HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg vet klarer vi oss med en mellomlanding dit vi skal, så Seven Hills (hvor er det?) høres ut til å være for langt borte. Damer har jo noen "hills" men dog; det var dette med det feminine navnet da?

S

Supertramp

Gjest
    Noe ala syv søstre?
    Seven sisters, i London og bare ett fly....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp nærmer seg, men hvorfor til London?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Supertramp er vel i Amerika for å få seg frokost.. Etter å ha tatt den lange veien hjem får han melde seg på igjen... ;D

Mvh

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Seven Sisters er et sted i Haringey i London. Det regnes gjerne med til Tottenham, og ligger i østenden av Seven Sisters Road.
    Navnet kommer fra syv almetrær som stod i en sirkel på Page Green i Tottenham, og som fikk tilnavnet Seven Sisters («Syv søstre»). I 1840 ble de datert til å være omkring 500 år gamle. De ble flyttet litt østover i 1886 av syv søstre ved navn Hibbert. 31. desember 1955 plantet syv søstre ved navn Basten syv poppeltrær. En teori hevder at de syv opprinnelige trærne var en hellig lund, og at navnet Page Green kommer fra pagan, «hedensk». Det sies også at man i middelalderen brant mennesker på stedet hvor trærne stod.
    Regner med det er hit vi skal, men Supertøyta fortjener denne :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:
    Seven Sisters er et sted i Haringey i London. Det regnes gjerne med til Tottenham, og ligger i østenden av Seven Sisters Road.
    Navnet kommer fra syv almetrær som stod i en sirkel på Page Green i Tottenham, og som fikk tilnavnet Seven Sisters («Syv søstre»). I 1840 ble de datert til å være omkring 500 år gamle. De ble flyttet litt østover i 1886 av syv søstre ved navn Hibbert. 31. desember 1955 plantet syv søstre ved navn Basten syv poppeltrær. En teori hevder at de syv opprinnelige trærne var en hellig lund, og at navnet Page Green kommer fra pagan, «hedensk». Det sies også at man i middelalderen brant mennesker på stedet hvor trærne stod.
    Regner med det er hit vi skal, men Supertøyta fortjener denne :D
    Det finnes syv søstre i Norge også.....

S

Supertramp

Gjest
    Vi var i Bergen og måtte bytte fly noen ganger (eller mellomlande), så da tipper jeg på:

De syv søstre (fjell), fjellformasjon i Alstahaug kommune i Nordland - og dernest Petter Dass.... (som visstnok gav navnet til fjellrekka)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Vi var i Bergen og måtte bytte fly noen ganger (eller mellomlande), så da tipper jeg på:

De syv søstre (fjell), fjellformasjon i Alstahaug kommune i Nordland - og dernest Petter Dass.... (som visstnok gav navnet til fjellrekka)
    Og som også skrev Nordlands trompet. Den var seig enda det var så enkelt! Din tur.

S

Supertramp

Gjest
    Supertøyta nyter utsiket til disse flotte fjellene, men med den kalde nordosten på denne årstiden hjelper det verken med Nordlandstrompet eller annen Dass-diktning - vi må videre.

Det er en stund siden vi var utenfor Europa, så vi reiser ganske langt.

Vi prøver en 20 spørsmål vri:
    byens navn består av to ord, man kan si at det både er "mineralrike" og "dyrerike" (førstnevnte er litt søkt og muligens en villedning men tenk at innholdet kan være mineralrikt...)

Byen er liten, men allikevel nest størst i område og det er langt - svært langt - til nærmeste by.

Noen vil minnes 70 talls popmusikk når de hører byens navn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg fikk plutselig en assosiasjon til Alice Springs i Australia. Litt søkt - men jeg så for meg at Alice var "dyrerike" og Springs (= kilder) kunne inneholde mineraler - altså "mineralrike".

70-talls låten: Living next door to Alice.

Byen ligger i hvert fall ensomt nok til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til et annet relativt øde område – adskillig nærmere oss, denne gangen.

Her holdt man på i rundt 20 år med et helt spesielt forskningsprosjekt. Det var ikke rare fremdiften her – det gikk i rykk og napp – med mange og lange pauser. Forskerne fikk noen svar, men men det som sitter igjen, er at man til slutt – før prosjektet omsider ble stoppet - satte en rekord som fortsatt gjelder.

Og da skal vi til?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det eneste jeg kommer på i farten er Boris Gleb, men jeg tror ikke det er riktig - det er for mange ting som ikke stemmer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Boris Gleb var riktig ved en tidligere anledning her i HFS-labyrinten - men ikke denne gangen, dessverre.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Men kanskje vi skal til Zapolarny, som har laget verdens dypeste hull på over 12 km.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe – ikke bare kanskje.....

Vi skal til Zapoljarny, et lite sted ikke langt fra Nikel på Kolahalvøya. 12 km fra Norge.

Her begynte man rundt 1970 å bore seg dypt ned mot jordens indre. Kola Superdeep Borehole ble prosjektet kalt på engelsk. Tanken var å ta opp steinprøver for å få håndfaste bevis for hvordan jordskorpen var bygget opp. Man kom ganske kjapt ned til en 6-7 kilometers dybde – det tok bare fire år – men så ble det verre. Utstyret holdt ikke mål, og det begynte å bli dyrt. Rundt midten av 1980-tallet nådde man 12 kilometersmerket. Så fulgte en periode preget av havarier – og økonomiske problemer – det siste har sammenheng med Sovjetunionens oppløsning.

Det er litt uklart m.h.t. tidspunktet for når man omsider nådde rekorddybden 12.262 meter – noen kilder sier at det skjedde i 1989, mens andre nevner 1994. Nok om det: 12.262 meter er fortsatt gjeldende rekord for ”verdens dypeste hull”. Borestrengen veide visstnok hele 500 tonn, og på bunnen av hullet er det rundt 200 grader. Ikke lenge etter at man nådde rekorddybden, stoppet all aktivitet - men hullet består.

Ett av de interessante funnene, er at grusen som man fant på rundt tre kilometers dybde på Kola, var veldig lik steinprøver fra månen. Kan hende et bevis på at månen egentlig er russisk?

Du er nestemann!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vi holder oss til hullenes verden, men denne gangen går ferden til et sted med mer enn 1 million innbyggere. Folk i dette landet strør stadig velsignelser rundt seg, og mannen som skal hjelpe oss videre kunne vært arbeidskollega med Jesus om de hadde levd samtidig. Så langt tilbake skal ikke vi, kun i underkant av fem år. Av alle ting, så var to like ulykkestall med på å bidra til en svært lykkelig slutt. En slutt som ble begynnelsen på noe helt ekstraordinært året etterpå.

Reisemålet vårt er stedet der lykken stod den kjekke bi. Selv om det nok kan diskuteres om det var mest flaks eller mest dyktighet. De fleste vil nok helle til det siste.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Jeg skyter fra hofta, i blinde:

Dette med å strø om seg med velsignelser fører tankene i retning av bønnehjul, det er vel i Tibet buddhistene driver med slikt?

Resten av opplysningene gir, for å være ærlig, ingen mening i mine ignorante ører.

Hint?

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Mannen vi skal fram til er norsk, og er ikke snekker lenger, selv om han slår like mye nå.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Da skal vi nok til Orlando, der man finner Orange County National Golf Center. Dette var stedet der Henrik Bjørnstad, som første nordmann, i 2005 kvalifiserte seg til PGA-Touren 2006. De to like ulykkestallene henviser vel da til at han under kvalifiseringen havnet på 13. plass, 13 slag under par.
    Mener også å ha lest et sted at Henrik Bjørnstad har vært snekker lærling, og for det jeg vet kan han også ha tatt fagbrevet, så da faller jo alle hintene på plass.
    Jobbet forresten noengang Jesus som snekker?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    vta skrev:
    Da skal vi nok til Orlando, der man finner Orange County National Golf Center. Dette var stedet der Henrik Bjørnstad, som første nordmann, i 2005 kvalifiserte seg til PGA-Touren 2006. De to like ulykkestallene henviser vel da til at han under kvalifiseringen havnet på 13. plass, 13 slag under par.
    Mener også å ha lest et sted at Henrik Bjørnstad har vært snekker lærling, og for det jeg vet kan han også ha tatt fagbrevet, så da faller jo alle hintene på plass.
    Jobbet forresten noengang Jesus som snekker?
    Der kom det riktige svaret. Mulig jeg husker feil, men jeg mente at han jobbet som snekker fram til i 30-årsalderen, da han begynner å gjøre furore.

Bjørnstad jobbet i hvert fall som snekker i en periode da han var lei golf.

Din tur.

Roy

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    R.E.S. skrev:
    Mulig jeg husker feil, men jeg mente at han jobbet som snekker fram til i 30-årsalderen, da han begynner å gjøre furore.
    Skal absolutt ikke bevege meg inn i religionsdiskusjon, for der kommer jeg nok til kort gitt, så jeg regner med at din husk er upåklagelig... ;D
    Da får jeg "snekre" ny oppgave i alle fall, får fintenke litt mens jeg inntar middagen. :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Fra www.jesusnet.no:

Jesus begynte nå å forkynne og kalle disipler. Han var blitt 30 år. Inntil da hadde han arbeidet som snekker, slik som Josef, men etter at han ble døpt av Johannes begynte han på den egentlige oppgaven sin: Å forkynne at Gud hadde kommet til menneskene.

Roy

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Se det ja Roy, som jeg sa så har du jo en upåklagelig husk. :)

Nå er det en stund siden sist jeg involverte meg i labyrinten, så jeg har ikke lest gjennom alle oppgavene som er postet i det siste. Håper da at denne ikke er postet tidligere.

For å finne frem til stedet vi skal reise til nå får vi hjelp av en virtuell figur som forteller oss at vi skal til stedet der hun i følge historien bor.
    Stedet befinner seg i en annen verdensdel enn Orlando, men på sett og vis så har hun også tilhørighet på et sted ikke så langt fra der vi står nå.
    For å hjelpe oppgaveløserne litt på vei så forteller hun at hun i 1877 for første gang møtte en figur som etter den tid virkelig har satt sitt preg på hennes liv og virke.
    Hvilket kjente geografiske sted er det vi skal reise til?

S

Supertramp

Gjest
    Skal vi til en Disney figur?
    En som "bor" både i en Disneypark og oppå et fjell?

F.eks: Magica fra Tryll, som bor ved foten av vulkanen Vesuv ved Napoli, Italia

Ang årstallet 1877 og truffet noen:
    Ifølge Don Rosa møtte hun Skrue McDuck for første gang i 1877 i Glasgow....

Så spørs det om du vil ha oss til Vesuv eller Glasgow da..... ;)

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Blink på første forsøk dette ja Supertramp, og siden det var bostedet hennes vi skulle dra til så er det Vesuv som er stedet. :)

S

Supertramp

Gjest
    Litt "tur" det der siden tanken plutselig slo med ang. virtuell figur og nærheten til Orlando.....og derfor Disney :)

Vi har altså krysset Atlanterhavet i foregående oppgave og det får oss til å tenke på noe spesielt, noe som innehar noe ettertraktet med en helt spesiell farge....
    Men med andre farger (sort, hvitt og rødt) kan det spesielle jeg tenker på fremdeles beskues, men hvor?

Og vi skal frem til en rimelig konkret adresse, takk :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    "Krysset Atlanterhavet"...., Orlando.... Florida.... Cruise.... gir assosiasjoner til båt. En båt?

S

Supertramp

Gjest
    Du treffer godt, Ulf-B.

Men hvilken båt (skip), hvorfor og hvor er den nå?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenkte i første omgang på SS United States, som var innehaver av det ettertraktede "Blå Bånd" - som innehas av det passasjerskipet som står for den raskeste Atlanterhavs-kryssingen.

Selve skipet er stadig i fargene sort, hvitt og rødt.

SS United States har ligget i opplag ganske lenge - og litt googling fører meg til: since 1996 she has been docked at Pier 82 on the Delaware River in Philadelphia.

Altså: Hvis dette er riktig, skal vi til Philadelphia, Pier 82.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Eller kan det være "Queen Mary" som ligger i opplag som hotell i Long Beach, California?

S

Supertramp

Gjest
    Ulf-B har helt rett. SS United States innehar Blue Riband.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Riband

Skipet er sort, hvitt og rødt (skorsteinene), selv om fargen på sistnevnte nå er litt falmet der den ligger på Pier 82:

Slik så det ut i sine glansdager:

Verdt å merke seg at skipet har rekorden for både eastbound og westbound krysninger, selvfølgelig.
    Og at topphastigheten (gjennomsnitt eastbound 3-7 juli 1952) var på formidable 35,59 knop!!

Color Superspeed I & II har i dag en servicefart på 27 knop....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Queen Mary innehadde vel også "Det Blå Bånd" i en periode - så det var ikke helt galt, det heller. 35 knop - det er rundt 65 km/t. Ganske imponerende av så mange tonn å bevege seg så fort.

Nåja - disse pensjonerte skipene som bare ligger der, fører oss fra opplag til kunst. I vårt tilfelle er ikke spranget så stort – vi holder oss til genren ”transportmidler”, for å bruke kryssordspråket.

En av Bruce Springsteens mer kjente låter, avslører det hele. For å gjøre det litt vanskelig, skal vi et skritt videre. Til byen hvor dette kan beskues.

Da skal vi til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn