HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Sykkelritt er ikke min sterke side. Mulig det er behov for litt ytterligere info?

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Pink_Panther har oppsummert det meste:

Fire brødre...lag...team...sykkel?? Giro ett eller annet??

Fire svenske syklistbrødre. Og noen få år etter dem: en nordmann som vant noe ingen av brødrene vant. Vi snakker om edle medaljer her - på begge sider av grensen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal en 40 år tilbake i tid - pluss/minus.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Knut Knudsen vant noe i München O.L. i 1972.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vant noe? Vant noe?? Han ble olympisk mester, for svarte! Noe man vanligvis blir når man vinner "noe" i et OL. Hehe.

Dessuten er han født. I Levanger.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vant noe? Vant noe?? Han ble olympisk mester, for svarte! Noe man vanligvis blir når man vinner "noe" i et OL. Hehe.

Dessuten er han født. I Levanger.
    Visst skal vi til Levanger!

Det lille stedet jeg kjørte forbi i Sverige, var Fåglum. Som ligger i ingenmannsland en 5-6 mil nordøst for Göteborg. Hvor veiene er svingete og kuperte, og hvor vinden blåser fra alle retninger samtidig.

Men dette lille stedet gir assosiasjoner til de fire syklistbrødrene Pettersson – etter hvert kjent som "brødrene Fåglum” - som vant VM i lagtempo på sykkel tre ganger. Storebror Gösta ”Fåglum”Petterson tok søv i landeveisrittet i OL i 1968, men hans største seier var nok seieren i Giro d’Italia i 1971.

Vår norske syklist er Knut Knudsen fra Levanger – som klarte det Gösta Petterson aldri klarte – nemlig å vinne OL-gull i sykling, noe han gjorde i 1972 – 4.000 meter forfølgelsesritt på bane. Senere ble Knut Knudsen profesjonell i Italia, og vant – som første nordmann – en etappe i Giro d’Italia – som regnes som ett av de store etapperittene. Ett år var han, etter sigende, ikke langt unna å vinne hele Giro’en – men ble satt ut av rittet p.g.a. en ulykke han ble utsatt for på slutten av rittet.

Men vi er altså i Levanger.

Og hvis vi er heldige, har Steinar_Lund kryptiske formuleringer på lur som skal føre oss videre.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Da er dere nok uheldige. Jeg benytter meg skamløst av muligheten til å løse oppgaver uten å måtte lage en selv. Som jeg har skrevet før, klarer jeg ikke å lage oppgaver på dette nivået. Så folkens, ordet er fritt.

N

nb

Gjest
    Vi skal til en by, i et varmt land som i moderne tid har opplevd store forandringer. Byen er stor, rundt 1.5-2 millioner innbyggere, men den er ikke hovedstad i landet den ligger. Byen er den 3. største i landet. Den har dog vært hovestad i et rike som ikke lengre finnes. Byen har mye flott arkitektur, og er særlig kjent for broene over elven - det finnes ganske mange av disse broene og noen er ekstremt forseggjorte. Hovedplassen i byen er også absolutt verdt et besøk og har plass på en liste som bekrefter det.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tror jeg vet svaret, men orker ikke tanken på å lage en ny oppgave ^^

Kan det bekreftes at listen du prater om er verdensarvlisten til UNESCO? =)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tror jeg vet svaret, men orker ikke tanken på å lage en ny oppgave ^^

Kan det bekreftes at listen du prater om er verdensarvlisten til UNESCO? =)
    Nå er det ikke så nøye lenger, det med plikten til å lage ny oppgave. Så det er bare å komme med løsningen.

Jeg har tenkt på UNESCO lenge - men så langt, stopper det der.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenker at det tidligere riket er det persiske riket og at vi byen vi skal til er Isfahan. Ringte noen bjeller da et familiemedlem besøkte Iran for noen år siden og jeg husket han snakket om den flotte arkitekturen og plassen som var på UNESCO sin liste. Wikipedia fortalte meg at det også var den tredje største byen i Iran...

http://en.wikipedia.org/wiki/Isfahan

N

nb

Gjest
    Isfahan er korrekt svar.

Det var islamsk revolusjon i Iran i 1979, før det stod hedonismen sterkt og landet sjaen feiret med å få kaviar og champagne innflydd fra Paris mellom annet. Isfahan var en av de største byene i verden og hovestad i det persiske riket. Det er en fantastisk arkitektur i byen, et par bilder av byplassen og en av de flotteste broene.

Husker ikke om det var akkurat denne, men en av broene ble bygget av armenere og så hugde de armene av de når de var ferdige slik at noe lignende ikke skulle bygges noe annet sted. Så ble meg i alle fall fortalt da jeg var der.

isgahan2.jpg isfahan1.jpg

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vel fremme i Isfahan, fant vi omsider frem til den broen og det utestedet som vises på bildet ovenfor - og her sitter vi og nyter noe alkoholfritt - hva ellers? - og lar tankene flyte like sakte som elven som flyter forbi.

1979 - islamsk revolusjon.... Det jeg tenker på, er et slags fenomen innen film og musikk som hadde en slags blomstringsperiode omtrent på denne tiden - pluss/minus noen år, selvfølgelig. Et fenomen som definitivt ikke ville ha passet inn i de islamske idealene - men det slo an i vesten.

Noen innen denne - skal vi kalle det genren? - vant gjeve priser for både det ene og det andre. Siden vi er på Hifisentralen, holder vi oss til musikk.

Musikken vi skal frem til, leder oss til en film, og siden vi er litt gale, spør vi ganske enkelt: Hvor ble det meste av denne filmen spilt inn?

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal ikke til New York.

Men kom gjerne med et lite resonnement rundt forslagene - da blir det lettere å rettlede dere mot riktig mål.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tidsrommet det refereres til, tilsier at Saturday Night Fever kan være en kandidat.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her er du absolutt inne på noe. Men det kom flere enn Saturday Night Fever - som vi i og for seg kunne ha landet på der vi satt og lot tankene flyte i Isfahan - men husk: Vi er jo litt gale.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Grease, Flashdance. Var sikkert flere. Location kjenner jeg ikke. Aspektet om at vi er litt gale, går vel ikke inn her heller....

mvh

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi er litt "ville og gale" - men den låten kom aldri med på soundtrack'et. Men selv om du ikke googler, har du 50% sjanse til å gjette riktig.

PS: Men med oppgavetekstens hint om en gjev musikkpris som utgangspunkt, bør dette være ganske enkelt.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tror kanskje jeg har svaret. Men ingen ny oppgave:rolleyes:.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Det er vel nå (jf. post 4196) gitt fritak fra plikten til å lage ny oppgave for den som gir riktig svar?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Ikke for oct. Han er veldig pliktoppfyllende. :cool:

Apropos pris: Kanskje jeg skal endre alias til Grammy? Vi kan jo ta en avstemning om det. Grammofon er jo litt gammelmodig.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    NB! Ikke overlat til meg å lage oppgave i det humøret jeg er i dag. Det blir ala typen: Vi skal frem til en relativt kjent gnom, en skikkelig dust som holder til........osv osv.Tror jeg lar filmen i fred til fordel for oct som jo vet svaret - i alle fall med 50 pst sannsynlighet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flashdance. Pittsburgh.
    Og, der! Endelig kom svaret på oppgaven som har stått ubesvart i snart to år.

Som Trond T allerede har svart: Vi skal til Pittsburgh, Pennsylvania, hvor handlingen til filmen ”Flashdance” fra 1983 er lagt, og hvor store deler av filmen også ble spilt inn.

Den Oscarvinnende musikken er ”Flashdance…..What a Feeling” fremført av Irene Cara, men av andre hits som ble levert av denne filmen – men som ikke kom med på Soundtracket - kan nevnes ”Maniac”, med den ganske ukjente Michael Sembello, og ”Gloria”, med den noe mer kjente Laura Branigan.

Etter en svak start, nådde ”Flashdance” opp til nr. 3 på listen over filmer som spilte inn flest dollars i USA det året. Soundtrack-albumet solgte også bra.

Rundt 1979 – pluss/minus – var det et slags rush av den slags filmer – med dans og musikk. ”Saturday Night Fever”, ”Grease”, ”Fame”, ”Flashdance”, ”Footloose”, ”Dirty Dancing” m.fl.

Og da venter vi spent på neste oppgave. Forhåpentligvis ikke like lenge som denne gangen.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    En velutdannet og ambisiøs mann A skal lede oss fram til den lille byen som er denne oppgavens mål.

Denne mannen var på et tidspunkt sitt lands til da yngste i sitt yrke, og hans innsats ble lagt merke til – blant andre av en annen velutdannet og ambisiøs mann B som senere skulle bli hans overordnede i et spektakulært kollegium.

Etter avslutningen av en ikke veldig lang tjenestetid i kollegiet, en tjeneste som også innbefattet utenlandsreiser, falt As liv tilsynelatende mer til ro, men reisingen tok likevel ikke helt slutt. Under ett av sine utenlandsopphold konverterte han.

I hvilken by ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Spektakulært - som "noe med smell i"?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    "Oppsiktsvekkende" eller "uvanlig" vil jeg heller bruke som synonymer i denne sammenhengen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - da rykker jeg tilbake til start.

• Laster inn…