HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - en velig enkel en mens vi venter på the real thing:

Vi skal til et sted som svært få mennesker har kastet blikk på. Veldig kjent musikk fører oss rett dit.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja - The dark side of the moon - eller månens bakside. Det skulle være lett - mens vi venter på noe mer uoverkommelig.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ålreit- Jeg kan ta en som skulle være relativt grei:

Vi skal til et sted med vindu 21 meter over bakken. Det ble senere kranglet om det var bakkens beskaffenhet eller reddende engler som gjorde utslaget. Det spilte ingen rolle, egentlig. Striden endte i en by hvis navn henspeiler på et religiøst bygg.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Noen har falt ut av et vindu høyt oppe og har kommet heldig fra det...reddende engler...religøs/overnaturlig forklaring....strid - teologisk?...og hvorfor strid?....by med navn som henspeiler på et religiøst bygg...byen ligger ikke i Norge....

Er det noe hold i dette tankespinnet?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Noen har falt ut av et vindu høyt oppe og har kommet heldig fra det...reddende engler...religøs/overnaturlig forklaring....strid - teologisk?...og hvorfor strid?....by med navn som henspeiler på et religiøst bygg...byen ligger ikke i Norge....

Er det noe hold i dette tankespinnet?
    Ja. Selv om striden ikke utelukkende dreide seg om religion.

mvh

Edit: Og byen ligger ikke i Norge, ikke engang i Norden

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Mer tankespinn og drodling: Noen personer - flere enn én siden du skriver de - fikk dødsstraff som skulle fullbyrdes ved utkastelse fra dette høytliggende vinduet. Men en eller flere av dem berget livet. Slik barbari foregår ikke i dag, ergo fant dette sted for lenge siden - i middelalderen. Dette var troende personer som ble dømt av en verdslig domstol, og siden noen av dem berget livet, så ble dette av deres støttespillere tatt som et tegn på guds inngripen. Av dette ble det strid, brakt fram for en rett i denne byen med navn som kan assosieres til et kirkebygg..da den dømmende makt ville ha dem kastet ut en gang til.

Hm.....jeg mangler kanskje allmennkunnskap, men fantasien er det ikke noe i veien med ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mer tankespinn og drodling: Noen personer - flere enn én siden du skriver de - fikk dødsstraff som skulle fullbyrdes ved utkastelse fra dette høytliggende vinduet. Men en eller flere av dem berget livet. Slik barbari foregår ikke i dag, ergo fant dette sted for lenge siden - i middelalderen. Dette var troende personer som ble dømt av en verdslig domstol, og siden noen av dem berget livet, så ble dette av deres støttespillere tatt som et tegn på guds inngripen. Av dette ble det strid, brakt fram for en rett i denne byen med navn som kan assosieres til et kirkebygg..da den dømmende makt ville ha dem kastet ut en gang til.

Hm.....jeg mangler kanskje allmennkunnskap, men fantasien er det ikke noe i veien med ;)
    ;););)

Du får fulle poeng for fantasi!

Middelalder?? Tja, Vet ikke helt.....Hvis du mener at middelalderen varer til etter reformasjonen, kan vi vel si det, men det er vel ikke alle som hadde vært enig i det.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du skal få et hint til: Enden på striden som begynte med vinduet, kom flere tiår senere, og i byen med det religiøse navnet.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tildragelsen fant sted i en bestemt bygning i byen vi skal frem til. Byen holder, men har man først funnet frem til hva som skjedde, vil bygningen gi seg selv.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg tror byen er Praha.

Dette er mitt nokså overfladiske og upresise sammendrag av hva jeg har googlet meg fram til: Tre personer, hvorav to katolske grever, ble i 1618 kastet ut av et vindu og falt 21 meter, men overlevde. Utkastelsen fant sted fra et tårn i rådhuset i Praha. Religiøs maktkamp var årsaken til denne ugjerningen som ble initiert av en tredje greve.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.374
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skal vi til Praha, mon tro?
    Der var det vel noen katolikker som overlevde å bli dyttet ut av et vindu fra 4. etasje, og var del av begivenhetene som ledet opp til 30-års krigen.

Men jeg aner ikke hva slags bygg der som deler navn med selve byen, så kanskje jeg er helt på jordet?

EDIT: Trond kom meg i forkjøpet mens jeg svarte på en innkommende telefon... :p

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Praha er riktig!:)

Beklager det sene svaret, har vært på et møte.

I 1618 ble to katolske adelsmenn kastet ut av vinduet i Hracin, slottet i Praha. De overlevde begge to, for de landet i en mødding. Noen så en englehånd i dette, andre bare møkk.

Tårnet i Hracin:

hracin.jpg

Defenestrasjonen i Praha var en av hendelsene som til syvende og sist utløste Tredveårskrigen. Denne igjen endte med freden i Westfalen, som ble undertegnet i Münster. Münster er et gammelt tysk låneord fra gresk, monasterium, og ble opprinnelig brukt om et kloster. Senere ble det brukt for en større kirke.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Fint tårn, antakelig med en viss utsikt, men neppe helt til byen vi nå skal til.

I «del 1» av sin kreative karriere bidro en berømt person til et kjent stykke som opprinnelig begynte med eggerøre, men som i sin endelige og publiserte form fikk en helt annen og retrospektiv begynnelse. I «del 2» av denne berømte personens kreative karriere bidro han til at ble det utgitt en nokså lys og lett kolleksjon, som i sitt visuelle ytre har et fellestrekk med omslaget til et helt annet musikalsk verk - som ikke kan kalles lyst og lett.

Grunnarbeidet for denne kolleksjonen ble gjort i hvilken by?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg vil minnes at den opprinnelige teksten til Beatles-låten Yesterday (eg. Paul McCartneys verk) var Scrambled Eggs... (= eggerøre) o.s.v.- men som altså endte opp i den retrospekive begynnelsen Yesterday. Så den berømte personen bør i så fall være Paul McCartney.

Men der kom bråstoppen..... Lys og lett kolleksjon?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Er den berømte personen billedkunstner?
    Beklager, jeg fjernet mitt innlegg for å redigere det, og i mellomtiden postet du...

Det er ikke så lett å svare ja eller nei...det er ikke den kunstformen vedkommende først ble kjent for i alle fall.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    ..... Lys og lett kolleksjon?
    "Lys og lett" er helt og holdent mine egne ord, det er mulig at noen ikke vil stille seg bak denne beskrivelsen, hva vet jeg. Men at kolleksjonen står i kontrast til det andre musikalske verket som er nevnt i oppgaven, vil jeg nok holde fast ved.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Paul McCartney har såvidt jeg vet ingen direkte forbindelse med det "mørkere verket" som er nevnt i oppgaven.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - Paul McCartney skrev ett eller annet "lyst og lett" som skal gi oss assosiasjoner til et mørkere verk?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    På sett og vis riktig resonnert, men merk oppgaveteksten om hvordan fellestrekket er eksponert..

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sliter litt med det mørke verket......"Band on the run" ble til dels spilt inn i Lagos, Nigeria, men hvilket verk coveret skulle gi assosiasjoner til plain beats me.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Hvor skulle man i følge oppgaveteksten finne fellestrekket med det mørkere verket? Jo, i det "visuelle ytre" - altså coveret.

Hvis jeg da avslører at det mørke verket jeg tenkte på, var Pink Floyds The Wall så vil vi se at begge cover inneholder bilde eller tegning av en mur/murvegg.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor skulle man i følge oppgaveteksten finne fellestrekket med det mørkere verket? Jo, i det "visuelle ytre" - altså coveret.

Hvis jeg da avslører at det mørke verket jeg tenkte på, var Pink Floyds The Wall så vil vi se at begge cover inneholder bilde eller tegning av en mur.
    Ok. Jeg har faktisk googlet albumcovere for å finne noe, men veggen har jeg ikke sett. Kanskje jeg traff den. ;)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ålreit. Har en oppgave i mente, men den legger jeg ikke ut i dag. Nå køyes det her.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: oct

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er historieinteressert, og det preger den neste oppgaven også:

I det berømte engelske diktet blir hverken hodeplagget eller stedet nevnt, enda begge har samme navn. Ikke nok med det, det var en genser som kommanderte en kofte til å sende de 600 avgårde.

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    And into the valley of death rode the six hundred

Balaclava.

Artig konfeksjonsoppgave!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Kommanderte" gir assosiasjoner til noe militært. Det eneste hodeplagget jeg kommer på i farten som har samme navn som et sted som gir militære assosiasjoner, er "balaklava" - etter slaget ved Balaklava. 1850-tallet - Krimkrigen. Men genser og kofte? Jeg er ikke god på dikt heller - så vi får bare avvente.......

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    "Charge of the light brigade"

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    "Charge of the light brigade"
    Kandidaten får fullt hus! Balaclava, Tennysons "The Charge of the light brigade" .

Øverstkommanderende for den engelske ekspedisjonsstyrken het forøvrig Lord Raglan (Raglan er en strikkegenser), og Lord Cardigan (Cardigan er en strikkejakke) kommanderte The Light Brigade.

Mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Til et land denne gangen, som henger en del etter i utvikling. Det meste av landet er vel lite kjent, men det har to befolkede og ganske kjente dalfører. Styresett og samfunnsliv i disse to dalførene skiller seg kraftig fra hverandre. Av berømte personer som har bodd i landet er det to brødre som utmerker seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn