Jeg synes oppgaven var bra, jeg, R.E.S. Jeg har sans for slike oppgaver der det er mange vage hint, som hver for seg ikke ekskluderer så mye, men som gir mange angrepspunkter å forsøke å nøste opp i, og som tilsammen gir ett unikt svar.
I den ånd fortsetter jeg reisen og håper at følgende faller i trådstarters smak:
Det er en lørdag i juni når vi lander i byen. I påvente av skyss videre til naturopplevelsene, rusler vi rundt i sentrumsgatene. Hus og infrastruktur ser litt nedslitte ut, men vi ser tegn til nyinvesteringer og optimisme. Bynavnet høres ut som om det er navnet på en bydel i en langt større og mer kjent by i et annet land og vi morer oss over at noen av gatenavnene har også blitt rappet derfra. Vi lar oss fascinere av det mest vanlige lokale språket, særlig uttalen av den ene konsonanten som vi mener å huske fra en Grammy-vinnende artist.
Vi stanser ved et minnesmerke av en kjent person og kommer i snakk med noen vennlige fastboende. "Dette monumentet hedrer vår store frihetskjemper, som ofret alt for vår sak", forteller en av dem. "Mye musikk har vært skrevet til ære for ham. Blant annet av progrockeren med nesten samme navn som den tsjekkiske fotballspilleren". Rockeren kjenner vi godt men må innrømme at tsjekkeren var heller ukjent for de fleste av oss. "Men frihetskjemperen var vel hverken født her eller døde her?", spør vi. Han nikker bekreftende. "Er det ikke noen andre berømte folk som kommer herfra, da?", lurer vi på. "Tja" sier han og kaster et blikk på Vidar P's Ferrari ghettoblaster, "dere har kanskje hørt om Formel-1 føreren N.N.?" Joda, han har vi hørt om. "Den ene F1-bilen hans må ha vært en av de særeste noensinne. Han var vel forresten den eneste føreren som vant et løp med den?", spør vi. "Det stemmer", sier vår nye venn, "Forresten så kjørte han desverre alltid både feil bilmerke og feil motorer, vet du", sier han og gliser. Da legger vi merke til logoen på jakken hans. "Åh, du jobber på bilfabrikken?", spør vi. Han smiler stolt og nikker.
Hvilken by er vi i?