HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Forfatteren døde før søsteren fikk suksess:confused:.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Søstrene Bronté? Kate Bush hadde vel en hit m. Wuthering Heights. Vet ikke om teksten er identisk m. noe Emily Bronté skrev.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.426
    Branwell Bronte het broren. Døde i Haworth.
    Det litterære verket var det søstrene som sto for.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dere er så nære, så nære. Haworth er riktig. Grattis P_P. Jeg som trodde at dette var vanskelig.

Kate Bush hadde en kjempehit med Wuthering Heights, som bygget løselig på Emily Brontes bok. Emily Bronte døde bare 30 år gammel i Haworth. Fascinerende historie. Søsteren, Charlotte Bronte, hadde stor suksess med romanen Jane Eyre. Denne boken ble populær etter at Emily Bronte døde.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.426
    Å fillern, det er ikke en mann vi snakker om, det er Emily Jane, den av søstrene som skrev Wuthering Heights som var hennes eneste roman. Hun døde 30 år gammel.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg smette i mellom en oppgave?

En popstjerne født samme dag som en rekke kjente personer døde, et par av de forfattere. Et av dødsfallene er særdeles kjent. En av forfatterne skrev en bok som ga opphav til navnet på en kjent popgruppe. Sangeren i denne gruppen er begravet i en kjent by, hvilken by?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

En popstjerne født samme dag som en rekke kjente personer døde, et par av de forfattere. Et av dødsfallene er særdeles kjent. En av forfatterne skrev en bok som ga opphav til navnet på en kjent popgruppe. Sangeren i denne gruppen er begravet i en kjent by, hvilken by?
    Disse kjente personene - døde de uavhengig av hverandre?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.426
    Mnjaaa....
    En ungt avisbud leste en overskrift i avisen han skulle levere. Mange år senere ble hendelsen denne overskriften refererte til referert til i en sang. Låten ble aldri noen top-hit, men er likevel en av de viktigste låtene i forrige århundre.
    For yngre mennesker er nok låttittelen kjent fra en helt annen kulturgren enn musikk.
    Hvor skjedde hendelsen avisbudet leste om?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Ja , men skal vi ta P-P sin først så det ikke blir forvirring?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Ja , men skal vi ta P-P sin først så det ikke blir forvirring?
    Så klart!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.426

Jim Morrison, Paris.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Mnjaaa....
    En ungt avisbud leste en overskrift i avisen han skulle levere. Mange år senere ble hendelsen denne overskriften refererte til referert til i en sang. Låten ble aldri noen top-hit, men er likevel en av de viktigste låtene i forrige århundre.
    For yngre mennesker er nok låttittelen kjent fra en helt annen kulturgren enn musikk.
    Hvor skjedde hendelsen avisbudet leste om?
    Don McLean. American Pie handler om flyulykken der Buddy Holly omkom. Uvisst hvor.
    Edit: Internett sier Clear Lake Iowa:cool:.

mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.671
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jim Morrison, Paris.
    JA, men resonnementet? Vel; Sheryl Crowe er visstnok født samme dag som Kennedy ble skutt og CS Lewis og Aldous Huxley døde. Sistnevnte skrev boken "Doors of Perception" som handler om hallusinogener og bevissthetsutvidelse, veien videre til Doors og Jim Morrison er kjent.....

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tillater meg en lett en: Vi i skal til en by der en av dette landets mest kjente artister er født. Artisten samarbeidet m. en annen kjent artist som stadig er i live. Altså er vår artist død. Påhengsmotorer er et hint her.

mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.375
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tillater meg en lett en: Vi i skal til en by der en av dette landets mest kjente artister er født. Artisten samarbeidet m. en annen kjent artist som stadig er i live. Altså er vår artist død. Påhengsmotorer er et hint her.

mvh

Fun fact: Ole Evenrud utga plater på selskapet Mercury Records.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo

mvh

Fun fact: Ole Evenrud utga plater på selskapet Mercury Records.
    Ikke korrekt. Lett oppgave uten blindspor:cool:.

mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.375
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hmm... Da dreier det seg neppe om Freddie Mercury, heller... ;)

Hva med Odd Børretzen? Han hadde jo mange tekster om båtlivets velsignelser og forbannelser, deriblandt påhengsmotorer, om jeg ikke husker helt feil. Hvem av de nålevende som var Børretzens mest kjente samarbeidspartner, er jeg usikker på. Alf Cranner, kanskje?

Børretzen ble født på Fister i Ryfylke, sier Wikipedia.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Påhengsmotorer av det merket er & samme navn på by. Artisten var kjent for å røke i turnébussen. Noe som ble hans endeligt. Larynxcancer, men er ikke helt sikker på på C.O.D.

mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.375
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du er vel ikke så lumpen at du tenker på Björn Afzelius?

Han ble født i Huskvarna, men bedriften som i en periode produserte påhengsmotorer vitterlig het Husqvarna. Og han døde av lungekreft og ikke strupekreft. Musikalsk parhest gjennom mange år var Mikael Wiehe.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Du er vel ikke så lumpen at du tenker på Björn Afzelius?

Han ble født i Huskvarna, men bedriften som i en periode produserte påhengsmotorer vitterlig het Husqvarna. Og han døde av lungekreft og ikke strupekreft. Musikalsk parhest gjennom mange år var Mikael Wiehe.
    Helt korrekt. Byen heter Huskvärna. Og det stod Husquärna, trur eg, på en eldgammel 4 h.k. påhengsmotor.
    Du kan ta oss videre:cool:.

mvh

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.041
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hah - vi hadde en 4 hk Husquarna påhenger da jeg var guttunge.. :) Har snurra noen sjømil med den på hekken av en 14 fot Rana trebåt, - rundt midten av 60-tallet og utover...

• Liker
    Reaksjoner: oct

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.375
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Etter en lengre båttur kommer vi til et elveutløp, og vi fortsetter opp elven til vi kommer til bebyggelse. Vi kan se på elvebredden at her skal det ikke mye til før det blir storflom. Vi ankrer opp og rusler gatelangs. Snart befinner vi oss i en bydel som er navngitt etter et land på et annet kontinent. Det er et yrende gateliv her, og vi hører mye levende musikk, av flere ulike genrer, både fra gatemusikanter og strømmende ut fra åpne dører og vinduer.

Hvor er vi?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Mine tanker gikk først til New Orleans. Storflom kan stemme. Og jeg tenkte på bydelen Algiers Point, men så er det noe som skurrer, uten at jeg vet hva.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Da må jeg i "snickarboden" for å lage ny oppgave, og kommer ut derfra tidligst kl. 18 i ettermiddag.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi tåler kan hende en lett oppgave mens vi venter på Trond T?

Fra en bydel oppkalt etter et land, skal vi til et musikkinstrument oppkalt etter en kroppsdel. Vel - ikke sånn direkte - det er to språk involvert her. En norsk utøver er en av de store gutta på dette musikkinstrumentet - og det instrumentet han spiller på er ikke akkurat nytt. Vårt reisemål er en av de to byene hvor man kan forvente at dette instrumentet er laget. Kan hende den minst kjente av de to byerne - og da skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Viola da gamba... Cello - Truls Mørck? Cremona eller Lendinara
    Det norske navnet på instrumentet er en nærmest direkte fornorskning av hvordan kroppsdelen benevnes på et annet språk. Vi snakker om et annet instrument - og en annen by.

PS: Men i utgangspunktet snakker vi italiensk.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Dette instrumentet han spiller på - er det selve eksemplaret som er gammelt, eller er det konstruksjonen/prinsippet?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Instrumentet er litt over 400 år gammelt - men prinsippet er vel enda eldre.

Aurora er for såvidt inne på noe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hint:

Som sagt: Aurora er inne på noe med Viola da gamba. Gamba er italiensk for beina.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn