet på den meteoritten (eller hva det nå kalles) som en gang krasjet inn i jorden og førte til dannelsen av månen ...
    Helt riktig.
    Det virker som utfordringen med labyrinten er finne intrikate
    nok oppgaver.
    Jeg er imponert over hvor fort folk kommer opp med løsningen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Må innrømme at jeg ikke _visste_ at fenomenet hadde et objekt som het Theia og var på størrelse med Mars da det krasjlandet på en ung moder jord; men jeg hadde hørt om denne teorien for ikke så veldig lenge siden, og siden du sa at jeg var på sporet så var det jo greit å google seg frem til resten. Fin oppgave det der ... :)

Ny oppgave;
    Spesielle steinformasjoner er å finne på begge steder. En grotte er der også. Dermed oppstod myten om ...?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^Siden dette er et lyd og musikkforum må svaret være "Dark Side of The Moon":p

Jeg tipper at en vitenskapsmann ved navn Darwin er involvert, og han het ikke Charles.
    Nei, Kanutus er mer på sporet.
    Theia og Nedslagsteorien er det samme.
    Sentral mann bak nedslagsteorien er GEORGE Darwin, britsk astronom/matematiker ca. attenhundreogdentid.

mvh

Grotter og sten relatert til en myte.
    Relatert til mytologi, f.eks gresk?

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    ^Siden dette er et lyd og musikkforum må svaret være "Dark Side of The Moon":p

Jeg tipper at en vitenskapsmann ved navn Darwin er involvert, og han het ikke Charles.
    Nei, Kanutus er mer på sporet.
    Theia og Nedslagsteorien er det samme.
    Sentral mann bak nedslagsteorien er GEORGE Darwin, britsk astronom/matematiker ca. attenhundreogdentid.

mvh

Grotter og sten relatert til en myte.
    Relatert til mytologi, f.eks gresk?
    Beklager, det var jeg ikke klar over.
    Oppgavene er mer komplisert for meg som lager de enn de som løser dem. :p :)

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    To forskj. steder:confused:.

mvh
    Ja, myten handler om to forskjellige steder, som en gang skal ha vært knyttet sammen. Stedene er i dag i to forskjellige land. Ikke gresk eller romersk mytologi. En baby er også med i myten. Er også på UNESCOS verdensarv-list dette stedet.

Edit: Myten 'gjelder' så vidt jeg har forstått, kun på den ene siden. Den andre siden, det andre stedet, er der hvor grotten er, og der er ikke myten den samme. Vi skal til den siden som ikke har grotte ...

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at den ene siden med grotteåpning fører over til et annet sted som har karakter av noe mer abstrakt/spirituelt ?
    F.eks en "underverden"?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er det slik at den ene siden med grotteåpning fører over til et annet sted som har karakter av noe mer abstrakt/spirituelt ?
    F.eks en "underverden"?
    Det fører ikke over til det andre stedet, men myten sier at det en gang gjorde akkurat det; en bro fra den ene siden til den andre. Siden med grotten, har så vidt jeg har forstått, ikke helt den samme myten knyttet til disse to stedene. Jeg er som sagt litt usikker på om folket i 'det andre landet' ser på denne myten på samme vis, som de på andre siden. Jeg har selv kun besøkt den ene siden, som ikke har grotte, men som definitivt har denne myten, som også har gitt navn til stedet.

Sa jeg at de to stedene lå i to forskjellige land? De er vel teknisk sett i samme land. En øygruppe som ligger ute i havet litt syd og vest for oss ...

Edit: Og grotten er ikke 'unaturlig', men ved sin karakter har gitt opphav til mangt som kan føre oss inn i spirituelle reiser, muligens. Mendelssohn har skrevet en overtyre inspirert av stedet med grotten ...

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Her kanskje. Må innrømme at jeg googla Mendhelsohn.
    Dette hadde jeg ingen aning om, men man får lyst til å besøke Fingals Cave på Hebridene.
    Hvor den andre enden er, det vet jeg ikke.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden

Her kanskje. Må innrømme at jeg googla Mendhelsohn.
    Dette hadde jeg ingen aning om, men man får lyst til å besøke Fingals Cave på Hebridene.
    Hvor den andre enden er, det vet jeg ikke.
    Dette er helt korrekt den ene siden av denne mytehistorien, så nå gjelder det bare å finne ut hvor den andre siden er, og hva navnet på stedet og myten er ... :)

Edit: Veldig fint bilde du fant også. Fantastiske formasjoner, ikke sant? :)

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om jeg helt har klart og nøste opp dette, men det er visst noe med en irsk kjempe (Giant) ved navn Fionn Mac Cumhaill (Finn McCool :))

Denne hulen og en annen i Irland som kalles Giants Causeway skal være i enden på ei bru som leder til Skottland.
    Finn bygde og brukte denne veien for å sloss mot Benandonner som var en skotsk kjempe, og hans fiende.
    Dette i følge keltiske myter.
    Finn skal dessuten være den samme som opptrer i James Joyce Finnegans Wake.

Jeg har aldri hørt om dette, men det er så det står å lese.
    Dette var ganske morsomt, for det er mye forskjellig stoff om Finnegan/ Finn McCool. Tydelig en sentral karakter i keltisk kultur.

Litt upresist som svar/løsning kanskje?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Vet ikke om jeg helt har klart og nøste opp dette, men det er visst noe med en irsk kjempe (Giant) ved navn Fionn Mac Cumhaill (Finn McCool :))

Denne hulen og en annen i Irland som kalles Giants Causeway skal være i enden på ei bru som leder til Skottland.
    Finn bygde og brukte denne veien for å sloss mot Benandonner som var en skotsk kjempe, og hans fiende.
    Dette i følge keltiske myter.
    Finn skal dessuten være den samme som opptrer i James Joyce Finnegans Wake.

Jeg har aldri hørt om dette, men det er så det står å lese.
    Dette var ganske morsomt, for det er mye forskjellig stoff om Finnegan/ Finn McCool. Tydelig en sentral karakter i keltisk kultur.

Litt upresist som svar/løsning kanskje?
    Neida, det er flott dette her! Giants Causeway er helt riktig sted, og svar på oppgaven! :) Mer om dette på Wikipedia for de som er interessert i det. Fint sted å dra som turist er det også.

Causeway-code_poet-4.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må vel gjøre plikta mi, og legge ut ei slags oppgave.
    Jeg er ikke veldig flink å følge opp dessverre, men det drar seg vel i hop likevel uten at jeg er tilstede.
    Vi prøver:

Hvilke to ting har (Per) Sivle og Elvis (Presley) til felles?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Hvis svaret er bokstavene i fornavn og etternavn (men byttet om) så var det for lett ... :) Sivle baklengs er altså Elvis, uten at jeg skjønner om det har noe mer med svaret å gjøre; men samme bokstav-kombinasjon i fornavn og etternavn har de altså. Hvis det er mer enn dette må jeg nok søke opp han Per på nettet, ja ... :)

Edit:: Så døde de begge før de ble 50 år ... (men regner vel med at det er noe mer spesifikt enn akkurat det, ja ... ) :)

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ^^ Merk parentesbruken. Tipper du har én av to inne:).

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.220
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du har en av to inne.
    Sivle og Elvis er anagrammer.

Men så var det den andre.

Dette er mer spesielt for disse to enn at begge døde tidlig, som jo mange mennesker gjør.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Begge omtaler hunder negativt. Sivle: Berre ein hund. Presley: Nothin But a Hound Dog (ikke skrevet av Presley).

mvh

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Berre ei hund er vel ikke en negativ omtale av en hund. Er ikke det en kjærlighetserklæring, da?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Berre ei hund er vel ikke en negativ omtale av en hund. Er ikke det en kjærlighetserklæring, da?
    Tja. Er vel litt opp til leseren å definere. Og siden du er innpå, tolker jeg deg dithen at du er klar m. ny oppgave. Glimrende, siden du er en langt dyktigere oppgaveskredder enn meg:).

mvh

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    I uttrykket 'Berre ein hund' så vil jeg si at det ikke ligger noe positivt, nei (Just a dog), så her tror jeg du har helt rett! :)

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Novellen Berre ei hund, er en sentimental historie om en ung gutts sterke kjærlighet til bikkja til en engelsk lord. De voksne skjønner ikke dette, og skyter hunden når eieren omkommer, til guttens store fortvilelse - derav den mildt ironiske tittelen. Sivle tok selv sitt liv ved å skyte seg, så novellen kan jo også være et frempek mot tragedien som ventet han selv.

Nest oppgave er en fysisk gjenstand. Der vi i dag i alle fall er på kanten av å se noe av den, resten er spredd. 122 er en ledetråd. Ekte kjærlighet mellom menn er en annen. Nilen en tredje.
    Gentlemen - fyr laus. Hvis dere klarer å knekke denne er dere gode, for mange har prøvd seg tidligere, men har måttet gi seg.

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Novellen Berre ei hund, er en sentimental historie om en ung gutts sterke kjærlighet til bikkja til en engelsk lord. De voksne skjønner ikke dette, og skyter hunden når eieren omkommer, til guttens store fortvilelse - derav den mildt ironiske tittelen. Sivle tok selv sitt liv ved å skyte seg, så novellen kan jo også være et frempek mot tragedien som ventet han selv.

Nest oppgave er en fysisk gjenstand. Der vi i dag i alle fall er på kanten av å se noe av den, resten er spredd. 122 er en ledetråd. Ekte kjærlighet mellom menn er en annen. Nilen en tredje.
    Gentlemen - fyr laus. Hvis dere klarer å knekke denne er dere gode, for mange har prøvd seg tidligere, men har måttet gi seg.
    Har noen av hendelsene blitt filmatisert:confused:.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Mine tanker går umiddelbart til Hadrian og muren hans. Men resten... :confused:

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Death on the Nile ble jo filmatisert. Med Peter Ustinov i hovedrollen, og han var visst homofil. Men resten..:confused:

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg lurte på om det kunne være høyden på en av pyramidene, men det var for høyt og for lavt. Så fant jeg at Karnak-tempelet i Luxor har 122 søyler á 10 meters høyde, så det er kanskje et steg i riktig retning?

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Death on the Nile ble jo filmatisert. Med Peter Ustinov i hovedrollen, og han var visst homofil. Men resten..:confused:
    Tenkte intuitivt på den selv. Samt Brokeback Mountain. 122 har jeg foreløpig intet konstruktivt forslag til.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Faderullan. Jaggu satt den løst.

Hadrians mur var ferdig i AD 122. Den markerer yttergrensene for Romerriket. Større ble aldri riket, selv om grensen reelt sett gikk noe lengre nord, ved en annen og mindre mur; Antonine's mur.
    Den strekker seg grovt sett fra Newcastle og vestover til Bownes-on-Solway. Den var bygget i stein og var omlag seks meter høy, med fort og festninger med korte mellomrom. Det tok over ti år å bygge muren og de to vollgravene på hver side.
    Den var bygget, ikke først og fremst som en grense mot pikterne, men som et forsvarsverk og for å skille de ulike stammene fra hverandre. Den reelle grensen gikk lengre nord.
    Kun deler av muren er igjen, men en blir likevel imponert av innsatsen som er lagt ned.
    Hadrian var gift, men ekteskapet var barn- og kjærlighetsløst, Hadrian hadde et lidenskapelig forhold til den yngre mannen Antinoos, og kom aldri over tapet da han druknet i Nilen.

javel, mr Lund: it's your turn.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Steinar_Lund er en meget dum mann, som våget seg utpå i kveld. Kan han få slippe? Han har besøk av sin storesøster og hennes mann, og synes det blir litt feil å sitte og tenke ut finurlige oppgaver.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn