HF 275 Helios

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det noen som kan fortelle litt om disse høyttalerne, hvordan de låter også videre? Etter hva jeg har hørt tidligere skal byggingen av disse være fyldig dekket i danske High Fidelty, kan noen med kolleksjonen i orden finne ut hvilken nummre/år dette var?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke begi meg så mye ut på det; men ser du har Audiovector 1x; såpass kan sies, at ut ifra hva jeg har hørt av begge, så vil HF275 umiddelbart låte endel bedre; med større båndbredde, mer skala og energi og en mer "naturlig" klang. Men de vil også kreve bedre forsterkeri (de var ikke superlette å tilfredsstille); dog ikke stille fullt så strenge krav til høyfrekvent mykhet i kilde/forsterkeri (hvilket hinter til en oppgradering av din Rotel/Adcom spør du meg)... disse 1x kunne ofte låte litt vel tynt og spisst i toppen spør du meg (muligens fordi de altfor ofte ble påklinet for billig elektronikk).

Imidlertid har jeg inntrykk av at høyttalerverdenen har "skiftet" endel siden HF275 var på tegnebordet (kunne det vært første halvdel av 90-tallet tro?), og mange av dagens høyttalere kan finne på å låte mer organisk og velbalansert enn denne; mao du bør nok ikke betale "skjorta av ryggen" for et sett..

I siste instans er imidlertid disse 1x veldig gode dersom de blir foret med et supert og smooth signal; i så måte kan man vel egentlig spørre seg om det er nye høyttalere du egentlig trenger, eller bare ny elektronikk...? Du kunne tatt en mail til Ole Klifoed og spurt deg for... han har realt med peiling også på matchende elektronikk (han var bl.a DK Audiolab-importør på den tiden).

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
HF275 ble behørig slaktet i gode gamle (og dessverre nedlagte) Hifi&Elektronik... Den oppfyllte visst ikke Hifi normen DIN 45500....

Selv synes jeg denne høyttaleren er en sammensurium av mer eller mindre hjemmelagede teorier uten noen som helst fornuft bak. Mitt råd er: styr unna.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.792
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har disse.Er du på østlandet kan du sende en PM så kan vi snakes.Du skal betale mye for å få en bedre.

A

Affa

Gjest
HF275 er kroneksempelet på at masse dyre deler ikke nødvendigvis gir noen god høyttaler. Den er bare helt død.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig med theStig og Affa vedr den subjektive oppfatningen av disse høyttalerne; dyre deler betyr ikke nødvendigvis godt resultat. Som gammel selvbygger har jeg dyrekjøpte erfaringer med det selv også.. :D

Men har hørt de spille bra ved noen høver tror jeg, så kan ikke avskrive den.. uansett mener jeg at den ikke bør koste mye brukt.. det er så utrolig mye bra på høyttalermarkedet til en fornuftig penge nå til dags.

Mvh Vidar P

wallander

Medlem
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
0
Hei

Har hatt ett par HF-275, og så vidt jeg husker har de en meget god mellomtone, men litt slapp bass-gjengivelse.

Forøvrig er de blytunge, med ett svært solid kabinett og sand i bunnen.

Tror og som andre skriver att du får bedre ytelse ved bruktkjøp av ett par nyere HT.

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
De jeg hadde åpnet seg skikkelig med en Krell KSA 250 husker jeg , hadde før det en Cayin 270p 120watter det var litt lite. Det spillte greit i forhold til prisen jeg ga 5000 den gang i 2001. Prøv selv spørs hva du spiller av musikk, holder du deg til klassisik og enklere jazz ol er de bra ,men ligger litt tilbake når du skal spille pop,rock etter min mening.

Jan Erik

T

theStig

Gjest
Problemet med bassen i disse skyldes flere ting. For det første sitter det to helt forskjellige elementer i samme bassreflekskabinett. Det er ille nok med to like elementer i samme kabinett, men her er det altså maks uflaks. Videre er den ene bassen koblet til via en gigantisk spole. Induktansen i denne spola er meget høy, og sammen med impedanskurven til elementet blir resultatet at output fra den nederste bassen kun skjer i form av en smal peak ved ca. 60 Hz.

Går vi videre med tema "hets mot HF-275", kan vi jo nevne tweeteren, som kanskje er enda mer idiotisk utført enn bassen. En dome-tweeter montert uten baffel vil sørge for maksimal kant-diffraksjon, siden avstanden fra domen til kanten av elementet er konstant. Videre er det en "resonanskasse" bak diskanten, som ikke er dempet tilstrekkelig til å unngå masse refleksjoner og resonans. Mener å huske responsen i diskanten ble målt til å være meget ujevn, i området +/- 10 dB.

Så var det delefilteret da... det er nesten imponerende hvor mye komponenter det er mulig å få brukt! En meget god konstruksjon dette hvis målet er å selge haugevis med komponenter.... Lydmessig og rent teknisk er det heltm på jordet spør du meg.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Stig:

Er det DENNE utgaven du mener?

Noen som vet hvilke endringer som ble gjort på neste utgave?

R

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Stig:

Er det DENNE utgaven du mener?

Noen som vet hvilke endringer som ble gjort på neste utgave?

R
Det var andreutgaven jeg tenkte på, den som har strikkopphengt diskant.

Takker forøvrig for svar så langt.

T

theStig

Gjest
Det var vel strikker på diskanten på versjon 1 også.

K

kbwh

Gjest
Jeg har et HF fra ´94 med reklame for det jeg tror er den første versjonen.
Nå har jeg aldri hørt høyttaleren, men det gjør ingenting.

Et annet sted i bladet er de på besøk hos Sonus faber. Der presenteres noen høyttalere som er blitt klassikere: Minima FM2, Extrema, og Guarneri Homage. Extrema gjorde, såvidt jeg erindrer, langt bedre bruk av Dynaudiodiskanten som satt i HF275. Og det helt uten strikk!

T

theStig

Gjest
Den strikken var en gimmick... ideen var sikkert god, men resultatet i praksis var katastrofe. Jeg har hørt HF-275 flere ganger, og leste også artikkelen i High Fidelity med stor undring da den kom. Tror det var rundt 1992.. ??

A

Affa

Gjest
Jeg har et HF fra ´94 med reklame for det jeg tror er den første versjonen.
Nå har jeg aldri hørt høyttaleren, men det gjør ingenting.

Et annet sted i bladet er de på besøk hos Sonus faber. Der presenteres noen høyttalere som er blitt klassikere: Minima FM2, Extrema, og Guarneri Homage. Extrema gjorde, såvidt jeg erindrer, langt bedre bruk av Dynaudiodiskanten som satt i HF275. Og det helt uten strikk!
Feil, HF275 brukte en langt enklere diskant en esotaren som står i Extrema.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Versjon 2:

Bare kosmetikk, eller andre endringer?

R

A

Affa

Gjest
Versjon 2:

Bare kosmetikk, eller andre endringer?

R
Jeg mener de byttet basselement til den knudrete "karbonbøss" membranene som er så poppis i dag. Jfr. ProAkkkkk, Ussssjjjhhher og Sonus Faber Electa Amator

K

kbwh

Gjest
Nei, men jeg har ikke gitt opp håpet. Tenkte hun ville passe inn i anlegget på soverommet.
Hun er langt mere inntagende enn hun gråkalde engelske ja.

A

Affa

Gjest
Hun er langt mere inntagende enn hun gråkalde engelske ja.
Hu er kastet ut. Et par Snell B Minor koser seg der nå. Men det er ingen nåde hvis Extrema dukker opp.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
Hu er kastet ut. Et par Snell B Minor koser seg der nå. Men det er ingen nåde hvis Extrema dukker opp.
Ah små å søte "Sneller" ;D

A

Affa

Gjest
Ah små å søte "Sneller"  ;D
B-Minor er faktisk noen deilige høyttalere. Men, en fin fast Italiensk ekstremist er noe jeg virkelig kunne tenkt meg.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.836
Torget vurderinger
49
B-Minor er faktisk noen deilige høyttalere. Men, en fin fast Italiensk ekstremist er noe jeg virkelig kunne tenkt meg.
In black leather ?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Skal ikke begi meg så mye ut på det; men ser du har Audiovector 1x; såpass kan sies, at ut ifra hva jeg har hørt av begge, så vil HF275 umiddelbart låte endel bedre; med større båndbredde, mer skala og energi og en mer "naturlig" klang. Men de vil også kreve bedre forsterkeri (de var ikke superlette å tilfredsstille); dog ikke stille fullt så strenge krav til høyfrekvent mykhet i kilde/forsterkeri (hvilket hinter til en oppgradering av din Rotel/Adcom spør du meg)... disse 1x kunne ofte låte litt vel tynt og spisst i toppen spør du meg (muligens fordi de altfor ofte ble påklinet for billig elektronikk).

Mvh Vidar P
På hvilken måte mente du kombinasjonen var uheldig da? Adcom'n skal vel være ganske nøytral, eller?

Har forøvrig vurdert å skifte ut pre, men vet ikke helt hva man kan prøve for å få et bedre resultat (les mørkere lydsignatur) uten at det koster skjorta?

Har også vurdert å snekkre et par ProAc kloner men... Hvis det er noen som har noe bra forslag på selvbygg høyttalere så går jeg ikke av veien for å snekkre litt, men det må være noe som er gjort før med gode resultater da jeg ikke har måleutstyr osv.

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Helios låter egentlig ikke i det hele tatt!
Lyden/musikken kommer fra et sted et godt stykke bak og midt imellom.
Til å leve godt med, spør du meg.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På hvilken måte mente du kombinasjonen var uheldig da? Adcom'n skal vel være ganske nøytral, eller?
Det beste er jo selvsagt å prøve for deg selv. Ikke la andre, som meg f.eks, fortelle deg hva du skal like; jeg vet kun hva jeg selv liker...
Jeg har hatt etpar Rotel pre (blant mange andre i et arsenal av hifi-utstyr), og det var ikke en veldig lykkelig kombinasjon med de litt fargeløse og grovkornede Adcom effektforsterkerne jeg husker.. "nøytrale" eller ei.
Ikke for å si noe stygt om noe, bare en personlig opplevelse. Om du misliker mitt syn på disse tingene, og ikke får de til å passe med det du vil høre, så kan du jo bare ignorere de.

Jeg tror iallefall du vil bli veldig overrasket dersom du fikk høre et virkelig godt og smooth forsterkeri på dine AV 1x; Rotel/Adcom har (om ikke minnet svikter) en litt irriterende metallisk snert som overhodet ikke passet inn med de AV 3 og 3x jeg har hørt de på iallefall.
Jeg ser en annen tråd her om Audiolab 8000C/P; litt moro fordi vi byttet engang fra Rotel til akkurat 8000C/P på et sett 3x og fikk absolutt hakeslipp ift hvor mye mer egnet denne forsterkeren var.. skjønt det er kanskje ikke så rart, fordi 1) det var et velmatchet sett pre/power som fungerte fint sammen med hverandre, og 2) det var akkurat disse forsterkerne Audiovector brukte i utviklingen av 1,2 og 3-modellene.

Mvh Vidar P

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
232
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Mange meninger om HF-275.Hva er meningene om Ascolta Brennin som er konstruert/laget av samme mann?

T

theStig

Gjest
Mange meninger om HF-275.Hva er meningene om Ascolta Brennin som er konstruert/laget av samme mann?
Har hørt de hos NAT. Det låt betydelig bedre i diskanten enn HF-275, selv om klangbalansen definitivt var mot det ubehagelig lyse. Disse har også en noe snodig bassgjengivelse, som ikke gikk mye under 50 Hz. Men å gjøre en seriøs vurdering av noe som helst i lytterommet til NAT er ikke så lett....

A

Affa

Gjest
Jeg har aldri eid dem, men jeg har hørt dem flere ganger. Ascolta låter ikke pent-lyst og stikkende, dårlig sammenheng mellom diskant-mellomtone og bass. Elementene er nydelige Thiel saker så noe rart foregår i de 4. ordens filtrene til Mannen med Piben, det er helt sikkert.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg har aldri eid dem, men jeg har hørt dem flere ganger. Ascolta låter ikke pent-lyst og stikkende, dårlig sammenheng mellom diskant-mellomtone og bass. Elementene er nydelige Thiel saker så noe rart foregår i de 4. ordens filtrene til Mannen med Piben, det er helt sikkert.
Husker bestemt at, var det Lyd og Bilde? hadde disse på topprangering en stund - før de forsvant med et poff.

A

Affa

Gjest
Vadseth og Humledal(? eller hva han nå het) fikk vel litt mye Bayer og Gammel Dansk den gangen.....Jeg mener å huske at Humledal(? eller hva han nå het) mente han kunne høre at saxofonen som det ble blåst i var lakkert!!!! Ja, ja, rusmidler er fantastiske.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Om du misliker mitt syn på disse tingene, og ikke får de til å passe med det du vil høre, så kan du jo bare ignorere de.

Mvh Vidar P
Nei da, jeg missliker ikke ditt syn på tingene. :)
Fint at de som har efaring med / har hørt / eid det nevnte utstyr deler sine erfaringer.

Er det noen pre som ikke koster all verden på bruktmarkedet som kunne vært en god match for rega/adcom utsyret jeg allerede har?

Er forøvrig åpen for forslag på DIY høyttaler

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Ser av flere innlegg at Hf 275 Helios får mye kritikk. Noe av kritikken er jeg langt på vei enig i, selv om jeg nok synes noen går vel langt i å kritisere den som ganske "håpløs" Den har faktisk fått et par gode tester i norske Hi-Fi blader.
Har selv hatt og jobbet med å forbedre denne høyttaleren, som har gitt meg mange gleder. Heliosutgaven har fine elementer og et potensiale til å bli en bedre høyttaler enn orginalen.
Forstår at du er inne på tanken om selvbygg. Da kan kanskje en ombygging av den Heliosen du tydeligvis har luktet litt på kanskje være et alternativ til å starte helt på "bånn".
Om du søker på tidligere innlegg, så finner du fra 14.01.06 et par svar fra undertegnede på hvorledes du kan gi denne høyttaleren et løft og som fjerner en del av de problemene med Helios som det vises til i svar til deg.

mvh.

E, Stillingen

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Ok, nå tar jeg bladet fra munnen. Ascolta Brennin fortjener at noen nyanserer debatten/harselasen over Niels Nøreby konstruksjoner litt. Jeg har eid Ascolta Brennin høyttalere siden ca 2000. Disse kjøpte jeg som kit og bygget dem selv, en krevende operasjon kan jeg love. Dette ble gjort fordi en god kamerat hadde kjøpt høyttalerne, og jeg var mektig imponert over dem!! Når det gjelder fordommer mot disse høyttalerne er de mange og rimelig tulleruske. De som mener at høyttalerne er lyse, merkelige i bassen har ALDRI hørt høyttaleren under representative forhold. Høyttaleren er krevende og avslørende for resten av utstyret ja, som så mange andre high end konstruksjoner. Dårlig, nei nei og atter nei... Da kan jeg garantere at den hadde røket ut av stua mi rimelig kjapt!! De sterkeste sidene ved høyttaleren er nettopp en fantastisk oppløst mellomtone og et fantastisk vellykket bassprinsipp. Har prøvd mye utstyr på dem, og har foreløpig endt opp med Krell KAV 400 xi som et brukanes alternativ (de krever krefter for å få ut potensialet i bassområdet). Hadde i forbindelse med kjøpet av forsterkeren en lang diskusjon rundt høyttalerkonstruksjonen med Geir Tømmervik som har hørt høyttaleren ved mange anledninger. Han hadde stort sett samme inntrykk som meg selv, og mente at kontruksjonen var god, men krevde klasse forsterkeri. Mange mener mangt om mannen, men at han har teknisk innsikt og erfaring som få andre ifht high end stereo er sikkert. Og nei, jeg er ikke medlem av menigheten som legger seg på kne og hyller de etablerte high end rikssynserne..Har også fått opptil flere pm'er av relativt profilerte medlemmer på dette forum med oppfordringer om å kontakte dem hvis jeg vurderer å selge... Nei folkens, kanskje dere har hørt Ascolta'ene under dårlige forhold, men denne høyttaleren er en gjennomført high end fullrange høyttaler som faktisk går utenpå det meste jeg har hørt siden jeg kjøpte den, og jeg har hørt en del gode og dyre høyttalere! De eneste høyttalerne jeg har hørt som frister å bytte med er Burmester og JBL Array med 14" bass. Den eneste grunnen til at de sluttet å produsere den er at kabinettet var så dyrt og komplekst å produsere at ingen ville påta seg det når produsenten trakk seg! Jeg er sikkert ikke særlig objektiv i min vurdering av høyttaleren, men jeg uttaler meg etter et relativt langt samliv med den. Hadde den ikke holdt mål, ville den ikke overlevd her i huset..Når det gjelder HF helios høyttaleren, kan jeg ikke uttale meg om den, for den har jeg ikke hørt.

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Ok, nå tar jeg bladet fra munnen. Ascolta Brennin fortjener at noen nyanserer debatten/harselasen over Niels Nøreby konstruksjoner litt. Jeg har eid Ascolta Brennin høyttalere siden ca 2000. Disse kjøpte jeg som kit og bygget dem selv, en krevende operasjon kan jeg love. Dette ble gjort fordi en god kamerat hadde kjøpt høyttalerne, og jeg var mektig imponert over dem!! Når det gjelder fordommer mot disse høyttalerne er de mange og rimelig tulleruske. De som mener at høyttalerne er lyse, merkelige i bassen har ALDRI hørt høyttaleren under representative forhold. Høyttaleren er krevende og avslørende for resten av utstyret ja, som så mange andre high end konstruksjoner. Dårlig, nei nei og atter nei... Da kan jeg garantere at den hadde røket ut av stua mi rimelig kjapt!! De sterkeste sidene ved høyttaleren er nettopp en fantastisk oppløst mellomtone og et fantastisk vellykket bassprinsipp. Har prøvd mye utstyr på dem, og har foreløpig endt opp med Krell KAV 400 xi som et brukanes alternativ (de krever krefter for å få ut potensialet i bassområdet). Hadde i forbindelse med kjøpet av forsterkeren en lang diskusjon rundt høyttalerkonstruksjonen med Geir Tømmervik som har hørt høyttaleren ved mange anledninger. Han hadde stort sett samme inntrykk som meg selv, og mente at kontruksjonen var god, men krevde klasse forsterkeri. Mange mener mangt om mannen, men at han har teknisk innsikt og erfaring som få andre ifht high end stereo er sikkert. Og nei, jeg er ikke medlem av menigheten som legger seg på kne og hyller de etablerte high end rikssynserne..Har også fått opptil flere pm'er av relativt profilerte medlemmer på dette forum med oppfordringer om å kontakte dem hvis jeg vurderer å selge... Nei folkens, kanskje dere har hørt Ascolta'ene under dårlige forhold, men denne høyttaleren er en gjennomført high end fullrange høyttaler som faktisk går utenpå det meste jeg har hørt siden jeg kjøpte den, og jeg har hørt en del gode og dyre høyttalere! De eneste høyttalerne jeg har hørt som frister å bytte med er Burmester og JBL Array med 14" bass. Den eneste grunnen til at de sluttet å produsere den er at kabinettet var så dyrt og komplekst å produsere at ingen ville påta seg det når produsenten trakk seg! Jeg er sikkert ikke særlig objektiv i min vurdering av høyttaleren, men jeg uttaler meg etter et relativt langt samliv med den. Hadde den ikke holdt mål, ville den ikke overlevd her i huset..Når det gjelder HF helios høyttaleren, kan jeg ikke uttale meg om den, for den har jeg ikke hørt.
Jeg kan vel ikke la være en kommentar. Jeg også har Ascolta ennå, men har prøvd i tre fire år å finne noe som er klart bedre (under 100k). Ikke klart det ennå, kan være begeistret for enkelte ting på demo osv, men når jeg drar det hjem og lytter over tid, kobler deretter igjen på Ascolta, da er det nettopp sammenhengen mellom bass (dyp bass), mellomtone og diskant som føles bedre på Ascolta, ikke minst "organisk" klang i sangstemmer ved bruk av rørsterker.
I mitt rom og oppsett MÅ de stå minst to meter ut fra bakvegg og lytter helst ikke sitte opp mot vegg motsatt, ellers kan nok enkelte av de ovenstående innvendinger stemme.
Jeg har en følelse av at noen har hørt at det skal være så komplisert tungrodd delefilter at det bare MÅ gå galt. Jmf kabeldebatter, forventning styrer.

Jeg bruker nå 300B (doble) SET monoblokker, ingen problemer å drive (jeg vet hvordan det høres når noe blir for tungt).

Takk for oppmerksomheten, er egentlig nå på jakt etter hornhøyttalere som passer meg og min lommebok.
Andre dynamiske eller paneler har jeg gitt opp.

(beklager at hf 275 tråden sporet av)

Topp Bunn