Hehe - jeg er allerede langt på vei mot villsporet....He,he, som sagt så er stedet med kaldt vann en noe uvanlig ledetråd, og kan føre deg på ville veier.Henger meg på hjer. Må bare ha flere spor..... Kaldt vann i Afrika? Kaldt vann, det er Finnmark og slikt, det.Må ha flere spor. Bare må ha!
At dette skal være så vanskelig å løse, med all den hjelpen man kan få i dag?De kalte elven Nairobi, som betyr «kaldt vann», og selve stedet kalte de Enkarre Nairobi, som betyr «sted med kaldt vann». På den måten satte de et navn på det området som skulle komme til å forandre Kenyas historie fullstendig.
Riktig Kanutus!
Hovedstaden i Kenya, Nairobi, betyr sted med kaldt vann på masai-språket. Bygd opp grunnet sin strategiske plassering mellom havnebyen Mombasa (som før var hovedstad) og Victoriasjøen.
Britene bygde jernbane på nevnte strekning, og Nairobi (som inntil da knapt var på kartet) ble jernbanedepot i 1899, ca midt på strekningen. I 1907 overtok Nairobi som hovedstad.
Under byggingen ble flere arbeidere drept av løver. Særlig to løver som var vanskelig å få has på, terroriserte området og ble kalt menneskeeterne i Tsavo.
Siden det var glissent med trær i området, ble det importert mange slags trær til byen, og ikke bare fra nærområder, men også utenfor Afrika. En fin park i sentrum av byen i dag.
Som sagt hovedstad, men også finans- og handelssentrum for Øst-Afrika m.m. Største by mellom Kairo og Johannesburg.
Temperaturen her er kaldere enn ellers på disse kanter, grunnet 1800 m.o.h.
Ikke noen spesiell norsk tilknytning, men vi har ambassade og en norsk skole her. Pluss en del business.
Vel - vannet er jo kaldt, da.....Hvordan kunne jeg forville meg til Island? Det er nedslående. At det går an!
Ja, treløse, vold og elende førte meg dit, og når det også var forbindelse til Norge, da var jeg ledet ut i villfarelse.Vel - vannet er jo kaldt, da.....Hvordan kunne jeg forville meg til Island? Det er nedslående. At det går an!
Fant i min søken etter det kalde vannet og trær ut at gummitrær var en veldig viktig inntektskilde for Kong Leopold av Belgia for en stakket stund ... samt elfenben ...Ikke Vasco DaGama-relatert.
Om det var gummitrær vet jeg ikke, men tviler på det. Type treslag er uansett ikke viktig ledetråd. De gjorde det rett og slett for å få det fint (og det var glissent med trær i området fra før), tror jeg.
En fjellkjede?Et sted med et beskrivende navn. Det er ikke kaldt vann. Del av noe enormt stort, nesten størst. Ligger litt i utkanten også ...
Dette er bra tenkt ... og nesten riktigHot Springs, USA?
Navnet har en slags naturlig forklaring, men er mer som en 'funksjon' å regne. Menneske møter natur ... Så selv om Oslo har sin 'naturlige' forklaring, er det vi skal finne et navn som beskriver en funksjon. Hot Springs er på mange måter nært, men det mangler noe ... Hva var 'nesten størst' men ikke eksisterer lenger? Har med mennesker å gjøre dette også ... Kan legge til at dette var et veldig vanlig 'fenomen' i denne perioden, noe man var opptatt av.Jeg tenkte også på det, joha. Men navnet, er kanskje ikke fullklaff. Hvis vi da ikke skal frem til Gaysir, you never know. Det er hvert fall nest vanligst og ganske stort.
Så er det noe som har vært, men ikke lengre er..?
Du er veldig inne på noe her, Ulf ...Warms Springs....
Er det snakk om spa, gytjebad og slikt?
Der var den!Skal vi til byen Bath?