HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Vanskelig oppgave.
    Men skittent bad i Bath. Kan være sånn de tjente penger; kastet folk i skittvannet slik at de måtte betale for å få dusj etterpå.

Men nest størst? How come?
    Mulig jeg er på tynn is når jeg sa 'nesten størst', men det var myntet på størrelsen på Romerriket, som jo ikke er var det største riket gjennom tidene, men nesten. Både det Britiske og det Mongolske har jo vært større, på hver sin måte ...

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Pompei ble begravet av aske så jeg ser ikke helt sammenhengen. Men du er i riktig del av verden.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Pompei ble begravet av aske så jeg ser ikke helt sammenhengen. Men du er i riktig del av verden.
    Aske? Var det ikke lava? Tenkte på flytende stein; men som sagt så er jo det flytende som blir fast, og ikke motsatt ... :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er en form for smelting, vi skal frem til. Og vi er i Italia/Middelhavsområdet. Hm... kan det være at vi skal til de italienske alper? En isbre?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Smelting, men ikke i en form dere er vant med. Prosessen går begge veier og gjentas regelmessig.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Og i fall jeg er på rett sted, er datoen er 19. september.
    Men - det kan være jeg er langt ute av lei nå.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Dessuten trenger du ikke å vente til september, første søndag i mai feires det også.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er mange kommunister i Napoli, men det er noe annet som feires på denne dagen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    For der har de noe som vanligvis er fast, men som ved tre helt spesielle anledninger: 19. september, lørdag før siste søndag i mai og 16. desember blir det flytende og forsetter å være det de påfølgende åtte dagene.

Har jeg kommet rett hvis jeg sier at stoffet vi skal frem til er blod?

Ed: Lørdag før første søndag i mai, skal det være. Ikke siste.

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Ja, blodet til san Gennaro, biskop av Benevento og Napolis skytshelgen. Noe av blodet hans oppbevares i to ampuller. Dette er vanligvis i fast form, men det blir flytende på disse helligdagene. Dette er store og viktige høytidsdager i Napoli. Hvis blodet ikke går over til flytende form er det et varsel om en kommende katastrofe. Så vi skal til katedralen i Napoli.

Til Steinar Lund: Det med å se Napoli og dø kommer fra tidligere tider hvor man flyktet til Napoli for å utvandre til USA pga. pest og kolera. Reisen til Napoli tok gjerne like lang tid som sykdommens inkubasjonsperiode. Dermed ble Napoli det siste mange så før de døde. Hvis du har vaksinene dine i orden så kan du trygt dra. Napoli er en praktfull by alle bør få med seg.

Svein Arne lager neste oppgave.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vi skal langt av sted igjen, til et sted som har en rekke imponerende formasjoner.
    På en vegg i ett av dem står det bl a Jorsalamenn brutu haug denna, og på en annen at her plyndret de edelstener og verdifulle metaller da de søkte ly for uværet. Det er åpenbart en tilsnikelse.
    Ikke langt der i fra henger et maleri av en flink norsk kunstner, diskret, men selvsagt. Ikke mindre interessant når vi vet at de første innbyggerne her var malte.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Vi skal langt av sted igjen, til et sted som har en rekke imponerende formasjoner.
    På en vegg i ett av dem står det bl a Jorsalamenn brutu haug denna, og på en annen at her plyndret de edelstener og verdifulle metaller da de søkte ly for uværet. Det er åpenbart en tilsnikelse.
    Ikke langt der i fra henger et maleri av en flink norsk kunstner, diskret, men selvsagt. Ikke mindre interessant når vi vet at de første innbyggerne her var malte.

Den siste setningen ble veldig kryptisk, men ellers så var det jo masse fin informasjon her ... :) Må jo være snakk om vikinger som hadde reist langt, dette da, men hvor? Og hvor gammelt er dette maleriet, mon tro ...?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jorsalmenn - eller jorsalfarere - det er disse krigerne som dro til Jerusalem for å redde kristendommen. Så det er jo nærliggende å tenke seg ett eller annet sted i nærheten av Jerusalem, da..... På den annen side: De dro jo sjøveien - så det kan jo ha vært at de så sitt snitt til å finne på ett eller annet underveis. Det kan jo også tenkes at det var noen andre som skrev oppgavens tekster lenge etterpå. Nei - denne ser vanskelig ut......

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal nok nærmere Norge enn Jerusalem.

Verdensarv?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - jeg googlet opp et Europa-kart - og "adskillig nærmere Norge enn Jerusalem" ser jo ut som nord i Portugal/Spania, Frankrike eller England. Og en del andre land i nord-Europa - men det var vel ikke slik de seilte med båtene sine.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Dæsken, joha. Du må ha kikket! Helt riktig.

Det er en rekke fantastiske monumenter på Orknøyene, Der Maeshowe er én av dem, og ikke den mest imponerende.
    En gravhaug, der det har vært skrevet inn ymsi opp gjennom, blant annet at noen røvet metallene og edelstenene - noe som jo er tøv i en grav fra steinalderen.

I St Magnus katedralen i Kirkwall henger et bilde av vår eminente maler Håkon Guldvåg, noe som er naturlig siden St Magnus og Orknøyene har vært (regnet som) norske. At befolkningen ble malt, kommer fra romerne som kalte de innfødte for 'piktere'; de som maler seg.

Skjønner jeg må gjøre det vanskeligere neste gang.

Ed: Darn dyslexia

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg kikka!:) Men har ikke kikka nok på ny oppgave. Men vi prøver denne igjen:

Det faste blir flytende.
    Da har vi et svar som leder til et stedsnavn.

Edit: Det er ikke Napoli

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn