Ok, nå tar jeg bladet fra munnen. Ascolta Brennin fortjener at noen nyanserer debatten/harselasen over Niels Nøreby konstruksjoner litt. Jeg har eid Ascolta Brennin høyttalere siden ca 2000. Disse kjøpte jeg som kit og bygget dem selv, en krevende operasjon kan jeg love. Dette ble gjort fordi en god kamerat hadde kjøpt høyttalerne, og jeg var mektig imponert over dem!! Når det gjelder fordommer mot disse høyttalerne er de mange og rimelig tulleruske. De som mener at høyttalerne er lyse, merkelige i bassen har ALDRI hørt høyttaleren under representative forhold. Høyttaleren er krevende og avslørende for resten av utstyret ja, som så mange andre high end konstruksjoner. Dårlig, nei nei og atter nei... Da kan jeg garantere at den hadde røket ut av stua mi rimelig kjapt!! De sterkeste sidene ved høyttaleren er nettopp en fantastisk oppløst mellomtone og et fantastisk vellykket bassprinsipp. Har prøvd mye utstyr på dem, og har foreløpig endt opp med Krell KAV 400 xi som et brukanes alternativ (de krever krefter for å få ut potensialet i bassområdet). Hadde i forbindelse med kjøpet av forsterkeren en lang diskusjon rundt høyttalerkonstruksjonen med Geir Tømmervik som har hørt høyttaleren ved mange anledninger. Han hadde stort sett samme inntrykk som meg selv, og mente at kontruksjonen var god, men krevde klasse forsterkeri. Mange mener mangt om mannen, men at han har teknisk innsikt og erfaring som få andre ifht high end stereo er sikkert. Og nei, jeg er ikke medlem av menigheten som legger seg på kne og hyller de etablerte high end rikssynserne..Har også fått opptil flere pm'er av relativt profilerte medlemmer på dette forum med oppfordringer om å kontakte dem hvis jeg vurderer å selge... Nei folkens, kanskje dere har hørt Ascolta'ene under dårlige forhold, men denne høyttaleren er en gjennomført high end fullrange høyttaler som faktisk går utenpå det meste jeg har hørt siden jeg kjøpte den, og jeg har hørt en del gode og dyre høyttalere! De eneste høyttalerne jeg har hørt som frister å bytte med er Burmester og JBL Array med 14" bass. Den eneste grunnen til at de sluttet å produsere den er at kabinettet var så dyrt og komplekst å produsere at ingen ville påta seg det når produsenten trakk seg! Jeg er sikkert ikke særlig objektiv i min vurdering av høyttaleren, men jeg uttaler meg etter et relativt langt samliv med den. Hadde den ikke holdt mål, ville den ikke overlevd her i huset..Når det gjelder HF helios høyttaleren, kan jeg ikke uttale meg om den, for den har jeg ikke hørt.