HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.672
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    MInner meg om den gamle bratsjvitsen om hvorfor bratsjister aldri får hemoroider, det er fordi alle rævholene sitter på første benk.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - men vi skal videre. En (nålevende) nordmann som regnes som en kapasitet på området, skal føre oss til målet.

Vi bør skynde oss nå - før Trond T blir utålmodig med sin nyskrevne og krevende oppgave.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi prøver å skynde oss likevel....

Henning Kraggerud er ikke den musikeren jeg tenkte på. Vår mann er litt eldre. Og bratsjen hans er fra 1590.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Lars Tomter - Gasparo da Salo bratsj - fra Brescia
    Da var vi mål - og heldig som du er, slipper du å lage oppgave - for den skal Trond T komme med om et lite øyeblikk.

Vi skulle til Brescia i Italia – hvor bratsjen til bratsjisten Truls Anders Tomter ble laget i 1590.

Bratsj kommer av det italienske ”Viola da braccio” (uttales brattsjiå) – eller viola for armer – i motsetning til den noe større ”Viola da gamba”– viola for beina.

Cremona og Brescia er to av de mer kjente ”fiolinbyene” i Italia – og vi skulle altså til Brescia.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Vi skal til en gammel by som er fylkeshovedstad.

En kjent kunstner ble født, levde det meste av sitt liv, og døde i fylket hvor denne byen er "hovedstad" - eller administrativt senter om man vil.

Allerede som femåring prøvde han seg på å komponere musikk, og han tok privattimer i flere instrumenter som ung gutt.

Senere i livet ble denne personen etterspurt både som pianist og dirigent, men ville helst komponere.

Han ønsket å bringe en nesten "glemt" kunstnerkollegas verker fram i lyset igjen - noe han lyktes med.

Personen skapte et verk som ble urframført i forbindelse med en religiøs handling.

Han var en av grunnleggerne av en årlig musikkfestival som framdeles arrangeres.

Denne gamle byen heter....?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke noe lureri her, håper jeg. Vi snakker om fylker i betydningen norske fylker?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Prøver på ingen måte å villede noen.....jeg har ikke sagt at vi snakker om et norsk fylke, men en administrativ inndeling som tilsvarer et norsk fylke. Det er med andre ord ikke sagt at byen ligger i Norge.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Marsjkongen Oscar Borg fra Halden?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Rent intuitivt ville vel jeg også ha forsøkt å sirkle inn landet først. Sverige har len, danskene har amt som vel tilsvarer våre fylker. Tror nødvendigvis ikke at vi skal til noen av disse.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Rent intuitivt ville vel jeg også ha forsøkt å sirkle inn landet først. Sverige har len, danskene har amt som vel tilsvarer våre fylker. Tror nødvendigvis ikke at vi skal til noen av disse.
    Du har rett i din antakelse.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tror vi skal holde oss innen Europa. Dette er kun basert på det faktum at langt de fleste komponister er herfra.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tilbake til oppgaveteksten.

En kunstner som var med på å grunnlegge en årlig musikkfestival: Jeg tenker umiddelbart på Richard Wagner og Bayreuth-festivalen - men får det ikke til å stemme med resten av oppgaveteksten.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    En kunstner som var med på å grunnlegge en årlig musikkfestival: Jeg tenker umiddelbart på Richard Wagner og Bayreuth-festivalen - men får det ikke til å stemme med resten av oppgaveteksten.
    Kunstneren er ikke Richard Wagner.

Det ligger et hint i post 4777.

"Vår" komponist, som ble født langt øst i sitt land, forsøkte seg forøvrig også som musikkpedagog...han ga ut en veiledning.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I post 4777 hvor vi skal ha fått et hint, er ordet "lost" uthevet. Hintes det til at det er brukt et engelsk ord? Med andre ord: skal vi til England?

• Liker
    Reaksjoner: oct

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Snakker vi om Benjamin Britten her?
    Musikkverket: War Requiem
    Fylket: Suffolk
    Festivalen: Aldeburghfestivalen
    Glemt kunstnerkollega: Frank Bridge?

Så da er vi kanskje i Aldeburgh?

Edit. Administrativt senter i Suffolk er Ipswich. Er det dit vi skal?

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo

Det tror jeg óg. Men du var først:cool:.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland

Mye riktig her - men oppgaven er ikke løst.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Jeg redigerte innlegget og foreslo Ipswich som er administrativt senter for Suffolk. Her har det bodd folk siden steinalderen.

Wikipedia:

"I angelsaksisk tid begynte bosetningen, som til da hadde vært liten og spredt, å vokse på grunn av den praktiske havnen. Det hevdes at Gippeswick var den første angelsaksiske byen, og kongedømmet East Anglia var en periode sentrert omkring byen."

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg redigerte innlegget og foreslo Ipswich som er administrativt senter for Suffolk. Her har det bodd folk siden steinalderen.

Wikipedia:

"I angelsaksisk tid begynte bosetningen, som til da hadde vært liten og spredt, å vokse på grunn av den praktiske havnen. Det hevdes at Gippeswick var den første angelsaksiske byen, og kongedømmet East Anglia var en periode sentrert omkring byen."
    Og dermed kom du til riktig by.

Edward Benjamin Britten (1913 – 1976)ble født i Lowestoft, det østligste punkt i England. Han døde i Aldeburgh. Både fødsels- og dødsstedet ligger i det administrative grevskapet Suffolk, hvor Ipswich er county town.

Brittens kanskje viktigste verk er War Requiem som ble uroppført i 1962 i forbindelse med innvielsen av den gjenoppbygde Coventry Cathedral som ble ødelagt av Luftwaffe under krigen.

Britten komponerte også blant annet stykket The Young Person's Guide to the Orchestra som det ble hintet til. Stykket bygger på et tema av barokk-komponisten Henry Purcell(1659-1695), og Britten ønsket som komponist å gjenskape blant annet den musikalske «frihet og vitalitet» som han mente Purcells musikk inneholdt.

Ipswich-området var et handelsknutepunkt allerede i romertiden. Etter romerrikets fall fortsatte byen sin utvikling som havneby og handelssenter. I dag har byen ca. 180.000 innbyggere.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    I neste oppgave skal vi ikke så langt avgårde fra Ipswich. En kjent komponist kommer fra denne byen, men det stedet vi skal fram til er vel for de fleste mer kjent i en annen, mer sportslig, sammenheng. Landet vi skal til er litt spesielt, og har en rik handels- og kulturell historie.
    Komponisten jeg nevnte er spesielt kjent i forbindelse med en spesiell type musikk, selv om han også skrev mye i andre sjangre. Han er født i denne byen selv om han vokste opp i en annen og større by i dette landet. Men det er altså komponistens fødested vi skal fram til. Også i denne byen er det en stor festival, men innen en annen kunstform enn den festivalen vi finner i Aldeburgh.

Og da skal vi til...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg googler for harde livet nå - nederlandske komponister er ikke min spesialitet, for å si det mildt. Men Wikipedia antyder at svaret kan finnes via komponisten Jan Pieterszoon Sweelinck, født i Deventer i 1562. Hvis jeg har lest riktig var spesialiteten hans orgelmusikk - han er i hvert fall opphavsmann til mange orgelkomposisjoner.

Deventer forbinder vel vi nordmenn først og fremst med skøyteløp. Og så har de en årlig bokfestival der.

Så kan hende er det Deventer vi skal til?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Javisst er det Deventer.

Jan Pieterszoon Sweelinck er en av hovedpersonene bak den nordtyske orgelskolen. Han ble født i Deventer, som vi nordmenn forbinder med skøyteløp. Han flyttet tidlig til Amsterdam.
    I Deventer er det en Dickensfestival i Desember.

Da venter vi på neste oppgave.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva skulle man ha gjort uten Google? Lærte mye om nederlandsk musikk og om Deventer. Men vi skal videre.

Vi holder oss i musikkens verden, og på samme kontinent. Med andre ord: Nok en kortreist oppgave.

Vi skal i første omgang frem til en mann som er kjent som komponist, pianist, dirigent og etter hvert også som musikklærer. Født langt mot vest i sitt land. Med utgangspunkt i dagens landegrenser, ville vi i dag ha sagt at han ble født langt mot øst i et annet land. Det er likevel i dette andre landet han begynte på sin vei mot musikalsk berømmelse.

Han levde et ganske omflakkende liv. Bodde noen år her og der – men var gjennomgående i vinden. Av en annen kjent musiker ble vår mann ganske tidlig inspirert til å endre sin tilnærming til musikken – noe som åpenbart slo godt an, for han ble etter hvert i stand til å leve det gode liv takket være musikken.

Vår mann fikk også en helt spesiell relasjon til en annen kjent komponist, og disse to er begravet i samme by. Det er denne byen som er reisemålet vårt.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nærmest for eventuelt å eliminere. Snakker vi om Tyskland? I så fall, ville vi kunne begrense tidsrommet en del også.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det med øst og vest i forskjellige land har ikke noe med Tyskland å gjøre - hvis det er det som er spørsmålet. Vår mann ble født i ett land, fikk sin første musikalske utdannelse i et annet land, og døde i et tredje land.

PS: Og innimellom bodde han i minst to andre land.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.954
    Sted
    Trondheim
    Skal jeg liste meg innpå her, tro? ;)

Franz Liszt ble født i Raiding, som den gang lå helt vest i Ungarn, i området rundt Neusiedlersee. I dag ligger Raiding helt øst i Østerrike. Liszt ble begravd i Bayreuth, hvor Wagner også ligger begravd (han døde i Venezia). Wagner var gift med Liszts datter - Cosima.

Så da skal vi vel til Bayreuth?

PS: Jeg var der i 2002 og fikk med meg hele ringen under festspillene. Spesielt.

Hvis dette stemmer, må dere vente en liten stund på neste oppgave - jeg skal ut en tur nå, men kommer sterkere tilbake etter 20.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn