HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Montrose i Skottland.

Krigshelten heter Bamse og var en ekte marinehund, frigatten heter HMS Montrose, idrettsarenaen er en golfbane (fiffig!), Average White Band åpnet musikkfestivalen, William Wallace ødela slottet og inspirerte filmen Braveheart.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    coolbiz skrev:
    Montrose i Skottland.

Krigshelten heter Bamse og var en ekte marinehund, frigatten heter HMS Montrose, idrettsarenaen er en golfbane (fiffig!), Average White Band åpnet musikkfestivalen, William Wallace ødela slottet og inspirerte filmen Braveheart.
    Aldeles praktfullt.

Din tur.

EDIT: Har forresten vært i Montrose flere ganger. Trivelig liten skotsk småby med fantastiske mennesker.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bra løst. Hadde William Wallace selv (d.1305) men fikk ikke dette med korneksport som varemerke til å rime. Gjør jeg ikke ennå heller forresten.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Bra løst. Hadde William Wallace selv (d.1305) men fikk ikke dette med korneksport som varemerke til å rime. Gjør jeg ikke ennå heller forresten.
    Her er hentet fra wikipedia om Montrose:

From its early inception as a port Montrose had traded in skins, hides and cured salmon but in the 17th century began to export wheat and barley in regular trading transactions with the Hanseatic League.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Montrose,_Angus

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke på at det er rett. Men er dette noe man burde vite, eller som utmerker byen fra andre? Som burde koble oss til Montrose? Kristiansund eksporterte jo også korn fra regionene rundt, men det er neppe en sentral del av byens historie.

Poenget mitt med labyrinten var at det skulle gis relevante opplysninger som skilte destinasjonen fra andre; så mange skulle kunne resonere seg frem til målet; ting som f.eks symboler, noen produkter av noe slag, personer av historisk signifikans eller noen form for kryptisk hint så man kan resonere omkring reisemålet. Dette korn-hintet villedet meg iallefall. Og svaret jeg fikk på spørsmål om det var ikke mer klargjørende. Men det er en fin plass, ingen tvil, har vært der selv faktisk.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det blir som den med: "hva er det som er gult, har to ben, sitter i et tre og bjeffer?" "..Pass....." "En kanarifugl, vel!" "Men en kanarifugl bjeffer da ikke!" "Nei, det er bare med for å gjøre det litt vanskelig."

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Tviler ikke på at det er rett. Men er dette noe man burde vite, eller som utmerker byen fra andre? Som burde koble oss til Montrose? Kristiansund eksporterte jo også korn fra regionene rundt, men det er neppe en sentral del av byens historie.

Poenget mitt med labyrinten var at det skulle gis relevante opplysninger som skilte destinasjonen fra andre; så mange skulle kunne resonere seg frem til målet; ting som f.eks symboler, noen produkter av noe slag, personer av historisk signifikans eller noen form for kryptisk hint så man kan resonere omkring reisemålet. Dette korn-hintet villedet meg iallefall. Og svaret jeg fikk på spørsmål om det var ikke mer klargjørende. Men det er en fin plass, ingen tvil, har vært der selv faktisk.
    Det var såpass mange hint der som pekte mot Montrose, at om du hadde googlet litt, så ville du funnet at også det med korneksport passet. Når for eksempel Viggo Valle forteller om Gorod Geroi, så er det 12 byer, ikke bare Volgograd som var det riktige svaret.

Ergo er jeg ikke helt enig, men det kan jo være fordi jeg laget oppgaven selv ;D

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo tusentalls byer med korneksport fra sine havner. Viggo hadde jo med relevant info i sin (vanskelige) Gorod Geroi-oppgave. Et dårlig hint imo. Men du har et poeng med at det indikerte en kystby.
    Men det er på siden; oppgaven var morsom den, og jeg ønsker stafettpinne-overtaker lykke til med neste!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Det er ikke tusenvis av byer som eksporterte korn til hanseatene og samtidig ligger i et land som har samme statsoverhode som Canada...

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Men at det var dronningen som var statsoverhode var jo et bra hint da :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Ok. Men at det var dronningen som var statsoverhode var jo et bra hint da :)
    Ja, synd jeg ikke tok med den, men glimrende hint fra deg. :)

Roy

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes oppgaven var bra, jeg, R.E.S. Jeg har sans for slike oppgaver der det er mange vage hint, som hver for seg ikke ekskluderer så mye, men som gir mange angrepspunkter å forsøke å nøste opp i, og som tilsammen gir ett unikt svar.

I den ånd fortsetter jeg reisen og håper at følgende faller i trådstarters smak:

Etter et par runder under par på golfbanen er det på tide å forlate Montrose.

På en av våre tidligere reiser har vi hørt om et årlig, unikt naturfenomen som vi gjerne vil oppleve. Vi samler sammen nødvendig utstyr og flyr avgårde. Det er såvidt vi slipper ekstra vektavgift.

Det er en lørdag i juni når vi lander i byen. I påvente av skyss videre til naturopplevelsene, rusler vi rundt i sentrumsgatene. Hus og infrastruktur ser litt nedslitte ut, men vi ser tegn til nyinvesteringer og optimisme. Bynavnet høres ut som om det er navnet på en bydel i en langt større og mer kjent by i et annet land og vi morer oss over at noen av gatenavnene har også blitt rappet derfra. Vi lar oss fascinere av det mest vanlige lokale språket, særlig uttalen av den ene konsonanten som vi mener å huske fra en Grammy-vinnende artist.

Vi stanser ved et minnesmerke av en kjent person og kommer i snakk med noen vennlige fastboende. "Dette monumentet hedrer vår store frihetskjemper, som ofret alt for vår sak", forteller en av dem. "Mye musikk har vært skrevet til ære for ham. Blant annet av progrockeren med nesten samme navn som den tsjekkiske fotballspilleren". Rockeren kjenner vi godt men må innrømme at tsjekkeren var heller ukjent for de fleste av oss. "Men frihetskjemperen var vel hverken født her eller døde her?", spør vi. Han nikker bekreftende. "Er det ikke noen andre berømte folk som kommer herfra, da?", lurer vi på. "Tja" sier han og kaster et blikk på Vidar P's Ferrari ghettoblaster, "dere har kanskje hørt om Formel-1 føreren N.N.?" Joda, han har vi hørt om. "Den ene F1-bilen hans må ha vært en av de særeste noensinne. Han var vel forresten den eneste føreren som vant et løp med den?", spør vi. "Det stemmer", sier vår nye venn, "Forresten så kjørte han desverre alltid både feil bilmerke og feil motorer, vet du", sier han og gliser. Da legger vi merke til logoen på jakken hans. "Åh, du jobber på bilfabrikken?", spør vi. Han smiler stolt og nikker.

Hvilken by er vi i?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vi er i en by, Proffen.

Den ligger hverken i Chile eller Italia. Mer skyting fra hoften nå, og du får trekk i poeng. ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sær F1 bil, Tyrrell ?
    Jackie Stewart vant vel en gang i den. Så ramlet jeg litt av lasset, dårlig på quiz.
    Var ikke han skotte monn tro ?

/jan

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.141
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    coolbiz skrev:
    Vi er i en by, Proffen.

Den ligger hverken i Chile eller Italia. Mer skyting fra hoften nå, og du får trekk i poeng. ;D
    Har alltid hørt at det er lurt å avgrense oppgaven.... ;D

Og EL NINO er et årlig naturfenomen i Chile...
    F1 og Italia er vel heller ikke helt ute....
    Men for all del, skal skjerpe meg!

Lurte for så vidt på om Jan Huus var essensiell her, men i og med at han ikke døde i byen, er det jaffal ikke Praha.... Så da får jeg rote videre... ;D

mvh
    Proffen

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    coolbiz skrev:
    Vi er i en by, Proffen.

Har alltid hørt at det er lurt å avgrense oppgaven.... ;D

Og EL NINO er et årlig naturfenomen i Chile...
    F1 og Italia er vel heller ikke helt ute....
    Men for all del, skal skjerpe meg!

Lurte for så vidt på om Jan Huus var essensiell her, men i og med at han ikke døde i byen, er det jaffal ikke Praha.... Så da får jeg rote videre... ;D

mvh
    Proffen
    Når jeg ber om et bynavn og du foreslår hele land, så skyter du med hagle og håper at noe treffer. ;)
    Det finnes nok byer i Italia og Chile som passer med noen av hintene, men på langt nær alle.

Trenger man tung bagasje for å betrakte El Niño?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    JanR skrev:
    Sær F1 bil, Tyrrell ?
    Jackie Stewart vant vel en gang i den. Så ramlet jeg litt av lasset, dårlig på quiz.

/jan
    Såvidt jeg finner ut var han fra Milton, West Durbartonshire.

Resten av informasjonen finner jeg ikke noe info om :-[

Mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vi er ikke i Milton, men herr Stewart har vært mer enn én gang i byen vi er i.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Et sted hvor det kjøres F1-løp og produseres biler?

Mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært arrangert F1-løp her men ikke nå lenger. Bilene som produseres på den lokale fabrikken er ikke F1-biler.

I morgen skal vi ut og dykke i etegildet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.304
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    JanR skrev:
    Sær F1 bil, Tyrrell ?
    ...
    Den eneste som vant med 6-hjulingen tror jeg var Jody Scheckter, han har dog kjørt med både riktig team og motor ;)
    Ei anna sær F1-kjærre er Barbham BT46B - men jeg får ikke sjåførene til å stemme med oppgaven.

mvh
    KJ

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jackie Stewart deltok i Formel 1 mellom 1965 og 1973, så da er de bare å finne banene som det ble kjørt på i den tiden, og som det ikke blir kjørt på lenger.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    East London, Sør-Afrika.

Jody Scheckter.
    (Free) Nelson Mandela.
    Daimler Benz.
    Hvaler med etegilde.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.370
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    gormj skrev:
    East London, Sør-Afrika.

Jody Scheckter.
    (Free) Nelson Mandela.
    Daimler Benz.
    Hvaler med etegilde.
    Helt korrekt!

Det finnes en Oxford Street her. Mandela lever fremdeles, så frihetskjemperen var Steve Biko som tilogmed har en stjernekrysser i Star Trek oppkalt etter seg, og som Peter Gabriel (ikke å forveksle med landslagsspilleren Pietr Gabriel) m.fl. sang om. Språket er xhosa med den karakteristiske tungeklilkkingen som vi husker fra Miriam Makebas "Click Song". Etegildet er det årlige Sardine Run, verdens største migrasjon av biomasse.

Din tur, gormj.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Den eneste lyden vi skal høre på en stund, er bølgeskvulp. Fra East London skal vi på en lang båtreise. Vi har god tid og plukker opp Moland og French i Boma. Men det er grenser for vår tålmodighet, så de settes av i Belfast, før vi fortsetter båtturen. Det er to veger til målet, men vi vil gjerne ha med oss konserten med Marcus Miller den 28de, så vi velger den nordlige ruten. Etter konserten har vi fremdeles en lang båttur foran oss. Turen er begivenhetsrik. Stedsnavnene er litt rare, vel, egentlig ikke rare, men kjente. Kjente fra andre steder i verden, det er det som er så rart. Klimaet gir den samme følelsen. Rart, fordi det er kjent. Jeg mener, vi er vant med å kjenne sydenvarmen slå imot oss når vi reiser langt, men her er det omtrent som hjemme. Nok om det. Vårt endelige reisemål er oppkalt etter en franskmann. Byen hadde sin storhetstid rundt 1900. Den har en litt spesiell bro, som det knytter seg en litt artig historie til ifm. oppføringen. I gamlelandet, blant mine bekjente, er byen imidlertid kun kjent for en ting. Og det er dette barndomshjemmet vi skal besøke etter at vi har ankret opp i havnebyen. Dette har vi drømt om.

Er du i tvil om du har kommet frem til rett havneby, så finnes det en godt skjult indirekte referanse i et annet innlegg på HFS av undertegnede, og det er ikke en aprilspøk.

Lykke til!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Marcus Miller spiller i Montreal i Canada 28. april, så jeg tipper det er Nordvestpassasjen du sikter til. Der er det også norske stedsnavn som Gjøahavn, Dronning Mauds gulf etc.

Tenkte først på et eller annet sted i Alaska, og Anchorage er fransklignende, men den byen ble grunnlagt senere.

Roy

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Konserten er i Montreal ja, men båtturen er så lang, at vi reiser ikke unødig mye frem og tibake, men hele turen følger en naturlig kurs.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    resonnerer litt:

Så hvis man kommer fra Belfast og seiler mot Montreal, og ikke snur der, så betyr det at man skal mot The Great Lakes. Eller er jeg helt på villspor?

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke, neppe, men det er der Wavac lages :) 

Vi skal vel kanskje til den sydlige halvkule, tror du ikke?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Aner ikke, neppe, men det er der Wavac lages :)

Vi skal vel kanskje til den sydlige halvkule, tror du ikke?
    Wavac-linken har jeg ikke oppdaget. Hvordan har du kommet fram til det?

Det er noe med at stedsnavnene er rare fordi de er kjente fra andre steder i verden. Dermed passer Japan dårlig, også fordi det var en franskmann som var opphavet til bynavnet.

Jeg sliter med denne.

Roy

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    gormj skrev:

Er du i tvil om du har kommet frem til rett havneby, så finnes det en godt skjult indirekte referanse i et annet innlegg på HFS av undertegnede, og det er ikke en aprilspøk.

Lykke til!
    De innlegg han har den første april omhandler Lamm, Wavac og Usher, og en hifibutikk i Minnesota...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn