HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den ene navnebroren er en litterær person som i alle sammenhenger spiller en slags birolle.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er Dr. Watsons navnebror som skal lede oss til vårt reisemål.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Tenker du da en med John som fornavn, Watson som etternavn eller begge deler? Vanligvis sier man vel navnebror om dem man deler fornavn med.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Navnebroren har John som mellomnavn - så det blir vel en slags halvnavnebror i dette tilfellet. Men etternavnet er Watson.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Kan det være Thomas John Watson du tenker på? Han ledet i hvert fall IBM fra 1914 til 1956. Deres hovedkvarter ligger i Armonk, New York, USA, og jeg foreslår at vi reiser dit.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er et utmerket forslag. Vi skal til Armonk, New York – nærmest et lite villastrøk ca. 4 mil rett nord for Manhattan – hvor hovedkontoret til IBM ligger.

Thomas John Watson var primus motor i IBM fra starten i 1914 til 1951. Opprinnelig het virksomheten Computing Tabulating Recording Corporation (CTR), men endret navn til International Business Machines i 1924. Thomas John Watsons plass i lederstolen ble overtatt av hans eldste sønn, Thomas John Watson Jr., som ledet IBM til 1971.

Din tur!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    IBM er sterkt knyttet til datamaskiner, og jeg husker på begynnelsen av 80-tallet, da jeg ønsket meg en Commodore 64 over alt på jord. Selv fikk jeg ikke en gang en Commodore 20. En av mine venner hadde imidlertid en datamaskin som var enda tøffere enn Commodore-maskinene, så da begynte jeg å få lyst på en slik i stedet. Hadde jeg visst at selskapet som lagde de maskinene var grunnlagt av en person som en del år senere fikk en fremtredende posisjon på andre siden av De Syv Søstre i hele 20 år, hadde jeg kanskje latt være, men herregud så liten og søt den maskina var.

Fyren har faktisk prøvd å etterligne hentesveisenes konge i mange år, men reisen vår går til et teater vår mann donerte nesten 30 millioner kroner til oppussingen av. Det teateret ligger faktisk i byen hvor fyren ble født rett etter den 2. verdenskrig.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Mannen som er vår ledetråd, er adlet og av jødisk ætt selv om etternavnet hans ikke er typisk jødisk som Bernstein eller Levin for å ta et par kjente jødiske familienavn.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke det at jeg ikke prøver - jeg får bare ikke noen idéer å nøste videre på.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Det selskapet vår mann fikk en fremtredende posisjon i gjennom 20 år på gal side av De Syv Søstre (i hvert fall etter min mening), har også en jødisk tilknytning, selv om det ikke er noen davidsstjerne i det røde, blå og hvite flagget der vår mann er fra.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Mannens etternavn er faktisk en del av navnet på en singel med et britisk band som ga ut en plate som solgte "hysterisk" bra i 1987.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Med fare for å gjenta meg selv: her ringer det overhodet ingen bjeller. M.a.o.: helt blank.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Mannen er kjent fra både TV og fotballverdenen, og De Syv Søstre er navnet på en gate.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    De Syv Søstre i Norge gir ingen mening - men fotballhintet ditt gir assosiasjoner til Seven Sisters Road i London. Rødt, hvitt og blått i flagget i hvert fall. Men så? Fotball....... Tottenham og/eller Arsenal som holder til ikke langt unna denne gaten?

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Da begynner tampen å brenne.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Seven Sisters Road ligger i London. Så langt, så rett. Arsenal og Tottenham ligger på hver sin side av denne gaten, og et av de lagene liker jeg bedre enn det andre. Vår mann satt som styreformann i den klubben i 20 år.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da gjetter jeg på at vi skal til Tottenham.

Alan Sugar er mannen vi er på jakt etter - han som grunnla Armstrad, et datafirma som var på høyden i 1980-årene. Han var styreformann i Tottenham Hotspur i perioden 1991-2001.

Men vi skulle vel videre? Til et teater, hvis jeg har lest oppgaven riktig.......

Etter litt googling, er jeg moden for et PS, og et endelig fremstøt mot det jeg tror må være riktig svar:

In February 2001, Sugar sold his majority stake at Tottenham to leisure group ENIC, selling 27% of the club for £22 million. In June 2007, Sugar sold his remaining shares to ENIC for £25 million, ending his 16 year association with the club. He has described his time at Tottenham as "a waste of my life". Sugar later donated £3 million from the proceeds of the sale of his interests in Tottenham Hotspur to the refurbishment of the Hackney Empire in his native East End of London.

£3 million skulle vel bli rundt 30 millioner kroner - altså skal vi til Hackney Empire i Hackney, som fikk gleden av dette generøse oppussingsbidraget. Ikke småtteri - men på den annen side: man kommer ikke langt med 30 millioner i oppussingsbransjen.

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Helt riktig.

Så til hintene i oppgaven.

De Syv Søstre = Seven Sisters Road. Arsenal og Tottenham spiller på hver sin side av veien, og Arsenal har alltid vært mitt lag.
    Herregud og søt = Alan Sugar (sukker) er adlet, og dermed Lord (Gud)
    Etterligne hentesveisenes konge = Donald Trump lager The Apprentice i USA, Alan Sugar har samme rollen i den britiske versjonen av programmet
    Singel fra "hysterisk" godtselgende album = Def Leppard ga ut plata Hysteria i 1987. En av singlende derfra var Pour some sugar on me
    Jødisk tilknytning: Tottenham kalles ofte Yids (jødene) og Sugar er av jødisk slekt selv.

Alan Sugar er født i Hackney i Øst-London og teateret der Hackney Empire fikk som du fant ut tre millioner pund til oppussingen.

Din tur.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - jeg kan ikke si annet enn at den var lei, den der. Men takket være vennligsinnede hint kom jeg jo i mål på et vis. Selv om Def Leppard ikke er min greie.

Vi holder oss i sportens verden.

Vi skal til en by hvor vi nordmennn opplevde en ”first time ever”.

Ganske nylig er det blitt kjent at denne ”first time ever” i norsk sammenheng kan hende må revurderes. Det handler om formaliteter knyttet til datoer for statsborgerskap, men først må man nok gå en del runder både her og der.

Men vi skal altså til den byen som inntil videre er det stedet hvor dette norske ”first time ever” skjedde.

Da skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    London har ingenting med saken å gjøre.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Ikke det, da tenkte jeg feil.
    Trodde det var snakk om første norske gull i sommer-OL som offisielt er i London-OL 1908.
    Og at revurderingen gjelder fribryterne som vant gull for USA, men kanskje var norske statsborgere rent formelt på det aktuelle tidspunkt.

Da er jeg blank for øyeblikket.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Kan det ha noe med Jaysuma Ndure å gjøre. Han var den første nordmann som sprang under 20 blank på 200 meter i Stuttgart i 2007, og det hadde lenge vært krøll med statsborgerskapet hans, dvs. Gambia ville ikke la ham springe for Norge, til tross for at han var norsk statsborger siden desember 2006.

Men - om man skal tro Wikipedia - så ble Norge og Gambia enige FØR 200-metersrekorden, så da ble jeg usikker på om det er til Stuttgart vi skal likevel...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke det, da tenkte jeg feil.
    Trodde det var snakk om første norske gull i sommer-OL som offisielt er i London-OL 1908.
    Og at revurderingen gjelder fribryterne som vant gull for USA, men kanskje var norske statsborgere rent formelt på det aktuelle tidspunkt.

Da er jeg blank for øyeblikket.
    Vel - du har jo for såvidt skjønt poenget.

Men Norges førstes gullmedaljevinner i et OL, skytteren Gudbrand Gudbrandsen Skatteboe, tok sitt OL-gull under de såkalte ekstralekene i Aten i 1906 - i øvelsen 300 meter rifle. Offisielt Norges første OL-gull.

Nylig har det dukket opp bevis for at en av vinnerne i OL i St. Louis i 1904 kanskje var norsk:

OL.jpg

Nordmannen Karl Fredrik Ericksen - som vant OL-gull som amerikaner - ble nemlig ikke amerikansk statsborger før i 1905. Og da var OL i St. Louis forlengst over.

Men vi får se......

Selv om vi skulle til Aten, får du godkjent for riktig resonnement og loser oss videre.

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Når vi endelig får rotet oss til Aten etter en tur innom London setter vi oss ned og bestiller en velfortjent drink.
    Men økonomien er jo som kjent ikke helt på topp i Hellas og bartenderen har fått tak i noe langt billigere enn tidligere bak disken, utsalgsprisen er dog fortsatt det samme. Kvaliteten viser seg å være noe tvilsom og når v i nærmer oss bunnen av glasset kjenner vi at solen lager svarte prikker i synsfeltet og synet blir uklart.
    Vi ser for oss engler og demoner. Dronningen i det fjerne forsvinner i elven, mens helgenen vokser opp på stolen tvers over bordet.

Men spørsmålet som virkelig gnager er om det er stopplass på adressen du vil av, en stopplass for deg rett og slett.

Hvilken adresse skal du til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tankene mine flyr i retning av film eller science fiction..... Men utover det, har jeg ingenting å fare med.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Tankene flyr nok litt feil denne gangen.
    Kan fortelle at vi er i musikkens verden, men adressen er reell den.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Kan legge til at vi skal til et annet kontinent og at dronningen vi ser for oss befinner seg i en helt annen del av dette landet enn stedet vi skal til.
    Ellers mumler helgenen noe om at livet hans er mye enklere på bygda enn dit vi skal. Det begynner å bli sent på kafeen vår og mørket kommer snikenede og åndene begynner for alvor å ta over.

Edit: tilleggsinfo

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan legge til at vi skal til et annet kontinent og at dronningen vi ser for oss befinner seg i en helt annen del av dette landet enn stedet vi skal til.
    Ellers mumler helgenen noe om at livet hans er mye enklere på bygda enn dit vi skal. Det begynner å bli sent på kafeen vår og mørket kommer snikenede og åndene begynner for alvor å ta over.

Edit: tilleggsinfo
    Det ringer ikke noen entydig bjelle her, men mange av ordene her og i oppgaveteksten får meg til å tenke på Bruce Springsteen og Greetings from Asbury Park, NJ. Mary Queen of Arkansas, It's hard to be a Saint in the City , Does this bus stop at 82nd Street? Men 82nd Street er jo ingen konkret "adresse" - det er bare navnet på en gate.......

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Korrekt.
    Du har selvfølgelig rett i at det ikke blir en konkret adresse i så måte. Men gaten er riktig og det var det jeg mente.
    Det ligger en hentydning til alle sporene fra Greetings from Asbury Park, NJ i teksten.
    Sporene:
    01 Blinded By The Light

02 Growin' Up

03 Mary Queen Of Arkansas

04 Does The Bus Stop At 82nd Street?

05 Lost In The Flood

06 Angel, The

07 For You

08 Spirit In The Night

09 It's Hard To Be A Saint In The City

Flott plate der kanskje spor 3 kunne vært utelatt.

Vanskelig å lage oppgaver som ikke blir for lette eller for innfløkte. Du traff i hvert fall blink Ulf-B.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg syntes den var vanskelig, jeg - helt til den plutselig ikke ble så vanskelig lenger. Men det er jo litt av sjarmen.

Alt er så ”new” og så ”big” her hvor bussen til Bruce lot oss gå av. Vi drar derfor tilbake til der det ikke er fullt så ”new” og så ”big”. Til et land hvor man har mer å by på i retning av the real thing enn en skarve dronning av Arkansas. Til en by som har en helt naturlig tilknytning til den byen vi nå forlater. Og siden det var flystevne over Oslo i går, faller det naturlig å tenke på fly. Og flygere. Den flygeren vi tenker på, har en viss tilknytning til den byen vi skal til. Han bor ikke her, og han er ikke født her – men dog allikevel….. Det er mulig at han har fløyet her – hvem vet – men vi skal til det stedet han er mest kjent for å ha fløyet.

Da skal vi til?

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Usikker på om jeg skjønte det her.
    Først hørtes det ut som vi skal til en by en kjent flyver har tilknytning til, men det er usikkert om han han har fløyet her. Men så spørres det plutselig om stedet han er mest kjent for å ha fløyet?

Men med dronningassosiasjonen høres det ut som vi skal til et monarki?
    Og i Europa kanskje?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Monarki er riktig. Europa er også riktig. Vi skal til en by. Vi skal til en flyger som nok ikke er mest kjent for å ha fløyet - men han er spesielt kjent for å ha fløyet på det stedet vi skal til.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Prøver å finne den tilknytningen, første jeg tenkte på var frihetsgudinnen og Frankrike, men det passer dårlig med monarki.
    Den røde baron slår meg også. Men alt peker mot Frankrike, passer da dårlig alt sammen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til noe som ikke er fullt så "nytt" som New York. Med andre ord: Ikke fullt så "new".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn